Archive - Date

Collected lists

Ny delvis "barndomstur" som forskuddspresang

09.06.2018

Dette blir i hovedsak en bildeserie fordi hovedformålet med turen i grunn ikke var så interessant på grunn av finvær på hell og det faktum at steinørken kommer til kort mot det grønne fjellet. Storebotteggi egner seg mye bedre som vårskitur. På denne tida er det best å oppsøke spisse tinder om en skal opp fra vegetasjonssonen... Men det var en fin tur, og jeg koste meg spesielt med gjensynet med Mørekvamdalen/Kljådalen hvor jeg hadde den for en 17-åring svært spennende Jukleeggituren med far i 1993... Vi var der på ny høsten 1996 like før jeg skulle i militæret. Vemodig å tenke på alt som har skjedd siden den gang uten at jeg har sett denne perlen av en dal igjen før nettopp nå! Enda har jeg ikke vært på Høgeloft i fint vær, og legger jeg noe pf-nerding til grunn kan >>>

Blåbergi - vakker barndomsnostalgi

25.05.2018

Sommeren 1991 ble jeg frelst... Fjellfrelst!!! Som 15-åring var min kroppsfasong og motorikk mildt sagt av et annet kaliber enn i dag, med motsatt fortegn, for til tross for at det blir tatt som selvskryt så er jeg blant dem som har gått stikk motsatt vei av "Førti, feit og ferdig" - modellen. Med andre ord slet jeg med å henge med på fotballtrening og ble alltid benket i kamp, dette fordi jeg var for treig og manglet spenst. Siden teknikken egentlig var ok og skuddfoten sterk så følte jeg meg urettferdig behandlet og gikk mer og mer lei. Til sist ville jeg ikke være med til Danmark på fotballcup den sommeren. Og far så sitt snitt til å lokke meg med på fottur i fjellet istedenfor. Lite ante han hvilke konsekvenser det skulle få. Den turen fra Finse til Vassbygdi via >>>

Map     2 comments

2k-samlinga hangler videre...

12.05.2018

Det vinglete værvarslet ga plutselig grunn til å hive seg rundt i siste liten. Egentlig hadde jeg drømt om lang himmelsprett-tur i enten Tafjordfjella eller på Folgefonna, men det fantes regnsymboler, så jeg hadde gitt opp. Nå skulle plutselig helga bli fin likevel... Hestdalshøgde!!! I grunn var det mye som minnet om sommerhumbugvarsel da jeg fikk se jotnene fra Valdres. Skyer og atter skyer, ikke bra for helgeturmotivasjonen. Men det gikk vel an å håpe på et under. Nattvarslet var krystallklart... Jeg ruslet oppover fra p-plassen under Skjellom, 500 moh, med tunge bein. Tydelig at Holmenkollstafetten forrige helg fortsatt satt i. Men denne gangen hadde jeg mindre i sekken, for jeg ønsket å kose meg mer enn jeg har for vane på denne typen tur. Og så varm som mai har vært, og er, >>>

Engler i snøen i Breheimen

14.04.2018

Litt våryr er det lov å være "Det finnes andre ting enn fjell her i livet. Det mest poetiske av alt gjør det vanskelig å tenke på fjell når en savner det. Når en får en vakker smakebit av denne poesien skyter fjellinteressen i været og når langt inn i himmelen - i motsetning til trær...!" La dette være et sitat Øyvind Brekke har patent på... Og jeg er meg sjøl lik og blir litt personlig. Jeg er nemlig lei av å prøve å være en annen, og selv om jeg skriver for at andre forhåpentligvis skal få lyst til å lese så er det viktigste for meg å skrive så jeg kan kose meg med egne rapporter når jeg måtte ønske det...!!! Hvem vet hva som skjer, men romantisk har det allerede vært. Av og til, eller rettere sagt svært sjelden, treffer man en kvinne som faktisk er helt >>>

Reprise av påsken 2013 i Jotunheimen!

