Archive - Date

07.03.2020
Randonnée/Telemark
11.4km

Samlet turrapport for fem ulike toppturer i Jotunheimen, Stryn og Sunnmørsalpene som ble gått nå i vinter. Kommune: Stryn | Distanse: 11.4km | Høydemeter: 1283m | Turlengde: 5t 12min | GPS-Track Svært gode værmeldinger for denne dagen, men i siste liten endret meldingene seg til ganske kraftig økning i vind utpå dagen. Av mange mulige planer denne dagen ble Midtstolhyrna valgt. Gikk fra Skjerdingsdalssætra og inn til en bro som krysser elva. Herfra gikk det rimelig effektivt rett opp mot Midtstolhyrna. Første stopp ble ved brevannet på 1125m. Herfra tok vi mot venstre og holdt oss på høyden sør for selve brefallet. Planen var å renne ned samme vei som vi gikk opp, men vinden hadde ødelagt mye av snøen hele veien opp så det ble vurdert til at det var bedre å renne ned fra Stolhyrna hvor >>>

Ett særdeles fotogent værvindu på Sunnmøre

01.02.2020
Hike
8.9km

Mye vær kom inn etter en uke med nogenlunde stabile forhold. Jeg har ventet litt på mer snø og den ser ut til å komme nå så i mens tok jeg en tur på Godøya utenfor Ålesund. Det var meldt et kort værvindu i ca to timer mellom tette snøbyger. Muligheter for sol også mente yr, så jeg tok med sekken å kameraet i tilfelle det skulle bli brukbart. Det må jeg si det ble til gangs, selv om det var rimelig tungt å gå runden i opptil 20cm nysnø med ett titalls fall i ur å lyng gjemt under den snøen.

Map     1 comment

Kratertravers, vulkanutbrudd og en veldig stor by

19.11.2019
8.5km

En november-tur til Mexico i 2019, et land med flere høye vulkanske fjelltopper over 5000m. Det sto mellom Mexico og Bogota i Columbia da flybilettene hit var under 5000kr tur/retur og rimelige land å feriere i. Ambisjonen var fjelltopper som Pico de Orizaba (5636m) , Iztaccihuatl (5286m) og kanskje Popocatepetl (5426m) men sistnevnte hadde vært veldig rastløs i år og gikk i utbrudd samtidig som jeg kom dit. Mexico City ligger på høydene 2300-3500m med "fylkestopp" på nesten 4000m så det er enkelt å finne fine områder å akklimatisere seg godt på. Etter noen dager i Mexico City fikk jeg derrimot en infeksjon som endte i høy feber og en sykehusinnleggelse så jeg måtte nedjustere planene mine litt. Etter litt hvile og rolige dager i Mexico City gikk turen til blant annet Ajusco (3930m) og Nevado de Toluca (4680m) . Topptur til Mexico's fjerde høyeste fjelltopp, Nevada >>>

Map     6 comments

Pyreneene's høyeste, en travers og nasjonstoppen i Andorra

26.09.2019
14.7km

Distanse: 14,1km | Høydemeter: 1495m | GPS-track fra turen Jeg dro til Pyreneene sammen med Rune for å gå Andorra's høyeste og Pyreneene's høyeste, samt utforske Barcelona og Andorra La Vella på fem effektive dager. Vi leide oss bil i Barcelona å dro rett til Andorra, en kjøretur på rundt 3 timer. Fikk pakket sekkene og tok turen opp mot Andorra's høyeste. Planen var å overnatte på Refuge de Coma Pedrosa og ta turen opp på morgenen, men endringer i værmeldingen gjorde at vi tok en kveldstur opp. Vi gikk opp til Refugen og fikk servert en solid porsjon middag kl 19.30. Vi spiste bare halvparten og sparte resten til etter turen om vi skulle ha noen sjanse til å komme opp på det her fjellet! Men desserten fikk jeg plass til! Turen opp på Coma Pedrosa gikk fint for seg selv om det var mørkt. Rutene opp >>>

Tinderangling over Kolås- og Sætretinder

10.09.2019
15.3km

Etter bailout opp Sydeggen på Kolåstinden noen dager før var det duket for revansj. Men nå var jeg alene så en heftig "free solo"-tur opp Sydeggen var uaktuelt. Hadde heller lyst til å ta en ordentlig tinderanglingstur rundt hele massivet, fra Kolås til Søre Sætretind. Hadde vært på flere av toppene her før på randonee, men hvordan så det ut sommerstid? Jeg ville også over Søre Sætretind, en av de mest krevende toppene i hele Sunnmørsalpene. Dette skulle altså bli en lang tur med flere brekryssinger og flere krevende klyveprospekter. Ett nysnøfall noen dager før hadde gjort enkelte nordsider våte og sleipe også så spesielt nordsiden av Søre Sætretind var jeg spent på. Fra parkeringsplassen i Standdalen gikk jeg opp forbi turisthytta og fulgte stien som går >>>

