Archive - Date

Hike
2:13h
2.6km

Vi hadde håp om å få til en båttur til Litle Batalden i løpet av de to dagene ute på Store Batalden. Lørdagen blåste det kuling med 10-12 m/s slik at det ikke var forsvarlig å reise ut i den lille båten de har til utleie på Batalden Havbu. Heldigvis opprant søndagen med like flott vær som dagen før, og i motsetning til gårsdagen var det i dag så og si helt vindstille. Etter en relativt tidlig frokost dro Astrid , Liv Synnøve , Ole Einar, Rune og jeg utover mot Øytoppen på Litle Batalden På turen ut valgte vi å gå vest for Fanøya gjennom Bjørgesundet til havn og kai på østsiden av øyen. Selv om det var vindstille var sjøen fortsatt grov og urolig etter gårsdagens kuling, litt på grensen i forhold til båten vi hadde til disposisjon. Motoren fungerte heldigvis optimalt, og Rune navigerte oss trygt og fint inn til >>>

Store Skorekinna - siste av øytoppene i Sogn & Fjordane

08.09.2019
3:50h
7.0km

Etter turen til Punkt på Litle Batalden tidligere på dagen reiste vi med hurtigbåten Fjordglytt fra Store Batalden kl 1530 med ankomst Barekstad på Skorpa litt lenger nord et kvarter senere. Vi skulle overnatte på Barekstad, og hadde ordnet med transport til og fra Hovdevåg - utgangspunktet for turen til øytoppen på Hovden Store Skorekinna på Hovden Start fra Hovdevegen der hvor Nordsjøløypen starter. Fulgte gårdsveien forbi gården på Hovdevåg og fortsatte på godt merket sti gjennom gammelt, tilgrodd og uslått kulturområde ned mot Sildevågen. I utkanten av marken så vi to flotte hjorter. Her går det en gammel anleggsvei som egentlig var planlagt videreført helt ut til Kvannhovden fyr, men veien ble aldri fullført. I bunnen av Sildevågen starter merket sti for Nordsjøløypen opp Storeskaret. Stien var tydelig nok, men ikke >>>

Map     11 comments

Store Batalden

07.09.2019
4:30h
5.6km

Etter gårsdagens tur til Blåkollen på Skorpa ankom vi Store Batalden med hurtigbåten Øyservice kl 21. Vi hadde bestilt overnatting på Batalden Havbu og ble møtt av eieren Gunhild Bjelland på kaien. Gunhild viste oss inn i den flott restaurerte havbuen og ga oss god informasjon om stedet som har fått byggeskikkpris fra Flora kommune og Olavsrosa fra Norsk Kulturarv for kulturhistoriske kvaliteteter. Herlig å komme inn i godt og varmt hus etter den våte turen på Skorpa om ettermiddagen. Datter Liv Synnøve , Ole Einar og Rune som vi skulle tilbringe helǵen sammen med kom med samme båt fra Florø. Store Batalden Vi våknet opp til nydelig vær som varslet av Yr.no. Litt av en kontrast til kvelden i forveien med regn og kuling! Vi skulle tilbringe hele dagen her ute på øyen, og hadde rikelig med tid. Etter en god frokost bega vi oss >>>

Blåkollen - øytoppen på Skorpa i Flora

06.09.2019
3:40h
6.4km

Etter en lang regnværsperiode i Bergen meldte Yr.no endelig flott vær denne helgen. Vi satset derfor på øyhopping/øytopping på øyene NNV for Florø i håp om å kunne fullføre bestigningene av de manglende øytoppene i Sogn og Fjordane. Vi dro fra Bergen fredag morgen og var fremme i Florø etter ca 5 timer. På forhånd hadde vi inngående studert rutetidene for hurtigbåtene i Florøbassenget og kommet frem til et greitt opplegg. Anbefaler i den forbindelse nettstedet En-tur som i motsetning til Fjord1 som drifter båtene hadde oppdatert ruteinformasjon. Denne dagen gikk turen med M/S Øyservice fra Florø kl 1430 med ankomst Sør-Skorpa kai en liten halvtime senere. Vi lot bagasjen for helgen stå igjen i kaiskuret, skiftet til turtøy og startet turen mot Blåkollen Det hadde regnet kraftig hele dagen, men hadde klarnet >>>

Knappen

26.08.2019
2.3km

Yrende badeliv i Knappentjernet denne kvelden!

