Archive - Date

Collected lists

Holshaugen

20.07.2017

Alle gode ting er tre...

25.09.2016

Startet hjemmefra ved 8-tiden, været var mest grått, men det var spådd håp om noe sol utover dagen. Kjørte til Skramstadsetra og parkerte på den innerste plassen ved Dølstjerneveien og la i vei oppover Fjellveien. Et stykke opp på stien så det ikke lovende ut, men dagen var fortsatt ung. Jeg tok av til venstre på stien som kalles Raufjellsvegen, og krysset snart Dølbekken for andre gang, bekken så jeg bare som noen små oller, men det klukket muntert under torvtustene. Fulgte nok stien vel langt, så ved skiltet som peker mot Dambua skar jeg rett sørover og var straks ved den lille varden. Det blåste friskt, så jeg ble ikke lenge. Imidlertid hadde jeg tid til å undres om det var Hemsjøen eller Østersjøen som blinket i det fjerne. Mitt neste delmål var Hemmelfjellet, og jeg tok >>>

Map     1 comment

Et solglimt på Deifjellet.

17.09.2016

Solen skinte da jeg dro fra Rena,men ved ankomst bommen i Østsætervegen var det blitt overskyet. Dette var selvsagt ingen hindring, så jeg la i vei oppover den flotte stien, dog litt bekymret for siktforholdene på toppen da jeg hadde valgt å ta med litt ekstra vekt i sekken, nemlig stativ til kameraet. Selv om stien har en god stigning er den en fornøyelse å gå, noe den neppe var for de som gikk her i tidligere tider, uten annet enn vassgraut og havrelefse å se fram til. Etter en kort hvil på Fjellvollen kjempet jeg meg opp de siste seige kneikene og ble møtt av dette synet, som virket både naturlig og malplassert på samme tid. Turen opp hadde medført visse utsondringer, og temperaturen var vel ikke mer enn 13-15 grader, så jeg så fram til å komme inn i hytta på toppen for å >>>

Lørdagstur til Nordre Kletten

10.09.2016

Det var ventet nedbør utover lørdagen, så jeg var klar til avgang ved sjutiden. Hadde tenkt å sykle ned til Åsta, men det var såpass grått at jeg tok bilen og kjørte til krysset der Gamleveien forbi Skjærstad tar av fra Åstdalsveien. Etter jevn stigning kom jeg opp på veien som fører til myrene vest for Nordre Kletten, men utsynet var begrenset på grunn av lav skodde. Deretter gikk jeg forbi Syttenbua og Tverrteigbua hvor veien svinger østover, krysset Skjærbekkens øverste utspring og fortsatte til enden av veien. Herfra var det å gå skauleis gjennom våt lyng og enda våtere myrdrag, skogen var tett, men noen knapt synlige far ledet i tilnærmet riktig retning. På det høyeste punktet var det intet utsyn, det var vel omtrent som forventet, men noen gløtt utover dalen hadde >>>

Map     2 comments

Klomshue, mitt barndoms Mount Everest.

unknown

Fra jeg var en liten gutt i 6-7 års-alderen tidlig på 60-tallet var det Klomshue som var det høyeste berget jeg fikk oppleve på nært hold. Vi hadde hytte nede på Tyristrand, men fikk etterhvert leid en gammel seterbu av Løvenskiold på Ask gods. Plassen var Skaug, en mils vei inn i Holleia, Asbjørnsen og Moes eventyrrike.Dette var midt i blinken for oss, et tidligere krypinn for tømmerhoggere, uten vann og strøm, spartansk utstyrt med fire køyesenger i ene enden, peis midt på veggen og et enslig vindu mot sør. Noen meter lengre ned på setervollen holdt Johannes Kauserud til, hver morgen dro han ut med hesten for å hogge tømmer, vi småguttene syntes han var utgammel, men han var nok ikke mer enn rundt 60 år. Om ettermiddagen lå han i køya med beina i vinduskarmen, men påsto >>>