Archive - Date

03.07.2019
9:40h
6.7km

Etter at jeg og Vemund ”oppdaget” Via Lara med lovnad om relativt enkel og fin klatring ble dette raskt et av sommerens hovedmål for begge. I forkant har det blitt et par runder på Vardåsen og på Bera i Drammen for å øve inn litt rutiner. Vi følte oss nå klare og satte derfor kursen mot Hægefjell. Avreise klokka 7 på mårran og suste igjennom Notodden, Seljord og etter hvert langs Nisser. Her ble det premiere på kabelferge for begge to med Fjoneferga. Kom oss inn på grusveien og etter ett langt stykke begynte Hægefjell å stikke opp, for en kul vegg! På parkeringsplassen ble det utstyrsforberedelser, sekkepakking og lunsj. Blåste relativt mye i dag, men vi håpa at vi skulle ligge noenlunde i le oppover veggen. Det viste seg heldigvis å stemme, ellers hadde det nok blitt en >>>

Vardåsen

02.07.2019
3:27h
1.2km

Ny runde på Via Dolorosa med Vemund for å få inn litt rutine. Traff på et skikkelig regnvær på kjøreturen, men tørka heldigvis før vi fikk starta klatringa. På andre taulengde ble vi vitne til et ekorn som forsynte seg grovt av lunsjen til Vemund nede ved rutestart. Ganske så gøy å se på! Også verdt å nevne at det er lagt ny asfalt med noe høyere kant som kan gjøre parkeringsplassen noe mer utsatt for de laveste bilene, men fungerte akkurat med en Touran.

Mukampen

27.06.2019
2:19h
6.6km

På vei hjem og tenkte det var fint med en avstikker til denna da dagen fremdeles var ung. Kjørte langt innover grusveien før den omsider tok slutt ved parkeringsplassen. Har var jeg i dag helt mutters aleine. Starta å rusle oppover på fin sti. Lenger oppe gikk det over i ur, tidvis vanskelig å se hvor stien går (uten at det var noe problem). På toppryggen var det i dag en del vind som satte en liten demper på stemninga. Brukte 1 time opp til varden med et moderat tempo med litt småpauser. God varde sørget for le i pausa på toppen, men ble fort kaldt så etter en 15 minutter snudde jeg om å rusla nedover igjen. Etter å ha forsert ura avtok vinden og ettermiddagssola sørga for veldig god stemning siste delen av turen. Måtte sette meg ned et par ganger for å virkelig nyte utsikten >>>

Tundradalskyrkja

26.06.2019
6:56h
17.2km

Parkerte på tilnærma tom parkeringsplass ved Sota. Rusla et par meter inn veien og tok av opp stien. Her ble det litt bekkekryssing uten hjelp av bro da disse hadde fått hard medfart tidligere. Det hadde regnet i natt, så litt vått og litt glatte partier i skogen. Heldigvis var det bare meldt bedre og bedre vær utover dagen, så vi var ikke veldig bekymret for sleipe steiner lenger opp. Vel over tregrensa var været i bedring og terrenget fint og tørt. Vi tok etterhvert av stien og gikk på øyemål til foten av toppen. Ble litt brattere her, men ikke krevende. Relativt fast fjell hele veien opp. Ble lunsj på toppen før vi snudde. Vurderte å ta den østlige stien tilbake som nok er kortere, men den så relativt monoton ut fra toppen. Valget falt derfor på retur samme vei ned flotte >>>

Senhovd

13.06.2019
3:06h
11.3km

Etter å ha levert siste eksamen for sommeren dro jeg og Kris på hyttetur til Veggli. Været hadde ikke akkurat vist seg fra sin beste side disse dagene, men vi kjente det var på tide å få bevegd litt på kroppen. Planen blei Senhovd. Kjørte til parkeringa og starta å labbe i vei. Forventa meget våte stier og begge starta derfor i støvler. Dette kom godt med allerede etter 15 meter. Her var det ett stykk oversvømt bekk som måtte vasses over. Første delen gikk på sti, så grusvei før igjen godt merka sti. Var lagt ut klopper/små bruer på de våteste stedene første halvdel, men etterhvert var det myrterreng som regjerte før vi kom over tregrensa. Ser for meg at det skal være relativt tørt i terrenget før man kan gå denne ruta tørrskodd i joggesko. Fant dessverre ut at høyrestøvelen >>>

