Måneskinnstur og nordlys på Gyranfisen (11.11.2016)  6

Ascents Gyranfisen (1,126m) 11.11.2016

Jeg og vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) har tenkt på denne i lang tid, men aldri helt klart å rote oss bortover, men den helga her skulle det skje. Best vær var meldt på fredag og lørdagsmorgen. Vi begge var på jobb på fredag og det frista ikke helt med tåke på toppen på lørdagen. Planen ble derfor å reise opp fredagskveld, gå opp med hodelykter, slå opp teltet, sove og utnytte finværet på lørdagsmorgen.

Etter jobb ble det pakking før vi suste oppover i sølvkula til Vemund. Det hadde blitt lite tid til mat hjemme så et 300 grams skolebrød, en pakke med boller og litt kling ble redningen på butikken. Nærmere Hønefoss minska snøforholda og vi ble brått litt usikre på hvor mye snø det var der oppe, men etter å tatt av E16 og kjørt opp noen høydemeter kunne vi puste lettet ut igjen. Skitur skulle det bli.

Framme ved parkeringsplassen viste bilen 12 minus, ikke så altfor ille, men kontrasten til temperaturen inni bilen gjorde at viljen måtte jobbe litt for å komme seg ut. Litt over 8 var skia spent på og vi startet å rusle langs bomveien opp mot Fjelldalen. Det var nesten fullmåne og lyset var så sterkt at det ikke var behov for noe ekstern belysning, selv inne i skogen. Etter omtrent 1,5 km tok veien slutt, har starta sportråkkinga og tempoet ble naturligvis lavere. Forholda var perfekte, en haug med pudder, hvitkledde trær og måneskinn.

Første og siste gang hodelykta ble brukt på turen opp....
....og dette er grunnen. 3 dager unna å være den største fullmånen på 68 år
Vassing i pudder og fullmåne

Etter noen hundre meter egentråkk traff vi på skiløypa. Den var ikke preparert pga. for lite snø, men det var kjørt raskt over for å pakke det sammen. Vi fulgte denne noen hundre meter før det var stopp . Her var det på ny ut å tråkke spor, vi prøvde å følge stikkinga men mistet den fort i mørket og havnet fort i kronglete terreng vest for løypa. Vi endra kursen og traff etterhvert på stikkinga igjen. Denne klarte vi nå å følge oppover helt til det var på tide å sette kursen vestover litt mer direkte mot toppen. Her ble det også litt brattere og fellene fikk litt mer å gjøre. Etter å krongla omtrent 100 høydemeter etter stikkinga oppdaget vi plutselig nordlyset. Da ble det stor jubel og kamerautstyr fikk fort tripod å stå på. Her ble det noen raske bilder før vi økte tempoet litt mot toppen for å få med oss mer.

Toppen ble nådd etter 3 timer og 20 minutter. Vi gikk først oppom varden før vi prøvde å finne en egnet teltplass. Det var som vi regnet med ikke alt for lett pga. mengde snø og løs snø, men etter å vurdert flere steder fant vi et føykepunkt med en halvmeter kompakt snø 50 meter fra toppen, helt perfekt! Med teltet oppe og vann til kok starta fotograferinga. Nordlyset var nå dessverre litt svakere, men det kom å gikk litt i perioder slik som det så gjerne gjør.
Etter hvert var det også tid for mat. På dette tidspunktet hadde ingen spist på over 4 timer så det var absolutt på tide med noe påfyll etter en seig tur i løssnøen opp. Ikke så altfor ille med varmmat med nordlys som underholdning!

Leirplassen for natta

Tia gikk og i halv 2 tia trakk vi inn i teltet. Lenge siden det har vært så godt å komme ned i påsan! Her ble det biler og sjokkis til dessert før jeg måtte ut igjen for å plukke ned timelapsen jeg hadde satt opp tidligere. Hadde det på dette tidspunktet såpass varmt og godt nede i soveposen at det var hardt å forlate den for en liten tur ut.

Neste morgen våknet vi litt før åtte. Begge lurte på hvordan været var og det var med stor spenning vi dro opp glidelåsen for å titte ut. Rett ut mot fantastiske farger fra soloppgangen, og med det ble det fort liv i leieren for å komme ut for å ta bilder. Dessverre holdt kameraet mitt en kjernetemperatur på rundt 10 minus og klagde over tomt batteri så telefonen som hadde ligget i påsan ble redningen. God del dårligere bildekvalitet , men bedre en ingenting.

Skyene hadde valgt å legge seg som et hav nede i dalene

Etter endt fotografering var det igjen ned i soveposen for å få varmen og sjekke bildefangsten. En plate med melkesjokolade ble frokost denne dagen.

Tia gikk og det var på tide å reise hjem igjen. Nedpakkinga gikk greit og vi var klare for å sette utfor. Perfekte forhold ned fjellet. Silkemyk kjøring på puddersnø gjorde nedfarten til en drøm, selv med et realt fall av undertegnede.
Nede ved den stikka løypa var det bare å følge spora våres fra dagen i forveien ned dalen nesten hele veien ned til bilen. Dette ble en tur der absolutt alt stemte. Takk for turen!

Start date 11.11.2016 20:07
(UTC+01:00)
End date 12.11.2016 12:12

Lekkert!

Written by Nils 14.11.2016 22:12

Nydelige og stemningsfulle bilder! Nattbildene med nordlyset gir skikkelig godfølelse! :-) Noen gode minner rikere der, vil jeg tro.

Forøvrig interessant å se forskjellen på høydeprofilen og høydemeterne fra GPS-ene deres. Vemund har nesten dobbelt så mye høydemeter... Jeg vil nå si at du Fredrik er nærmere sannheten. ;-) Har dere brukt hver deres GPS her, eller har du korrigert dataene før du la ut høydeprofilen?

Sv: Lekkert!

Written by gedded 14.11.2016 22:57

Absolutt noen gode minner rikere :)

Stemmer, vi brukte hver vår type garminklokke. De pleier vanligvis å være relativt enige, men her har det tydeligvis skjedd noe ekstra. Jeg ser Strava sier Vemund har 732 høydemeter totalt mot mine 503 på Strava. Jeg tipper noe har skjedd i stiftinga av de to gpx-filene(en for opp og en for ned) for Vemund sin del da han plutselig har fått 200 ekstra høydemeter. Godt observert :)