Archive - Date

13.03.2020
4:47h
10.2km

Endelig skinte sola på himmelen igjen over Sogn! Mens coronaviruset herjer rundt i verden var det godt å få tankene over på noe annet og få til en skitur i Leirdalen med Hans. Hadde fått nyss om god skogskjøring på østsida Tunsbergsdalsvatnet, og ville sjekke dette ut. Det var 15-30 cm løssnø i terrenget, primært under tregrensa. Høyere oppe hadde vestavinden fått tak. Kjørte til parkeringsplassen i Leirdalen. Etter å ha forsøkt å hjelpe et annet lag med litt bindingfiksing var vi i gang. Langrennsløypa opp til og over demningen var ikke preparert, så her måtte vi brøyte egne spor. Det gikk fint å følge ryggen nordover mot 903-punktet forbi Holten. Granskogfeltet dekker heldigvis ikke hele ryggen, men nokså tett bjørkeskog er det. Etter 1t 45min stod vi på toppen av >>>

Dalsdalen med Ida

19.02.2020
5:01h
15.9km

Skidag med Ida i Dalsdalen. Tok Sognaheisen til topps fra Sogn skisenter. Tok på fellene før vi gikk en liten kneik opp til Kvalryggen. Herfra fikk vi fin skikjøring ned mot Dalsdalen. På nordsida av Kvalryggen var det forresten litt brattere enn kartet skulle tilsi (over 30 grader). Gikk deretter i flott kulturlandskap opp forbi Hjortastein mot Krokberg. Hadde en fin lunsjplass i sola på rundt 920 moh. Gikk opp til 1160 moh før vi rant oss ned igjen. Fra tregrensa og ned til dalen var det svært fin løssnø. Kom oss gjennom ei glenne ned til sætra. Var dessverre ikke kjørt scooter inn til Dalsdalen i dag heller, så utmarsjen ble noe langdryg. I tillegg var ikke skiløypa bort til skianlegget nypreparert heller. Sett bort i fra slutten ble dette en fin tur!

Dalsdalen i Luster

18.02.2020
5:32h
12.1km

Pudderopplevelse med Hans og broren Anders (på splitboard). Kjørte oppover mot Kolstad i Dalsdalen, men på grunn av noe isete forhold tok jeg ikke sjansen på å kjøre helt opp til vinterparkeringen (i alle fall ikke uten firehjulstrekk). Parkerte i ei lomme litt lenger nede. Det regnet ved start, men det gikk etter hvert over til snø når vi kom høyere (snøgrense ca. 600 moh). Brøytet oss innover til veien til Lø. Ville sjekke ut forholdene for skogskjøring her inne. Startet med sida vest for Lø. MYE snø, men dessverre litt tett skog. Valgte å fortsette mot nordvest og kjøre ned til Kringlevatnet. Linja vi valgte her var meget fin, men dessverre litt lang anmarsj for kort kjøring. Fortsatte over til sida nord for setra Hornane, og fikk også her en fin krusenedkjøring i flott >>>

Todagers skredkurs i Hemsedal

15.02.2020
Randonnée/Telemark

Holdt et todagers skredkurs i Hemsedal for Breogfjell for en kjekk gruppe på tre. Dag 1 - Hestebottfjellet Første dagen ble opp til Hestebottfjellet fra Mørkedalen. Hadde egentlig tenkt å ha denne turen på dag 2, men på grunn av værmeldingen byttet vi om på dagene. Fin tur med en del elementer for terrengforståelse. Litt flatt lys under nedkjøringen etter at vi hadde slitt en stund med å få satt sammen et splitboard. Noe tett skog i nedre del, men stort sett en grei nedkjøring. Overnattet i bilen utenfor Hemsedal lodge. 5,5 timer 7,5 km 650 hm Dag 2 - Rustobekken Etter en teoriøkt på MOH i Hemsedal (faktisk søndagsåpen!) dro vi opp til Rusto og gikk opp til Hulbakstølen der vi hadde kameratredningsøvelse for skred. Vekslende vær mellom sol og snøbyger. Fortsatte deretter opp til >>>

