Archive - Date

Nibbi med VFHS

16.03.2017
6.3km

I dag var det duket for en topptur med linja Friluftsliv - Adventure - Kilimanjaro ved Valdres folkehøgskule. Kjørte fra Leira kl. 09.00. Etter uværet i går var det ikke brøytet lenger enn til krysset 900 meter etter krysset mot Ulsåkstølane. Valgte derfor å gå derfra og inn til Løkjestølane. Skia mi var knekt, så jeg ble gående med en spjelket og en hel ski på vei oppover. Ganske irriterende, da dette skjedde på fullstendig flat mark! Fra Løkjestølane trakk vi oppover i sørøstflanken til Nibbi. Tross skedfare 3 så er dette en trygg topptur om man går slakeste vei. Været var overskyet og det ble mildere utover dagen. Mildvær helt opp til 1300-1500 moh. Mye innblåst snø fra vest. Hørte ingen drønn eller skytende sprekker, men det hadde gått et naturlig utløst skred >>>

Aurdalsåsen med VFHS

15.03.2017
Duration:
5:30h

Tur med Valdres folkehøgskule. Kjørte til vinterparkeringen på baksida av skisenteret i Aurdalsåsen. Herfra fulgte vi langrennsløype nordøstover til det lille tjernet vest for 1069-vannet og videre herfra i Ole-Petter sine spor til toppen av Freningfjellet. Fint vær, men blåste friskt på toppen. Måtte kjapt ned igjen der det var lunere. Etterpå rant vi ned til vannet Fræningen og lunsjet i nordenden der det var lunt og solfylt, fyrte også bål. Deretter hadde vi en gjennomgang med kameratredning av skredtatte. Jeg startet med å introdusere og demonstrere ute på vannet før alle fikk prøve på den samme drillen i par. Til slutt delte vi oss inn i to grupper som lagde hver sin skredcase for hverandre med tre skredtatte der kun to hadde s/m. Vel gjennomført av begge grupper, men >>>

Meditasjon på Skåleberget

14.03.2017
Hike

Rolig tur til Skåleberget med VFHS. Hadde blant annet solotime der vi skulle kjenne på roen og lytte til stillheten og freden. God meditasjon!

Skredkurs i Raundalen

10.03.2017
Randonnée/Telemark

Holdt grunnkurs skred sammen med Stig Anton Hordvik og aspirant Rasmus Ramstad. Bodde på Kårdal pensjonat fra fredag til søndag sammen med en gjeng på 11 deltakere. Trivelig plass å ha kurs tross dårlig internettdekning (også positive sider ved det..). Fredag – kameratredning opp mot Rjoandeggi Kurset startet noe sent på fredagen etter en runde med presentasjon og teori i Bergen torsdag kveld. Etter en handlerunde i Voss innlosjerte vi oss på Kårdal pensjonat og kom oss etter hvert på tur nærmere kl. 16. Med kun 2,5 times dagslys var det begrenset med hva vi fikk ut av dagen. Gikk samlet oppover mot 1085-toppen på Rjoandeggi og stoppet ved tregrensa. Mildværet hadde gått helt opp til hit, så var bra sugeføre. Delte oss i to grupper der vi gikk gjennom en introduksjon, demonstrasjon >>>

Teltovernatting i Vassfaret

08.03.2017
Backcountry skiing

I forbindelse med lærerstudiet jeg går (praktisk-pedagogisk utdanning) var jeg så heldig å få seks ukers praksisplass ved Valdres Folkehøgskule og linja ”Friluftsliv-Adventure-Kilimanjaro”. En trivelig gjeng på 11 elever totalt inkludert en stipendiat og Line som linjelærer. Det var jeg og mine medstudenter Endre og Ola som fikk i oppgave å organisere opplegget ukene framover. Første tur skulle være vintertur intro, med en overnatting i telt. For å gjøre opplevelsen så myk som mulig valgte vi å holde oss under tregrensa. Valget falt på Vassfarfjella ved Fledda der det er mye trolsk eventyrskog med både gran, furu og bjørk. Sammen med elevene skulle vi vandre i Mikkjel Fønhus sine fotspor.. Mål for turen: - Delta aktivt i turplanleggingsfasen og pakking av sekk/pulk >>>

