Archiv - Nach Datum

Archiv - Nach Aktivität

Archiv - Nach Geografie

Gesammelte Listen

Meditasjons- og erketypisk Øyvindtur blandt nordre jotner

13.06.2020

Dette har vært en spesiell vår for meg. En vår hvor kjærligheten til fjellet har kommet litt i skyggen av den klassiske kjærligheten. Men et fjellhjerte kan aldri slutte å slå, og i det siste har det blitt endel turer til Jotunheimen, men spesielt mye nytt har det ikke blitt, litt på grunn av småtabber. Og klønete skulle det bli denne gangen også, selv om det kun ble nye topper på lista. Jeg skulle møte Jan Petter på Lom camping, og der var jammen Jørn, Gitte, Grete og et par andre nye hyggelige bekjentskaper. De skulle på Sognefjellet og kose seg med skiføret. For min egen del var det å gå i ro og fred oppi Glittertinds bakgård som gjaldt. Jan Petter ville gjerne være med på det, så vi kjørte i retning Sålell i løpet av lørdag morgen. Ganske fort etter Soleggen innså >>>

En herlig vårskitur!

22.04.2020

Dette var en herlig vårskitur fra ende til annen. Jeg og Nils hadde snakket om Vesle Jukleeggi i minst et år, og i fjor kom det noe i veien i påsken da været var fantastisk. "Jaja, fjella står der sikkert en stund til...!" er en vanlig trøst som gjerne deles ut fra noen som har hatt en fantastisk tur til den som ikke fikk anledning til å være med. Mitt svar pleier da å være: "Ja, men det er ikke sikkert det samme været er der ved neste anledning..." Denne gang hadde faktisk været også tenkt "å sikkert stå der en stund til/stå der til neste år"... Grytidlig start fra Drammen og grei skuring fra Eldrevatn. Deilig å gå på skitur i vårfjellet, sist jeg gikk på fjellskitur var det jo kaldt og til dels stormfullt alvor på Hardangervidda i februar. >>>

Kjærestepåske i marka

10.04.2020

Tidenes mest fantastiske påske for en gammel fjelltraver. De tre siste års ekstremt fantastiske påsketurer, det være seg Steigen og Kebnekaisefjella i 2017, Styggehøbre-Jotunpåsken i 2018 eller Gjendealpene i 2019, får ha meg unnskyldt, men i år ble de overgått av markapåsken med min kjære Johanna! At det var for mye uforutsigbar snø til at vi i det hele tatt vurderte Tretjernsåsens høyeste punkt, Hoggskollen, er av akademisk interesse. Dette var en vakker tur på alle måter. Det ble rusletur hjemmefra og om Vårstigen forbi hytta og opp på gode gamle Tretjernsåsen for ei utenatt, som faktisk ble vindstille og derfor ekstra behagelig under åpen himmel. Stjerneklart og nesten fullmåneskinn avløste en trivelig og romantisk bålkveld. Vi sto ved utsikten og holdt rundt hverandre, >>>

Gjensyn med Vikerfjell - dagstur til Treknatten

08.04.2020

Etter natta på Høgåsen ønsket jeg meg en liten fjelltur. Vikerfjell lå altfor fristende nært til at jeg orket å ta det moteriktige C-ordet i betraktning og pelle meg hjemover til Drammen fortere enn svint. Jeg hadde lyst på selve toppen ved navn Vikerfjell, men hadde nok aller mest lyst på gjensyn med Treknatten likevel. Der overnattet jeg i skaret mellom selve toppen og sørtoppen en svært forblåst natt midt i mars for 5 år siden. Mye vind ble det denne gangen også. Jeg var i "dårlig" form på grunn av upreppa seige og herpa ski som i tillegg var bakglatte. Feller hadde jeg ikke med. Ting tok sin tid, men jeg koste meg som best jeg kunne. Av og til fikk sola godt tak og sørget for glinsende snøvidder med litt grantrepynt, det var akkurat det jeg ønsket meg. Utsikt fra >>>

Bål på Høgåsen - tre år etter

07.04.2020

Jeg og Morten hadde fundert på ei bålnatt i Vassfaret, men kommet til at det ble for tungvindt i denne omgang. Høgåsen ved Hallingby hadde jo masse ved, det husket vi godt fra tre år tidligere. Som tenkt, så gjort, vi satset på denne gamle kjenningen. Og vi ble flere på turen. Såpass mange at det sikkert var noen ugler i overført betydning som stirret på oss i disse dager, men faktum er uansett at bare halvparten ble igjen ved bålet for overnattingens skyld. Veldig trivelig kveld, men jeg slapp ikke unna mobbing på grunn av mobilbruken min. Jeg sendte hjerter til Johanna selvsagt...:) Hyggelig å treffe peakbookere igjen!

