Archive - Date

14.07.2019
Hillwalk
11.1km

Etter å ha sett etter kviger på Storsetra uten resultat, reiste jeg til Nysetra, for å gå på Prestkjerringa. Truende skyer, og en del torden, men ikke en dråpe regn på turen. Etter å ha vært på Prestkjerringa gikk jeg over til Flugstadfjellet for å ta den nye varden i øyesyn. Derfra ned på Skjelbreidsråket. Avsluttet med Condrupråket og en tur bortom Ginahytta.

Topptrim Jentfjellet, med Megrundskamper og Leppkamper

13.07.2019
Hillwalk
18.6km

Kjørte med Sigrid til Nordgardsetra. Sigrid manglet Leppkampen, og gikk mot Stylsskaret, mens jeg tok råket mot Gravslettkampen. Opprettet denne som peakbokktopp. Flott Allmenningsrøys/varde her. I det hele var det mange fine allmenningsrøyser på dagens tur.Rotet bort råket, og måtte gå en del i tungt kratt videre, men kom inn på råket igjen i godtid før nedre Megrundstjønnet. Opprettet en liten topp ved tjønnet, Megrundstjønnhøgda. Rundet tjønnet og gikk opp på et lite toppunkt jeg har kalt Megrundskampen nordøst, dette er grensepunkt mellom Gausdal og Sør Fron. Videre bratt opp på nordre Megrundskampen. Videre opprettet jeg Midtre amegrundskampen som nytt toppunkt, før jeg gikk opp på dagens høyeste, Megrundskampen. Herfra ned til den flotte sandstranda på Øvre Megrundstjønnet, >>>

Kvigeleiting

08.07.2019
3.4km

Finnbølshaugen

0.4km

Som avslutning på dagen tok vi avstikkeren til Finnbølshaugen. Veien som går nesten til topps, starter rett før bommen på Jotunheimvegen. Grei veg helt opp til hytte, herfra bare200 meter bratt råk til toppen. Myeinstallasjoner på toppen her, men fin utsikt. GPS-sporet viser veien fra vi stoppet bilen ved toppen, til vi var hjemme på Nygaard. Tatt avstander, tid og høydemeter fra Johannes sin turrapport. Det ble sent fjøsstell, men en flott dag etter Jotunheimvegen. Takk for en trivelig dag med flotte turer, Johannes!

Vesllfjellkampen og Svartkampen

7.7km

Dagens 5.tur. Kjørte litt tilbake på Jotunheimvegen, og parkerte ved Falkefangeranlegget parkeringsplass ved Vesleseterhøgda. Gikk innover og forbi Falkefangeranlegget. Herfra var det skiltet ei rundløype om Veslfjellkampen og Svartkampen på 4.7 km. Fortsatt på godt råk til nedenunder Veslfjellkampen, og i terrenget opp på denne. Videre i terrenget over på Svartkampen. Fant ikke igjen rundløyperåket, og gikk etterhvert i veldig krattskog før vi kom inn på råket vi fulgte innover. Da klokka begynte å bli vel mye i forhold til fjøsstellet, ble det til at vi jogget en god del på denne turen.

Hundfethøa

1.4km

Dagens fjerde tur. Vi kjørte litt tilbake på Øyvassosvegen, og parkerte litt etter skaret mellom Knollan og Hundfethøa. Gikk rett opp på Hundfethøa Nord, og fortsatte veldig bratt opp på hovedtoppen. Gikk samme veg tilbake, da det så ut til å være mer krattskog den direkte vegen ned igjen.

Knollan

0.6km

Etter turene til Oskampen og Buhø, kjørte vi innover Øyvassosvegen, hadde planlagt å stoppe i skaret mellom Knollan og Hundfethøa, men da det så ut til å være veldig bløtt terreng med mye krattvegetasjon, kjørte vi litt lenger innover Øyvassosvegen, til vi fant ei lita parkeringslomme. Gikk rett opp på Knollan, og ned igjen, en tur på 10 minutter.

Buhø

1.6km

Etter turen til Oskampen, kjørte vi litt innover Jotunheimvegen, og parkerte på gstor parkeringslomme 100 meter innover Buhøvegen. Gikk i lett terreng opp på Buhø. En meget kort tur.

Oskampen

9.1km

Som forrige helg, ble det tur innover Jotunheimvegen igjen idag. I dag hadde vi planer om flere korte turer. Første stopp ble ved ferista i Sandåkluftin, for å gå på Oskampen. Gikk på godt råk innover mot Oskampen turisthytte, men tok etterhvert av fra dette og gikk rett opp på Oskampens hovedtopp. Herfra over til Oskampens sørtopp. Herfra i terrenget til Oskampen turisthytte, før vi gikk på godt råk (Jotunheimstien) tilbake til utgangspunktet.