Archive - Date

Lauvåsen vest

20.02.2021
15.6km

Mildværstur med start fra Brattveisvingen. Plussgrader og litt nysnø gjorde at halvfellene iset så de måtte av. Uten feller ble det ganske bra; bare litt lugging innimellom. Gjorde opp kaffebål og koste meg lenge på en hole ved Kløfttjernet. Fortsatte videre til Lauvåsen vest. Her skremte jeg opp en tiur som jeg mer hørte enn så i den tette tåka. Desverre mye villmannskjøring med skuter i dette området, så lysten til å fortsette ble borte. Jeg snudde!

Gråhøgda nok en gang

14.02.2021
17.9km

På skitur med Turid og Anton i drømmevær, godt føre og herlig natur! Det er neppe noen steder som gir så fin utsikt til Rondane, Alvdal Vestfjell og Rendalssølen som fra her oppe. Vi rastet på toppen av Gråhøgda i nesten vindstille, og sola varmet godt. Det var veldig mye dyrespor å se, men lite liv. Kun 3 ryper som vi skremte opp nede i Småbekkdalen.

Knappkjølen.

06.02.2021
12.0km

Tur med Turid og Anton til Knappkjølen. Vi gikk fra Brattveisvingen og fulgte ei skuter-/hundeløype hele veien, med unntak av avstikkeren til Vest for Lakavika. Det var fint på kjølen i dag; vindstille, kaldt og sol fra nesten skyfri himmel. Føret utenfor løypa var tungt. Hadde litt lyst til å gå opp på Venberget, men vi sank nedi til knes så det ble med tanken. Anton var heller ikke lysten til å gå av sporet; her var det lettgått og mange spennende fremmede hundelukter! Det ble ikke tid til noe bål i dag, bare en kort rast i sola ved Kløfttjernet. Bilder fra turen her: Knappkjølen

Grisungknatten rundt

31.01.2021
16.7km

Tur med Turid og Anton rundt Grisungknatten. Kaldt, men ganske bra skiføre; litt djuprent ned gjennom Grisungdalen. Vi var så heldige å treffe på både moskus og rein- 26 moskus og 2-300 reinsdyr. Så bare ei rype på turen, ei lirype som fløy opp fra ei råk i Grisungbekken!

Haustgravhøer

30.01.2021
14.0km

Tur til Høgstgråhøer eller Haustgravhøer som er det navnet som de lokale bruker. Et fantastisk skiføre med tanker om å gå hele hørekka til og med Storhøe. men tåka kom og ødela disse planene så vi valgte å snu etter høgste Høgstgråhøin. Vi hadde likevel en knalltur hvor vi så ørn, helt ferske jervespor og noen ryper. Det må være mye rype i området da det var spor overalt.

Gjendehøe

28.01.2021
7.2km

Vi gikk fra bommen ved Maurvangen og fulgte skuterspor helt til Kråkehølen. Herfra ble det tung brøyting gjennom bjørkeskogen. Ved høyde 1059 ble vi lei brøytinga og tok rett opp mot toppen. Det ble brattere enn vi hadde forestilt oss, men opp kom vi! Måtte av med skia på de bratteste partiene. Lunsj med flott utsikt i vindstille og sol på toppen. Retur via vesttoppen. Fin-fin tur!

Kollhøin

27.01.2021
23.7km

Det bet like godt i kinnene i dag som det gjorde i går, men vi ville likevel prøve oss på de to Kollhøin. Godt påkledde startet vi fra Bessneset. Her hadde vi i går sett et skispor som tråklet seg gjennom bjørkeskogen opp Menesbakken. Dette benyttet vi oss av. Høyere opp traff vi på nye spor som vi fulgte helt bort til Grotåe. Jeg syntes turen langs Bessvatnet var lengre nå enn sist jeg gikk her, men omsider kunne oppstigningen begynne. På høyde med Bukkehøe begynte det å blåse litt, og det ble fryktelig kaldt! Det var sannelig bra at vi tok matpause nede ved Bessvatnet, for her oppe fristet det ikke med noen stopp. Vi rundet østsida av Store Kollhøin i ganske mye løssnø og nådde nordre uten problemer. For å komme opp på store valgte vi å gå opp fra sør, da det så >>>

Brurskardknapper

26.01.2021
12.5km

Morten og jeg disponerte ei hytte på Randsverk i tre dager. Vi var sugne på nye fjelltopper begge to så dette lovte bra. Litt surt og kaldt var det, men med ull innerst og dun ytterst fryktet vi ikke kulda! På tirsdag ville vi prøve oss på søre og nørdre Brurskardknappen. Vi gikk fra bommen ved Maurvangen og fulgte breiskiløype etter Valdresflyvegen et godt stykke før vi tok av mot søre. Gradestokken viste minus 23, og med litt drag i lufta måtte vi gå på for å holde varmen. Skiføret var godt og snart sto vi på søre Brurskardkampen. Her på toppen var det helt vindstille og sola varmet. Over det meste av Jotunheimen var det klarvær, mens det i sørøst var noe skyet. Vi fortsatte videre til nørdre hvor Morten insisterte på nok ei matpause. Etter kaffestoppen gikk turen om >>>

Engulvsfjellet

23.01.2021
11.5km

På tur med Turid og Anton. Etter de siste dagers store snøfall var vi spente på om det fantes noen oppkjørte løyper i området Engulvsfjellet. Vi parkerte ved de øverste hyttene i Digeråsen hyttefelt, og her var løypemaskina i full sving. Skogen her oppe hadde ikke blitt påvirket av mildværet i lavlandet så vi vandret i eventyrskog hele dagen. Det ble også en avstikker opp på Engulvsfjellet, i knedyp løssnø gjennom skogen og på hardpakket snø på snaua. Rasten tok vi i et sted i lia ned mot Hovda. Brukte mye tid på å finne egnet ved, men til slutt brant bålet lystig! Det var nok godt over meteren med snø, så her blir det skiføre lenge enda.