Archive - Date

Bike trip - mixed
2:52h
24.0km

Stolperuta til Kongsvegrittet var ferdig utplassert, og jeg ville ta deler av runden med sykkelen min i dag. Det var koselig å trille innover til Naustevollen, men så fulgte en våt kilometer SV for Naustevolltjernet. Jeg trillet sykkelen for det meste, og var glad jeg hadde gummistøvler på beina. Ikke min favoritt-hobby akkurat dette, og el-sykkelen er veldig tung å skubbe på når stien blir dårlig og steinete. Ved Meitebekken satte jeg fra meg sykkelen, og gikk til fots til sørenden av Meitebekktjernet, registrerte en stolpe her, og returnerte så til sykkelen igjen. Fulgte deretter Meitebekkvegen helt tilbake til Nordre Fjellstølen, der jeg bare passerte bilen og fortsatte direkte veien sørvestover, forbi Øytjernet - hvor badegjestene så vidt begynte å dukke opp nå - til Hollastølen >>>

Sykkeltur til Nyset og Rishovda

23.07.2024
Characteristic:
Bike trip - mixed
1:22h
13.8km

Det var en stolpe på Rishøvda, som jeg ville ta. Tok derfor el-sykkelen fra Mønabrue og parkeringa her. Åbjøra gikk stor, hvit og vill i dag. Sykla opp til Nyset, og tok med meg en rød stolpe ved Knutsfettjernet, på stien over til Sørheimstølan på Liaåsen. På returen fant jeg en umerka god sti opp til Rishovda, som jeg gikk på beina. Trilla til slutt relativt behagelig ned til bilen igjen. Relativt, fordi det var såpass mange insekter i lufta nedover veiene her, at jeg fikk en del både i øynene og munnen.

Rundemellen og O2-gjeld

23.07.2024
1:46h
4.9km

Måtte ha en tur på snaufjellet i godværet i dag. Opp veien ved Melbybråten var det nyasfaltert i nesten 2 kilometer og flott å kjøre nå. På veien inn mot parkeringa kom jeg etter flere svenske biler, der sjåførene opplagt ikke var vant til å forholde seg til sauer ved veien. Da går trafikken tregt. Og endelig framme ble det yrende liv, med svenske hyperaktive barn og bikkjer som endelig slapp ut av bilene, og løp rundt og hoiet og skrek og bjeffet. Jeg forlot bråket ganske snart, og tok sikte på østryggen av Rundemellen, min favorittrute. Ville prøve ut om jeg tåler å skru opp tempoet mer, og satte derfor bra fart. Det gikk greit opp til klyveklatringa, der O2-gjelden innhentet meg med voldsom kraft. Har ikke opplevd dette på mange år, men gledet meg egentlig over å kunne >>>

Veslerenndalen Liaåsen, utsikt over Aurdal

21.07.2024

Tok en sykkeltur fra Damtjern på Liaåsen (hvor Anette ville bade), og over til Bjørnaholstjernet, der jeg spiste lunsj ved vannet. Gikk så ned til det fine utsiktspunktet over Aurdal i Veslerenndalen. (Her sto en svart stolpe på Liaåsen-kartet.) Sykla så tilbake og trilla ned fra Liaåsen, og hjem, mens Anette hadde kjørt bilen ned igjen. Det ble vel en 15 km, men tracket ikke sporet i dag.

Olmhusknatten - tracking av blåmerka rute

20.07.2024
1:07h
2.6km

Sykkeltur og krattkrig, stolpe-sjekk i Begnadalen

20.07.2024
1:43h
14.3km

Skulle sjekke (og registrere) de to siste stolpene i Begnadal-kartet. Tok sykkelen opp Jugerudveien, og videre nesten til Åbortjernet, der jeg satte fra meg sykkelen. Tok beina fatt nedover mot nord, på gjengrodd og våt kjerrevei, og fikk snart mistanke om at stolpene var galt plassert på kartet. Tett inni bushen her, der gps-en min sa at det skulle være en stolpe, var det i hvert fall ingenting. Gikk videre i terrenget på jakt etter den sorte stolpen, og kom til et stup. Fulgte så nordryggen bratt ned til punktet med stolpemarkering, som opplagt var plassert galt på kartet - og ingen stolpe funnet. Krattkrig og heftig svetting i lyngen bratt opp til veien igjen, og veldig deilig og avkjølende å trille ned til bilen på Tollefsrud igjen. Angra litt på at jeg brukte denne fine soldagen >>>

Bjødalsfjellet på kryss og tvers i sommervarmen

19.07.2024
4:40h
17.9km

En haug med stolper til stolpejakta er spredd utover fjellet her, og jeg skulle også kvalitetssikre plasseringen av disse. For første gang prøvde jeg også å tracke med appen Norgeskart Friluftsliv, som har mange og gode funksjoner. Føler at den gamle Garmin-en nå kan skrotes, til fordel for denne appen. Parkerte nede ved veien opp til Blomstølen. Her fikk jeg raskt stort bekjentskap: Det står et skilt om at veien opp til Blomstølen kun er for hytteboere. Men jeg så parkerte biler langs veien høyt oppe på returen, og mistenker at det kanskje ikke er så nøye. Men det spiller ingen rolle for meg som har el-sykkel. Tråkka raskt og lett opp, jeg, i morgensol. Over 4 t på tur og masse vandring i terrenget, er ny rekord for meg på mange år. Men en del av stolpene var plassert på tåpelige >>>

Jettegrytene ved Kvitingen

18.07.2024
1:07h
2.3km

Rydda stien litt, merka litt og satte opp stolper i området. Anette var med og tok seg en dukkert.

Ølnesseterfjellet

17.07.2024

Tynna på Makalausfjellet

13.07.2024
10.1km

Skulle opp med et par ekstra stolper på Makalaus. Anette var med. Returnerte mot Torgrimsstølen, og fikk med meg "Tynna" - en kjempestein vi skulle plassere en stolpe ved, for å gjøre den mer kjent. Hadde stående en sykkel nede ved Torggrimsstølen, og møtte etterpå Anette nede ved Damtjern. Hun badet selvsagt der.