Archive - Date

Jogging
29.0km

Map     2 comments

Påsketur til Uranostind i nydelig vær

15.04.2019
Backcountry skiing
25.2km

Godværet denne påsken fortsetter og det var nå en perfekt mulighet for min mor til å gjennomføre det store målet sitt, å bestige Uranostind. Lenge har hun drømt om denne toppen, og synet fra Tyin Panorama samt hyttenaboers skryting, har vært et sterkt bidrag til at hun har satt seg dette målet. Dagen i forveien ringte jeg inn til JVB for å reservere plass på beltevognen neste dag. I utgangspunktet skulle de ha en minstepris på 1500 kr per vei for oss to, da det foreløpig ikke var så mange som hadde bestilt tur. I løpet av dagen var det heldigvis flere som reserverte plass, og vi slapp dermed å betale 3000 kr tur/retur. I stedet ble det 300 kr. Kl 07.45 kjørte vi fra hytten på Filefjell og ankom Tyin panorama i grei tid før beltevognen gikk kl 08.00. Siden jeg ventet til alle >>>

Map     1 comment

Rundtur med Kristoffer

09.12.2018
12.4km

Sollikammen

01.12.2018
1.8km

Etter turen på Husafjellet og Dyrskardfjellet kjørte jeg lenger sørover i Lindås for å ta turen opp på Sollikammen. Parkerte ved starten på den korte anleggsveien som går på sørvestsiden av toppen, like ved Lindåsvegen (FV57) og startet med å bane min egen vei oppover gjennom terrenget. Kom plutselig inn på en smal og gresskledd vei med sti i midten. Ganske behagelig, men da jeg mistet denne et sted ved kraftgaten, fortsatte jeg gjennom kratt og busker og laget min egen rute til topps herfra. Brukte ikke så lang tid opp. Fant toppunktet, som er en liten forhøyning. Ned igjen fulgte jeg en sti langs sørøstryggen. Denne var grei å følge i starten, men da den gikk unødvendig langt mot sørøst, forlot jeg den og banet meg vei gjennom tett skog ned til anleggsveien jeg startet >>>

Husafjellet og Dyrskardfjellet - Snart bare ett av dem igjen

01.12.2018
6.4km

Gråværsdag i Bergen. En fin dag å utvide horisonten med nye skogstopper i Hordaland. Husafjellet, Dyrskarfjellet og Sollikammen i Lindås passet fint. Startet med de to førstnevnte og kjørte gjennom Eikefettunnelen og svingte av mot Eikemo på andre siden. Det pågikk anleggsarbeid på den andre broen over elven. Derfor måtte jeg parkere i P-lommen ved Eikemovegen i stedet for å kjøre helt inn. Ved Eikemo passerte jeg det som må være den mest falleferdige broen jeg har sett i mitt liv. Den bare ventet på å knekke sammen. Jeg passerte også et hus som kunne sklidd rett inn i en skrekkfilm. Dersom Fantefilm planlegger en oppfølger av Fritt Vilt, er det bare å ta kontakt. Listen min over skumle hus på Vestlande har vokst seg lang. Jeg gikk over jordet på gårdsplassen her inne og >>>

Myrbærstøfjellet - Skogstopp på Osterøy med fin utsikt

25.11.2018
3.8km

Etter turen på Sørkletten og Klubben kjørte jeg videre gjennom Tysso og opp til parkeringsplassen ved Vikatjørna. Neste topp på programmet var Myrbærstøfjellet. Jeg fulgte stien opp til Løtane. Dette er tydeligvis en mer populær topp en naboen. Her er det laget til en egen trestige opp det siste partiet, som er noe bratt. Fra toppen av Løtane var det vid og flott utsikt over Osterfjorden og Nordhordland på andre siden. Det var skumring nå, og jeg måtte videre til mitt egentlige mål. Gikk ned igjen tretrappene og fulgte nå en sti videre oppover sørvestryggen på Myrbærstøfjellet. Holdt et bra tempo og ankom toppen like før mørket senket seg helt. Toppunktet ligger oppe på en stor kampestein. Ganske bra utsikt herfra også, og det var stemningsfullt å skue utover Osterfjorden >>>

Klubben og Sørkletten på Osterøy

25.11.2018
6.2km

Nok en strålende høstdag på Vestlandet. Etter en seig morgen med en god frokost og avslapping foran TVen, var det på tide å få kroppen i bevegelse. Jeg leide en bil via Nabobil og kjørte ut til Osterøy. Planen for dagen var to skogstopper her ute. Klubben og Sørkletten. Ikke den mest krevende turen, men den passet for en sen start i en ellers mørk måned. Jeg kjørte forbi Fotlandsvåg og Kleppe og videre ned en anleggsvei til en slags parkeringsplass ved Kleppsvatnet. Her lå det for øyeblikket flere høyballer som var pakket inn i plast. Foran disse stod en traktor. Jeg plasserte meg slik at jeg ikke stod i veien, men tvilte samtidig på at noen skulle jobbe på en søndag. Fulgte nå anleggsveien til vegs ende før jeg fant et tråkk som gikk oppover i min retning. Jeg startet med >>>