Archive - Date

Kvitingen

08.04.2020
16.3km

Etter et koselig treff med mamma og bestefar ved Mjøsbrua, dro Hans Thorvald og jeg videre for å gå på ski. Vi kjørte litt for langt med bilen, men det var egentlig bare bra, for da kortet vi ned skituren noe. Det var nemlig ikke så gode skiløyper så lavt som rundt 400 høydemeter så vi måtte bære skiene innimellom. Det ble bedre fra 600 høydemeter og høyere. Jevn stigning hele veien til Kvitingen. Det var tungt å gå, men felleskiene fungerte bra. Vi hadde en del sol på turen til Kvitingen, men mer overskyet tilbake. Noe vind på toppen.

Fire skiturer i Sør- og Nord-Fron

07.04.2020
4:17h
21.0km

Fire turer med Hans Thorvald og Per Ole i nydelig påskevær. Jeg brukte randoneeski på de to første turene, og langrennsski på de to siste. Mye vind på Valsfjellet! Ruta vi valgte opp på dette fjellet, var ganske hard. Vi fant en bedre nedkjøring. Dagens fineste topp var Feforkampen. Der fant jeg litt ly bak varden, og utsikten var veldig flott i alle retninger. Fra Kvitberget gikk vi i skogsterreng. Litt ulendt enkelte steder, men kom etter hvert inn på spor som bedret turen noe. Denne toppen hadde meget flott utsikt til Feforkampen. Dagens siste tur ble den lengste i distanse. Vi gikk på langrennsski til Årstulhøgda. Det var oppkjørte løyper det meste av vegen, men de var ikke nykjørte. Det var noe sugeføre innimellom, og jeg gikk med ski som ikke hadde feste. Alt i alt, fire >>>

To topper i Nordre Land

06.04.2020
3:43h
17.8km

Hans Thorvald og jeg tok to skiturer på vei til Gausdal. I mellom turene stoppet vi i Dokka. Der kjøpte vi is og var innom Norli på mammutsalg. Tur 1 - Gjevlehaugen - 1t 26 min - 5,2 km - 185 hm Kjørte inn bomvei og parkerte ved en skistadion. Derfra fulgte vil løyper et lite stykke, før vi gikk i terrenget. Svært kronglete rute fra 575 - 615 moh. Bedre å gå da vi passerte Fjerdingslia og fulgte veien oppover. De siste høydemeterne fra veien gikk ganske fint. Det var utsikt fra toppen, og været var flott. På vei ned valgte vi å følge veien lenger. Dette var et godt valg. Registrerte også Fjerdingslihaugen. Tur 2 - Turrtind - 2t 17 min - 12,6 km - 310 hm I dag parkerte vi på riktig parkeringsplass. Vi gikk i oppkjørte løyper til omlag 800 moh (vest for Holoa). Der fulgte vi noen >>>

Eggeåsen

05.04.2020
10.0km

Været var dårligere i dag, så Hans Thorvald og jeg dro til nærmeste skiløype. Det vil si, det var hele ni dager siden det sist var kjørt opp i lysløypa, så det var ikke spesielt bra å gå der. Vi registrerte noen topper på turen. Var veldig fint å gå utenom løyper i dag. Hans Thorvald sank mer enn meg, så ikke like fint for han. Ble en bra tur i kjente omgivelser.

En strålende start på påskeferien i Viken

04.04.2020
2:49h
17.0km

I dag hadde løypemaskinene begynt å gå igjen flere steder i område etter lengre stilstand på grunn av korona. Vi lot værmeldingen avgjøre hvor vi skulle dra, og i dag ble det to turer i Gol/Hemsedal. Den første turen varte omlag en halvtime. Vi gikk opp alpinanlegget til Storefjell. Jeg brukte Randoneeskiene. Veldig flott utsikt på toppen, og ei veldig artig ramme som man kunne fotografere seg i på toppen. Turen var i alt på 1,9 km og ca. 150 høydemeter. Den neste turen, var mer som tur å regne. Dette ble en langrennstur med to bestigninger. Det var veldig fint å gå utenom løypene. På Store Skinhovda var ikke nedkjøringen så fin, mens den på Vidhovd var mye bedre. Den fineste toppen var nok Store Skinhovda, men det var et lite parti snaufjell på toppen av Vidhovd, så denne >>>

