Archive - Date

26.04.2017
Duration:
1:11h

Peakbook-appen sviktet meg, og tok bare opp 350 m av denne turen! Bedre forhold enn i går; for nå har snøen satt seg mer. Gikk med kortfeller. På vei tilbake begynte det å kladde litt, og da tok jeg fellene av.

Aurdalsåsen i dypt pudder - og i frisk vind

25.04.2017
Duration:
1:18h
3.9km

Regna med tunge forhold i dag, og det var heller ikke kjørt opp løyper på Aurdalsåsen. Sank nedi til halvveis opp på leggene i løype-traseen. Joda, dette kom til å bli trim. Heldigvis var sola framme. Gikk med smale helfeller, som ga passende grep i djupsnøen. Oppe ved tregrensa sto en sky av snø over fjellryggen, og jeg tok på balaklava og alpinbriller. Nå ble det lettere partier som var avblåst og med skare som holdt, men også langt mer vind. Etter Storstølknatten og Freningfjellet var jeg fornøyd med dagens innsats i vinden og pudderet, og fulgte egne spor mye av ruta tilbake til bilen. Med ett la jeg merke til uvanlig god glid på den ene skia, og ved ettersyn mangla den ene helfellen! Heldigvis så jeg rester av den liggende i en svær fonn jeg hadde brast rett igjennom >>>

Eidskollen m motorsag

23.04.2017
3.6km

Ville gjenta gårsdagens tur, men samtidig rydde stien for et utall trær som lå over den. Dette ga nedsatt tempo, og som passet fruen ypperlig! Ikke så sosialt underveis opp, da jeg hadde hørselsvern og drev på 20-30 m foran Anette, men hun fikk til gjengjeld en ferdig ryddet sti og som sagt en tilpasset marsjhastighet. Saga gjorde sin gjerning på toppen også, da jeg kjapt kutta opp en tørrfuru som ga masse varme til bålet. Det var snø rundt oss, så jeg fyrte trygt. En koselig stund! Samme vei ned.

Eidskollen

22.04.2017
3.4km

Litt snø og stort bål. Tårnet står fortsatt!

Fønhusknatten fra vest (!)

22.04.2017
3.5km

Fryktet snø på veien øst for toppen, og ville sjekket ut mulighetene fra vest. Parkerte ved gården Gullberget, og prøvde å finne en brukbar skogsvei opp. Det ble i stedet hogstfelt, bringebærkratt og elendighet, inntil jeg kom inn på en grei vei etter en skogsmaskin. Denne svinger etter hvert sørover i vestflanken på knatten, så jeg kom ikke utenom krattkrig opp (ganske) bratte lia. Mot Eidskollen: Gjorde et mikrobål i le av vinden på toppen, ved noe som liknet et bålsted, ettersom gårsdagens suksess med "råtne" furuer fristet til gjentakelse. Etter en halvtimes tid og deilig sol, returnerte jeg. Jeg fulgte skogsmaskinveien helt ned, for å se hvor den endte; på et sagbruk sør for toppen. Krysset så en skytebane, og fant veien tilbake til bilen. Konklusjon: Til tross >>>

Mauruskollen igjen - og et brukbart stivalg fra NV

4.2km

Ville sjekke ut en annen vei opp på denne toppen, og fant en sti ca 220 m etter brua NV for toppen. Det lå en svær trestamme her, men stien var ganske tilgrodd, og forsvant i NØ-flanken på Olakollen. Likevel var det greit å ta seg opp på Olakollen, her like før toppen: Ikke mulig å rett videre mot Mauruskollen, og måtte litt nord, før jeg krysset et noe tett (planta?) granfelt østover, og så i lett skogsterreng opp mot Mauruskollen. Ikke dum rute opp dette. Det blåste friskt, men jeg fant en plass i le, og gjorde et lite bål. En nedfalls-furu som nesten virket råtten, viste seg å brenne noe alvorlig bra, moro!

Klinkenberga fra nord

6.2km

Satsa på sykkel fra E16, og kom etter forsering av diverse trefall over veien opp til snødekke nord for toppen, og tok beina fatt. Ideen var å følge en skogsvei oppi her, men veien var helt igjengrodd, dessverre. Derfor ble det mye krattkrig oppover. Prøvde en noe annen retur, uten at det var så mye bedre. Mot Puttekollen:

Puttekollen med buesag

5.8km

Hadde med en buesag for å fjerne en stor gran som lå over stien. Det gikk greit.

Hesjabakkollen i Begnadalen

Bike trip - mixed
4.8km

Mye vind i dag, så skogstopper var ypperlig. Satsa på sykkelen, og det var lurt på denne kollen, da man omtrent kan sykle helt til topps. Ble stoppa av en mellomstor gran som lå over veien, men hadde med buesaga, og fjerna sakene kjapt. Plukket også med meg sørtoppen. Man kan sykle omtrent opp på denne også, men her var veien så dårlig at jeg parkerte sykkelen, og rusla opp. Svartefjellkollen (t.v) tar seg flott ut fra sørtoppen. (Hesjabakkollen til høyre):

Tur m Anette

19.04.2017
3.9km

Anette ville ha en skitur med meg, faktisk den første i denne sesongen (!), så nå begynte det i grunnen å haste litt. Men på Aurdalsåsen var det 20 cm med tørr snø og fine forhold. Jeg måtte selvsagt oppom Freningfjellet, mens Anette rusla nedi løypa. Det må vel være siste gangen denne vinteren at jeg tråkker opp spor til denne toppen? Nedkjøringen var ikke bare deilig, da et tynt skarelag ødela for gliden. Peakbookappen fungerer utmerket!