Map     4 comments

Føringsturer i Romsdalen og Sunnmørsalpene

28.08.2019
17.7km

Flere føringsturer i Romsdalen og Sunnmørsalpene jeg hadde mellom august og oktober 2019. Føringsturene var i regi av Jotunheimen Arrangement . Turene gikk til blant annet Kvanndalstinden, Venjetindtraversen, Gjuratinden i Rauma og Smørskredtindane i Ørsta og Stranda Kommuner. Distanse: 10,7km | Høydemeter: 1199m | Turlengde: 9t 13min | Lenke til GPS-track Siste tur i rekken i Romsdalen var en tur til Kvanndalstinden sammen med ligroenb i uforglemmelig godt vær! Det var varmt og omtrent ikke ett vindpust gjennom hele turen, men mye snø som gjorde at turen tok litt lengre tid enn hva det kunne ha tatt med spreke Lise! Totalt brukte vi rundt 9 timer tur/retur. Turstatistikken fra denne turen ligger her . Distanse: 14.4km | Høydemeter: 1649m | Turlengde: 13t 11min | Lenke til GPS-track Dagen før Kvanndalstinden med Lise gikk turen opp til Gjuratinden med fire andre deltakere >>>

Kveldstur til Austanbotntinden

19.07.2019
9.6km

Fikk melding fra Mathias (kollega av meg fra Forsvaret) om at han var i området å ønsket en kort men luftig tur hvis det var muligheter for det. Ble så jeg foreslå Soleibotntinden med Søre eller Nørdretravers, eller Austanbotntinden på kvelden da det var meldt ett ordentlig værvindu mellom regnbygene denne dagen. Mathias hadde aldri vært på en 2k-topp før, så frisk start å ta Austanbotntinden som første 2k-er! Vi gikk fra bilene i Berdalsbandet rett etter at siste byge hadde passert og fikk etter hvert sola i ryggen mens vi gikk oppover mot Vestraste. Første 2k-topp, Vestraste ble innkassert før vi gikk inn i tåke opp mot Vestre. Møtte to franskmenn som hadde ventet på Vestre på godværet, men nå hadde tålmodigheten tatt slutt så de gikk ned. Skal vi stole på yr, og typisk >>>

Map     2 comments

Austanbotntraversen med ei fjelldronning!

14.07.2019
10.5km

Føringtur i regi av Jotunheimen Arrangement . Var så heldig at jeg fikk en spontan føringstur til Austanbotntraversen med ei særdeles sprek og klatredyktig dame denne dagen. Siri er snart 74år gammel og hun hadde jeg med på tur til Store Austanbotntinden i tett tåke for to år siden. Nå var værmeldingen svært god for dagen og hun spurte om det var mulig å klatre traversen, en tur som fort kan bli 12 timer lang. Hun hadde drevet klatretrening to ganger i uka i Oslo de siste årene og hadde nylig klatret en god del sva å trent godt på det så dette var hun nok godt forberedt på. Vi gikk fra Berdalsbandet å brukte snaue 2 timer opp til S2, dagens første topp på 2042m. Ura opp til S2 er både lang og drøy men Siri har god balanse og styrke så dette mestrer hun veldig bra. Tau og sikring må på før vi >>>

Map     1 comment

To turer til Gerlachovský štít, høyest i Tatrasfjellene

28.06.2019
12.8km

I teorien skulle jeg bare ha en tur til Gerlach (kort for Gerlachovský štít) da turen til Tatrafjellene bare skulle vare i noen dager. Her nede var det hetebølge og knallvær mens i Norge snødde det helt ned i lavlandet og dermed ble det ikke noe av føringsturene til Galdhøpiggen som jeg skulle reise hjem til. Tok en runde å sjekket litt logistikk og flypriser og fant en returmulighet fra Warsawa til 190kr som gav meg 3 heldager ekstra i fjellene. Første tur til Gerlach ble en tåketur, så jeg var veldig glad jeg fikk muligheten til å ta en tur opp samme fjell å faktisk se noe to dager seinere for da var været på sitt beste! Denne turrapporten dekker bekke turene og starter med solkinnsturen. Etter en bydag i Krakow tok jeg toget grytidlig på morgenen til flyplassen sammen med >>>

Rysy, høyest i Polen og Lomnický štít, nest høyest i Tatra

26.06.2019
Duration:
7:05h
23.9km

Jeg og Rune Haug tok turen til Polen for å utforske Tatrafjellene og først ut var Rysy, Polens høyeste. Vi var svært heldige med været vil jeg si, en hetebølge i Europa gav oss en uke med fint vær, så Rysy ble første av flere tøffe bestigninger i veldig godt vær! Varmt var det, rundt 29c denne dagen og nesten vindstille på toppen så vi var ikke alene med å gå opp fra Slovakia's side. Turen for vår del startet med å gå til en sykkelutleiebutikk i Strebske Pleso. For å få litt variasjon i turen bestemte vi oss for å leie en sykkel å sykle asfaltveien til Popradské Pleso, totalt sett 9km med sykkel begge veier. Dessverre røyk kjedet på sykkelen til Rune i første oppoverbakke, som kommer etter 1km fra start. Vi vurderte det til at å dra tilbake til sportsbutikken å få ny sykkel >>>