Archive - Date

Røysa & 3 bratte svabergkoller - Larvik

08.05.2019
3.9km

Det gikk ganske radig sørover i Vestfold på den brede og fine fylkesvei 40. Ved Kvelde svingte jeg av og kjørte mot vest og nordvest på fylkesvei 215 (Svartangveien). Denne veien var langt smalere og mer svingete. Her måtte man planlegge litt hvor man kunne møte andre biler, og ihvertfall store kjøretøy. Heldigvis skulle jeg ikke langt på denne veien, for parkeringen var omtrent der veiens høyeste punkt er. Ved Diplane går det en kjerrevei nordover, og her var det mulig å sette igjen bilen. Stien til Røysa starter på andre siden av hovedveien. Det er for så vidt mulig å parkere der også. Etter få meter oppover deler stien seg. Fortsetter man rett frem ender man opp mellom Øksenholtrøysa (276) og Svartemyrnibben (302). Den etappen ble for øvrig min returvei idag... Men jeg >>>

Skibrekkåsen - Modum

05.05.2019
5.8km

Etter at eldste dattera og noen venninner var avlevert på Drammensbadet, kjørte jeg videre til Modum kommune og parkerte langs fylkesvei 150 ved Skibrekk. Her var det fint å parkere på nordsiden av veien hvor det går en kjerrevei/sti nordover. Det var delvis skyet med noen lette regnbyger hist og her, men været så ut til å bli gradvis bedre med litt mer sol. I starten var det litt busker og kratt i stien/kjerreveien, men etter at jeg hadde krysset et gjerde og var ovenfor bebyggelsen, ble stien mye bedre. Denne stien kan man følge hele veien til Nordre Skibrekkåsen (317), og den er god og tydelig helt til topps. Men jeg ville først ta med Søndre Skibrekkåsen (247), så da jeg var øst for denne toppen svingte jeg ut i terrenget. Åpent og lett fremkommelig her i furuskogen på Skibrekkåsen. >>>

Rødsåsen & Gampekollen m/flere - Larvik

23.04.2019
7.4km

Sommerlig og varmt da jeg kjørte gjennom Hvittingfoss og sørover i Vestfold. Fremdeles lå det igjen noe snø på de høyeste åsene, og da særlig i skyggepartiene. Men jeg skulle gå en runde mer i solsiden på noen lavere åser. I tillegg var åsene jeg hadde tenkt meg på ganske bratte, så jeg regnet med at jeg knapt ville se snø. Parkering fant jeg i en skarp sving mellom gårdene Nordre og Søndre Hellenes. I en yttersving her var veiskulderen så bred at jeg fint kunne sette igjen bilen utenfor veibanen. Jeg forventet en del kaving i kratt og mye bratt terreng på denne turen, men starten var grei. Først langs fylkesveien og bort til avkjøringen inn til Langdalen. Deretter ut i bushen og oppover nordryggen til Rødsåsen (144). Selv om det var relativt varmt, hadde jeg kledd meg i >>>

Vikerfjell-runde m/Høgfjell, Urdevassfjellet & Kjølfjellet

12.04.2019
22.6km

Et solid høytrykk lå plantet over Norge og ga skyfri himmel og lite vind. Ingen planer fredag ettermiddag, så da passet det fint å avlegge Høgfjell og Urdevassfjellet et besøk. Jeg hadde liksom spart igjen disse toppene på trivelige Vikerfjell til en vårskitur i nydelig vær. Og mer perfekt enn dette kunne det nesten ikke bli. Jeg svingte av E16 på Ringmoen ved sørenden av Sperillen. Deretter fulgte jeg fylkesvei 172 bare et kort stykke før Ringerudseterveien tok av til venstre. Jeg betalte 60 kroner i cash i den automatiske bommen, som også tar kort, og kjørte opp til parkeringsplassen ved Ringerudsetra Skitrekk. Grusveien oppover etter bommen var noe preget av vårløsningen der sola hadde fått tak, men stort sett var veien i god stand og helt grei å kjøre. Skitrekket var stengt >>>

Rudningåsen - Notodden

06.04.2019
2.1km

Egentlig skulle jeg kun til Kongsberg for å hente Julie denne ettermiddagen, men jeg ville kombinere kjøreturen dit med en topptur i det fine vårværet. Dessverre kom jeg avgårde litt senere enn planlagt. Skulle jeg rekke tidspunktet Julie skulle hentes på, måtte jeg improvisere og finne en kortere tur enn den jeg hadde tenkt på. Tanken var å prøve fottur, så jeg måtte gå for en av de lavere åsene hvor det sannsynligvis begynte å bli noe bart. Dermed endte jeg opp vest for Follsjå i Notodden kommune, og fikk mer kjøring og mindre gåing. Jeg fant ingen gode parkeringsmuligheter langs fylkesvei 601 ved avkjøringen til Rudningen gård. Lengre ned mot øst derimot, hvor det tar av en kort veistubb mot N/NØ som nå var ubrøytet, hadde snøen smeltet såpass mye vekk fra hovedveien >>>

