Archive - Date

Sveinsbuvarden m/Frida

08.10.2017
6.9km

Frida ville gjerne at hun og jeg skulle ta en topptur sammen. Det varmer når dattera spør om sånt! Så når vi endelig var inne i en skikkelig godværsperiode her på Østlandet og hadde hele søndagen fri, var det igrunn ikke så mye å lure på. Det var nærmest skyfri himmel, men en kjølig nordavind på morgenen hjemme i Lier. Vi pakket med lue og hansker og annet varmt tøy, i tillegg til litt å putte i munnen selvfølgelig. Det varme tøyet skulle vise seg å bli noe overflødig da sola fremdeles varmet godt i motbakkene... Jeg fant en tur med sti hele veien til toppen. I det fine været ville vi gjerne ha utsikt også, og ikke altfor langt å kjøre. Siden jeg aldri hadde vært innover mot Ravalsjø, ble Sveinsbuvarden (746) raskt plukket ut som et passende turmål. Etter å ha kjørt >>>

Nordmarka nord: Grasdalskollen, Kollern ...

29.09.2017
10.8km

Kona og eldste dattera var på jentetur i New York, mens 10-åringen hadde siste dag på skolen før høstferie. Før hun kom hjem ville jeg rekke en trimtur. Lenge siden jeg hadde ruslet rundt i Nordmarka, så da gikk ferden dit denne gangen. Fortsatt grått og overskyet septembervær, og utpå ettermiddagen skulle det komme regn i tillegg. Noen korte solgløtt fikk jeg under kjøreturen fra Lier til Jevnaker, men oppover i Svenådalen ble det helt overskyet igjen. Jeg rullet forbi Tverrsjøstallen, og parkerte til slutt på en liten parkeringsplass der stien til Kollern (688) starter. På motsatt side av veien går grusveien til Roensætra, men denne var sperret med låst bom. En annen bil parkerte samtidig med meg. Det var en jeger som skulle lufte harehunden sin. Jeg slo følge med han og >>>

Skreikampen - Eidsvoll

27.09.2017
5.1km

En ettermiddag med varsel om noe sol kunne jeg ikke la passere i en ellers grå og overskyet september her på Østlandet. Jeg hadde sekken klar i bilen, og bestemte meg for å reise dit hvor værmeldingen var mest lovende ved lunsjtider. Rundt Mjøsa og Skreifjella så det veldig bra ut, så da rullet jeg nordover på E6 fra jobben i Oslo etter arbeidstid. Oslo-rushen fornektet seg ikke, med saktegående kø fra Alnabru og opp til Skedsmokorset. Jeg mistet såpass mye tid på dette, at jeg bestemte meg for og kun gå en tur denne ettermiddagen. Opprinnelig hadde jeg planlagt å rekke en tur til. Etter å ha forlatt E6, kjørte jeg et stykke nordover på Fv33 og svingte av opp mot Øverbygda. Der parkerte jeg ved Skreikampen stistart, og fulgte derfra hovedstien opp til toppen. Stedvis noe gjørmete >>>

Nesfjell, Gunhildrudknatten ... - Kongsberg/Øvre Eiker

14.09.2017
14.6km

Erling og jeg skulle egentlig på tur ved Veggli denne dagen, men da det ferskeste værvarslet var lite oppløftende for det området, utsatte vi den turen. Siden jeg nå hadde sekken pakket og klar i bilen, ville jeg allikevel ta en tur et annet sted, hvor værutsiktene så noe bedre ut. Jeg ville ikke kjøre altfor langt, og valgte derfor ut noen topper ikke så langt fra Drammen. Etter å ha kjørt gjennom Vestfossen, rullet jeg videre sørover og snart over brua mellom Fiskumvannet og Eikeren. Ved Løkka tar det av en grusvei (Råenseterveien) som går sør/sørvestover mot Råensetra. Jeg kjørte oppover denne veien, og rett etter noen bolighus, møtte jeg den manuelle bommen hvor avgiften nå var på kr 50,-. Noen mynter ble puttet i konvolutten, og så fortsatte jeg helt til der veien >>>

Hitfjellet - Øyer

02.09.2017
Hillwalk
5.8km

Helgetur til to hytter på Hafjell med hele familien på konas side. Den ene hytta var den samme Grete, Frida, Julie og jeg bodde i under vinterferien tidligere i år. Hyttene ligger kun et par hundre meter fra Gaiastova. Det var litt forskjellige ønsker om aktiviteter denne helgen. Noen ville slappe av i sola på verandaen på den ene hytta. Barna ville leke både i og rundt hyttene, mens noen av oss hadde mest lyst på en topptur. Jeg var selvfølgelig i den sistnevnte gruppa! Vi fire voksne som skulle ut å gå, valgte raskt Hitfjellet (1083) som turmål. Den er av de høyeste som ligger veldig nære hyttene vi bodde i. Dessuten hadde vi lyst til å gå noen kilometer, og fra setra Hita ville turen ende på rundt 6 km, noe som passet utmerket med tiden vi hadde til rådighet. Været var vi >>>

