Archive - Date

Isklatrekurs for Lurkarlaget

18.02.2017
Ice climbing

Var så heldig å få holde nybegynnerkurs i isklatring for Lurkarlaget i Sogndal. Med meg hadde jeg tre motiverte deltkakere; Andreas, Håvard og Petter. Mildværet hadde gjort stor ugang de siste dagene, så etter en rekognoseringstur i Vangestadgjelet på Kaupanger og på Berge ved Fjærland (begge stedene hadde mildværet ødelagt isen) samt nøye vurdering av temperaturstatistikk på xgeo.com og yr.no måtte jeg innse at det kom til å bli litt kjøring og gåing for å finne brukbar is. Mål med kurset: Deltakerne skal etter kurset: Ha kjennskap til grunnleggende bevegelsesteknikk i vertikal is. Ha kunnskap nok til å vurdere sikker ferdsel på et isklatrefelt og lage et sikkert topptaufeste. *Kjenne til prinsippet og risikoen med ledklatring på is, men det anbefales at man har klatret >>>

Isklatring introdag i Gjerdrum

11.02.2017
Ice climbing

Introduksjonsdag i isklatring på vestsida av Heksebergåsen i Gjerdrum med seks deltakere og medinstruktør Nikolai Kolstad. Møttes ved Shell på Skedsmokorset og samkjørte videre til Gjerdrum. Greit å parkere langs en hekk ved Fløtten på vestsida av rv. 120. Fossen ligger godt synlig på østsida av veien med minimal innmarsj. Fin plass for kurs med linjer ulike vanskelighetsgrader. Greit med trær som topptaufester. Enten leder man opp fossen, eller så finnes det en bratt omgåelse på venstre side. Gikk gjennom begelsesteknikk langs bakken og på topptau, sikkerhet på klatrefelt, iskvalitet, topptaufester i trær og isstyrke med eksempel i abalakovanker. Mange av deltakerne hadde ikke sikringskort, så de fikk innføring i bruk av taubrems for topptauing også. Ble en fin dag med >>>

Blefjell – vinterfriluftsliv i skolen

09.02.2017
Ski trip

”Blidaste fjellet je veit om er Ble, ligg der og smila og le, Fordi det lever og er te. Finaste fjellet jeg veit om er Ble, Vidder og vatn, ro og fred, For raustlause menneskekre.” (ukjent dikter) Sammen med PPU friluftsliv ved høgskolen i Notodden hadde vi en todagers tur ved Nordstul på Blefjell med fagdidaktisk tema ”vinterfriluftsliv i skolen”. I planleggingsfasen hadde vi tidligere møtt en ungdomsskoleklasse som vi skulle ha med ut på tur på Blefjell den andre dagen. Vi delte oss inn i turgrupper og barna i hver turgruppe kunne velge hvilke aktiviteter de ønsket å ha på turen. Valgene stod mellom leik i snøparken, skitur i vinterfjellskogen eller leirliv. Den første dagen på Blefjell bestod av befaring av området på vei inn til leiren som vi hadde nordvest for Sønstevatn. >>>

Nordveggen på Råken

08.02.2017
8.0km

I det jeg svingte nedover Lærdal på vei til Sogndal etter noen dager med isklatrekurs i Gol var det ikke til å unngå å legge merke til den mektige nordsida på Råken, like før man kommer til Ljøsne. Fy søren, tenk å klatre opp der en gang!? Jeg husker at jeg tenkte det første gang jeg så denne veggen under en biltur fra øst til vest i 2011. Nå, seks år senere, tenkte jeg samme tanken, men nå var jeg ikke helt fremmed med å faktisk realisere den. Fra veien så det ut til å være en lang rute på hele 1100 høydemeter. Mye av ruta følger den bratte renna der elva med samme navn som fjellet renner nedover. I toppen bratner det til og vil kreve solid alpin- og isklatreerfaring. Ruta er en ekstrem terrengfelle med hensyn til skredfare, men nå med så lite snø og påfølgende >>>

Map     2 comments

Sørøstflanken på Nystølsfjellet

07.02.2017
10.0km

Med en noe lavalpin startet jeg, Hans, Lukas og Alea fra Toggaparkeringen ved Gunvordal kl. 10.15. Overraskende nok var vi, med unntak av en bil, de eneste på parkeringsplassen. Hvor er studentene? Tanken vår var å kjøre sørøstsiden på Nystølsfjellet siden det var nok en solfylt dag til fjells. Vi hadde drømt om slusj, men synkende temperatur og kald vind fra sørøst ville nok forhindre at det skulle skje. I tillegg, hvem skulle tro at vi fant tørr løssnø i sørøstsiden! Opp sørøstryggen på Togga var snøen steinhard. Vi begynte med å holde oss på høyre siden av ryggen siden direktevarianten ofte byr på altfor bratt sporlegging. Kun etter hundre høydemeter skjønte jeg lunta, og bestemte meg for å bære skiene resten av veien opp til tregrensa ved Johansbjørki. Fikk en >>>