Sverige-tur med Helgesen: Björnerödspiggen i Strömstad

30.03.2019
3.5km

Linn Therese og Morten kom kjørende fra Skrautvål, og ved lunsjtider rullet de inn i innkjørselen vår i Lier. Her var Julie og jeg klare for en liten tur til det store utland. Sammen kjørte vi alle fire over grensa ved Svinesund. Shoppingen var det utvilsomt tenåringene som var mest ivrige på. Vi pappaene så langt mer frem til utflukten i de svenske skogene. Så da Nordbysentret var unnagjort og gourmetmåltidet på McDonald's var fortært, kjørte vi mot Björneröd. Her satte vi igjen bilen i parkeringslomma hvor det er infoplakat. Stien til toppen starter 150 meter N/NØ for parkeringen. Det er skiltet mot Björnerödspiggen fra hovedveien. Været var rimelig grått denne dagen. Disig og surt, og ifølge regnradaren på Yr.no var et belte med nedbør i ferd med å nærme seg vårt >>>

Svinhusknatten m/flere - Kongsberg/Notodden

23.03.2019
15.3km

Egentlig hadde jeg lyst på en skitur på snaufjellet denne lørdagen, men det kunne jeg bare glemme i dag. Den kraftige stormen lengre nord i landet kunne gi vindkast på 20 m/s selv her på Østlandet, så det var nok mer fornuftig å ta en rundtur under tregrensa. Men sol og flere varmegrader var det også meldt. Derfor måtte jeg prøve å finne et sted med muligheter for utsikt og gjerne noe åpen skog så jeg ikke vandret rundt i skyggen hele dagen. Utfra bilder jeg hadde sett virket terrenget rundt Svinhusknatten (696) å være perfekt. Ved Nedre Jerpetjønn svingte jeg av E134 og kjørte oppover Høymyrvassvegen. Jeg visste jeg kom til å møte en stengt bom, men denne var plassert litt høyere opp enn hva kartet viser. Dette er en automatbom for de som har hytte i området, og hytter >>>

Dypingskollen & Finnebrenna - klabbeføre i Finnemarka

16.03.2019
11.7km

Skyene hang tungt over åsene rundt Lier denne lørdagen, men ifølge værvarslet skulle det bli litt sol idag, så da måtte jeg komme meg ut en tur. Dessuten var dette første lørdagen på veldig lenge at jeg hadde tid til en egotur. Det var kun Julie og jeg som var hjemme denne helgen, og hun skulle tilbringe hele lørdagen i Drammen Skisenter med venninner. Da passet det utmerket med en skitur igjen. Jeg ville ikke kjøre så langt, og valgte ut en tur vest i Finnemarka. Etter at Julie var avlevert med venninnene i skibakken, dro jeg videre til Åmot. Litt N/NØ for sentrum svingte jeg av Eikerveien og kjørte oppover bomveien til Engersetra. Bommen sto oppe, og automaten var død, så da sparte jeg de 50 kronene. Parkeringsplassen ved Engersetra var omtrent halvfull da jeg ankom. Temperaturen >>>

Ballangrudsæterhøgda, Helgehaugen & Lamannshaugen

01.03.2019
11.8km

I dag hadde jeg planlagt en tur lengst nord i Nordmarka. Jeg kjørte fra Roa mot Jevnaker og svingte av E16 ved gården Østre Olum. Her tok jeg av sørover og inn på Gjerdingsveien. Snart møtte jeg et skilt meg info om betaling av bomavgift (kr 60), som ble gjort med SMS. Gjerdingsveien var godt strødd i bakkene oppover, og jeg fulgte denne veien til jeg var like vest for innsjøen Mylla. Her parkerte jeg til slutt på en stor parkeringslomme like ved gården Vestenden. Denne lomma var fryktelig glatt og hadde en svak helning, men jeg fikk rygget bilen forsiktig inn langs med brøytekanten slik at den ikke skulle skli på isen. Været var aldeles nydelig denne fredagen. Lite vind og mest blå himmel. Siden store deler av turen skulle gå ute i terrenget og inni skogen, valgte jeg fjellski >>>

Fjellenden, Freningfjellet & Bjørgovarden i Valdres

25.02.2019
15.1km

Julie og jeg dro til Valdres et par dager i vinterferien for å besøke familien Helgesen. Den ene dagen ville Linn Therese og Julie stå i bakken i Valdres Alpinsenter. Morten og jeg slapp jentene av der, og kjørte videre oppover til vinterparkeringen litt sørøst for Danebu. Der møtte vi Ole-Petter, som skulle slå følge med oss første del av skituren. Planen var først å rusle opp på de to jevnhøye toppene Fjellenden og Freningfjellet. Fram til nå hadde Freningfjellet ledet an når det gjelder høyde og primærfaktor, men nye kart med 1-meters høydekoter og lasermålinger fra Høydedata.no tydet på at Fjellenden er høyest. Etter hvert som kartene blir mer nøyaktige og korrekte, dukker av og til sånne justeringer opp på Peakbook-kartet også. Som regel betyr jo ikke sånt allverden >>>