Archive - Date

Griseryggen og Einelifjellet

02.07.2020
8.0km

Planen i dag var Vrådal og Venelihei, men da vi kom til Melum fikk Øyvind telefon fra sykehuset at det hadde fått en time til han, hvis kan kom om en time. Han fikk brist i overarmen for noen uker siden og skulle sjekkes for om bruddet er ok. Så da snudde vi og kjørte til Porsgrunn, etter noen minutter var han ute igjen. Vi synes det var for langt å kjørte til Vrådal nå, så valget ble Griseryggen og Einelifjell etter beskrivelsen til LivogKristen. Vi kjørte til Ulefoss og videre mot Gvarv, rett før Årnes kafe går det inn en veg, Kåsavegen, som vi fulgte opp lia til der stien fra Einelifjellet går opp. Plass til noen bilder her. Denne plassen ligger lengre opp enn bommen som er tegnet inn på kartet. Vi kunne ikke se noen bom, men det var aktivitet på en gård med å sette opp >>>

Lyfjellet - Farsund igjen

29.06.2020
2.7km

Denne toppen har vært planlagt lenge etter at det ble bestemt en ny topp for Farsund. Vi har kjørt forbi pga dårlig vær, men denne gangen var det heldigvis et opphold mellom flere regnbyger. Vi kom fra Stavanger og kjørte av mot Farsund, og ved Åpta kjørte vi mot Lyngdal. Smal og slynget grusveg fram til vegen opp til tårnet. Parkerte ved bommen og gikk opp grusvegen. Etter svingen og før vegen gjorde en ny sving gikk det inn et tråkk. Det ble fort borte, men det var greit å gå på sva oppover, stort sett. Litt gresstuer og lyng var det også mellom svaene. Vi fulgte ryggen opp og kom inn mot toppen fra øst. Blåst kraftig her oppe, så ingen blivende sted. Jeg klarte også å tråkke opp i et hull ved en stein så leggen ble oppskrapt og blødde. Må ofte litt blod for slike "strevsomme" >>>

Gjuvhovd

15.06.2020

Mælakollen

09.06.2020
1.4km

Stangefjell og Korpenatten

29.05.2020
6.2km

Det gjenstår en del turer i Nome og valget ble Stangefjell i dag når Øyvind og Anjing ble med. Vi kjørte til Ulefos Hovedgaaard, museet, og parkerte der. Museet åpner ikke før 17. juni og det er parkering for kulturstien også der, så helt greit å parkere. Vi tuslet grusvegen innover, passerte bommen og fikk et jorde på venstre hånd. Der passerte det en lang mørk levende pinne vegen. Godt når den er så tydelige, hoggormen. Holdt bikkja godt unna, forrige gang gikk det nesten galt, da den skulle leke med den levende pinnen og ble bitt i tunga. Dyrehospital og mye styr, det vil vi ikke oppleve igjen. Vi fortsatt til der stien tar av til høyre. Her var det rasteplass med krakk og skilt. Stien gikk inn ved kraftledningen og så litt inn i skogen for så ut i kraftlinjetrassen igjen. >>>

Vardefjell og Hantofjell i Lunde

21.05.2020
5.2km

Dagens tur ble valgt for det er to topper på ca 5 km, har maks grense på 6 km om dagen. Vi kjørte til Lunde og videre mot Kjeldal, men tok av mot Hantogrenda etter brua. Her kjørte vi opp til ei sag og parkerte. Det var infoskilt om turene i området og merket med P, men et rotet området med mye skog- og jordbruksutstyr. Det var en som jobbet på saga selv om det var Kristihimmelsfarsdag. Litt lyd, men det var nok bare hobbyaktivitet, så det ut som. Vi valgte å gå til Vardefjell først og fulgte blåmerket sti oppover og oppover og oppover. Førstedelen på en relativ ny traktorveg i hogsfelt og senere i skogen. Finere og finere utsikt ettersom vi kom høyere og høyere. Til slutt kom vi ut på et området med en del sva, der toppområdet ligger, med varden. Flott utsikt i mange retninger. >>>

