Archive - Date

Kveldstur til Austanbotntinden

19.07.2019
9.6km

Fikk melding fra Mathias (kollega av meg fra Forsvaret) om at han var i området å ønsket en kort men luftig tur hvis det var muligheter for det. Ble så jeg foreslå Soleibotntinden med Søre eller Nørdretravers, eller Austanbotntinden på kvelden da det var meldt ett ordentlig værvindu mellom regnbygene denne dagen. Mathias hadde aldri vært på en 2k-topp før, så frisk start å ta Austanbotntinden som første 2k-er! Vi gikk fra bilene i Berdalsbandet rett etter at siste byge hadde passert og fikk etter hvert sola i ryggen mens vi gikk oppover mot Vestraste. Første 2k-topp, Vestraste ble innkassert før vi gikk inn i tåke opp mot Vestre. Møtte to franskmenn som hadde ventet på Vestre på godværet, men nå hadde tålmodigheten tatt slutt så de gikk ned. Skal vi stole på yr, og typisk >>>

Map     2 comments

Austanbotntraversen med ei fjelldronning!

14.07.2019
10.5km

Føringtur i regi av Jotunheimen Arrangement . Var så heldig at jeg fikk en spontan føringstur til Austanbotntraversen med ei særdeles sprek og klatredyktig dame denne dagen. Siri er snart 74år gammel og hun hadde jeg med på tur til Store Austanbotntinden i tett tåke for to år siden. Nå var værmeldingen svært god for dagen og hun spurte om det var mulig å klatre traversen, en tur som fort kan bli 12 timer lang. Hun hadde drevet klatretrening to ganger i uka i Oslo de siste årene og hadde nylig klatret en god del sva å trent godt på det så dette var hun nok godt forberedt på. Vi gikk fra Berdalsbandet å brukte snaue 2 timer opp til S2, dagens første topp på 2042m. Ura opp til S2 er både lang og drøy men Siri har god balanse og styrke så dette mestrer hun veldig bra. Tau og sikring må på før vi >>>

To turer til Gerlachovský štít, høyest i Tatrasfjellene

28.06.2019
12.8km

I teorien skulle jeg bare ha en tur til Gerlach (kort for Gerlachovský štít) da turen til Tatrafjellene bare skulle vare i noen dager. Her nede var det hetebølge og knallvær mens i Norge snødde det helt ned i lavlandet og dermed ble det ikke noe av føringsturene til Galdhøpiggen som jeg skulle reise hjem til. Tok en runde å sjekket litt logistikk og flypriser og fant en returmulighet fra Warsawa til 190kr som gav meg 3 heldager ekstra i fjellene. Første tur til Gerlach ble en tåketur, så jeg var veldig glad jeg fikk muligheten til å ta en tur opp samme fjell å faktisk se noe to dager seinere for da var været på sitt beste! Denne turrapporten dekker bekke turene og starter med solkinnsturen. Etter en bydag i Krakow tok jeg toget grytidlig på morgenen til flyplassen sammen med >>>

Rysy, høyest i Polen

26.06.2019
Duration:
7:05h
23.9km

Jeg og Rune Haug tok turen til Polen for å utforske Tatrafjellene og først ut var Rysy, Polens høyeste. Vi var svært heldige med været vil jeg si, en hetebølge i Europa gav oss en uke med fint vær, så Rysy ble første av flere tøffe bestigninger i veldig godt vær! Varmt var det, rundt 29c denne dagen og nesten vindstille på toppen så vi var ikke alene med å gå opp fra Slovakia's side. Turen for vår del startet med å gå til en sykkelutleiebutikk i Strebske Pleso. For å få litt variasjon i turen bestemte vi oss for å leie en sykkel å sykle asfaltveien til Popradské Pleso, totalt sett 9km med sykkel begge veier. Dessverre røyk kjedet på sykkelen til Rune i første oppoverbakke, som kommer etter 1km fra start. Vi vurderte det til at å dra tilbake til sportsbutikken å få ny sykkel >>>

Føringstur til Soleibotntindane

19.05.2019
Alpine trip

Føringstur over deler av Soleibotntraversen. På grunn av værmeldingen ble det en sein start slik at vi kunne få sol mot slutten av turen. Vi gikk til fotts fra Tverrelvi opp til Lauvnostinden. Her lå det endel tåke som pustet litt så vi fikk iallefall se nedover innimellom mens vi gikk mot Nørdre Soleibotntinden. Fikk stadig se mer og mer av fjellene i rundt oss og breene under oss, så tåka kan ha sine fordeler for det blir ekstra majestetisk når skyene åpner seg! Svært gode forhold da vi sank godt ned i snøen på tur opp til Store Soleibotntinden. Som planlagt lettet de siste tåkeskyene fra toppene i Hurrungane akkurat i det vi nådde toppen og tok en god pause her i solsteiken før vi gikk ned igjen.

