Archive - Date

Bølstadåsen v/Skapertjern i Lier/Asker

22.03.2020
5.1km

Mens kona satt hjemme og jobbet, ville jentene og jeg ta med hunden Luna på en liten skogstur. Ved Skapertjern i Kjekstadmarka går det mye stier, og er et fint område å rusle i nå som det lille av snø fra denne vinteren begynner å forsvinne. Parkeringsplassen ved Myrvoll var helt full da vi ankom. Mange hadde parkert langs veien inn mot plassen, og jeg regnet med at vi også måtte gjøre det. Men idet vi nærmet oss bommen for å snu, var det jammen en bil som forsvant. Flaks med den ja! Strakeste veien fra parkeringen og til Skapertjern har vi gått mange ganger. I dag skulle vi utforske mer av området, og valgte stien over Bølstadåsen med retur langs østsiden på Skapertjern. Og det ble en fin rundtur det! Stien over åsen var god og tydelig. For det meste bart nå, men noen rester >>>

Hornkjølberget & Dalsberget - Eidskog

16.03.2020
2.8km

Nå svingte jeg av riksvei 2 ved Sjøenden, og kjørte et lite stykke sørover på Matrandvegen. Dette var en vei i heller dårlig kvalitet, med flere asfalthull, dumper og kuler. Ingen stor fare for å få fartsbøter her nei... Ved Piparhullet, rett øst for Godtjernlia, svingte jeg oppover Hornkjølvegen. En grusvei som begynte å bære preg av vårløsningen noen steder. Den var myk og litt sporete, men bedre høyere oppe ved parkeringslommene der stien til Hornkjølberget starter. Jeg satte igjen bilen på den østre parkeringslomma selv om den vestre er tvers over veien for der stien starter. Det er skiltet mot toppen fra grusveien, og stien er tydelig og lett å følge oppover. Underveis var det plassert forskjellige skulpturer laget i tre langs stien. Noen pausestasjoner var det også >>>

Vangen & Malmerberget - Eidskog

16.03.2020
6.2km

Sør for Kongsvinger svingte jeg av riksvei 2 i nærheten av gårdene Tjernsli og Lemlia. Her går det en grusvei mot Malmerlia i nordøst, men denne veien var stengt med bom. Jeg hadde uansett ikke planer om å kjøre i den retningen, men istedet ta grusveien som går mot nordvest igjen, tett inntil riksvei 2. På det nærmeste er det kun en grøft som skiller veiene. Det skulle imidlertid ikke bli så enkelt å kjøre den grusveien med en vanlig personbil... Jeg prøvde et lite stykke, men måtte innse at det ikke ville endt bra om jeg fortsatte. Veien var sterkt preget av teleløsningen, og bilen lagde dype spor i grusen. Det ble vanskelig å styre bilen, og her kunne jeg fort ha kjørt meg fast eller havnet i grøfta. Jeg kom meg tilbake til krysset ved den stengte bommen, og parkerte i >>>

Gampedalsåsen & Gravtjernåsen m/flere - Porsgrunn

05.03.2020
6.5km

Vinterferien var over, og hverdagen tilbake. En uke i Karibien på en av de 4 største cruiseskipene i verden må nok sies å ha vært tidenes ferie med familien, men det hadde også satt sine spor på badevekten ved hjemkomst. Jeg var derfor rimelig giret på å komme igang igjen og få badevekten tilbake til det normale, og i løpet av våren helst under normalen også. Turer i området rundt Porsgrunn er temmelig strevsomme pr kilometer man går, noe som passet fint nå. Jeg var veldig klar for baksing i ulendt terreng. Det er noen mil fra Oslo til Porsgrunn, men på 4-felts motorvei går de unna. Ved Eidanger, rett før Porsgrunn, svingte jeg av og fortsatte sørover på fylkesvei 3264 (Bjønnesvegen). Litt uvant å kjøre på ganske smal og langt mer svingete vei nå. I en sving før Ramberg >>>

Øvrumkollen m/Frida & Luna - Skien

15.02.2020
3.4km

Sol og blå himmel da Luna, Frida og jeg kjørte fra Lier på formiddagen. Været endret seg fort etter hvert som vi kom lengre sørover. Det ble snart helt overskyet, og da vi rullet forbi Skien sentrum var det i tillegg blitt temmelig disig og grått. Ved 18-tiden skulle nedbøren komme, så vi hadde god tid innen da til å rekke turen som var planlagt. Vi satte igjen bilen på den svært så sølete parkeringsplassen ved Jarseng Sportsstue. Sjelden jeg bryr meg så mye om gjørme og grisete underlag, men akkurat nå var bilen nyvasket både utvendig og innvendig. Det skulle bli moro på slutten av turen med en hund som ofte spretter inn i bilen og opp i seter... Frida og jeg hadde dessuten helt nye fjellsko. Disse ville nok ganske snart se noe mindre nye ut. Øvrumkollen er veldig lett tilgjengelig. >>>

