Archive - Date

Store Ble, Nystulnuten og et par kommunetopper

14.08.2017
12.4km

Blefjell er et av de aller nærmeste fjellområdene til Drammen, men tross dette, hadde jeg fram til nå aldri summet meg til å ta turen opp på de høyeste toppene der. Med helt greie værutsikter og to kompiser som kunne bli med, var det på tide å få ut fingeren og avlegge Store Ble/Bletoppen med noen av de nærmeste topper et besøk. Det var veldig fint vær nå først på dagen, men mot kvelden skulle det skye på fra sørvest. Noe regn skulle det ikke bli før neste dag. Johan Kristian plukket opp meg på min jobb i Oslo. Så kjørte vi til Drammen hvor Hans Petter sto og ventet. Derfra rullet vi mot Blefjell i Hans Petters bil. Opprinnelig plan var å starte gåturen fra parkeringen ved Nordstulvatnet, sørøst for toppene. Planlagt rundtur ville da bli rundt 20 km. Jeg var imidlertid >>>

Svipptur oppom Brandbukampen

08.08.2017
Walk
1.1km

Jan og jeg var på tur med begge døtrene våre. Hovedmålet var overnatting på Åstjern hyttetun (Åstjernsplassen) med besøk på Totenbadet påfølgende dag. Underveis fra Lier til Åstjern ville vi legge inn en liten topptur i det strålende været. Etter proviantering på Gran, kjørte vi forbi Brandbu på Fv34 og svingte snart av mot gården Eidsalm. Vi rullet gjennom gårdstunet, og betalte 50 kroner i bomavgift med SMS for å fortsette oppover mot Brandbukampen (522). På denne veien burde vi egentlig ha fått 50 kroner for å kjøre... Standarden var heller laber på grunn av vann som hadde gravd ut deler av veien. Med våre vanlige stasjonsvogner måtte vi kjøre varsomt oppover for å unngå steiner og grøfter i veien. Vi kom oss til slutt opp til snuplassen ved noen infoskilt. >>>

Dugurdmålsnatten - Notodden

04.08.2017
9.6km

Ustabilt vær med tordenbyger over deler av Østlandet førte meg mot Telemark og Notodden denne fredags ettermiddagen. Værutsiktene så bedre ut der, med færre byger og mer sol utover kvelden. Underveis på kjøreturen fra Oslo til Notodden, passerte jeg en kraftig byge over Finnemarka og Lier, som hadde gitt lynnedslag like ved vår bolig i Lier. Barna som hadde vært hjemme, fortalte om kraftige tordenskrall og høljregn. Jeg gjorde helt klart et godt valg da jeg dro til Telemark. Der fikk jeg mye sol og ingen regnbyger i hodet. Etter å ha kjørt gjennom bluesbyen Notodden, endte jeg til slutt opp med å ta turen til Dugurdmålsnatten (495), som foreløpig ikke hadde noen registrerte bestigninger her på Peakbook. Fra Fv602 (Lisleheradvegen) kjørte jeg opp forbi Halvorsgard mot eiendommen >>>

Kveldstur i gråvær til Abborås - Hole

27.07.2017
4.6km

Selv om gråværet holdt stand med regn mange steder over Østlandet, hadde jeg allikevel lyst på en kveldstur. Den koselige familieturen til Risdalsåsen (332) i Drammen tidligere på dagen ga litt blod på tann. Jeg så på nedbørsradaren på Yr.no at vestre deler av Nordmarka var i et område uten særlig med regn, men at det kunne komme litt etter hvert. Jeg forberedte meg på det, og pakket kjapt en liten sekk og kjørte nordover til Sundvollen. Der svingte jeg av E16 og fortsatte oppover Dronningveien. Etter at boligområdet var passert, møtte jeg bommen, hvor jeg vippset over 30 kroner med mobilen. Opprinnelig hadde jeg tenkt å bruke av myntbeholdningen i bilen, men myntautomaten var ute av drift nå. Etter betalingen kjørte jeg videre opp til den store parkeringsplassen ved Kleivstua. Overraskende >>>

I tårnet på Risdalsåsen kom regnet

27.07.2017
6.4km

En uke med all inclusive på badeferie ved Svartehavets kyst i Bulgaria, hadde ikke akkurat bygd opp kondis og form. Jeg var temmelig lei solkrem og konstant metthetsfølelse, og det var nok resten av familien også. Derfor var behovet for en liten utflukt nokså stor nå bare et døgn etter at vi hadde kommet hjem. Det var meldt en del regn utpå ettermiddagen, så vi ville ikke kjøre så langt. Regnradaren på Yr viste at nedbøren var underveis, så vi pakket kjapt litt drikke og noen regntette klær, og hivde oss i bilen. Det tok oss rundt 10 min å kjøre hjemmefra og opp til Fjell i Drammen. Vi satte igjen bilen på en stor parkeringsplass ved Galterud skole, og ruslet deretter på veien mot Hellashytta. Selv om regnværet nærmet seg, stresset vi ikke. Vi tok oss til og med tid til å >>>

