Archive - Date

12.07.2020
5:00h
12.5km

I dag dro vi oppover valdresflya igjen for å gå på tur. Det var Dyrtjørnhøe, Griningsdalshøe og Griningsdalskampen som var turmålene. Tur 1: Griningsdalshøe og Dyrtjørnhøe - 4 t 11 min - 10,1 km - 997 høydemeter Vi fulgte et tråkk oppover mot Bjørnberget. Derfra gikk vi i ura opp til Griningsdalshøe. På toppen blåste det litt surt. Vinden løyet noe på vei ned, men vi fikk litt snøvær. Fint å gå i terrenget opp mot Dyrtjørnhøe. Vi var oppom Refjellet Sørvest, der det var noen spesielle rødlige steiner. På toppen av Dyrtjørnhøe hadde vi flott utsikt, men det var noe lavt skydekke i enkelte fjellområder rundt, så vi kunne vært heldigere. Det ble litt regn og litt kratt da vi kom ned til Dyrtjørni. Kom etter hvert inn på stien som vi fulgte nesten ned til bilen. >>>

Bergsfjellet

10.07.2020
19.7km

I dag hadde Hans Thorvald og jeg en riktig fin tur i Vang. Vi kjørte inn bomvegen i Skakadalen og fikk en lang kjøretur oppover til der vi parkerte på grunn av mange dyr i bilvegen. Fra parkeringa syklet vi nesten ned til Kjelvo. Det var litt i overkant av 7 km og stort sett nedover hele veien. Derfra fulgte vi stien oppover skogen. Det kom noe lett regn, men vi var godt beskyttet under trærne. Da vi kom over tregrensa hadde også sola tittet frem, så vi fikk ei riktig god matpause på mellom 1100 og 1200 moh. Fra rasteplassen gikk vi opp til Bergsfjellet Øst. Her tok vi på oss mer klær for det var sur vind. Deretter var vi oppom Bergsfjellet Ø2, før vi registrerte tre nye topper. Den flotteste var Nordøst for Bergsfjellet på grunn av den nydelige utsikten. Videre gikk vi på Bergsfjellet, >>>

Veofjellet, Rundhøe og Heranoshøe

09.07.2020
4:46h
12.9km

I dag hadde jeg skikkelig slitne bein. Ble likevel to turer før vi dro tilbake til Slidre. Gikk uten sti på begge turer. Fint terreng å gå i, men synes det var veldig tungt på grunn av beina. Var en del vind, men slapp unna regnværet på turene. Spesielt flott utsikt på toppen av Heranoshøe. Tur 1 - Veofjellet og Rundhøe: 10,2km - 499hm - 3t 21min Tur 2 - Heranoshøe: 2,7km - 389hm - 1t 25min. For kart se Hans Thorvald

Turer i Vågå

08.07.2020
6:39h
20.5km

I dag var det spådd litt vekslende vær og noe vind. Vi bestemte oss likevel for å dra over Valdresflya for å gå noen fjellturer. Første turen gikk på Gråhøe i god merket sti. Vi kjørte helt opp og parkerte på parkeringslomma som var registrert på peakbook, mens det langs veien sto at det ikke var tillatt å parkere i området. Litt ubehagelig, men det gikk fint. Stien til toppen var godt merket, og tidlig gikk vi forbi Trollplassen som var en koselig plass for barna. Underveis registrerte vi toppen "Sør for Gråhøe". Flott varde på topplatået og det samme med utsikten. Andre tur gikk på Veslvassfjellet. Godt merket sti, men litt merkelig plassering av sti når vi kom opp av skogen. Litt i overkant snirklete i forhold til å gå rett mot turmålet. Veldig flott å gå >>>

Fullført kommuneliste i Gol

06.07.2020
4:43h
19.8km

I dag var det ikke spådd så fint vær, men både Hans Thorvald og jeg hadde lyst til å finne på noe så vi bestemte oss for å dra til Gol. Første tur gikk på Veikulnatten. En veldig grei tur på traktorvei/sti. Fin utsikt på toppen. Der fikk vi også registrert en ny stolpe på stolpejakta. Den neste turen gikk på Holtelifjellet. Her hadde vi mye vind og noe regn. Stien var noe rart merket/laget. I stedet for å gå rett mot toppen, snirklet stien seg både hit og dit. Dessuten var kilometerskiltingen feil. Turen viste seg å bli i underkant 1 km lengre i hver retning. Hadde vært flott å hatt finere vær på denne turen, for omgivelsene var veldig flotte. Tredje tur ble dagens korteste. Vi gikk på Kyrkja. Deretter var planen Vardefjell i Nesbyen, men en låst bom stoppet den planen.