Hydnefossen venstrelinja

13.02.2020
Ice climbing
8:25h
4.9km

Gjensyn med Hydnefossen sammen med Gjermund Nordskar. Denne gangen klatret vi venstrelinja (WI6). Hadde vært mange klatrelag i Hydnefossen den siste tida, og det var tråkket gode spor på anmarsjen. Brukte kun én time opp til fossen fra start! Rundet rundt iskjegla og kom fram til innsteget til venstrelinja. Vi klatret til topps i fire taulengder. Gjermund ledet første og tredje taulengde. Vedvarende WI5-klatring i de fleste taulengdene, men andre taulengde bød på formasjonsrik klatring og mer gjennomtenkte veivalg. Den hadde et par punkter med hardere klatring enn de andre lengdene, kanskje en snill WI6 under dagens forhold. Rappellerte ned fossen i tre taulengder på abalakov. Kjapp og fin utmarsj, og snøen satt godt i forhold til skredfaren. Takk for turen, Gjermund!

Høgaleinene i djupsnøen

12.02.2020
2:28h
12.1km

Kjapp randotur opp til Høgaleinene ved Sogn skisenter. Hadde glemt at skisenteret holdt åpent på grunn av vinterferien, så ble litt skuffet over at det var folk i bakken. Valgte likevel å gå med feller hele veien opp. Utenfor skiløypa var det nokså mye snø etter siste snøfallet. Litt vindtransport gjorde snøen nokså tung å brøyte seg gjennom. Skyene forsvant dessverre ikke som jeg hadde håpet. Kjørte ned på baksiden mot Dalsdalen, og hadde håpet at det skulle være en scooterløype ned fra sætrene. Det var det IKKE... Ble på igjen med fellene et godt stykke før jeg omsider møtte et ferskt skispor slik at jeg kunne renne det siste stykket ut dalen. Fant etter hvert skiløypa ovenfor et sagbruk som førte meg tilbake igjen til Sogn skisenter. Gikk greit å komme seg rundt >>>

Todagers skredkurs i Sogndal

08.02.2020
16.7km

Todagers skredkurs i Sogndal for Fjellguide.no. Var en kjekk gruppe å ha med på tur. Begynte begge dagene med turplanlegging og teori på Quality Hotel før vi reiste opp i Sogndalsdalen. Dag 1 gikk vi oppover mot Kambafjellet fra Rindabotn. Dag 2 gikk vi mot Nonsholten fra Svartholtenparkeringa (snudde pga dårlig sikt og økende skredfare). Begge turdagene varte drøyt 5 timer.

Hauståkernakken

04.02.2020
Hike
1:30h
3.5km

Fottur til Hauståkernakken på Kaupanger med Ida og hundene. Var satt ut av spill pga en nyoperert visdomstann, men gikk greit med en rolig tur med fin utsikt.

Mixklatring på Almenningen

03.02.2020
Mixed climbing

Miksklatreøkt med Sigbjørn. Ledet en M8-, M5+/6- og prøvde meg på noe som var hardere.

Isklatring i Øygardshamran

29.01.2020
Ice climbing
4:55h
2.6km

Isklatretur opp Øygardshamran ved Lom sammen med Are Aarsland Reed. Satt på med Are fra Skjåk, og samkjørte opp til Vågåsarøygarden, et lite stykke oppe i Bøverdalen. Dagens mål var å klatre isen i Øygardshamran rett sør for gården. Det er spesielt en linje på tre taulengder som skiller seg ut. Finnes noen flere varianter lenger øst. Isen synes godt fra Lom sentrum. Anmarsjen var bratt og brutal. Typisk isklatreanmarsj hvorpå ekstra ulltrøyeskift kan være lurt. De første to tredelene til innsteget gikk vi uten stegjern, men det siste stykket ble det så bratt og isete at vi tok på stegjern og isøks og klyvde oss oppover. Man kan følge bekken hele veien oppover om man ønsker å trimme leggene sine (klassisk Kongsvollfoss-intro), men vi holdt oss på siden. Er noen hamre >>>