Archive - Date

13.08.2018
Hillwalk
12.7km

Føringstur til Galdhøpiggen med en familie på fire fra Australia. Familien var egentlig på tur tilbake til Oslo, men etter en meget flott tur på Romsdalseggen gav fjellet mersmak og de bestemte seg for å prøve seg på Galdhøpiggen. Værmessig valgte de en av sommerens bedre dager, iallefall nå i august og de fikk servert det beste fjellet kan gi!

Skagastølsryggen

08.07.2018
13:05h
17.9km

Er sjeldent at ryggtraverser som Skagastølsryggen egner seg bedre enn nå i år med været som har vært. Vi gikk fra Turtagrø opp til Skagasdalshytta kvelden før for å fordele litt høydemeter og distanse over to dager. Etter litt over 4 timer med god søvn under åpen himmel gikk vi fra soveposene rett før kl 04 i det sola kastet det første lyset på toppen av Dyrhaugstindane. Bakkene opp mot Nørdre var som kjent seig men det gikk ganske greit unna og plutselig satt vi på toppen og tok en kort pause i solvarmen før vi fortsatte til Skagastølsnebbet og videre ned i V-skaret. Varmt, tørt og ikke ett eneste vindpust mens vi klatret opp V-skaret. Artig og fin klatring opp til Berges Stol og enklere opp til Midtre. Her ble det en ordentlig pause med påfyll av varer fra Bakeriet i Lom, >>>

Imponerende bretur til Weissmies (4017m)

26.06.2018
7:05h
7.9km

Etter ei uke på Korsika og i Italia gikk turen nordover til Sveits. Mens det lå endel dårlig vær i Alpene så det ut som at vi fikk ett todagers værvindu i det vi kjørte gjennom fjellene og vi tok en avgjørelse om at vi kunne prøve oss på en passe enkel 4k'er, nærmere bestemt Weissmies ved bygda Saas-Fee, like øst for Zermatt. Vi tok med telt og utstyr opp gondolen som går opp til Hohsaas (3100m) hvor vi skulle få ei natt med litt akklimatisering før toppstøtet. Vi kom opp til Hohsaas seint på ettermiddagen og gikk en tur opp til 3400m mens det ennå lå endel skyer over oss. Utover kvelden ble lettet skydekket og vi fikk se stien som beveger seg opp det store brefallet på Weissmies nordøstside. Brefallet har en høyde på rundt 500 høydemeter men man unngår mye av den med >>>

Påskas høydepunkt: Smørskredtindane i Sunnmørsalpene

31.03.2018
13.1km

Etten noen flotte dager lengre vest og sør i Sunnmørsalpene var det på tide med noe virkelig spektakulært. Jeg hadde ikke observert noe skredaktivitet de siste tre dagene og fikk støtte fra observasjoner på Varsom som sendte faregraden ned til to denne dagen. Jeg bestemte meg å gjøre ett forsøk på Store Smørskredtinden, men kravet var at jeg måtte grave så mye i snøen til jeg var helt trygg på at snøen var stabil nok i renna øverst på fjellet. Jeg parkerte ved angitt parkeringslomme ett lite stykke nedenfor Lygnstøylvatnet og krysset ei traktorbru som første opp til ett gammelt seterområde. Derfra gikk det i middels tett bjørkeskog opp Langfonndalen. En veldig fin rute å gå opp, men det var hard skare, bratt og såpass tett at det tok sin tid å komme opp av Norangsdalen. >>>

Map     7 comments

Løssnøfest på Kolåstinden og Nordre Sætretind

29.03.2018
15.7km

Med håp om bedre snø og varmere netter evakuerte jeg meg selv fra Jotunheimen til Sunnmørsalpene. Jeg sover jo i bil, og med -30c i Leirdalen natt til onsdag i påska var et en enkel avgjørelse å kjøre de ekstra 3 timene lengre vest. Sov godt i bilen rett utenfor Ørsta og våknet opp til -2c torsdag morgen. Kjørte opp i Standalen til fulle parkeringsplasser allerede kl 07. Fant etter hvert en mulighet til å parkere bilen i hyttefeltet og gikk derfra innover Kvanndalen. Jeg tok turen opp til Storegjøltinden først for å se på utsikten herfra. Kolåstinden ser bratt og flott ut herfra og skikjøringa ser svært lovende ut. Mange spor i snøen, men fortsatt mye å ta av her. På turene videre mot Kolåstinden stakk jeg oppom N1 hvor Kolåstinden ser svært spiss og ubestigelig ut. Bak >>>

