Archive - Date

Archive - Activity

Archiv - Geography

Collected lists

"Stol aldri på en drammenser!"

30.04.2017

Etter masse latter hos samtlige fra mitt utmerkede turfølge til Raudeggi og Kvitlenova, "Stol aldri på en drammenser!"-internhumor med Jørn samt masse omsorgsfull sponsing av galskapen min fra Jannes side i form av 2-liters vannkanne, chips, snickers og havrekjeks sto jeg omsider ensom på parkeringa klar til å ta på meg sekken på ny, denne gang betydelig tyngre lastet enn på langturen vi nettopp hadde vært på. "Tut og kjør!" tenkte jeg i beste Geir Arne-ånd og labbet i vei. Jeg måtte flire litt for meg sjøl, objektivt hadde nok visse personer rett i at jeg burde vært lagt inn på grunn av dette, men samtidig er jeg veldig opptatt av gleden ved å overnatte ute i naturen. Og i stortoppområder er det absolutt mest attraktivt å bruke nettopp toppene til det >>>

Map     4 comments

Kråktinden - Steigen på sitt beste nok en gang!

14.04.2017

Natta i telt ved Brennvika forløp greit, jeg lot meg blant annet imponere av teltet Sondre hadde med seg som opprinnelig var til bruk for «Prosjekt vinterovernatting på Storen». Det var jo omtrent ingen kondens, bare tørr teltduk! Men natta hadde vært vindfull og kald, jeg vet ikke om dette var årsaken, men faktum er iallfall at bilen ikke ville starte denne morgenen. Med Sondre som sjåfør så prøvde jeg og Endre å dytte bilen bakover så langt det lot seg gjøre for å sikre rennafart og forhåpentlig tenning. Men alt vi oppnådde med denne anstrengelsen var et mislykket forsøk som gjorde vondt enda verre, nå sto bilen midt i veien og blokkerte trafikken inn mot og ut fra iallfall én bolig. Hmm, hva nå? Ingen annen råd enn å ringe på hos nærmeste nabo for å spørre om hjelp >>>

Kremtur til topps på Litl Forra

13.04.2017

Dette var altså oppvarmingstur del 1 før svenskeeventyret… Og for en start på «opptakten» det skulle bli! I likhet med Sondre og Endre var jeg for lengst betatt og oppslukt av Steigen, men i det vi tok fram utstyr og skulle pakke om og gjøre oss klare for den mektige Forra-toppen jeg faktisk aldri hadde hørt om før fikk jeg meg en solid kalddusj! Jeg hadde i alt utstyrskjøpsstress på forhånd glemt noe vesentlig, å velge rett par ski. Den ene skia var knekt under bindinga… I tillegg hadde jeg på grunn av alle i siste liten-hastekjøp som inkluderte ufrivillige Osloturer pluss slitasje med den sedvanlige vårsjukdommen som alltid prøver seg glemt noe så essensielt som stegjern. Om ikke annet hadde Sondre isøks til låns, men detta var stusselig og pinlig. Plutselig ønsket jeg >>>

Map     1 comment

Kongen av Høgåsen!

01.04.2017

Etter Gyranfisen kom jeg meg relativt fort til Hallingby og ruslet oppover der vi hadde gått 5 dager tidligere hele gjengen. Fyra opp igjen så godt jeg kunne, men tida var knapp, så etter et par timer måtte jeg innse at det fortsatt ville ligge igjen en betydelig vedhaug. Og nå er jeg mer enn nok "Kongen av Høgåsen", så det blir for ekstremt å dra tilbake en tredje gang for å fyre opp resten... Hadde en fin stund ved bålet etter å ha vært på toppen sånn for ordens skyld så jeg kunne kalle turrapporten for det jeg kaller den for. Plutselig var det massevis av leven i det fjerne, og jammen var det flere grågåstog oppi lufta. De er på vei nordover nå selvsagt. Hyggelig med litt dyreliv... Kom meg ned før mørket og passet på å dokumentere hvor skitten bilen hadde blitt >>>

Map     2 comments

Vinden blåste bort lua på Gyranfisen

01.04.2017

Jeg kunne jo ikke bare dra på Høgåsen for å fyre opp resten av vedlageret når jeg skulle kjøre så langt. Så litt Vikerfjell måtte det bli. Gyranfisen fikk være nok, dit ville det iallfall først være løyper, og deretter forblåst. Dermed ikke noe stress i forhold til å rekke Høgåsen pluss et besøk i Vikersund utpå kvelden. Skikkelig sugeføre fra Lykkrosmyra og innover. Varmt i lufta og grønne trær. Sist jeg gikk her var på toppovernattinga med Mona, det var den valentinshelga det var så kaldt. Skikkelig vinter! Nå var det kun en triviell dagstur i snart forblåst og skittent vær. Men det fikk duge. Nådde igjen en kar og gikk ifra han mot toppen. Der blåste det noe så aldeles for jævlig. Da jeg skulle dra av genseren for å skifte med en ny tok den tak i solbrillene >>>