Hoggorm på stien til Dalasjøhøgda - Lunner

30.08.2017
2.3km

Luksus med overfylt flekskonto på jobben. Nå måtte jeg bruke opp litt, men hvor skulle jeg gå i finværet? Bare en time før jeg dro fra Oslo, bestemte jeg meg for hvor jeg skulle gå. Det ville bli en kort gåtur, og mye kjøring for lite tid ute i naturen. Sånn blir det dessverre noen ganger, eller ganske ofte faktisk, når man aller helst vil gå på nye steder. Jeg kom meg til Grua etter hvert, og kjørte inn på Nysetervegen. Dette er bomveg, og med SMS betalte jeg de 50 kronene i avgift. Jeg var noe usikker på hvor langt jeg kunne kjøre på denne vegen. Hadde lest noe om en skytebane, og bom ved denne. Heldigvis var det info der jeg betalte veiavgiften om at skytebanen var i bruk på tirsdager og torsdager, og enkelte lørdager. I dag var det onsdag, og bommene på hver side av >>>

Map     2 comments

Eidvasskollen - Ringerike

23.08.2017
12.1km

Strømsoddbygda hadde jeg fram til nå aldri besøkt. Så når august skulle vise seg fra sin beste side denne onsdagen, fant jeg ut at jeg ville ta en ettermiddagstur med utgangspunkt fra denne noe bortgjemte bygda. Jeg passerte Hønefoss og kjørte til Sokna, hvor jeg tok av Rv7 og fortsatte nordover til Strømsoddbygda. Ved Nordre Åmot svingte jeg av hovedveien, og parkerte ved siden av veien til blant annet gårdene Sandvassbråten og Nordre Åmot. Her var det en veiskulder stor nok til en personbil. Grusveien jeg hadde parkert langs med, går også mye lengre oppover i åssiden, og det var den jeg hadde tenkt å følge. Jeg hadde liten tro på at denne veien var åpen for allmennheten, og det var den heller ikke. Låst bom der den er inntegnet på kartet. Etter en liten tenkepause bestemte >>>

Steinbitberget - Kongsvinger og Sør-Odal

21.08.2017
6.2km

Etter et ærend i Kongsvinger, kjørte jeg oppover Fv296/Edsbergveien og svingte av mot Jonsrud. Jeg prøvde først å kjøre inn ved Øvre Esper hvor det går en grusvei (Retrettvegen) som ender opp sør for Steinbitberget, men der ble jeg tidlig møtt med skilt om privat vei og trusler om anmeldelser ved videre kjøring. Ved Jonsrud var veien stengt med låst bom, som forventet, men det var bred veiskulder rett før bommen, så greit å sette igjen bilen her. Fra bommen kunne jeg følge vei et godt stykke. Jeg passerte flere skilt langs veien med navn som ikke sa meg så mye, men et par ganger var det også skiltet mot Steinbitberget. Disse skiltene pekte i samme retning jeg gikk. Etter at veien sluttet, fortsatte jeg på kjerrevei/sti ca 500 meter til, før jeg svingte ut av stien og gikk >>>

Sverige-tur m/Helgesen - Solklinten på øya Mjörn

17.08.2017
2.2km

Før vi satte kursen hjemover mot Norge, ville vi pappaene ta med en øytopp til. Mjörn, naboøya til den langt større øya Tjörn, som vi overnattet på, hadde også en topp over 100 moh. Så da måtte vi nesten plukke med den også i det fine været. Vi svingte av fra Sundsbyvägen og parkerte på en stor parkeringsplass litt sørvest for Sundsby. I starten fulgte vi en slags kultursti, men snart var det skiltet til Solklinten oppover til høyre. Der gikk det en stor og tydelig sti i skogen, og det var godt skiltet oppover både til Solklinten, og til noen grotter like ved toppen. Solklinten (108) er en veldig fin topp! Et svabergpreget topplatå med en markert rund kul som utgjør selve toppen. Det er bratt ned mot vest, så her er det satt opp gjerde. Glimrende utsikt sørover og mot vest.

Sverige-tur m/Helgesen - Vetteberget på øya Tjörn

17.08.2017
1.6km

Dagen i forveien hadde vi en veldig trivelig dag på Liseberg i Gøteborg. Jentene var selvsagt svært fornøyde selv om det var en lang dag med en del bilkjøring inkludert båttur fra Sandefjord til Strømstad som pause, etterfulgt av timene på Liseberg. En innholdsrik og flott dag ble det i hvert fall! Vi overnattet på øya Tjörn, noen mil nordvest for Gøteborg. Her viste kartene at høyeste punkt var Vetteberget (116), og når Morten hintet om topptur med en ny rød nål, var jammen ikke jeg vond å be. Ungene var ikke like ekstatiske over dette som de var på Liseberg (merkelig nok), men de syntes nå at det ble en fin tur allikevel. Fire jevnaldrende jenter (9-12 år) finner fort ting å snakke om og holde på med. Utgangspunktet for gåturen ble grusveien som går opp til noen boliger >>>