Archive - Date

08.09.2019
9:09h
191.2km

Godt utenfor de typiske peakbookturene, men velger å ta meg friheten til å logge en rein sykkeltur uten toppbestigninger. Hovedfokuset var jo på mange måter fjellutsikt, men fra mer lavtliggende områder. I tillegg rulla jeg også innom et par peakbookelementer på veien. Jeg skulle jo absolutt ønske jeg kunne ralle rundt i fjellheimen på en drømmedag som dette, men slik kneet er i nedoverbakker om dagen var det dessverre helt uaktuelt. Heldigvis er ikke sykkelen en dum nummer 2. Starta fra Ålesund rundt halv 9 på mårran i noe kaldt vær. Hadde stappa lommene bak på trøya med brødskiver med så mye nugatti det var fysisk mulig å få plass til + en svær påsa med nøtter. Mest mulig kalorier på minst mulig plass! Hadde ikke sett så mye på ferjetidene og bomma derfor med et >>>

Sykkel til Aksla

02.09.2019
1:18h
23.1km

5 uker med praksis i Ålesund, tidenes sjanse for fjellturer på ettermiddagene. Uheldigvis, men helt selvforskyldt sitter jeg har med et kne som ikke er helt samarbeidsvillig. Heldigvis går det fint å sykle, så sjekket derfor Signaltopper m/vei-lista (som er ypperlige i slike skadeperioder) og der var Aksla. Starta fra sykehuset og bort til stigninga på en blanding av fortau og vei. Ble en del kartsjekk bortover for å dobbeltsjekke riktig kurs. Kjørte et halvdrag opp disse drøyt 120 høydemetrene til parkeringa, kan nok hende dette blir intervallbakken fremover! Liten pause her før jeg fortsatte opp siste knekkern til masta. La fra meg sykkelen og rusla opp til tårnet. Fant sykkelen igjen og fortsatte mot Fjellstua før det bar hjem igjen. Kort og greit.

Saurdalsnibba

07.08.2019
4:05h
9.9km

Siste tur her oppe for denne gang da jeg måtte komme meg ned igjen til et bryllup. Hadde blitt litt amputert de siste dagene pga sykdom. Følte meg ikke i toppform akkurat, men turlysten var for stor til å bare kjøre rett hjem. Kjørte inn til parkeringsplassen, skifta og labba i vei. Gikk greit på flatene, men i det motbakkene kom kjente jeg at kroppen kanskje hadde hatt best av å være i ro en dag til. Fulgte stien opp til elva hvor jeg kryssa og fortsatte opp et høydedrag opp mot Saurdalen. Bestemte meg for å følge østryggen opp da denne så hakket mer artig ut. Det ble flere pauser opp her for å hente inn hodet igjen. Kom meg opp på toppen og kjørte en lenger pause med mat og drikke til en god utsikt over blant annet Brunstadhornet, Brekketind og Smørskredtindane. Fikk det >>>

Blåtinden og Sætrefjellet

03.08.2019
3:16h
10.7km

Etter en lang dag til Sunnavindsnipa og Tungremtinden i går var det greit med en tur med ikke alt for mange høydemetrene i dag. Valget falt på en kveldstur for å få et par ekstra timer med restutisjon da det også ble ganske seint i går. Kjørte opp til Gamlestølen parkering, fikk i meg litt mat før jeg kryssa veien og starta på krattgåinga i forholdsvis tørt myrterreng. Hadde i grunn trodd det skulle være våtere oppover her. Fant et par sporadiske stier/dyretråkk som kom og gikk i starten, men litt oppi lia kom jeg på en merka sti. Fulgte denne til jeg hadde god oversikt over Blåtinden. Korteste vei opp steinmassene i Sunndalsgrova frista ikke. Bestemte meg derfor å gå sørover og teste ryggen opp til Lafjellet, noe som viste seg å være et fryktelig bra valg! Kjente ikke >>>