Gravliberget - Eidskog

12.02.2020
4.7km

Fra parkeringslomma ved Vestre Støtjennet kjørte jeg litt videre nordover på Ljønervegen. I krysset ved Tjernsmo tok jeg opp til høyre og fortsatte videre på Fjellskogvegen. Denne veien var i noe dårligere stand enn Ljønervegen, og i tillegg var det flere isete og glatte partier. Men ingen problem å komme frem med en vanlig personbil. Jeg måtte bare kjøre litt saktere. Ved Fjellskogen tok jeg til venstre på Børlivegen, men denne veien fulgte jeg kun til neste veikryss, hvor jeg parkerte. Veien mot Gravlia har en sånn bom som kan låses når som helst. Nå sto bommen oppe, men jeg hadde uansett ingen planer om å kjøre gjennom den. I nydelig ettermiddagssol vandret jeg på grusveien til jeg hadde passert Vestre Kverntjennet. Der svingte jeg ut i terrenget og oppover i retning Gravliberget. >>>

Svartkollen - Eidskog

12.02.2020
3.0km

Svartkollen sto ikke øverst på turprogrammet denne ettermiddagen. Jeg hadde egentlig tenkt meg lengre østover i Eidskog først. Men da jeg kom kjørende på fylkesvei 21 og nærmet meg Ljøner, bestemte jeg meg for i hvert fall å sjekke ut Ljønervegen og se om denne veien var åpen for allmenn ferdsel. Jeg hadde jo lagt merke til at denne veien passerer litt øst for Svartkollen, og at det ikke var tegnet inn noen bommer på kartet. Men det er så absolutt ingen garanti for at veien ikke er stengt... Været var igjen nydelig med sol og mye blå himmel. Mildt var det også, selv om det i skyggepartier kunne være igjen rim og frost på bakken etter en kjølig natt. Ljønervegen var våt og sølete der jeg passerte noen småbruk rett etter at jeg hadde tatt av fylkesvei 21. Jeg rullet forbi >>>

Lauvesnyta m/flere - Larvik

02.02.2020
7.9km

Opprinnelig var det planlagt en tur med både Frida og Julie i dag, men da Julie våknet opp med feber og influensasymptomer, og Frida forsvant over til en venninne, ble det solotur igjen. Jeg fant raskt en alternativ tur, og igjen endte jeg opp med å rulle sørover for å gå på barmark. Parkeringsplassen ved Bjerke-gårdene var nesten helt full da jeg ankom. Mange ute på tur i det nydelige været denne søndagen. Landskapet her langs Lågen var stort sett helt bart og fritt for snø, men parkeringsplassen var helt dekket av is og snø. Tydeligvis en kald plass dette. Grusveien som går sørover til Lauvesetra er stengt med bom like ovenfor parkeringsplassen. Nå sto bommen oppe, men det er skiltet at den stenges uten varsel. Så er nok lurt å benytte parkeringen. På vei oppover veien i >>>

Store Nipe m/flere - Nome

26.01.2020
11.4km

Værmeldingen antydet lavere temperaturer til uka og muligheter for snø selv i lavlandet. Var våren allerede over...? Jeg kastet nærmest dart på Peakbook-kartet i retning Vestfold og Telemark, og fant en ny topp jeg kunne bestige til fots. Denne gangen skulle jeg for første gang rusle rundt i skogene i Nome kommune. Gøy med nye beitemarker. Store Nipe (369) ligger litt for seg selv blant rødnålene i dette området. Flere stier, traktorveier og grusveier går innover mot toppen og de mindre åsene rundt Store Nipe. For å spare tid og slippe å lete etter beste utgangspunkt, parkerte jeg der det mest sannsynlig ville være greit å parkere. Nemlig ved Helgen kirke. Dette gir ikke korteste vei til topps, men her var det i hvert fall ikke noe problem med parkering. Fra kirken kunne jeg starte >>>

Grasåsen m/flere - Larvik

21.01.2020
8.2km

Det milde januarværet bare fortsatte, og det måtte utnyttes denne ledige ettermiddagen hvor det igjen var meldt fint turvær. Det skulle bli halvskyet og muligheter for litt sol, og noen få plussgrader. Fylkesveien fra Steinsholt og over til Siljan hadde jeg kjørt flere ganger og visste allerede hvor jeg måtte parkere for turen til Grasåsen (416). Like øst for Vindfjelltunet svingte jeg av og inn på grusveien som går sørover mot Østervannet og Røsholtsetra. Denne veien er sperret med låst bom, som riktignok nå var åpen. Men det så kun ut til å være veldig midlertidig, så jeg parkerte på plassen før bommen. Det var jo uansett planen. En del speilblank is på veien før bommen her, men også områder med bar bakke. Grusveien sørover fra parkeringen var enkelte partier dekket >>>