29.03.2018

Etter et trivelig Tysklandsbesøk hos Chris og Julia i første del av påsken var det klart for ny slitedrømmepåske i Jotunheimen. Været tegnet plutselig usannsynlig bra, og småsjuken fra like før påske (som ikke ble bedre av elvebadet fredag 16. mars) var i ferd med å gli over, så da kunne jeg henge meg på Morten, Julia, Linn-Therese og Endre inn i det herlige og lite beferdede nordøstlige hjørnet av jotnenes rike. Sliteetappen Jeg er ikke like vant til store tunge sekker nå som for noen år siden, og Vassfjøraturen var en vekker i så måte. Et skuldersliteinferno av en annen verden føltes det som den gang, og det ble definitivt IKKE bedre nå. Alle hadde vi tunge sekker, minus Morten og Linn-Therese, men Morten hadde en tung pulk å slite med. "Øyvindsekken" er et >>>

Map     1 comment

Sesongens Breilitur hjemmefra og tilbake

03.03.2018

Elendig form til tross pga søvnmangel etter Vassfjøra og påfølgende håpløst nattog, dette var sjansen for sesongens lengste markaskitur. Det startet i sakte film oppover mot Landfallhytta og Skimten og gikk seg til innen jeg var på vei opp fra Saga og Kluftetangene. Startet altfor seint fordi jeg var trøtt, og var ikke på Breili før over 15.30. Og det er langt fra Heståsfjell på Øståsen til Breili, blir like overrasket hver gang. Hjemover gikk det om Hovlandsfjell, og fra og med skogsbilveien mellom Heggenvollen og Kluftetangene var det mørketur hjemover. Like stemningsfullt hver gang, men jeg skvatt et par ganger av en merkbar men harmløs krampe i høyrelåret, det kom så brått på hver gang at jeg nesten trudde det var noe som dultet borti meg. Jeg tåler mindre nå enn før, >>>

Humbug fra yr.no - Men legendarisk tur!

24.02.2018

Vassfjøra har med jevne mellomrom streifet mine tanker, jeg har i et par tiår vært veldig begeistret for området mellom Raundalen og Osafjorden/Ulvik. Min slitsomme drømmetur over Raundalsryggen for snart 3 år siden bare bekreftet for meg at dette etter min oppfatning er det flotteste turterrenget langs Bergensbanen! Neste prosjekt her i gården måtte bli toppovernatting på Vassfjøra, i aldeles strålende vær selvsagt... Yr.no lovet knallvær iallfall for lørdagen, så skulle søndagen bli grå før godværet tok over til gangs utover uka. Jeg og Endre møttes på Voss og gledet oss stort... Veien innover mot Mjølfjell er i grunn en opplevelse i seg selv, og fram til Skiple mimring for meg. Vi pratet skit som vanlig og kom omsider fram til vandrerhjemmet hvor turen endelig skulle >>>

Map     1 comment

Langtur til Hovlandsfjell

17.02.2018

Ble altfor sein kompiskveld til at jeg kunne rekke Breilitur/marka på langs og tilbake. Jeg var søvndrukken dagen derpå og kom meg ikke avgårde før nærmere midt på dag. Men Hovlandsfjell er og blir magisk når en er over skydekket og vinteren stadig er av godt 2018-merke!!! Fin gjennomkjøring. Gammel som jeg begynner å bli går det tregt i starten, men får opp dampen etter en drøye 3 timers tid...

Map     4 comments

På besøkstur hjemmefra til Vikersund

10.02.2018

Endelig ble det noe av å gå fra dør til dør hjemmefra til et vennepar i Vikersundtraktene gjennom marka. Det gikk trått i stort sett gjensnødde løyper, uten at det dreide seg om storstilt brøyting. Startet seint på dag, noe som sørget for at det ble mørkt i det jeg kom fram. Da hadde de allerede rukket å bli engstelige for meg, siden Askjumbekkejuvet er terreng kun for spesielt interesserte. Hvem vet, men det er vel en viss sjans for at jeg er den første som har rota på ski nedi der. Synd det var for mørkt til å ta bilder, det var i tillegg til kronglinga i mørket en slags opplevelse for livet! Uten hodelykt, heldigvis har jeg godt nattesyn. Hodelyktsadelen hadde rista ekstremt på hodet over mitt "stunt"... Det ble en hyggelig kveld hos min nåværende ekskollega >>>

Min flotteste skitur på Ble!