Bera

11.06.2019
Characteristic:
Climbing

Fagerliheii, høyest i Drangedal

30.05.2019
1:40h
6.5km

På vei fra vest til øst. Hadde sett meg ut to topper som delte opp kjøringa ganske så bra med omtrent 2 timers kjøring før pause. Hadde tidligere på dagen vært på høyeste punkt i Audnedal og var nå klar for høyeste i Drangedal. Etter litt diverse "kvalitet" på kommunetoppturene den siste tida hadde jeg litt større forhåpninger til denne. Drømmen var sti, utsikt og minimalt med bushing. Fikk på meg de våte joggeskoa og dro med meg en banan i hånda før jeg begynte på fin sti. Det hadde regna tidligere på dagen, men var nå opplett. Ikke langt oppi lia gikk stien over til svaberg, disse var fremdeles våte og ganske så sleipe. Merkinga oppover var det ingenting å si på, blåmerka tett hele veien opp. Fikk ei regnskur over meg i en 10 minutters tid. Fikk også god utsikt mot vest over >>>

Ørnemyrfjellet, høyest i Audnedal

30.05.2019
1:03h
4.3km

På vei fra vest til øst. Hadde sett meg ut to topper som delte opp kjøringa ganske så bra med omtrent 2 timers kjøring før pause. Først ut på planen var høyeste punkt i Audnedal, Ørnemyrfjellet. Det var lett regn i lufta så skal ærlig innrømme at jeg vurderte å droppe hele greia, men endte med at jeg svingte av og inn på fin grusvei opp til parkeringsplassen. Her ble det et klesskifte før jeg fulgte stien innover. Denne ble borte for meg i myrområdene og herifra ble det bushing hele veien til toppen. Mye harde busker i legghøyde og jeg i shorts sørga for et par gode sår. På toppen var det grått, vått og sur vind. Var bortom toppvarden og den store steinen like ved som så litt høyere ut. Ble raskt kaldt så begynte på returen. Prøvde å følge et par GPS-spor fra peakbook >>>

"Over vidden" i Bergen

26.05.2019
Characteristic:
Jogging
3:43h
22.7km

Nå som «sju fjell-prosjektet» var ferdig var jeg klar for å komme meg «over vidden». Dette er jo i grunn to prosjekt som er godt egnet til å ta samtidig, men sånn har det ikke blitt. Uansett, det var «sju fjells turen» i dag og forventa derfor haugevis med folk, men siden ruta ikke går over vidda tenkte jeg det ikke var alt for stort trykk over her i dag. Starta fra Kalfaret med Marie. Vi rusla oppover mot trappestart og her begynte folkemengden. Mye folk både opp og ned men litt overaskende var det ikke mye køgåing. Fikk i grunn gått i vårt tempo der vi ville. Snevra seg litt mot toppen, men uten «problem». Liten pause før Marie snudde og jeg fortsatte innover. Kom ikke langt før jeg møtte på kjentfolk. Ganske overraskende da jeg ikke akkurat har et voldsomt stort nettverk >>>

Damsgårdsfjellet, Olsokfjellet og Gravdalsfjellet

21.05.2019
2:38h
15.0km

Tilbake i Bergen i anledning skolesamling. Hadde mål om å få fullført "de syv fjell rundt Bergen" da jeg bare hadde Damsgårdsfjellet igjen. Dette ble naturlig nok målet i dag. Starta å jogge fra Kalfaret og ble litt navigasjonspauser igjennom sentrum for å finne veien over brua og til "innsteget" da jeg ikke akkurat er kjent her. Kom meg greit igjennom asfaltdelen og det var digg å få sti under beina. Var såpass varmt at tskjorta også forsvant her. Gikk først opp til Damsgårdsfjellet før jeg fortsatte til hovedtoppen, Olsokfjellet. Hadde i grunn tenkt å snu her, men etter å ha kikka over til Gravdalsfjellet ble planen skrota. Fortsatte ned, passerte to hytter, litt opp, en lenger telefonpause og litt til opp var jeg på topp. Møtte en trivelig kar på toppen >>>