Jutulen

30.03.2020
1:00h
2.7km

Tidligere denne måneden trodde jeg at Hans Thorvald og jeg hadde fullført 100 pf lista i Nord-Aurdal. Men i løpet av den siste uka, hadde noen funnet ut at Jutulen hadde 100 m i pf, så da var vi ikke ferdige med lista likevel. Derfor tok vi i dag turen for å gå på Jutulen. En kort og grei tur i fint vær. Etterpå tok vi en kjapp tur på Tveitastølfjellet Sørøst. På denne toppen gikk vi på toppturski uten feller. Pr. i dag er Nord-Aurdal pf 100 lista komplett. Vi får se hvor lenge det holder seg.

Store og Vesle Skjellingshovde

22.03.2020
34.5km

Til tross for noe slitne bein, bestemte Hans Thorvald og jeg oss for en ny tur. Også i dag ble det en del kjøring, men heldigvis ble skituren lengre enn bilturen. Litt lettere å gå på langrennsski enn toppturski, men klisterføre i oppkjørte løyper gjorde det tidvis tungt å gå. Klister hadde uansett ikke vært et alternativ for oss, siden planen var å gå i terrenget opp til Vesle Skjellingshovde. Det gikk i jevn fart opp til Store Skjellingshovde. Vi møtte to mennesker på vei dit, ellers var det folketomt. På Store Skjellingshovde var det et høyt tårn, med en koselig hytte på toppen. Vi gikk en tur oppom, før vi kjørte litt ned igjen og spiste niste på en benk i sola. Det ble et lite stykke til i oppkjørte løyper, før vi tok av og gikk i terrenget. Da ventet noen tunge >>>

Suletinden og Sulefjellet

21.03.2020
18.5km

I dag var været helt strålende, så Hans Thorvald og jeg bestemte oss for å ta turen vi hadde planlagt for 14 dager siden. Det ble en lang biltur, og vi fikk dessverre ikke kjørt så langt som vi ønsket. Veien var stengt av med bom, og til sammen forlenget det turen med nesten 5 km og 230 høydemeter. Det var greit å gå, men noen tunge brøytepartier. Opp til Suletinden følte jeg meg ikke så trygg, selv om vi ikke gikk på noen partier som var brattere enn 30 grader. Vi satte igjen skiene ca 40 høydemeter fra toppen, og gikk opp til topps. Det var fin utsikt, men en del vind. Grei nedkjøring mot Sulefjellet. Vel nede tok vi på igjen fellene og gikk opp til Sulefjellet. Jeg likte denne toppen bedre. Nedkjøringen fra dette fjellet var også finere. Kalde fingre og tær gjorde turen >>>

Stølsnøse og Galden

20.03.2020
9.5km

Topptur i Vang med Hans Thorvald. Været var veldig flott, men det var noe vind. Stort sett var det fint å gå opp til Stølsnøse. Toppvarden på Stølsnøse var godt synlig fra avstand, og utsikten fra toppen var fin. Det ble ikke den helt store nedkjøringen, da snøen var hard. Vi valgte å ta av fellene før vi kjørte ned. Tok på fellene igjen i det terrenget begynte å stige oppover mot Galden. Mot Galden var det noe kuppert. Denne toppen hadde også flott utsikt. Kun et parti nedover fra toppen som det var god nedkjøring. Ellers var det hard snø også her. Ble en veldig flott tur til tross for at været ble mer skyet etter hvert. Mot slutten av turen ble det et veldig flott lys. En bra start på helga.

Klukkargardberget

19.03.2020
Hike
7.4km

Tur hjemmefra med Hans Thorvald.