Archive - Date

28.09.2021
Hillwalk
12.4km

Vulkaner har fascinert meg siden jeg var liten men det var ikke før utbruddet på Eyjafjallajökull i 2010 at jeg så på mulighetene og begynte å reflektere rundt fornuftigheten med å dra å se på et pågående vulkanutbrudd. Fram til nå har jeg vurdert Island som en oversannsynlig destinasjon i forhold til å få sett et utbrudd. Island er nært og mange av utbruddene varer lenge som er en forutsetning for at jeg skal finne tid og ha mulighet til å reise dit. Så må vulkanen være av en liten størrelse, et askeutbrudd vil stenge luftrommet for flytransporten samt at utbruddene vanligvis er korte og intense. At det nå ble en tur til charterdestinasjonen Kanariøyene kom nok som en overraskelse på meg selv også og det er det flere grunner til. Vulkanene på Kanariøyene byr vanligvis >>>

Map     17 comments

Trollatraversen

09.08.2021
15.3km

Trollatraversen kan gåes i mange ulike varianter. Originalt starter traversen fra Snøskar, skaret mellom Nordre Trolla og Skarfjellet. Derfra går ruta opp til Nordre Trolla, over til Store og følger eggen videre ned til Søre Trolla og ender i Pinakkelskar. Populære varianter av denne er å ta med hele ryggen opp til Skarfjellet, samt å gå traversen helt ut til Hoåsnebba. For logistikkens skyld går nok folk flest opp fra Hoås i Sunndalen, opp til Nordre Trolla og går traversen derfra. Jeg har fram til nå hatt mange turer opp til Store Trolla, samt to turer opp til Hoåsnebba hvor jeg har gått ut til Søre Trolla og deler av eggen videre mot Store Trolla. Jeg vil bruke bilder fra flere av turene for å utfylle rapporten men størsteparten av bildene vil være fra føringsturen jeg >>>

Map     2 comments

Pionerruta på Midtre Torfinnstinden FT

04.08.2021
8.2km

Denne rapporten er delt i to, første del med en raskt skrevet beskrivelse av turen og andre del med en del illustrasjoner i forhold til ruta opp. Føringstur for Jotunheimen Arrangement opp Midtrenna eller det som også kalles Pionerruta til Midtre Torfinnstinden med selveste storsamler Willy . Lykkes vi i å ta Midtre Torfinnstinden ville det være igjen 30 topper på lista hans (han samler på pf50). Som fører for turen hadde jeg aldri gått opp eller ned ruta her før, men har gått traversen fjorten ganger til nå å sett ned i Midtrenna så jeg følte meg godt nok kjent til å ta en føringstur opp der. Dagen før gikk jeg inn til Nybue og fotograferte litt med telelinse for å få best mulig oversikt over terrenget før jeg gikk oppi det. Ut på nett lå det heller svært lite informasjon om pionerruta som for første >>>

Travers av Urkedalstindane/Regndalstindane

01.07.2021
14.8km

Orginalplan for dagen var en føringstur til Store Austanbotntinden, men fikk beskjed om at denne utgikk kvelden før. Jeg la meg å sov i 22-tiden mens tenkte grovt rundt hva jeg kunne bruke fridagen til, værmeldingen viste jo 30 grader og knallvær! Romsdalen, Jotunheimen eller Sunnmørsalpene? Jeg våknet kl 05, og dobbeltsjekket værmeldingen. Tok ei rask avgjørelse på å kjøre mot Sunnmørsalpene og bare gå noe heftigt. Stoppet på Grodås og bestemte meg på å kjøre inn mot Urke, kanskje travers av Saksa-Elsatindane-Råna? I Urke dukket ideen om travers av Urkedalstindane-Regndalstindane opp Fant ikke noe informasjon om noen som hadde gått den de siste to tiårene og ingen informasjon om rutevalg eller gradering. Altså passet dette meg ypperlig! I kartene var jo den store utfordringen >>>

Map     8 comments

Vårskitur til Svalbard

15.04.2021
Expedition

Tidligere i vinter sendte venn og kollega gjennom Forsvaret, Mathias meg melding om muligheten for en tur til Svalbard i april. Pandemi og usikkerheten rundt restriksjoner og nødvendighet gjorde at prosjektet satt på vent helt til den siste uka før avreise. Flybilletter ble bestilt og en kort men effektiv planleggingsfase pågikk de neste dagene før flyet lettet fra Gardermoen. Turen skulle gå i egenkomponert stil på scooter fra Longyearbyen til områdene sør og vest ut mot Grønfjordalpene sørvest for Barentsburg hvor vi hadde som mål å gå noen topper i alpin stil samt finne snørike nedkjøringer. Den lille ekspedisjonen om man kan kalle det det startet med en heldag i Longyearbyen med innkjøp og utlån av nødvendigheter som snøscooter, fuel, kart, proviant, satellitt-telefon, våpen >>>

