Archive - Date

Hillwalk
8:20h
17.4km

Også i natt ble det bilovernatting. Vi våknet til nydelig vær, så vi bestemte oss for å gjennomføre Løksetinden som planlagt. Vi fulgte en godt merket sti på mye av turen. I nedre del var det en del plagsomme insekter. Vi gikk på en del våte myrpartier, så antagelig naturlig. Det var likevel to svært irriterende veps som surret rundt meg til rundt 700-800 høydemeter. Da fikk Hans Thorvald tatt knekken på de. Det var veldig godt. Det var noe mer snø enn vi hadde trodd, så valget av terrengsko var ikke helt tipptopp. På rundt 900 høydemeter fulgte vi spor som hadde gått der 1,5 døgn i forveien. Det var fint å følge disse sporene da stien ikke var helt ideell å følge. På rundt 1160 høydemeter kom vi igjen inn på stien, og da hadde vi ingen snøpartier lenger. Fra toppen >>>

Langlitinden

16.06.2019
Characteristic:
Hillwalk
11.2km

I dag våknet vi til litt mer skyet vær, men det begynte å letne innen vi nærmet oss Straumbotn parkeringsplass. Det var noe skyer på toppene i det vi begynte å gå, men de forsvant gradvis. Vi fulgte den vanlige ruten oppover. Også i dag var stien godt merket. Vi bar noe tyngre sekker siden vi hadde med oss både stegjern og isøks. Disse hadde vi ikke bruk for, så vi satte de igjen på omkring 820 høydemeter. Det var noen snøpartier, og på vei ned dro vi god nytte av disse. Vi satt en god stund på toppen av Langlitinden. Veldig flott utsikt i finværet. Hans Thorvald og jeg hadde snakket om at vi ønsket å bestige denne toppen mens vi var i nord. Artig at vi fikk det til. Etter turen ble det bading i Straumbotn og middag på "stranda".

Drangen

15.06.2019
16.1km

Ny dag med fantastisk vær. Vi kjørte til parkeringen, men så at bommen sto åpen oppover vegen vi skulle følge. Vi tok ikke sjansen på å kjøre oppover dersom bommen ble låst. Ble derfor en del flere høydemeter og kilometer enn strengt tatt nødvendig. Både veien og stien i dag var fin å følge. Stien var veldig godt tilrettelagt. I de områdene vi mistet stien var det snøen sin feil. Det var langt innover til toppen, men fin utsikt og godt vær gjorde at turen ble enklere. Vi hadde gode pauser og på vei ned satt vi mellom tre kvarter og en time ved Sulvatnet. Hans Thorvald var tøff og badet i dag også. Jeg synes det ble for kaldt og vasset litt i stedet. Fra Sulvatnet hadde vi flott utsikt mot Sula. Dette var en veldig stilig topp. Drangen var ikke så stilig på avstand, men >>>

Rolla

14.06.2019
5.9km

Hans Thorvald og jeg tok fergen til Rolla, der målet var toppen med samme navn. I starten fulgte vi en bilvei, som på rundt 300 høydemeter gikk over til sti. Veldig godt merket og en flott sti å gå på. På rundt 600 høydemeter ble det en matbit i sola. Det var litt vind i dag, men det var ly på enkelte steder. Ved lunsjplassen var det noe ly, så Hans Thorvald var tøff og tok et bad. Det lå is på toppen av vannet, så jeg ble veldig imponert over at han orket å bade. Videre gikk vi på noe snø før det på rundt 850 høydemeter flatet mer ut. På toppen var det en veldig flott varde. Utsikten var også vakker. Jeg stoppet appen på toppen for å spare strøm (derfor vises bare halve turen på denne rapporten). På vei ned gikk vi oppom Rollvasshøgda. Vi gikk en litt annen vei >>>

Kongsviktinden og Skitneskardtinden

11.06.2019
13.3km

Flott vær i dag, men vindfullt. Vi valgte å ta bilen til Kongsvik for å bestige Kongsviktinden. På forhånd hadde vi sett at det kunne være igjen noe snø på fjellet, men vi valgte likevel å ta sjansen, og vi hadde med brodder i sekken. Disse fikk vi ikke behov for. Det var noe snø, men uproblematisk å komme opp og ned. I starten fulgte vi samme sti som da vi gikk opp til Jakobstinden. Da vi kom opp til skiltet tok vi mer mot høyre, og vi hadde kun en sauesti å følge et lite stykke. Videre gikk vi i terrenget. Jeg var ganske sliten og var litt kvalm, så jeg trengte en god del pauser på turen i dag. Heldigvis gikk det greit å finne ly for vinden. Hans Thorvald var også veldig tålmodig, og opp mot Skitneskardtinden tok han også sekken min og bar både sin egen og min. Det var >>>

