Archive - Date

Vestegga på Store Smørskredtinden

18.11.2018
10.8km

Vestegga på Store Smørskredtinden har vært høyt opp på prioritetslisten etter at jeg gikk Smørskredtindane på randonee tidligere i år. Endelig hadde jeg både tid å været på min side så dro til Sunnmørsalpene for noen seint-på-høsten fotturer i alpine turer. Det hadde vært svært varmt flere dager før, men nå var temperaturen på vei ned og ett stabilt høytrykk bygget seg opp. Svært vått og fuktig i terrenget ellers, så jeg var litt spent da jeg våknet opp nede i Norangsdalen å alt var spekt fra bynnen av dalen og langt oppover. Håpet var at det var tørt og fint på eggen. Grei sti å følge opp fra Norangsdalen. Ved 730moh tok vi av stien og fant en fin trase opp i mellom urene og en time seinere var vi oppe ved en varde på ett flott utsiktspunkt ved 1200moh. Hver >>>

Map     1 comment

Litt vinteralpinisme en varm novemberdag på Store Trolla

09.11.2018
12.6km

Fikk en usedvanlig varm novembertur til Store Trolla denne dagen sammen med to kollegaer. Spontantur som ble bestemt dagen før, vi kjørte fra Trondheim kl 05.00 og gikk fra Hoåsbrekka litt etter kl 08. Varmt og fint opp til Fossa. Litt småkald vind ett stykke innover men med bærende skaresnø inn Fossbotnin. Knallvarmt i solsteiken videre opp de bratte partiene med barisstemning! Vi hadde med stegjern, isøks, seler og tau i tilfelle vi skulle få bruk for det. Snøen oppover var såpass dyp og tung at dette gikk greit uten stegjern, men isøksa var i flittig bruk. Tauet kom fram på de mest utsatte partiene der det lå is og snø med dårlig holdbarhet. Det tok lang tid opp i den tunge snøen, men med slikt vær var det verdt det! Brukte akkurat 6 timer opp til toppen og tok en god halvtimes >>>

Føringstur mot Smørstabbtindane

28.10.2018
Snowshoe trip
14.2km

Fikk ett litt spennende forslag til føringstur i slutten av oktober fra to arabere fra Dubai. Han ene hadde gjennomgått to hjerteoperasjoner og skal prøve seg på Mt. Everest neste år. De ønsket seg en slags tilvenning med kulde, snø og bre, helst noe mer spektakulært enn bare Galdhøpiggen fra Juvasshytta. Jeg skrev en plan om å prøve oss på Store Smørstabbtinden fra Leidalen via det bratte brefallet på Storbrean under Storbreahøe, noe som gav oss ett spennende brefall, og noe som kunne være overkommelig for noen som aldri hadde gått i snø før. De lurte på slags ullshorts de skulle ta med, med ett lurt smil om munnen! De hintet i at de kunne lite om vinterbekledning, og en enkel plan på bekledning var ikke nok, her måtte bilder av hvert plagg fram for at det ikke skulle >>>

Ryssenipa og Raunehaugseggi

16.10.2018
16.2km

Spontanstopp i Fjærland da jeg så en interessant egg som kunne gåes opp til Fremsta Ryssenipa. Fant ikke noe informasjon fra noen som hadde gått der før, og det så ut som det var ett bratt parti på 150 høydemeter fra Raunehaugseggi og opp til Heimsta Ryssenipa. Tok sjansen på at det ville gå greit, så fikk jeg snu om det ble for krevende. Kjørte opp til gården i Horpedalen, der fant jeg ingen hjemme å spørre om lov om å parkere, så jeg kjørte videre på gårdsveien ett stykke opp i Horpedalen. Parkerte ved en stor plass og gikk rett på ei renne opp mot Gygri. Fant en sti med en gang og fulgte den oppover helt til toppen. Gikk ut på Gygri samtidig som morgensola titta over fjellene i sørøst. Stien på eggen opp til Haugafjellet hadde blitt ryddet av mennesker, så det er >>>

Jebel Toubkal, Nord-Afrika's høyeste

27.09.2018
30:00h
27.9km

Så var det klart for en reise til ett nytt kontinent for min del, Afrika og Jebel Toubkal, Nord Afrika's høyeste fjell sto for tur sammen med haugert . Startet forberedelsen tre uker før turen med å ta kniven fatt. Skar av meg strekke-senen i tommelen, samtidig som jeg tok den litt ekstra hardt ned i leddet for å gjøre skaden så grusom som mulig når jeg først var i gang. Etter fire timer i full narkose våknet jeg med en gigantisk gips opp til albuen som jeg skulle drasse med i to uker. Ble brått slutt på klatresesongen for i år gitt. Sa til legene at jeg skulle til Afrika om under tre uker. De ønsket meg ikke god tur akkurat, men Marokko er Afrikas bedre del, så jeg hadde trua! Gikk til innkjøp av gode plaster, antibiotika og sår-rens etter legens anbefalinger. Fikk fjernet gipsen noen >>>

Map     4 comments

Galdhøpiggen FT

13.08.2018
Hillwalk
12.7km

Føringstur til Galdhøpiggen med en familie på fire fra Australia. Familien var egentlig på tur tilbake til Oslo, men etter en meget flott tur på Romsdalseggen gav fjellet mersmak og de bestemte seg for å prøve seg på Galdhøpiggen. Værmessig valgte de en av sommerens bedre dager, iallefall nå i august og de fikk servert det beste fjellet kan gi!

