Øyvindbr

Postal address Drammen
Country Norway
Account GSM GSM
Beerenberg! Hadde det ikke vært for Utladalen-Hurrungane ville du vært fjellkjæresten min! Det bryr du deg fint lite om, og jeg forguder deg uansett hemningsløst!

Turinteressen min ble vekket i 1991 etter en 5-dagerstur med far i det området som 4 år seinere fikk navnet Skarvheimen. God form pga skiturer jevnt og trutt gjennom den foregående vinteren sørget for at jeg hadde overskudd til å nyte naturen, i motsetning til den første fjellturen i Jotunheimen i 1988. Mens jeg da ikke hadde øye for Jotuntoppene ble jeg i Skarvheimen heltent av omgivelsene, og Ljøtebotnberget og Blåbergi blant andre fikk meg til å gjøre store øyne. Med unntak av tett skodde gjennom Kyrkjedøri var det stort sett fint vær hele turen, og avslutningen gjennom Aurlandsdalen ble et verdig punktum.

Tilbake fra ferien følte jeg meg som nyfrelst, og tenkte bare på tur. De trivielle medelevene i klassen himla med øya over meg, men det var meget gjensidig, for de visste ikke hva det koselige liv var! Jeg dro på skauen hver helg fordi jeg elsket (og elsker fortsatt) skauen, og fordi jeg av og til kunne få øye på fjellområder og drømme meg over tregrensa igjen.

Det hadde seg sånn at sommeren 1991 hadde det visst skjedd en eller annen ulykke på Besseggen. Lærern reagerte på den overdrevne skremselspropagandaen og fortalte at Besseggen var ikke en egg man kunne falle ned fra med mindre man virkelig gikk inn for å finne et egnet sted for den slags formål langt utafor t-merkinga. Han hadde gått ruta sjøl og hovedsakelig latt seg fascinere av naturen. "Jeg har sett mye fint i Norge, men Jotunheimen slår knockout på det meste!" sa han. Det ble en skjebnesvanger setning for meg. Jeg skjønte at jeg som 12-årig drittunge i Jotunheimen sommeren 1988 virkelig hadde gått glipp av noe stort fordi jeg ikke hadde brydd meg om naturen.

Jeg begynte å bla i "Jotunheimen fra hytte til hytte" og fant fram gamle DNT-årbøker på loftet med masse Jotunstoff. Her og nå ble jeg frelst for andre gang. I tillegg syntes jeg at et bilde av Stølsmaradalen i et gammel fjell & vidde-blad var så fint at jeg klipte det ut og fikk mor til å ramme det inn. Det henger på veggen på barndomsrommet den dag i dag.

1991 ble et år fullt av turer og lengsler, og i 1992 skulle jeg selvsagt til Jotunheimen som en ny og bedre person, det hadde jeg mast meg til på en så grundig måte at far måtte gi etter.
Men før han rakk å reagere kom faren til naboen han i forkjøpet og inviterte meg med på tur til Tjørnholstind i juni. Det ble en fin tur, men vi gjorde en klassisk (?) tabbe og gikk rett på sak til topps på Steinflytind. Egga videre virket skremmende på oss, og vi orka ikke å snu og gå langt ned og rundt, så vi forsonet oss med at det bare ble sekundærtoppen. Naturopplevelsen var det viktigste!

Nå vokste treet rett i himmelen trudde jeg, for om en måned var det stortur i heimen med far! Gledet meg voldsomt og telte ned dagene, men selve turen ble et gedigent antiklimaks. Været var grått og kjedelig, ja det var fullt av regn og elendighet. Det jeg husker best fra den turen er den dagen som faktisk begynte fint. Vi ante dagen før på vei fra Glitterheim til Spiterstulen at det var tegn til bedring i været, og slo opp teltet ved vestfoten av Glittertind. Dagen etter bar det oppover i kjempeutsikt, men fra rundt 2000 moh kom fæle skysystemer drivende fra nordvest og ødela alt. Tviler på at vi nådde toppen, vi så skavlen, men den er som kjent svært lang. En bergenser som kom småjoggende i bare shorts i ruskeværet fikk meg til å trekke på smilebåndet noen sekunder, men ellers var det bare sorgen. Far leste for meg i turdagboka si seinere at "Øyvind tok været som en personlig forulempelse og hadde nesten tårer i øynene der han satt og ventet på utsikten. Hadde jeg ikke beordra oss ned til Spiterstulen hadde han vel sittet der enda...".

Skysystemer har aldri vært noen stor favoritt seinere i livet!

Jeg gjør et langt sprang framover i tid siden det for det meste ble skauturer resten av 90-tallet, men de skriver jeg stort sett om i hytteboka. Pleier å følge Zappfe sin Hold Kjeft-paragraf når det gjelder perler i den hjemlige marka eller andre skauområder. :)

Etter et opphold på Sogndal Folkehøgskule i 1997/98 hvor jeg syntes det ble for lite tur bar det hjem til Drammen for å leve ut Lars Monsen-tilværelsen i Finnemarka sammen med naboen mens jeg hadde fri og ventet på studietida. Begynte i Sogndal igjen høsten 1999. Denne gang ble det flere minneverdige turer, ikke minst på Voggebreen, Bleia, Vangsen og kjære Stølsmaradalstind.

I 2005 bestemte jeg meg for å bli medlem på fjellforum, og siden har jeg "ikke sett meg tilbake!".

Jeg er meget takknemlig overfor fjellforum som har gitt meg anledning til å treffe interessante fjellfolk og i samme slengen fantastiske fjelleventyr.

På grunn av at jeg på mange måter er bedagelig anlagt så orker jeg ikke å kjøre i skytteltrafikk mellom Drammen og fjellområdene som har 2000-metere, det blir for slitsomt. Dette sammen med at jeg er svært kresen på været når det dreier seg om alpine turer gjør at 2k-samlinga går relativt tregt. Men det ordner seg nok til slutt! Og man lider ingen nød om 2k-topper eller andre topper må vike plassen for den herlige skauen!:)

Trivelig lesning!

Written by Olepetter 19.12.2012 15:53

Faktisk så trivelig og ærlig, at du er den eneste jeg har lest om to ganger her på peakbook! Hyggelig å bli kjent på Snøhettatravseren i sommer, kanskje det kan bli mer med tiden?

Sv: Trivelig lesning!

Written by Øyvindbr 21.12.2012 09:27

Takk for det! :)

Har lagt til masse bilder fordi jeg syntes jeg måtte kompensere for manglende turrapporter, og det er faktisk veldig moro og koselig å leite fram gamle bilder som fører til mimring.

Ja vi får vel til flere turer sammen! Chris fortalte mye om deg som fjellmann og at vi faktisk manglet endel av de samme 2k-toppene...:)

Fin "turbiografi"

Written by 500fjell 04.01.2011 22:14

Artig å lese dette, jeg synes det alltid er spennende når vi skravler om "gamledager" når vi er sammen. Alle har sine oppturer og nedturer i løpet et liv, og det er godt å lese at livet smiler til deg i dag! Er litt sånn med meg også, livet ble bedre etter 2007 da jeg ble medlem på FF. Sånn skal det være!! :-)