Slogen, Patchellhytta og Smørskredtindane

22.04.2019
Randonnée/Telemark
Duration:
30:11h
30.1km

Helt på tampen av påska gikk turen til Patchellhytta for bestigning av Slogen og Smørskredtindane. Det hadde vært veldig varmt i lang tid nå, så jeg hadde ikke store forhåpninger om spesielt bra føre. Det viste seg å være korrekt tanke og føre var særdeles tungt med plussgrader på natta helt opp i toppene. Men uansett, dette er såpass flotte topper at selv om det føret er en minus veier alt det andre ti ganger opp! På Slogen sank jeg ned til knærene i hver sving så her ble det mest hopping for å komme seg ned, men jeg hadde noen forhåpninger om bedre føre ned fra Nordre Smørskredtinden neste dag. Startet tidlig fra Patchellhytta for å få litt stemning opp fjellsida mens sola kom fram. Det var hardt nok til at det ikke var særlig gunstig å gå noe langt opp med ski på >>>

Fire snørike dager i Sunnmørsalpene

12.12.2018
Randonnée/Telemark
13.1km

Gikk til fots på høye fjelltopper i Sunnmørsalpene langt ute i november i år. Bortsett fra snøfallet i september har det vært lite snø i høst men en uke inn i desember kom endelig vinteren for fullt! Jeg tok turen til Sunnmørsalpene for å gå så mange turer jeg klarte mens snøen var så sitt beste og fikk gått fire flotte turer i ordentlige mengder løs- og puddersnø. Statistikken fra de fire turene finnes her. Tur 1: Nordre Sætretind | Tur 2: Grøtdalstindane (står øverst på denne siden)| Tur 3: Hellefjellet og Grøtdalstindane | Tur 4: Risenosa Første topp skulle bli Nordre Sætretinden for å se hvordan forholdene var der oppe. Parkerte ved Vannverket ved Dalegjerdet å fulgte veien opp til demningen. Halvmeteren snø på 400m, men noe avblåst innover Fladalen. Fant flotte skiforhold og meteren med snø inn under Søre Snarhornet >>>

Map     4 comments

Måne- og solskinntur over Smedeggen

23.11.2018
21.8km

Etter en chat med Morten ble vi enige om å ta en tur over Smedeggen i Rondane med grytidlig start i måneskinnet fra fullmånen. Vi kjørte opp til Spranget og gikk derfra til fots, men burde vi ha satset på ski? Snødekket var langt mer heldekkende enn i Jotunheimen og Sunnmørsalpene som jeg hadde vært i de siste dagene. Skaren var delvis bærende i starten av turen, men innover Kaldbekkbotn ble det stadig flere gjennomtramp som suger energien fra deg. Heldigvis viste været seg fra sin aller beste side. Vi trengte ikke bruke hodelykt før månen gikk ned bak Steet, og en halvtime seinere var det såpass lyst fra sola at hodelykta ble slått av igjen. Lite vind var det å og sikkert ikke mer enn -5c det meste av turen, mens temperaturen nede i dalene lå på mellom -10 og -20c. Bakkene >>>

Sørvestre Smørstabbtinden

20.11.2018
17.3km

Fikk melding fra Erlend som lå under åpen himmel på Kalven natt til tirsdag om å møte han tirsdag morgen for å finne løssnø eller slusjsnø på sørsiden av Sørvestre Smørstabbtinden. Dro opp til krossbu og møtte Erlend Smørstabbbrean før vi gikk mot Sørvestre. Varm og fin dag, noe vind på breen. Flott slusjføre ned sørsiden av Sørvestre S, men best føre ned sørvestsiden hvor det lå 5-10cm god løssnø på breen.

Vestegga på Store Smørskredtinden

18.11.2018
10.8km

Vestegga på Store Smørskredtinden har vært høyt opp på prioritetslisten etter at jeg gikk Smørskredtindane på randonee tidligere i år. Endelig hadde jeg både tid å været på min side så dro til Sunnmørsalpene for noen seint-på-høsten fotturer i alpine turer. Det hadde vært svært varmt flere dager før, men nå var temperaturen på vei ned og ett stabilt høytrykk bygget seg opp. Svært vått og fuktig i terrenget ellers, så jeg var litt spent da jeg våknet opp nede i Norangsdalen å alt var spekt fra bynnen av dalen og langt oppover. Håpet var at det var tørt og fint på eggen. Grei sti å følge opp fra Norangsdalen. Ved 730moh tok vi av stien og fant en fin trase opp i mellom urene og en time seinere var vi oppe ved en varde på ett flott utsiktspunkt ved 1200moh. Hver >>>