Archive - Date

Randonnée/Telemark
11:22h
19.2km

Værmeldingene for helga gav ikke mye rom på dagtid. Bygevær og en del lavt skydekke så ut til å gi flatt lys særlig på lørdag. Det var meldt klart, vindstille og skyfritt natt til søndag og det sparket i gang en liten ekspedisjonslyst som jeg lørdag formiddag bestemte meg for å dra nytte av. Hensikten med turen var å teste sko, egen form og vurderingsevne i ett ukjent alpint terreng. Noen prospekter mellom Sunndalen og Innerdalen ble vurdert. Men da jeg kom til Sunndalsøra så så på siste værmelding falt valget på Skjorta og Søre Skjorta, topper jeg ikke hadde vært på enda. Ut ifra kartet så jeg en mulighet på å finne god og trygg nok snø opp noen renneformasjoner på sørvestsiden av eggen mellom de to toppene. Forventningene var lave så fikk vi se hvordan dette gikk. >>>

Italia del 2: Aktive vulkaner

01.10.2023
Hike
8:40h
11.9km

Italia har for øyeblikket fire aktive vulkaner, alle fra Napoli og sørover. De fire er Vesuv, Etna, Stromboli og Vulcano. Stromboli og Etna har stadige utbrudd mens Vesuv sist hadde utbrudd i 1944 og Vulcano i 1890. Vulkanen Campi Flegrei (Phlegraean Fields på engelsk) kan muligens raskt tilføres listen av aktive vulkaner med mye økte aktivitet de siste årene. Byen Napoli er bygget over denne vulkanen. Etter at målet med turen var nådd, altså Matterhorn (Italia del 1: Alpene) var den løse planen å reise hjem. Men på kjøreturen inn til Milano stoppet jeg og sjekket litt på hva det kunne koste og ta toget til Napoli og videre til Catania på Sicilia. Sjekket også opp priser på flyvning fra Catania til Gardermoen og fant ut at dette kanskje kunne bli økonomisk løsbart. Været skulle også bli svært bra i sørdelen >>>

Italia del 1: Alpene

27.09.2023
Alpine climbing
12:08h
12.4km

I sommer gikk jeg med en liten alpeturplan i bakhodet. Kanskje kunne jeg rekke en tur dit etter føringssesongen i midten eller slutten av september? Målet var Matterhorn, helst via den mer teknisk utfordrende ruta fra italiensk side kalt Liongrat-ruta. Etter siste føringstur over Snøhettatraversen måtte jeg gjennom en liten influensa og på slutten av den tok jeg flyet ned til Milano hvor jeg fikk tak i en leiebil for ei ukes tid. Det var tilfeldigvis noe som kaltes fashion-week i Milano, så den bilen jeg hadde booket noen dager i forveien, fantes ikke og byen var tømt for både leiebiler og overnattingsmuligheter. Etter en runde via mange utleieselskaper med mye bagasje på slep fant jeg en bitteliten Fiat jeg fikk så vidt plass til å ligge i når jeg la ned setene så første natt >>>

Map     10 comments

Blokktindtraversen og Straumdalstinden

25.08.2023
11:09h
20.7km

Skulle prøve meg på Blokktindene med litt smalt skjema i forhold til ferjer og og kjøring sørover. Planen var å prøve meg på Store og Lille Blokktinden, samt traversere videre sørøstover på de mange småtoppene langs sørøstryggen der. Da jeg våknet i bilen på nordsiden av Tjongsfjorden ble jeg oppmerksom på en topp noe lengre øst for Blokktindene, Straumdalstinden. Den så rimelig spektakulær ut, og ettersom den ikke tilhører i gruppa av topp ti mest vanskelige topper i Norge var kanskje denne også innfor å solere opp. Uten tid til å lese meg opp om noe, heiv jeg ei sele, endel kammer og nøtter, slynger og ett lett 30m halvtau i sekken, samt mat og drikke for en 8-9 timerstur. Gikk inn via Blokkvatnet, opp over sva og lettgått fjellterreng til jeg kom opp på ryggen ved >>>

Map     4 comments

Rangling over tindenåler i Kvistadkjerringane

30.07.2023
7:50h
9.9km

Bildet øverst er tatt ved en tidligere anledning, men viser circa rute vi gikk og gradering av den. Ruta som er illustrert er ikke nøyaktig, for eksempel ligger det meste av klatrerutene opp til Skårtanna, Jeksla og Skårakongen på motsatt side av eggen i forhold til bildets perspektiv. Spontantur sammen med Mathias som ferierte i området. Jeg fikk en hviledag innimellom føringa og værtjenestene Yr og Windy var samstemte på et definert værvindu fra morgenen av til kl 14.00, særlig i midtre og ytre Sunnmørsalper. Ganske så blindt i forhold til hva som kunne vente oss bestemte vi oss på å prøve ett raid bortover Kvistadkjerringane fra Skårasalen å se hvor langt det kunne gå. Vi møttes ved Bondalseidet og samkjørte siste rest opp til parkeringsplassen i Kvistaddalen. Herfra ble det >>>