Oksskolten - den flotte fylkestoppen i Nordland

08.08.2019
10:53h
16.9km

Endelig så det ut til å klaffe med tur til Oksskolten - høyeste fjell i Nordland og kommunetopp i Hemnes. Etter overnatting i Mo i Rana kjørte jeg E12 mot Sverige ca 30 min. Like etter Umskardtunnelen og før Umbukta fjellstue går sideveien som fører innover mot Kjennsvasshytta av mot venstre - altså på "feil" side i forhold til det en forventer. Men sideveien går så tilbake (nordover) parallelt med E12 før den krysser over tunnelen og fortsetter vestover mot det svære, regulerte Storakersvatnet. Fra E12 er det vel 40 km å kjøre til utgangspunktet for turen til Oksskolten - Laurisbukta parkeringsplass . Første tredjedel av veien er for det meste asfaltert, mye relativt nylig, men asfalten slutter ved demningen i Vestervatnet i NV enden av Storakersvatnet. Herfra er det grusvei, men veikvaliteten er ikke så aller verst. Regn likevel >>>

Map     4 comments

Mo i Rana

07.08.2019

Møysalen - høyest i Lødingen og Sortland

05.08.2019
13:05h
22.9km

Etter fine dager i Svolvær reiste jeg innover mot Lødingen søndag 4. august i ganske så grått vær. Etter å ha gått til Sætertinden fra Sandtorg om ettermiddagen/kvelden kjørte jeg til overnatting i Lødingen. Turen til Møysalen var egentlig planlagt til denne søndagen, men da Yr.no hadde meldt tåke over Møysalen hele dagen ble turen utsatt til mandag 5. august da værmeldingene var strålende med sol hele dagen og lite vind. Meldte yr.no. Slik ble det dessverre ikke. Tåken lå fortsatt tungt over Møysalen da jeg kom til Ingelsfjorden parkering , og den ble liggende hele dagen til langt ut på kvelden. Men tur skulle det nå bli uansett. Hadde på forhånd vært i kontakt med Hans Thorvald som nylig hadde gått samme tur, og som kunne beḱrefte at det gikk greitt for dem uten isøks og stegjern. Jeg valgte Ingelsfjord som utgangspunkt, >>>

Map     2 comments

Kveldstur til Sætertinden - K-topp i Tjeldsund og Harstad

04.08.2019
5:50h
12.9km

Havtåken hadde lagt seg over Lofoten Etter 5 flotte dager i Svolvær var det tid for å starte reisen tilbake til Bergen. Opprinnelig plan for denne søndagen var tur til Møysalen , men havtåken hadde lagt seg mer og mer over Lofoten de siste dagene. Møysalturen ble derfor utsatt til mandagen da det var lovet bra vær ut på dagen og ingen tåke (!). Skydekket var skuffende lavt innover mot Gullesfjord, Lødingen og Tjeldsundet, men det var helt OK turvær så jeg bestemte meg for et besøk på Sætertinden Sætertinden er en litt spesiell kommunetopp i det toppen er felles for Tjeldsund kommune i Nordland og Harstad kommune i Troms. Kjørte innover vestsiden av Tjeldøya til Sandtorg og Sandtorg idrettspark parkering der det er massevis av parkeringsplasser. Fulgte Solveig sin som vanlig utmerkete beskrivelse og startet ut på en ca 900 m god skogsvei som >>>