Kvitsvornipa i Jølster

06.02.2017
5:00h
9.0km

Var på besøk i Sogndal noen dager og var naturligvis klar for tur. Etter litt turplanlegging med Hans, Lukas og Alea, samt med forhøring av lokalkjente Harald falt valget på Jølster. Dette først og fremst av hensyn til at området lå skjermet for været fra sørøst og sannsynligvis ville få mest sol. Skiføret var vi skeptiske til uansett hvor hen vi hadde dratt. Dersom det ble vindstille og ingen skyer kunne vi kanskje håpe på slusjføre på turen vi hadde planlagt, nemlig Kvitsvornipa som trolig byr på Jølster sin beste sørvendte skikjøring. Kjørte fra Sogndal kl. 09.00 og 45 minutter senere stod vi ved start i Nedrebødalen ved Ålhus på nordsida av Jølstravatnet. Overraskende kort kjøretid over til Jølster. Selv om jeg har bodd i Sogndal i tre år har jeg enda ikke tatt >>>

Map     1 comment

Isklatrekurs i Golsjuvet

04.02.2017
Ice climbing

Holdt nybegynnerkurs isklatring i Gol denne helgen. Kurslederen hadde blitt syk, så jeg ble kastet inn i rollen som enslig kursleder for fem ivrige deltakere. Heldigvis gikk det veldig fint! Med base på Gol Campingsenter der vi hadde felles middager og litt teori tok vi dagsturer til Golsjuvet lørdag og søndag der vi klatret is. Gøy å se progresjonen deltakerne hadde på disse to dagene, både teknisk og metodisk. Vi holdt på fra kl. 09-16 lørdag og 09-15 søndag. Generelle tips og erfaringer: -Sjekke om utleieutstyret krever sko med step-in feste til stegjern -Passe på at utstyret inneholder også ekspresslynger, karabinere og langslynger -Samkjøring til Gol -Å klatre mens man må skru isskruer krever mer av teknikken din -Kahoot-quiz -Parkering på Joker Robru er ok om man handler i butikken

Dyrhaugs- og Midtmaradalsryggen vinterstid

31.01.2017
Alpine trip
8:00h
19.0km

Med lovende værmelding og inspirasjon fra Sigbjørn og Endre var ikke Kjetil vond å be når jeg spurte om vi skulle slå på stortromma med en tirsdagstur til Hurrungane. Tanken var en fin tinderangelertur over Midtmaradals- og Dyrhaugsryggen fra Lovskar og ut til Nørdre Dyrhaugstinden. Det måtte bare bli steike moro! Med halvtidlig avreise fra Sogndal var vi i gang fra bilen på Turtagrø litt over kl. 08.00. Jeg stilte med superlett Dynafit PDG setup mens Kjetil på mer gjennomsnittlig toppturutstyr. Godt at Kjetil er seig som en einebærkvist og sterk som en bjønn, så jeg var ikke bekymret for at dette ikke kom til å bli en effektiv tur. Vi håpet jo å rekke tilbake igjen innen mørkets frembrudd. Været var som forventet svært fint, og temperaturen var heller ikke så ille til å >>>

Map     5 comments

Nipa i Sogndalsdalen

30.01.2017
5:52h
17.0km

Vintersol i Sogndal, et par minusgrader og 5-10 cm styresnø fra dagen før. Det er på slike dager lesesalen på HiSF av en eller annen grunn mangler studenter, lurer på hvorfor… Uansett.. jeg, Gustav, Hans og Lukas ville i alle fall på skitur og vi ville på tur i sola. Vi hadde sett oss ut Nipa innenfor Anestølen som kunne by på sørvendt kjøring i sola. Startet fra Selseng rundt kl. 09.30 hvorfra vi trasket inn og over vannet til Anestølen. Isen var trygg, men vær obs på åpent vann ved inn- og utos. Jeg hadde prestert å glemme drikkeflaska mi, så jeg måtte ta til takke med iskaldt vann fra elva på en gammel melkekartong. Bedre enn å gå rundt tørst. Vi ble tatt igjen av en annen gjeng med studenter som skulle gå på fjellski over Torstadnakken og tilbake igjen til Sogndalsfjøra. >>>

Follsjø - kreativ ferdsel på islagt vann

27.01.2017
Hike

Tur med PPU friluftsliv i Notodden på Follsjø. Tema var ferdsel på islagt vann og friluftsliv som tverrfag til kunst og håndtverk. Vi brukte isflak langs den regulerte vannkanten til å lage kunstverk. En fin dag ute i naturen. Se filmen vår gruppe lagde fra turdagen.