Farlig og hårreisende føre i marka

03.01.2020

Måtte bare få meg en tur på ski for å sjekke forholda. De er IKKE noe å skryte av, rent bortsett fra sammenhengende snødekke og skiføre fra rundt 300 moh. Og et lite problem evt luksusproblem sammenlignet med alle brannene i landet langt der nede og unna hvor mitt barndoms/ungdoms favorittband kommer fra og hvor kenguruer og koalaer dessverre kjemper for livet. Når det er sagt: Hvis man er uforsiktig i de bratte løypene og ikke minst brattliene overfor der jeg bor så kan det jaggu gå på livet løs her også! Det er farlig i store deler av marka nå, jeg vil hevde at det kun er trygt utafor løypenettet langt innpå hvor en kan gå rolig på flatene. Siden en viss kompis ofte etterspør bilder så legger jeg ved noen. Et par av de viser galskapen.

Legendarisk toppen ikke nådd-tur!!!

21.08.2019

Sånn "PS" til å begynne med Det hører med til historien at jeg bevisst lot mobilen bli igjen i bilen siden jeg så det som sannsynlig at den kunne forulykke på ene eller andre måten (fall utfor stup eller drukning, jeg har druknet mobiler i jakkelommer før) på akkurat denne typen tur... Låner derfor bilder av Chris og Endre. Pluss dette oversiktsbildet fra motsatt side som er enda tøffere: https://de.wikipedia.org/wiki/Drei_Zinnen#/media/Datei:Sonnenuntergang_mit_Blick_auf_die_Drei_Zinnen_(cropped).jpg Forord Etter noe akklimatisering var vi klare for en tur uten den form for gevinst, men derimot desto mer prestisje. Selve symboltoppen(e) for Dolomittene, Drei Zinnen med Grosse Zinne eller Cima Grande som den største. Vi burde tross kun 800 høydemetere å forsere komme tidlig i gang siden klatring som kjent tar tid når en er såpass vanlig dødelig at en bruker sikring. Men regnet som >>>

Riksgrensepoesi i midnattssol

08.07.2019

Årets nordnorske høydepunkt for meg ble høyeste fjellet langs riksgrensa. Jeg hadde lenge på forhånd sett meg ut vakre jekselkloss-formete Nuorttasavllo som et ideelt mål for kriteriene (kriteriet?) ensom majestet. Reisen nordover ble utsatt i det lengste på grunn av værvarselet. Men etter litt gode gamle skauen og Valdrestoppnatt og "Drugsheimen" var jeg endelig klar for fjellet jeg hadde sånn i tankene de siste dager og uker. Dette området har jeg tenkt mye på, og jeg drar med én gang fram klisjeen om at hit skal jeg tilbake! Med fiskestang og telt og ellers god gammel topp-feber. Da skal områdene på begge sider av riksgrensa utforskes. Jeg føler at mye av sjela mi hører hjemme her og har godt av den næring en lang vandringstur i disse øde områder kan gi... Nuorttasavllo >>>

Bonustur i verdensarven

19.05.2019

Lite turrapporter fra meg siste halvåret. Det skyldes på ingen måte motivasjon eller mangel på turer, men ødeleggende faktorer som ødelagt mobil, gammel historie om ødelagt kamera, og dårlig bildekvalitet på mobilen når det kommer til stykket. Tar vekk denne introen når alt dette er ordnet opp i… Etter å ha tatt farvel med Endre etter den storslåtte turen over Raundalsryggen kjørte jeg fra Voss mot Nærøydalen og opp til Nosi i Jordalen. Jeg ønsket meg en bonustur i verdensarven! Ideelt sett skulle jeg overnattet på toppen av Bakkanosi, men lot være av to grunner: For det første skulle været bli bedre utover dagen (pluss fare for dråper om natta og mangel på telt) og for det andre det faktum at jeg merker alderen… Jeg har ikke «imponert» med formen min siden 2017. >>>

Ekspedisjon Myrebærhammaren

01.03.2019

Jeg og Chris har det siste året funnet ut at vi begge har en drøm om det jeg kaller ekspedisjoner fra A til Å. Vel er vi begge toppsamlere og elsker å bestige nye flotte fjell. Men når jeg snakker for egen del så har jeg alltid følt at jeg ikke blir hel før jeg også får flere netter ute i villmarka uten å komme tilbake til bilen og sivilisasjonen. Helgeturer med én utenatt eller dagsturer er vel og bra det, men blir det for mye av spesielt dagsturer uansett om det er ferie eller helg så blir det litt trivielt i lengden. En får ikke skikkelig følelsen av å være ute i felten. Og det vet jeg at Chris også tenker. Samtidig begynner vi å trekke noe på åra. Og jeg har kanskje strukket lykken vel langt når det gjelder å bære tunge sekker uten å bli straffet med kneproblemer. >>>