Skagastølsryggen

08.07.2018
13:05h
17.9km

Er sjeldent at ryggtraverser som Skagastølsryggen egner seg bedre enn nå i år med været som har vært. Vi gikk fra Turtagrø opp til Skagasdalshytta kvelden før for å fordele litt høydemeter og distanse over to dager. Etter litt over 4 timer med god søvn under åpen himmel gikk vi fra soveposene rett før kl 04 i det sola kastet det første lyset på toppen av Dyrhaugstindane. Bakkene opp mot Nørdre var som kjent seig men det gikk ganske greit unna og plutselig satt vi på toppen og tok en kort pause i solvarmen før vi fortsatte til Skagastølsnebbet og videre ned i V-skaret. Varmt, tørt og ikke ett eneste vindpust mens vi klatret opp V-skaret. Artig og fin klatring opp til Berges Stol og enklere opp til Midtre. Her ble det en ordentlig pause med påfyll av varer fra Bakeriet i Lom, >>>

Imponerende bretur til Weissmies (4017m)

26.06.2018
7:05h
7.9km

Etter ei uke på Korsika og i Italia gikk turen nordover til Sveits. Mens det lå endel dårlig vær i Alpene så det ut som at vi fikk ett todagers værvindu i det vi kjørte gjennom fjellene og vi tok en avgjørelse om at vi kunne prøve oss på en passe enkel 4k'er, nærmere bestemt Weissmies ved bygda Saas-Fee, like øst for Zermatt. Vi tok med telt og utstyr opp gondolen som går opp til Hohsaas (3100m) hvor vi skulle få ei natt med litt akklimatisering før toppstøtet. Vi kom opp til Hohsaas seint på ettermiddagen og gikk en tur opp til 3400m mens det ennå lå endel skyer over oss. Utover kvelden ble lettet skydekket og vi fikk se stien som beveger seg opp det store brefallet på Weissmies nordøstside. Brefallet har en høyde på rundt 500 høydemeter men man unngår mye av den med >>>

Fem dager på Korsika

20.06.2018
11.4km

Felles turrapport for turene til Monte Cinto, Punta a e Cricche , Punta di u Pargulu og Bonifacio . En to ukers roadtrip gjennom Europa med stopp i Alpene ( Topptur til Weissmies ), Milano, Hamburg og 5 dager på Korsika. Møtte opp med Fjellsamleren i Bastia og dro ned til Bonifacio på Korsika's sørkyst hvor dagen gikk med på å være litt turist i i byen. Etter bybesøket dro vi ut til enn mer ukjent område nordøst for byen hvor vi utforsket ei øy og deler av den flotte kalksteinkysten som er her. Endre fant blant annet en liten kalksteinsgrotte som vi kunne svømme og gå gjennom. Fortsatte kjøreturen nordover mot høyere fjell. Første stopp var området Aiguilles de Bavella med sine spektakulære topper. Vi prøvde oss på en av de høyeste toppene uten å vite så mye om hvor vanskelig bestigningen skulle være. Nådde aldri toppen, men vi gikk opp på en liten >>>

Påskas høydepunkt: Smørskredtindane i Sunnmørsalpene

31.03.2018
Randonnée/Telemark
13.1km

Etten noen flotte dager lengre vest og sør i Sunnmørsalpene var det på tide med noe virkelig spektakulært. Jeg hadde ikke observert noe skredaktivitet de siste tre dagene og fikk støtte fra observasjoner på Varsom som sendte faregraden ned til to denne dagen. Jeg bestemte meg å gjøre ett forsøk på Store Smørskredtinden, men kravet var at jeg måtte grave så mye i snøen til jeg var helt trygg på at snøen var stabil nok i renna øverst på fjellet. Jeg parkerte ved angitt parkeringslomme ett lite stykke nedenfor Lygnstøylvatnet og krysset ei traktorbru som første opp til ett gammelt seterområde. Derfra gikk det i middels tett bjørkeskog opp Langfonndalen. En veldig fin rute å gå opp, men det var hard skare, bratt og såpass tett at det tok sin tid å komme opp av Norangsdalen. >>>