Map     6 comments

La Paz og tre utvalgte høyfjellsturer i Andesfjellene

21.11.2022
10:53h
9.1km

Varighet: 25 dager (inkludert flyreise) | Totalkostnad: 28 500kr pr pers (Flyreise: 14000kr pr pers | Billeie: 4750kr pr pers) Planen om å reise til Bolivia kom etter en tid drodling sammen med forsvarskollega og venn Mathias Mikkelsen . Mange andre destinasjoner var selvsagt med i potten, men Bolivia sto litt ut av flere grunner. På en side byr Bolivia på et mangfoldsrikt fjellandskap mens på den andre siden byr på noe av det mer eksotiske og mer ukjente urban- og kulturlivet i Sør-Amerika. Bolivia har også i de fleste tiår vært kontinentets fattigste land og er fortsatt det, dog Venezuela's kollaps gir de den tittelen på de fleste oversikter fra å med i år. Byområdet La Paz og El Alto strekker seg fra rundt 3200m til 4200m. Selve flyplassen ligger på 4060m og er verdens høyeste internasjonale >>>

Map     1 comment

Porten

08.08.2022
4:43h
13.0km

Gjesten fikk vond rygg, så da ble det hviledag. Turen gikk til Veslpiggen og Galdhøpiggen. Rappellerte ned en taulengde fra Veslpiggen, men resten var såpass enkelt at jeg klatret ganske greit ned. Klatringa opp til Galdhøpiggen var hakket heftigere enn den på Veslepiggen, flott rute, fast, fin og tidvis eksponert! Løst inn på høyre side, som også er enklere rute. Holdt meg til skarpeggen, grad 3-land for det meste.

Sør-Norges vanskeligste topp?

17.07.2022
Climbing
7:42h
8.0km

Impulsivtur opp til Presten og Bukønokyrkjudn da føringstur til Falketind og Stølsnostinden ikke ble gjennomført som planlagt. Har sett formasjonene fra veien noen ganger før uten å tenkt for mye over det, men i dag zooma jeg inn på kartet å så at det var to relativt enorme formasjoner som sto oppi her. Uten å ha gjort noe mer studie enn det bestemte jeg meg for å ta turen opp å sjekke de ut. Det er først nå i ettertid at jeg ser jeg fikk klatret det som menes å være Sør-Norges vanskeligste fjelltopp å bestige. Jeg fikk kjørt litt opp i traktorveien ved Vierdokke. Navnet i seg selv var nok en advarsel, her var det nok mye vierbusk oppi! Jeg så på flyfoto at det var mulig å ta seg opp rasrenner noe øst for fjellformasjonene. Jeg vurderte det til at det kanskje var effektivt >>>

Map     4 comments

Vulkanutbrudd på La Palma

28.09.2021
Hillwalk
12.4km

Vulkaner har fascinert meg siden jeg var liten men det var ikke før utbruddet på Eyjafjallajökull i 2010 at jeg så på mulighetene og begynte å reflektere rundt fornuftigheten med å dra å se på et pågående vulkanutbrudd. Fram til nå har jeg vurdert Island som en oversannsynlig destinasjon i forhold til å få sett et utbrudd. Island er nært og mange av utbruddene varer lenge som er en forutsetning for at jeg skal finne tid og ha mulighet til å reise dit. Så må vulkanen være av en liten størrelse, et askeutbrudd vil stenge luftrommet for flytransporten samt at utbruddene vanligvis er korte og intense. At det nå ble en tur til charterdestinasjonen Kanariøyene kom nok som en overraskelse på meg selv også og det er det flere grunner til. Vulkanene på Kanariøyene byr vanligvis >>>

Map     18 comments

Trollatraversen

09.08.2021
15.3km

Trollatraversen kan gåes i mange ulike varianter. Originalt starter traversen fra Snøskar, skaret mellom Nordre Trolla og Skarfjellet. Derfra går ruta opp til Nordre Trolla, over til Store og følger eggen videre ned til Søre Trolla og ender i Pinakkelskar. Populære varianter av denne er å ta med hele ryggen opp til Skarfjellet, samt å gå traversen helt ut til Hoåsnebba. For logistikkens skyld går nok folk flest opp fra Hoås i Sunndalen, opp til Nordre Trolla og går traversen derfra. Jeg har fram til nå hatt mange turer opp til Store Trolla, samt to turer opp til Hoåsnebba hvor jeg har gått ut til Søre Trolla og deler av eggen videre mot Store Trolla. Jeg vil bruke bilder fra flere av turene for å utfylle rapporten men størsteparten av bildene vil være fra føringsturen jeg >>>