Archive - Date

Collected lists

Sommerens besøk på Dugurdsnatten

04.08.2018

Ingen sommer uten besøk på Ørgenvika etter at Svein Erik gjenopptok hytteturene dit i 2013! Og etter nok en finfin Nord-Norgeferie er det alltid koselig å komme tilbake til noe mer jordnært en setter stor pris på... Har jeg noensinne vært i form på sommertur til Dugurdsnatten? Kan ikke huske det. Mulig høstturen Haverstingen på langs med Nils var ok. Allergislapphet og allergiutbrudd har ellers florert på turer i disse frodige og bratte skråninger. Denne gang var intet unntak. Svein Erik sliter uansett med et motstridende tospann med hunder. Huskyen Yukon er vill og ivrig, men sveitserstøveren Kasper er lat og vil egentlig kun slappe av, så det blir drakamp for eier og kaotiske innslag når Yukon skal få utløp for energien sin ved å ta det ut på Kasper. I grunn godt å slippe >>>

Map     2 comments

Beerenbergfølelsen i Sulisfjella!

09.07.2018

Jeg hadde selvsagt lyst på Suliskongen, men alene på sommerbre, attpåtil uten ski; det fristet ikke nevneverdig. I bakhodet hadde jeg uansett friskt i minnet fra Svartfjell blant Okstindan i fjor pinse hvor flott det kan være på høye fjell som ikke er fullt så høye som det aller høyeste. Traversen Vardetoppen - Stortoppen fristet overmåte, og Stortoppen (den som peakbooks kanskje beste fotograf mener fortjener et flottere navn) var første Sulistoppen jeg så bilde av. Jeg gledet meg til å se hva dette spennende fjellriket hadde å by på! Det stabile godværet hadde enda ikke kommet til nord. Noe sol var å spore, men det var mest grått og litt regn da jeg kom kjørende mot Sulitjelma. Etter å ha trosset advarsler om dårlig vei og kjøring på eget ansvar kom jeg meg innover mot >>>

Skivebom på Addjektind

07.07.2018

Etter Okstindan og masse regn og slit var det godt å komme "hjem" til Kjemåga, den 5 km (på god grusvei etter Nordlandsstandard) bortgjemte nedlagte stasjonen langs Nordlandsbanen jeg trivdes sånn med å overnatte ved i fjor. Men mens jeg satt i bilen og fulgte med på VG-nett på at Belgia var bedre enn Brasil og samtidig ble oppringt av en veldig god venn og ekskollega så kom plutselig to biler kjørende. Hmm, skulle jeg ikke få være i fred her da...? De må ha vært eierne av den nedlagte stasjonen, de virket svært så husvarme og må ha hatt den som feriehus. Følte meg litt påtrengende og kjørte ned til krysset noen hundre meter lenger ned, det må begge parter ha vært fornøyde med. I fjor hadde jeg egentlig Nord-Norgeturens flotteste tur herfra. Ølfjellet var overraskende >>>

Improvisert kveldstur mot Okstindan

05.07.2018

Etter Børgefjell hadde jeg god tid på meg til det meste. Og siden det hadde vært langt å kjøre hjemmefra til Børgefjell orket jeg ikke haste langt videre. Egentlig hadde jeg svært lyst på ei natt på Lukttinden, den viste seg jo fram både fra E6 og fra Okstindan i fjor på en svært fristende måte. Men med manglende GPS i bilen og anleggsarbeider langs veien som gjorde det vanskelig å se hvor en skulle ta av fra hovedveien ble det bare gjentagende kluss og resignasjon. Tida gikk og noe måtte gjøres. Gjensyn med Leirskarddalen hørtes trygt ut, der visste jeg hvor jeg kunne parkere! Okstindan opplevde jeg på godt og "vondt" i løpet av to turer i fjor. Svartfjellnatta vil jeg alltid ha friskt i minnet som en av mine flotteste turer overhode! Nå var jeg for seint ute til >>>

Tre herlige dager på Børgefjell

02.07.2018

Årets lenge planlagte Nord-Norge-ferie startet med Børgefjell. I motsetning til i fjor da kysten var høyest prioritert valgte jeg innlandet denne gangen. Grunnen var enkel, jeg ville være i fred...! Mye kan sies om folkehelsa og trivelige folk på tur, men jeg er vel en såkalt særing som liker best å oppleve stillhet og ensomhet når jeg er på fjellet. Og jeg har ingen planer om å forsvare meg, jeg vet at mange tross alt tenker det samme. For å få slutt på den evige egoismegeneraliseringa kan jeg en gang for alle si at jeg også synes det er hyggelig å treffe folk på tur. Men hordene på De Syv Søstre klarer jeg meg uten. Nei da måtte Børgefjell være uendelig mye bedre... Golvertinden Simskardelva med omgivelser var like vakker som da jeg og Sondre vandret her 7 år tidligere >>>