Slutenosi, Berdalseken og Loppenosi

04.07.2020
20.4km

I dag fikk Hans Thorvald og jeg endelig tatt en tur vi hadde snakket om lenge, nemlig Berdalseken. Vi hadde undersøkt muligheten for å ta den på ski, men det var ingen skuffelse at det ble en fottur i stedet. Været var veldig flott, litt kjørligere trekk enn vi har hatt så langt i sommer, men sola varmet godt. Vi hadde skyfri himmel nesten hele turen. Vi gikk litt på vei, men også noe på sti i starten og slutten av turen. For det meste gikk vi i terrenget eller på snø. Fantastisk utsikt i alle retninger. Varden på Berdalseken var storslått. På Loppenosi var det postkasse og turbok. Ikke veldig mye besøkt, da vi skrev oss inn som nr. 66 og 67 (siden 2019). Jeg fikk prøvd gummibuksa som akebrett ned fra denne toppen, men fikk ikke opp alt for stor fart. En veldig flott rundtur!

Marsteinberget

02.07.2020
1.2km

Etter en tur i banken og et par andre ærend i Fagernes tok vi en kort tur på Marsteinberget. Turen gikk på fin vei/sti. Usikker på om dette kan kalles en kremtopp, men fin utsikt på toppen var det.

Kollhaugen, Dronningknatten og Haustsæterfjellet

01.07.2020
3:53h
15.7km

I dag fullførte vi to kommunetopplister, Nordre Land og Etnedal. Første tur gikk til Kollhaugen. Vi syklet på veien, og gikk deretter på sti et godt stykke. Ble også noe gåing i terrenget. Totalt ble turen på 6,3 km. Vi brukte 1 t og 50 min. Den neste turen var på Dronningknatten. Både Hans Thorvald og jeg hadde tenkt å sykle, men selvfølgelig hadde sykkeldekket mitt punktert. Det er ikke første gangen. Vi valgte likevel å ta med den ene sykkelen for å gjøre tilbaketuren lettere. Vi gikk på veien et godt stykke, før vi gikk i terrenget til toppen. Vi brukte ca. 15 min ned igjen til bilen fra toppen. Vi vekslet på å sykle. Hans Thorvald jogget også noe. Totalt brukte vi 43 min på 4,2 km. Dagens siste tur gikk på Haustsæterfjellet. Her gikk vi på sti i starten, men deretter >>>

Storseterhøgda

29.06.2020
10.1km

Tur med Hans Thorvald og Per Ole. Gikk deler av turen sammen med Per Ole. Ble en del telefonsamtaler på turen angående hus og jobb, så det ble noen pauser for Hans Thorvald og meg. Vi var innom Storsetra.

Nordbykollen og Myrehogget

27.06.2020
5:09h
12.8km

Dagens første tur gikk til Nordbykollen. En enkel og kort tur der vi valgte en av de bratteste stiene. En del utsikt på turen. Etter turen dro vi til Skramnes og fikk servert kanelboller og saft. Deretter dro vi sammen med Knut og Hanne for å gå på Myrehogget. Det ble en veldig flott tur oppover til toppen. Det var veldig varmt og mye plagsomme insekter, så det var litt tungt å gå runden om Eurekatoppen. Høydepunktet på turen var badet i Hoggtjern. Når vi skulle opp igjen fra vannet, begynte det å regne som himmelen var åpen. Etter turen satt vi på til Skramnes hvor vi derfra kjørte videre til Stange. For kart og mer utfyllende rapport, se rapporten til Hans Thorvald