Map     2 comments

Føringsturer til Skagastøls,- Styggedalstindane og Storen

01.09.2020
Duration:
18:56h
22.9km

Dette er en lengre rapport av føringsturer, egne turer og rekognoseringsturer jeg har gjennomført til Store Skagastølstinden , over Skagastølsryggen og Styggedalsryggen. Selve føringsturene har vært i regi av Jotunheimen Arrangement . Etter 40-50 turer inn i området her besitter jeg mange bilder som både vil inspirere og være til god hjelp for andre som planlegger tur hit, enten om de vil ha fører eller planlegger å gå turen selv. Jeg har prøvd å beskrevet rutene ned i detaljert nivå og skrevet litt om risikoen ved de ulike valgene man kan ta. Allikevel er jeg langt fra utlært, og vil aldri bli det heller i et såpass komplekst terreng så om ti nye turer kan det hende jeg må skrive om noen detaljer her. Artikkelen er delt i tre deler og beskriver Normalruta opp til Storen (rød rute på kartet), Skagastølsryggen (blå rute) >>>

Map     16 comments

Store Dyrhaugstinden og Sørvestflanken

29.05.2020
9.7km

Fredrik (gedded) ble tilfeldigvis med på turen opp til Store Dyrhaugstinden i et perfekt før-pinsevær. Planen var å kjøre ned sørvestflanken på Dyrhaugstinden og gikk slik at det forhåpentligvis var perfekt snø der når vi nådde den. Vi var ikke de eneste som som hadde lignende planer og da vi nådde ryggen så vi flere andre som hadde passert Store og var enten på vei mot Sørvestflanken, eller videre på traversen. Brukte litt mer tid på bilder og snakk med andre folk, men føret ned var perfekt selv om vi ikke ble de første til å kjøre ned.

Map     1 comment

Perfekte dager på Austanbotntinden og Dyrhaugstraversen

19.05.2020
16.1km

En rapport fra to ulike turer, en fra Store Austanbotntinden og en fra tur over Dyrhaugstraversen. Litt tåke og overskyet i starten av dagen, men de skulle fordampe bort før lunsjtider. Jeg startet seint, men med det håpet jeg å få ideelle forhold over eggen til toppen, samt slusjføre på tur ned vestryggen. Jeg fant en liten parkeringslomme 150m nord for bommen, de andre var fulle av biler. Passerte en gjeng på fire i starten som skulle se hvor langt de kom. Så spor av tre andre mens jeg gikk oppover. Møtte en på 1850m, han hadde filmen to stykker som kjørte ned Austanbotnrenna på fine forhold. Jeg satte igjen skiene på 1950m og gikk opp til Vestre for å se hvordan snøforholdene på eggen så ut. GPX-track fra turen: Austanbotntinden Eggen så virkelig fin ut i år, kanskje litt vel mye snø >>>

Map     5 comments

Toppturer i Øksendalen og Trolltind-massivet

26.03.2020
10.5km

Flere av turene beskrevet her går i skredfarlig terreng og man må kunne å vurdere terrenget godt opp mot skredfarevurderingene til Varsom . Noen av turene går i terrengklasse 3: komplekst som krever at man har god kunnskap i å vurdere vær og snødekket underveis, ha god forståelse for skredfarevurderingene fra Varsom og ha mye erfaring og kompetanse i å vurdere veivalgene på turen opp. Ellers er det bare å nyte bildene nedenfor! Det har blitt fire turer til Trolltind og Åbittinden i vinter med flere varierte nedkjøringer, både direkte ned til Indre Trollbotnen og ned "Trollrenna" til Jamnhaugen. Trolltinden er en kjent og lett topp for de aller fleste med en snill nedkjøring, mens Åbittinden er mer krevende. Begge er omtrentlig like langt i distanse og høydemeter, men Åbittinden byr på mer komplekst >>>

Fem toppturer i Jotunheimen, Stryn og Sunnmørsalpene

07.03.2020
11.4km

Samlet turrapport for fem ulike toppturer i Jotunheimen, Stryn og Sunnmørsalpene som ble gått nå i vinter. Kommune: Stryn | Distanse: 11.4km | Høydemeter: 1283m | Turlengde: 5t 12min | GPS-Track Svært gode værmeldinger for denne dagen, men i siste liten endret meldingene seg til ganske kraftig økning i vind utpå dagen. Av mange mulige planer denne dagen ble Midtstolhyrna valgt. Gikk fra Skjerdingsdalssætra og inn til en bro som krysser elva. Herfra gikk det rimelig effektivt rett opp mot Midtstolhyrna. Første stopp ble ved brevannet på 1125m. Herfra tok vi mot venstre og holdt oss på høyden sør for selve brefallet. Planen var å renne ned samme vei som vi gikk opp, men vinden hadde ødelagt mye av snøen hele veien opp så det ble vurdert til at det var bedre å renne ned fra Stolhyrna hvor >>>