Kveldstur til Skarvemellen

07.03.2017
4.1km

Fin kveldstur på Skarvemellen fra p-lomma i øst mot Melsenn. Overraskende mye puddersnø i skogen, så jeg ga fort opp å bruke de tynne racerplankene. I dag ble det i stedet breiskia. Kom meg opp gjennom granskogen og etter hvert opp på snaufjellet. En del stein, men det gjaldt å finne forsenkninger der det lå mer snø. Snøen var mer vindpåvirket lenger oppe og jeg hørte flere drønn. Trolig et kantkornlag, noe som tyder på skredfare. Derfor var jeg ekstremt forsiktig og fant et smart rutevalg i bratthenget fra 1160 moh. Viktig å tenke på at et skred kan rive deg ned i steinene og ikke bare begrave deg. Rakk toppen akkurat innen solnedgangen. Nydelig skue! Rundemellen fristet kun noen kilometer unna, men det er trolig en mer avblåst topp. Det ble kaldt, og temperaturen sank ned >>>

Skitur til Skardåsen

06.03.2017
Cross-country skiing
20.6km

Ble med valgfag langrenn på Valdres folkehøgskule til Skrautvål stadion. Tok en kjapp tur i nydelige spor, men litt trått føre opp på Skardåsen og ned igjen en annen vei. Brukte 35 minutter til topps i grei fart. Tåke på toppen, men sola tittet fram etter hvert. Rakk å gå litt rolig bortover mot Leirin før vi møttes etter å ha vært ute i to timer. En finfin økt!

Map     1 comment

Grunnkurs skred i Sogndal

03.03.2017
Randonnée/Telemark

Holdt grunnkurs skred alpint sammen med Stig Anton og aspirantene Kristian og Iselin. Med base på Uteplassen, spennende snødekke med både kantkorn over 1000 moh og fokksnøflak over tregrensa, samt en god værmelding lå det an til å bli en bra kurshelg. Fredag 3. mars – Svarteholten Startet dagen med å bli litt kjent med gruppa i tillegg til å holde en liten presentasjon om skred ABC inne på Uteplassen. Var så heldig å få låne Njål sin prosjektor til presentasjonen. Videre kjørte vi til Svarteholtparkeringen der vi i samlet flokk gikk opp til en myr der vi delte oss i to. Her hadde vi innføring med sender/mottaker i tillegg til at vi lagde skredscenarioer for den andre gruppa. Dette tok noen timer, så det ble ikke så mye mer tid annet enn å gå opp til over tregrensa og kjøre >>>

Melsnipa - en perle i Fjærland

02.03.2017
14.8km

Litt ruskete i halsen etter Trøndelagsraidet med pappa var jeg likevel klar for dyst på plass i Sogndal. Jeg, Hans og Stig Anton siktet oss inn på perlen i Fjærland, nemlig Melsnipa. Kjørte til Jordal (se bilde for parkering) der det for tiden pågår anleggsarbeid opp mot Vårstølen. Fulgte anleggsveien opp til nevnte støl, og videre trasket vi innover Jordalsdalen på ski. Været var nydelig og temperaturen minte sterkt om påske. Inne ved Kjosane krysset vi elva (måtte bære skiene) og fulgte en tydelig rygg vestover mellom to elvesøkk. Ikke veldig bred rygg, og ganske bratt, så det ble rett og slett VM i lappekast/kickturn oppover der. Over 500 moh møtte vi på vesentlig mer snø. Snøen var djup og tung, men ubunden. Ble en skikkelig brøytejobb videre oppover de neste 1000 høydemeterne. >>>

Marsteinsvola - den gamle kommunetoppen i Inderøy

27.02.2017
8.6km

Skrevet av aask (Ånund Sigurd Kvambekk) Leie av vind, snøbyger og tåke returnerte vi sørover fra Grong. Vi bestemte oss for å plukke med oss en tidligere kommunetopp i Inderøy, Marsteinvola. Den er lavere enn de andre kommunetoppene vi forlot i Grong-området, og dermed mindre værutsatt. Kjørte til Raudflovatnet. Det var kun 10 cm snø etter siste snøfall, men de hadde slåddet løypa, så det gikk greit innover på traktorveiene. Det ble noe mer snø etter hvert, men selv på toppen var det ikke mer enn 30-40 cm. Vi smørte med VR60 da det var 2 plussgrader og fuktig snø. Ved foten av fjellet var det på med feller. Forlot etter hvert langrennsløypa og fulgte en sommersti oppover som var godt uthogd. Rastet i le av masten, og det var utsikt et godt stykke. Men så satte en ny byge inn som varte til vi var ved >>>