Sunnavindsnipa og Tungremtindane

02.08.2019
10:18h
23.4km

Ny runde opp i vakre og rolige Riksemdalen, nå med mål om de vestlige toppene som jeg har sikla på lenge. Vi startet på sykkel opp langs veien, ble en del trilling i de bratteste partiene. Møtte på ei litta bråta med hester midt i veien som var litt mer interessert i nærkontakt en det jeg var, store dyr! La fra oss sykla ved ei bru og gikk i terrenget opp mot ryggen. Stort sett greit å gå utenom sti her. Kom opp og fulgte varding videre i den sporadiske tåka. Møtte også tre andre som vi hadde en liten prat med. Kom så til ”fortoppen” og skaret. Her var det ut på vestsiden og ned i et litt brattere parti, men sti hele veien gjorde veivalget veldig enkelt! Nede i skaret fortsatte den tydelige stien oppover et par smalere punkter før det breia seg ut igjen. Trøkte litt >>>

Aurdalsnibba

31.07.2019
2:06h
6.9km

Klar for tur i tåka. Passa derfor fint med Aurdalsnibba hvor det skulle være grei sti opp til toppen. Parkerte i ei lomme ikke mange meterne fra stistart og begynte på stigninga. Fulgte denne til topps og var på høyeste punkt etter 50 min. Ikke mye utsikt å snakke om i dag. Hadde tydeligvis mista helt retningssansen på turen opp, ikke helt sikker på hva jeg surra med, men var i hvert fall helt i min egen verden. Endte med å gå i helt feil retning og prøvde å ro meg inn med noe skrågåing tilbake til stien. Klarte derfor å bruke en god del mer tid ned en opp.

Hundatinden og Skopphornet

29.07.2019
6:39h
15.6km

Ny runde i Sykkylvsområdet. Begynte å kjøre kvelden før og etter en natt i bilen langs veien i Skjåk kom jeg fram til ”rundkjøringa” i 12 tia. Fikk i meg litt lunsj og pakka sekken. Fjellhugboka anbefalte tau siste delen opp til Hundatinden så pakka derfor med et lite utvalg av sikringsmidler for selvsikring. Begynte så på turen langs stien opp Megardsdalen i varmen som regjerte. Gikk ikke mange meterne før jeg var gjennomvåt av svette. Kom etter hvert over tregrensa og så draget jeg skulle følge opp mot Keipen. Etter en liten pause med vannpåfyll og hodedupping i elva ble den kryssa og jeg fortsatte opp skråninga. Kom etter hvert inn på sti og fulgte denne et godt stykke opp før den forsvant for meg. Kom opp på ryggen og fikk utsikt over Hjørundfjorden. Herifra var det >>>

Map     2 comments

Loen Skylift

1:06h
2.4km

Blakstadfjellet

0:24h
1.5km

Var først litt usikker på hva jeg skulle gå for i dag, men fikk vite at familien var på vei nordvestover og sikta seg inn på Loen Skylift seinere i dag. Planen blei derfor å henge seg på disse, og ta 3 stykk småtopper i mellomtida for å knærte litt tid + gjøre et effektivt innhogg på Sykkylven pf100-lista. Etter Tjønesfjellet og Hovdeåsen kjørte jeg inn grusveien med mål om Blakstadfjellet. Kjørte først litt langt og havna på et slags gårdstun. Fikk snudd og kommet meg til riktig lomme ved veien. Bushing fra første meter, dette var som å komme hjem til diverse knotetopper på Østlandet. Var tegn til noen stier/dyretråkk oppover. På toppen etter 13 min hvor jeg kunne nyte det som må være Sykkylvens kjipeste pf100. Kom meg ned igjen og starta kjøreturen mot Loen for å møte resten.

Hovdeåsen

0:33h
2.9km

Var først litt usikker på hva jeg skulle gå for i dag, men fikk vite at familien var på vei nordvestover og sikta seg inn på Loen Skylift seinere i dag. Planen blei derfor å henge seg på disse, og ta 3 stykk småtopper i mellomtida for å knærte litt tid + gjøre et effektivt innhogg på Sykkylven pf100-lista. Etter Tjønesfjellet kjørte jeg til Circle K for å spe på sjokoladefrokosten med et par sjokoladeboller. Kjørte så i retning Hundeidvik til parkeringsplassen. Et par meter rusling langs veien før jeg tok av på skilta sti. Mye artig merking opp langs stien her. Brukt litt i underkant av 15 min til toppen før jeg etter hvert begynte på returen. Neste ut var Blakstadfjellet