Archive - Date

Kampen ved Almeland

18.03.2024
2.9km

Vår gode turvenn Kjell finner stadig nye topper i Bergen som går inn på listene! I går var det Kampen mellom Almeland og Kalandseidet som ble besteget. Vi tok turen i dag, men valgte en noe kortere adkomst fra veien mot Almeland der vi fant en liten parkeringslomme like ved der skogsveien (Bontveitvegen på norgeskart.no) som går opp til høyden 189 moh NØ for Kampen. Skogsveien var grei å gå og preget av at den brukes av hester. Vi forlot veien ved en grind og fulgte et hjortetråkk innover i tett granskog. Stien løp ut i intet og vi tråklet oss frem mot toppen i tilgrodd terreng der hjorten tydeligvis trives bedre enn oss! Fant knausen (kampen) med høyeste punkt som er uten noen markering og nesten uten utsikt. Vi ville unngå terrenget langs ryggen på returen, og valgte isteden å gå ned >>>

Lyderhorn-runde med Helge

17.03.2024
Hillwalk
7.1km

Oppholdsvær og fint turvær i Bergen. Møtte min gode turkamerat Helge S. Titland ved Rema-butikken i Nedbergeveien. Planen var en tur til Lyderhorn og en runde nordover til småtoppene ØSØ for Skåleviksvatnet. Helge er lommekjent i området og har registrert flere kulturminner på kulturminnesok.no. Vi gikk først vanlig rute til Lyderhorn der Helge har funnet ut at grunnmuren på den bunkerlignende strukturen på toppen er den samme som på den gamle Lyderhornhytten (lokalitet) ! Vi fortsatte til Skjenafjellet der det finnes rester etter gammel krigshistorie. Tilsvarende platting finnes på Ørnafjellet . Helge har gjort research på dette også, og funnet ut at det sannsynligvis dreier seg om betongplattinger med fortøyningsbolter for sperreballonger fra 2VK, muligens også fra før krigen. Mer info: Fortøyningsbolt for sperreballong . Jeg gikk omtrent samme turen 4. mars 2015, og >>>

Map     2 comments

Løvstakken fra Løvstien sør

16.03.2024
Hillwalk
6.9km

Tur med Astrid fra Fjøsanger til/på Løvstien Sør der den nye broen som forbinder Løvstien Sør og Løvstien Nord nå er så å si ferdig og mulig å besøke. Etter å ha gått hele den 383 m lange broen tok jeg turen over Løvstakken langs en bra, umerket sti og videre vanlig rute tilbake til Krohnegården p-plass der Astrid hentet meg.

Portåsen

09.03.2024
Walk
5.4km

Spasertur langs vei til Portåsen - stedet der dikteren Herman Wildenvey vokste opp og som nå er blitt et kulturminne. Portåsen var ikke åpen for publikum denne dagen, men vi traff en hyggelig, lokalkjent mann som fortalte oss om stedet og opprinnelsen til Wildenvey-navnet. På returen tok vi en snarvei over et jorde og et par gjerder samt en provisorisk, skrøpelig bro over Veia der elvenavnet utgjør siste del av navnet Wildenvey!

Hagatjern

08.03.2024
2.7km

Storemunken og Stølshaugen 82 moh, Krokeide

03.03.2024
3.6km

Vi kjørte mot Krokeide og Austrevågen der Jubileumstien starter. Målet for turen var å besøke det velkjente turmålet Storemunken som nylig er lagt inn som topp på listen over Alle topper i Bergen. Stien er meget tydelig og bra merket, men noe steinete og våt det første stykket. Den går gjennom fin furuskog i småkupert terreng. Astrid hadde ikke sin beste dag, men med tid og tålmodighet kom vi oss begge opp på toppen. Fint toppområde med utsikt mot vest og sørvest. Høyeste punkt ligger på en liten fjellknaus mot nord. GPS 32V 295938 6683336, 191 moh. Koordinater justert på PB. Turkasse litt ned mot SV der en familien hadde slått bseg ned for dagen. På returen tok jeg en avstikker opp på toppen av Stølshaugen 82 moh - en helt uinteressant skogstopp som ligger nord for første del av >>>

Bjørnåsen, Fuglen og Hovda

02.03.2024
3.1km

Ny tur til skogsområdet sør for Kalandsvatnet som vi sist besøkte i september 2021, denne gang for å besøke nykommeren Fuglen . Som sist parkerte vi i Kismul p-lomme og fulgte Kismulvegen til nordenden av Ulvvatnet der vi tok av på umerket sti opp på sørryggen av haugen der Bjørnåsen er høyeste punkt. Fra Bjørnåsen fulgte vi svak sti og/eller hjortetråkk nordover ned på et myrområde med brunstgroper og opp igjen på dagens primære turmål Fuglen . Toppen ligger på et lite høydedrag med en stor furu. Ingen markering av toppen og ingenting som forklarer navnet på denne kollen! Vi hadde valgt å kopiere turen til hbar (Harald Barsnes) fra 28.1.2024, og fortsatte derfor et stykke til sørover til småtoppen med navn Hovda (189 moh, PF ca 6 m). Retur østover i småbratt skogsterreng tilbake til utgangspunktet. OK - men heller ikke mer - >>>

Map     3 comments

Gaukavarden på Haukeland

29.02.2024
Duration:
0:46h
1.8km

Denne småtoppen dukket nylig opp på listen over Alle topper i Bergen. Det er er trekantmerke på toppen som indikerer at det har vært et trig-punkt her oppe. Toppen ser ikke ut til å ha et navn, men ved kraftig inzooming dukker navnet Gaukavarden opp! Dårlig med parkeringsmuligheter langs veien i Kalihaugen, men flere muligheter lenger ned mot Hardangervegen. Vi startet fra de øverste husene i Kalihaugen der det går av en jordbruksvei vestover og oppover mot Brattlandsvegen. Veiene her oppe virker å være beregnet for jordbruk og trening med hester! Fin, gammel gårdsvei opp til myren nord for toppen. Der går det av en svak jordbruksvei sørover mot toppen. Det er OK sti siste stykket opp til toppen der det også er en gapahuk. Masse hjorteskit på toppen. Kjekk, liten tur på veier og sti i et >>>

Map     4 comments

Stuhaugen

26.02.2024
Trip by foot
1.2km

Vi parkerte på Åsane Folkehøgskole og fulgte vei østover mot Hylkjeneset 135 der det går av sti mot Stuhaugen vest for Hylkjeneset 135. Fra stien er det ca 40 m i terrenget opp til toppen der det står en metallbolt og rester etter en hvit markering i forbindelse med trig-merket. For å få en litt lenger tur fortsatte vi på stien til den møtte stien som kommer opp lenger nede på Hylkjeneset og fulgte denne tilbake.

Penesskjenet ved Storavatnet

24.02.2024
Duration:
0:35h
1.2km

Det har dukket opp en del nye småtopper på listen over Alle topper i Bergen den siste tiden. Endelig lå det til rette for å besøke noen av disse. Vi kjørte omtrent til veis ende i Hetlevikåsen og gikk nord for nr. 336-346 ned på en liten plass. Herfra går det sti ned på myrområdet sør for Penesskjenet og videre opp til toppen som ligger i et skogsområde. Bra sti som går gjennom til dels vått terreng. Retur omtrent samme vei.