Eikelifjellet og Vasslausfjellet

16.05.2020
8.9km

Turens mål var først og fremst Eikelifjellet for å bli snart ferdig med skienslista, bare to topper igjen etter denne. Jeg kikke litt på hvor andre hadde gått og valgte meg ut en trase som ville passe oss. Vi kjøre fra Skien retning Ulefoss og tok inn ved Tveitan og kjørte til bommen over elva. Her var det gjort litt på vegen og de naturlige parkeringsplassene var borte, men vi parkerte i krysset i kanten. Så gikk vi over brua med bommen. Ikke lett å komme forbi, litt for høy til å stege over, men kom meg rundt på den ene siden. Anjing valgte andre siden. Inne i hjørnet der brua og vannkanten gjør en avgrensing hadde det samlet seg en del skum og kvist og kvast oppe på vannflata. Dette så ikke bikkja og trodde det var fast grunn. Plutselig så bare hopper han ute og forsvant >>>

Map     1 comment

Store Latås

12.05.2020
10.1km

Nå nærmer denne Skienslista seg slutten. Bare 3 igjen etter denne turen. I dag valgte vi å gå til Store Latås fra Stavdal. Vi kjørte inn til Gåsodden og parkerte der. Ser at det er mye reserverte plasser, og så etter at vi kom ned, at det skulle avtales ved parkering. Greit vi ble ferdig med toppen før vi så det, så blir det ingen flere turer hit. Ingen reservasjon der vi sto. I dag hadde jeg valgt å sykle inne. Vi skulle på toppen begge og hadde bare en sykkel. Jeg startet å sykle og sykles østover forbi Plassen og Seterbukta. Tok inn til høyre, opp bakken og videre sørover. Neste kryss tok jeg til venstre og nesten ved enden av vegen så gikk det en traktorveg opp til venstre. Første sykkelturen med el-sykkel, gikk greit det, men har jo ikke sykkeltrening så sår i rompa. >>>

Skjenås

10.05.2020
5.3km

Været var ikke helt stabilt i dag så vi valgte en topp som ikke krevde utsikt eller var grei å gå til selv om det ville regne litt. Vi kjørte fra Lunde mot Bø og tok inn der det var skiltet Helgetveit. Vi kjørte som mange andre til nesten opp til badeplassen ved Noremtjønna og tok skarpt opp til høyre. Da vi kom opp til krysset der vi skulle parkere var det nå satt opp et skilt om at de ikke ville ha parkering langs veg eller kryss pga store biler som skulle fram. Vi fant oss en plass inne i skogen langt fra veg og kryss på utsiden av bommen. Derfra startet stien oppover til Skjenås som var merket med grøde trebrikker. Fint å gå her og har vel aldri gått 250 hm med så liten anstrengelse. Så fin og jevn stigninng hovedsaklig i fin furuskog. Mykt underlagt å gå på, helt topp.

Stasnibb

04.05.2020
5.1km

Fin tur til Stasnibb i Lunde. Vi kjørte inn Pershaugvegen til bommen og parkerte der. Fulgte traktorveg innover og tok til venstre der vi ser et elgtårn. Så går det lange tunge bakker oppover i det uendelige før det blir et valg, rød eller blå løype opp. Vi valgte rød opp og blå ned og synes det var greit. Rød gikk på øst siden og hadde litt utsikt, fin furuskog. Blå gikk mer inne i skogen med skrenter på begge sider. Hver sin stemning, glad vi prøvde begge to. Fint toppområde og utsikt i nesten alle retninger. Det ble ikke så lange stoppen på toppen pga vi så et regnvær som vi var usikker på om ville komme mot oss. Det var slitt snødrufs i lufta, så vi valgte å snu nesten med en gang.