Råtten snøsynkeslitetur til Elsrudkollen

26.03.2017

Jaja, til tross for teksten på første bildet pga radiolinken (eller hva det nå er, den tilsvarende på Solbergvarden som nå er vekk var iallfall det) så var dette en minneverdig tur. Jeg ble dessverre kvitt illusjonen om Elsrudkollen som en liten villmarksås. Vokste opp med Nils Vikers "Vandring i villmark" hvor det er et stort dobbeltsidebilde av utsikten fra Elsrudkollen over Sperillen, og det står blant annet pga bjørnehistorikken at "mang en sau har her måttet bøte med livet." Jeg hadde ellers tenkt at selve fjellet ved navn Vikerfjell også skulle få et besøk, men skjønte fort at denne råtne snøen ikke tillot det. Det ble en synke- og krongletur som det var lenge siden sist jeg hadde opplevd. Men noen fine partier fikk jeg jo se, og selvsagt er utsikten >>>

Over skauen hjem fra fag- og skidag på Eiksetra

08.03.2017

Da var det duket for skidag på alle de andre skattebetalernes regning. Firmafester og/eller heisaturer i den sammenheng teller ikke av den enkle grunn at det ikke er selveste STATEN som gjør det. Men vi i staten må jo ha et liv vi også, og i tillegg til at første halvdelen av dagen er faglig påfyll så er ufaglig samvær bra for fellesskapet, og jo bedre trivsel jo bedre utført jobb. Det ble mye trivelig sosialt og morsomme aktiviteter, men siden skidagen var kortreist (Eiksetra) så kunne jeg likegodt gå på ski hjem etterpå. På grunn av min digre sjokoladekake var jeg fortsatt mett da jeg sto på Skimten ferdig med å ha gått opp Dritabakkene. Ikke hadde jeg smøring til skia heller, snakk om å ta det på hælen... Storsteinsfjellrunda og Tverråsrunda var rent eksotiske gjensyn >>>

Map     1 comment

Hustrig natt i Huldreheimen

23.02.2017

Nå som jeg var så godt i gang med årets fjellfangst (Reinheimen-turen) så frista det med mer, og jeg kunne skylde på vinterferietida, så derfor fant jeg et smutthull fordi værvarslet så ganske brukbart ut for Skaget og Langsua. Jeg hadde noe ugjort i området siden kraftløsturen i april i fjor ikke strakk til, så denne gang måtte Nørdre Langsua til pers. Men høydepunktet skulle være Skaget, bokstavelig talt... Det ble seint i det jeg startet fra Selstølshøgda. Mørkt og kaldt og totalt fravær av måneskinn. Ikke et snev av fjellromantikk over denne vandringa, skulle den type stemning vært tilfelle måtte jeg allerede ligget i posen, ferdig med leirarbeidet. Men nå hadde jeg sikkert omtrent tre timers mørkevandring foran meg. I kveld var det ingen grunn til å ha vakker musikk >>>

Map     2 comments

Eventyr, seigpining, kameratskap og lykke i Reinheimen!

11.02.2017

DAG 1 Knust på vei oppover, i dobbelt forstand Endelig brukbart værvarsel som samsvarte med muligheter for stortur! Jeg og Jan Petter hadde lenge tenkt på Hånådalstinden eller Benkehøa eller begge deler, men plutselig begynte jeg å tenke at det var lenge siden siste tur med Geir Arne. Hva med å sende han en invitasjon… Som tenkt så gjort, og dermed ble Janne og Jørn med i samme slengen. Fra Brøste bar det relativt kjapt i gang med bratte motbakker. Allerede her skjønte jeg at det er på tide å kjøpe nye feller, og var det ikke for sportsteipen til Jørn og gaffateipen til Janne hadde jeg befunnet meg i djup skit – som engelskspråklige vil ha det til… Jeg pleier å ta det forholdsvis rolig i starten opp langvarige bratte motbakker når jeg er alene, det gode siget kommer gjerne >>>

Map     2 comments

Skimten til fots - straks februar

30.01.2017

At årets "vinter" ikke eier skam er i grunn unødvendig å si flere ganger. Men i går slo januar 2017 jaggu på stortromma: 1-2 cm snø, wow!!!!!! Ellers interessant å se at mitt minne over østlandsvintre - som ikke må forveksles med manns minne - er identisk med statistikken i Aftenposten forleden for antall dager med skiføre i januar på en målestasjon i Nordmarka fra og med 1896. Nå husker jeg bare fra 1988, men artikkelen bekrefter at det er 1989, 1990, 1992, 1993, 2005 og 2007 som er de virkelig fæle, og de har jeg nevnt til det kjedsommelige for folk som gjerne himler med øya eller vender det døve øret til. At 1928 visstnok var like stusselig tar jeg som ny nerdelærdom, men aller best vil jeg huske at 2007 vant 1-0 over 2005 i antall januardager med skiføre. Det >>>