Ny delvis "barndomstur" som forskuddspresang

09.06.2018

Dette blir i hovedsak en bildeserie fordi hovedformålet med turen i grunn ikke var så interessant på grunn av finvær på hell og det faktum at steinørken kommer til kort mot det grønne fjellet. Storebotteggi egner seg mye bedre som vårskitur. På denne tida er det best å oppsøke spisse tinder om en skal opp fra vegetasjonssonen... Men det var en fin tur, og jeg koste meg spesielt med gjensynet med Mørekvamdalen/Kljådalen hvor jeg hadde den for en 17-åring svært spennende Jukleeggituren med far i 1993... Vi var der på ny høsten 1996 like før jeg skulle i militæret. Vemodig å tenke på alt som har skjedd siden den gang uten at jeg har sett denne perlen av en dal igjen før nettopp nå! Enda har jeg ikke vært på Høgeloft i fint vær, og legger jeg noe pf-nerding til grunn kan >>>

Blåbergi - vakker barndomsnostalgi

25.05.2018

Sommeren 1991 ble jeg frelst... Fjellfrelst!!! Som 15-åring var min kroppsfasong og motorikk mildt sagt av et annet kaliber enn i dag, med motsatt fortegn, for til tross for at det blir tatt som selvskryt så er jeg blant dem som har gått stikk motsatt vei av "Førti, feit og ferdig" - modellen. Med andre ord slet jeg med å henge med på fotballtrening og ble alltid benket i kamp, dette fordi jeg var for treig og manglet spenst. Siden teknikken egentlig var ok og skuddfoten sterk så følte jeg meg urettferdig behandlet og gikk mer og mer lei. Til sist ville jeg ikke være med til Danmark på fotballcup den sommeren. Og far så sitt snitt til å lokke meg med på fottur i fjellet istedenfor. Lite ante han hvilke konsekvenser det skulle få. Den turen fra Finse til Vassbygdi via >>>

Map     2 comments

2k-samlinga hangler videre...

12.05.2018

Det vinglete værvarslet ga plutselig grunn til å hive seg rundt i siste liten. Egentlig hadde jeg drømt om lang himmelsprett-tur i enten Tafjordfjella eller på Folgefonna, men det fantes regnsymboler, så jeg hadde gitt opp. Nå skulle plutselig helga bli fin likevel... Hestdalshøgde!!! I grunn var det mye som minnet om sommerhumbugvarsel da jeg fikk se jotnene fra Valdres. Skyer og atter skyer, ikke bra for helgeturmotivasjonen. Men det gikk vel an å håpe på et under. Nattvarslet var krystallklart... Jeg ruslet oppover fra p-plassen under Skjellom, 500 moh, med tunge bein. Tydelig at Holmenkollstafetten forrige helg fortsatt satt i. Men denne gangen hadde jeg mindre i sekken, for jeg ønsket å kose meg mer enn jeg har for vane på denne typen tur. Og så varm som mai har vært, og er, >>>

Engler i snøen i Breheimen

14.04.2018

Litt våryr er det lov å være "Det finnes andre ting enn fjell her i livet. Det mest poetiske av alt gjør det vanskelig å tenke på fjell når en savner det. Når en får en vakker smakebit av denne poesien skyter fjellinteressen i været og når langt inn i himmelen - i motsetning til trær...!" La dette være et sitat Øyvind Brekke har patent på... Og jeg er meg sjøl lik og blir litt personlig. Jeg er nemlig lei av å prøve å være en annen, og selv om jeg skriver for at andre forhåpentligvis skal få lyst til å lese så er det viktigste for meg å skrive så jeg kan kose meg med egne rapporter når jeg måtte ønske det...!!! Hvem vet hva som skjer, men romantisk har det allerede vært. Av og til, eller rettere sagt svært sjelden, treffer man en kvinne som faktisk er helt >>>

Reprise av påsken 2013 i Jotunheimen!

29.03.2018

Etter et trivelig Tysklandsbesøk hos Chris og Julia i første del av påsken var det klart for ny slitedrømmepåske i Jotunheimen. Været tegnet plutselig usannsynlig bra, og småsjuken fra like før påske (som ikke ble bedre av elvebadet fredag 16. mars) var i ferd med å gli over, så da kunne jeg henge meg på Morten, Julia, Linn-Therese og Endre inn i det herlige og lite beferdede nordøstlige hjørnet av jotnenes rike. Sliteetappen Jeg er ikke like vant til store tunge sekker nå som for noen år siden, og Vassfjøraturen var en vekker i så måte. Et skuldersliteinferno av en annen verden føltes det som den gang, og det ble definitivt IKKE bedre nå. Alle hadde vi tunge sekker, minus Morten og Linn-Therese, men Morten hadde en tung pulk å slite med. "Øyvindsekken" er et >>>