Map     2 comments

Lamlitinden

09.06.2019
7.9km

I dag var været heldigvis bedre og vi fikk gjennomført turen til Lamlitinden. De første kilometerne gikk på en fin vei, mens vi etter hvert tok av til høyre og fulgte en sti. Den var litt vanskelig å følge innimellom, men vi kunne følge den til ca. 250 høydemeter. Derfra og oppover var det terrenget som gjaldt, det var bratt men ikke noe kratt. Vi kom oss til topps, og vi hadde mye flott utsikt på turen. Jeg var veldig sliten i dag, så vi måtte ta en del pauser. På den siste pausen fikk Hans Thorvald seg en ordentlig latter etter at jeg fant ut at jeg hadde satt meg i sauemøkk. Tilbaketuren til bilen ble ganske effektiv da vi fant en sti vi kunne følge i skogen. Den holdt ikke helt til bilen igjen, så vi gikk noe i terrenget før vi kom tilbake til veien vi fulgte innover. Vi >>>

Bjørndalsheia og Veten

08.06.2019
2:06h
6.0km

I dag var været dårlig, så det ble to små turer. Turen til Bjørndalsheia gikk dels på vei, dels i terreng. Utsikten fra toppen var ikke verst til tross for lavt skydekke. Turen til Veten hadde fin sti hele veien. Vi hadde ikke sikt på toppen på grunn av tåka. På sistnevnte tur brukte vi 1t 23 min og den var på 3,8 km.

Flere topper i Bø i Vesterålen

07.06.2019
7:10h
12.6km

Etter ei god natts søvn i bilen, var det litt usikkert vær. Vi valgte en liten topp like ved overnattingsplassen som første tur. Toppen var Kråkbergfjellet. Det var fin sti å følge, og vi hadde flott utsikt mot gårsdagens topper. Noen meter fra bilen begynte det å regne. Denne turen brukte vi i underkant av en halvtime på. Den var på 1,3 km. Vi tok en god pause i regnværet og gikk i vegen på en ny tur når det begynte å se bedre ut. Det viste seg å ikke stemme, etter noen minutter begynte det å regne, noe som holdt på den første drøye halvtimen av turen opp til Trehyrna. Stien var vanskelig å finne når vi kom ned til Trehyrnvatnet. Av denne grunn ble det gåing i terrenget et godt stykke oppover. Vi fant heldigvis igjen stien som vi kunne følge til topps. Litt løst rundt >>>

Kvanntotinden med flere

06.06.2019
14.9km

Været var bra, så Hans Thorvald og jeg dro til Bø i Vesterålen med Kvanntotinden som dagens hovedmål. Vi hadde på forhånd sjekket en mulig rute, og vi så at det var muligheter for en del bestigninger denne dagen. Parkeringen var grei å finne, og det samme var stistarten. Dessverre var selve stien vanskelig å følge, og merkingen var veldig dårlig/fraværende. På grunn av dårlig sti, valgte vi terrenget oppover til Lassan. Dette var ikke et enkelt terreng å gå i og det var tidvis ganske bratt. På toppen fikk vi fin utsikt til Kvanntotinden og de omkringliggende toppene. Fra Lassan fikk vi delvis sti til Hesthausen. Videre var det derimot dårlig/fraværende sti. Vi tok en matpause på veien, og kom oss greit videre til Rismålstinden. Ned fra Rismålstiden valgte vi å gå nedenfor >>>

Sortland

05.06.2019
5:37h
15.7km

Strandheia og Kvalsauktinden - 4 t og 40 min - 13 km - 1020 høydemeter Flott sti hele turen, men spesielt opp til Strandheia. Vi kunne følge stien det meste av turen, men var igjen noe snø enkelte steder. Vi var heldige med været, og utsikten fra begge toppene var formidabel. Vi møtte også på noen folk, men da vi gikk bortover fra Strandheia og i retning Kvalsauktinden møtte vi ingen. Ånstadblåheia - 57 min - 2,7 km - 325 høydemeter På den andre turen fulgte vi alpinanlegget opp til toppen. Greit å gå. Fin utsikt fra vindmølletoppen.