I hengekøye over Kjøsterudjuvet (01.08.2018)

Characteristic Climbing
Visits of other PBEs Kjøsterudjuvet 01.08.2018 13:00
Kjøsterudjuvet parkering (70m) 01.08.2018 13:00

Vemund lanserte ideen om å sove i hengekøye over juvet for en del uker tilbake. Vi tok en rekognoseringstur opp her tidligere for å se på forholda og det viste seg raskt at det var solide festepunkt, samt at det ikke var alt for store avstanden over. Dermed ble dette et av sommerens store mål!

Etter pakking og utlemp i bil kjørte vi til Åssiden og opp til parkeringa. Starta å rusle inn med tunge sekker. Vemund hadde det desidert tyngst oppover i varmen med blant annet 3 tau i sekken. Ikke helt rettferdig fordelt, men heldigvis ikke lange turen opp.
Vel oppe ble det pause, før vi tok en ny rekognoseringsrunde. Leika så litt med rappellering ned i Juvet, holdt akkurat med et 60 meters tau, så ganske nøyaktig 30 meter ned.
Starta så på rigging av tau. Kasta først stein med pakkhyssing over, bandt alle tre taua fast i enden og dro over. Festet først det statiske som skulle være hovedlina vår. Fikk testet dette skikkelig med å legge det fjerde tauet over, gå ned i juvet og henge seg i det ved hjelp av taubremsen. Veldig lovende!

Utpakk
Alle taua over
Bilde av campen, alt på ett sted! Rappelltreet til venstre og resten av innfestninga til høyre (dog ikke festa enda).
Det rappelleres

Festet så de resterende to som var dynamiske tau. Disse skulle bære minimalt med vekt når vi holdt på over juvet, men var der som en dobbel og trippel sikkring hvis noe skulle gå galt.
Vi var nå så sikre vi kunne være på at dette holdt, i tillegg til 2 reserveløsninger! Vi testet nå å komme oss fra den ene siden til den andre, Vemund først og jeg etter. Litt liten talje i forhold til tauet, men fungerte greit for det, ellers alt strålende!
Mye folk på tur i området igjennom hele dagen som stoppa, spurte om planene og ønska oss lykke til videre.
Fikk så besøk av Øystein og Kristoffer. Rigga til rappell igjen og de fikk testa det. Alltid gøy å kjenne på høyden. Kristoffer skulle også bli over natta i hengekøye, men med god klarering til selve juvet.
Ble så mørkere og etter hvert tid for legging. Festa hengekøya til hovedlina med klemmknuter og karabin og jobba oss utover. Vi var festa til lina på tre punkter, en med talje og en med karabin i hovedlina + en med karabin i ekstrataua. Brukte også en slynge og karabin for å få med sovepose, liggeunderlag + div smågreier ut i køya.
Ble litt fomling for å få på plass alt i køya, men gikk seg greit til. Gynga litt da den andre holdt på, men ellers veldig stabilt og fint!
Hadde håpa på at jeg skulle slukne raskt etter en lang dag, men satt nok litt adrenalin igjen i kroppen og brukte derfor litt tid på å sovne. Når jeg først sovna sov jeg veldig godt, men trakk litt kaldt inn i posen fordi jeg ikke kunne lukke den pga festepunktene til taua.
Ble vekt av alarmen klokka halv 7. Vemund skulle på jobb til 10 og vi måtte derfor amputere natta litt. Fikk kåla oss inn på fast fjell igjen og starta nedrigginga. Dette gikk forholdsvis raskt, men sleit litt med å løsne et par knuter som naturlig nok hadde blitt stramma godt til.
Starta å rusle ned mot bilene noen få minutter over 8 meget fornøyde alle mann. Denne kommer jeg til å huske!

Stramming av hovedtauet
Begynner å nærme seg noe
Det tenkes
Det testes
Straks klar for natta
Endelig!
Vill utsikt fra hengekøya på mårran!
Start date 01.08.2018 13:33
End date 02.08.2018 08:34

Stilig prosjekt

Written by mortenh 27.08.2018 22:24

Rett og slett et kult prosjekt. Artig å lese om.

Sv: Stilig prosjekt

Written by gedded 27.08.2018 22:36

Takk skal du ha! Var et veldig morsomt og lærerikt døgn.