Pudder og nordlys i Smørstabbtindane

20.11.2017
37.7km

Etter ei natt i bilen i Lom var det klart for tidlig start for tur med Vegar i Jotunheimen. Plan A var å gå oppover mot Galdhøpiggen fra Spiterstulen for så å ta oss sørover mot Tverråtinder og Bukkeholstinder. Men ett stort snøfall hadde stengt veien så vi tok sjansen å gå fra Raubergstulen, som var plan B, i stedet. Vi kom ikke langt opp i veien fra Galdesand før vi kjørte oss fast da det ikke var brøytet her heller. Endret planen, «Prøve oss mot Smørstabbtindene i stedet?» Så vi kjørte oppover Bøverdalen med håp om at veien var åpen opp til Krossbu. Det var den ikke, så Plan C gikk også i vasken. Plan D var å gå fra bommen ved Geitsætre i Leirdalen, men her var det heller ikke brøytet, så vi parkerte langs RV55 ved innkjørselen til Leirdalen. Det ble en rimelig >>>

Map     6 comments

Troll, nebb og pinakkelskar

22.10.2017
13.5km

En potensiell pinakkel sørøst for Hoåsnebba samt spennende sprekker på Søre Hoåsnebba sto på menyen. Gikk fra Hoåsbrekka opp mot Fossa i varmt og fint oktobervær. Regnet ca 4 timer opp til Jøtulavlan, derfra skulle jeg iallefall nå Hoåsnebba, og kunne jeg kanskje håpe på Pinakkelskaret? Snøforholdene skulle vise. Snøen hadde iallefall trekt seg endel oppover siden turen til Furunebba forrige helg og på solveggen i Hoåsnebba lå det nesten ikke snø opp til toppen. Første mål var Jøtulavlan, ikke mye til topp, men ett spennende mål da toppen henger litt utover dalen. Flott utsikt herfra, samt en aldri så liten trolltunge som hang ut over dalen litt før selve toppen. Men mest spennende for min del er at fjellpartiet har store dype sprekker samt at fjellpartiet ligger på >>>

Stjernehimmel, nordlys og soloppgang i Vinnufjellene

14.10.2017
Hillwalk
12:18h
18.7km

Har hatt en plan om å ta Furunebba nattestid helt siden jeg gikk Fulånebba nattestid for endel år siden. Men en kombinasjon med stjernehimmel, helst litt under halv måne, soloppgang med høstlys, nysnø på toppene og sol til utpå dagen er noe som ikke skjer så ofte men nå så det ut som jeg fikk en sjanse igjen. Det skulle regne ganske mye i Sunndalen fram til kl 23.00 på fredagskvelden så jeg kjørte fra Trondheim i den tiden og hadde som mål å starte å gå fra Hoåsbrekka før kl 02.00. Estimert tid til toppen er rundt 4-5 timer, men jeg var svært spent på snøforholdene høyt oppe etter det store snøfallet forrige helg. Om alt klaffet veldig bra kunne Kongskrona også bestiges med det samme, men det var nok ganske usannsynelig da jeg verken hadde med ski eller truger. Så mitt mål var iallefall >>>

Map     8 comments

Alpinstart for bestigelse av Tåga

03.10.2017
19.0km

Grytidlig start på tur til Tåga/Såtbakkollen da noen timer med sol skulle passere området rundt soloppgang. Senere på dagen skulle vinterens første store snøfall starte. Kjørte fra Trondheim kl 02.00 og gikk fra Fale Bru litt etter kl 04.00. De siste skyene var i ferd med å passere og stjernene kom fram. Temperaturen lå på rundt 10c så det ble en varm start de første 900m til to hytter som ligger under Smørklimpen. På litt over 1400m kom sola opp og jeg fikk en flott soloppgang mens jeg gikk opp mot Såtbakkollen's første topp. Turen over Såtbakkollene gikk radig. Lettgått og med fin utsikt hele veien over eggen, mens det smalnet til mot det markante skaret ca. halveis. Skaret kunne by på ganske enkel men artig klyving på begge sider. Utsikten fra både eggen og spesielt >>>

Map     5 comments

Fire føringsturer til S. Brekketinden i fantastisk høstvær

26.09.2017
9:18h
18.5km

Så var det klart for Peakbook Summit V-samling på Sæbø. Jeg ble spurt om å føre en tur til Slogen noe som jeg sa såklart ja til. Tidligere i sommer gikk jeg Kvitegga sammen med andre Peakbook'ere på en mindre uformell samling og fikk dette som en liten intro til Sunnmørsalpene. Jeg har nemmelig aldri vært i Sunnmørsalpene før. Området har stått omtrent øverst på lista i mange år, men med kjøring fra Trondheim rekker man ikke mye fjellturer der på ei helg da det tar 7-8 timer å kjøre en vei. Planen var i grunn å få gått noen flere fjell i det området før Summit V, men sommeren ble såpass travel at jeg aldri kom meg dit. Noen dager før samlinga ble jeg spurt om å heller føre på Store Brekketinden, ett mye mer krevende fjell enn Slogen med sikring i fjell og over >>>