Storsteinsfjell - Lier

13.07.2017
3.3km

Familietur i det fine været. Vi ville ut å gå, men ikke kjøre så langt, så da ble det en høyde som ses fra store deler av Lierdalen. Grete og jeg hadde vært der et par ganger tidligere. Julie var med i bæremeis da hun var drøyt halvannet år, mens for Frida var dette første gangen. Vi parkerte rett før betalingsbommen på Eikseterveien. Derfra fulgte vi god sti til topps. Helt greit å gå i joggesko. Bare et par-tre steder måtte vi hoppe litt pga myrete og våt bakke. Vi slo oss ned noen minutter ikke langt fra den ganske så høye varden og nøt det lille vi hadde medbragt av spiselig. Deretter retur samme vei som vi hadde gått opp.

Elgheia & Svarttjennhøgda i Aurskog-Høland

07.07.2017
13.6km

Det ferskeste værvarslet sendte oss på tur lengre øst enn opprinnelig planlagt denne gangen. Bare et par timer før Hans Petter skulle plukke opp meg på min jobb i Oslo, viste varslene at områdene vest for Oslo og Mjøsa kunne få regnbyger tidlig på kvelden. Øst for Oslo skulle ha pent vær og opphold til nærmere midnatt. Dermed droppet vi tur på Hadeland og kjørte til Aurskog-Høland istedet, hvor jeg hadde tur til Elgheia og Svarttjennhøgda på programmet over planlagte turer. Ekstra hyggelig var det at Johan Kristian også kunne bli med på tur. Det var nå flere år siden vi hadde vært på tur sammen, og siden han bor i Oslo ikke så langt fra min jobb, var det en smal sak å plukke opp han på veien. Han hadde ferie, så det passet utmerket at Hans Petter hadde ringt han. Det >>>

Map     2 comments

Mimretur til Jonsknuten m/Julie

02.07.2017
2.8km

I oktober 2007 tok Julie og jeg en tur til toppen av Jonsknuten. Det var Julies første tur hvor hun gikk mesteparten selv. Nå, snart 10 år senere, tok vi akkurat samme rundtur bare hun og jeg. Veldig gøy og trivelig å gjenta det som var hennes første topptur på egne ben. Underveis fortalte jeg henne om ting jeg husket fra 2007-turen. Noen var blitt lengre i beina siden sist gang, så det gikk en del hakk raskere denne gangen her. Selv var jeg ikke blitt tilsvarende sprekere...??

Taklinatten, Vehovdfjellet mfl. - Nore og Uvdal

29.06.2017
14.2km

Hans Petter og jeg hadde en trivelig kjøretur oppover Numedal etter å ha møttes i Drammen. Fra Rødberg kjørte vi bratt oppover på Fv120, før vi like etter nådde Tunhovddammen, som er sørenden av den store innsjøen Tunhovdfjorden. Ved demningen svingte vi til venstre og inn på grusveien som følger vestsiden av Tunhovdfjorden. Dette er en bomveg, hvor det nå kostet kr 50,- i avgift. Manuell bom, med kontanter i konvolutt. Vi kunne velge mellom flere veier opp mot Taklinatten (1202) og de andre toppene der fra bomvegen ved Tunhovdfjorden. Valget falt til slutt på grusvegen som kommer ned fra setra Korthaugen (Nedre Korthaug). Her var det en parkeringslomme med god plass til Hans Petters bil. Vegen opp mot setra hadde for dårlig standard til at vi vurderte å kjøre opp denne med >>>

Gråskallen, Sauflag mfl. - Flå

26.06.2017
9.0km

Tur nr.2 denne dagen var kun få minutters kjøring fra der jeg parkerte på foregående tur. Nå satte jeg igjen bilen på en lomme ved ei myr, på østsiden av Gråskallen (802). Herfra var det kort opp til Gråskallen, men denne toppen er temmelig bratt fra denne kanten. Jeg strenet istedet mot Ljosåsen (742) først, og ville deretter angripe Gråskallen fra en mer nordlig kant. Ljosåsen var en enkel og lettgått ekstratopp, i utgangspunktet. Jeg ble imidlertid så utrolig tung i beina på vei opp den slake bakken til denne toppen, at jeg nå lurte kraftig på om jeg ville klare hele runden som var planlagt. På toppen hivde jeg i meg mer drikke, og spiste en proteinbar. Det ga merkbart mer energi og futt i neste motbakke, som var langt brattere og lengre. Det var ganske åpent og fint skogsterreng >>>