Archive - Date

Utforskning av stier på Rennefjellet

19.08.2018
7.4km

En ørn satt i le av varden!

Gilafjellet

19.08.2018
8.2km

Bjødalskampen og Makalaus, delvis som sykkeltur

14.08.2018
33.8km

Lars-Petter og jeg kjørte opp til Nordre Fjellstølen, Øytjern, hvor stien til Bjødalskampen starter. Jeg ville se om jeg kunne sykle hele veien opp, mens LP ville ta sin 8.kremtopp i Valdres som treningstur. Deler av stien var som forventet ganske steinete. En flokk kuer tvang meg ut i lyngen, og rett nord for Fuglberget ble stien så full av stein at jeg parkerte sykkelen og tok resten til fots. På returen møtte jeg Lars-Petter på vei opp. Tilbake ved Øytjern sykla jeg hjemover, mens Lars-Petter hadde bilnøklene og tok seg av Vivaroen. Underveis ned mot Stavadalen ble været riktig fint, og jeg fikk lyst på Makalaus også. Sykla opp til Makalaus, og gikk turen inn til toppen i nydelig sol og lite vind. På hjemveien sleit jeg med hyppige feilmeldinger på displayet på sykkelen, og >>>

Knutshø; med tempo, men uten vann

13.08.2018
9.8km

Etter Seksishornet hadde jeg kviknet til, og ville ha med meg Knutshøe og en smak av Gjende-alpene. Parkeringa ved Vargebakken var smekkfull, så jeg måtte sette Vivaroen ved Vargebakken - parkeringslomme sør for . Med elsykkel var det likevel bare moro å tråkke ned til stistart. Sykkelen ble låst omhyggelig her, og lenket til en gjerdestolpe. Ganske snart hørte jeg et merkelig smell/dunk, men trodde det var en steinhelle jeg hadde tråkket på som vippet. Antakelig var det her vannflaska mi datt ut av lomma på sekken. Ikke første gang dette har hendt meg, men jeg merket det ikke. Holdt god fart oppover, og noen nederlendere fulgte interessert med ovenfor en hammer, da jeg raskt kløv opp klyvepunktet med stavene klaprende. Følte meg i kjempeform nå, så rart, og så utrolig deilig! Gikk straks på videre over fortoppene, >>>

Seksishornet ved Bygdin - artig liten tur

13.08.2018
10.3km

Denne turen var som skapt for pack-raften min, og elsykkelen gjorde anmarsjen på vei stengt for biltrafikk enkel. Parkerte helt oppe ved Jotunheimvegen, så sparte jeg p-avgiften ved Fagerstrand. Veien til Bygdisheim er stengt med bom, og da er det en fryd å suse forbi kjettingen på sykkel. Den lave vannstanden gjorde avstanden over sundet utrolig kort, men det var godt med båt likevel. Spiste lunsj på andre siden, og tok et bilde tilbake mot Bygdisheim, før jeg fant en rute i terrenget opp mot toppen. Det gikk tungt i dag, så vel oppe var jeg godt fornøyd, og droppet planene om Marabotthornet. Flott utsikt her oppe! Video fra toppen: Returen foregikk uten minneverdige innslag, men tilbake ved bilen var formen kviknet ganske mye til. Ofte opplever jeg dette, at formen blir bedre utover >>>