Over tåka til Nordre Dalmannshorn (13.07.2019)  6

Ascents Sætretindane Nordtoppen (1,349m) 13.07.2019
Visits of other PBEs Brunstad parkering (120m) 13.07.2019

Våkna opp baki bilen og så tåkelaget lå en del høyere i dag sammenlignet med tidligere i uka. Deretter fulgte det som hadde blitt standard morgenrutine denne uka med å sjekke webkamera på Strandafjellet og Dalsnibba for å finne høyda på tåka. Strandafjellet på rundt 1200 moh var bakt inn i tåke mens Dalsnibba var over, med ikke alt for stor margin. Jeg var derfor ikke helt sikker på om Nordre Dalmannshorn på 1349 moh ville være nok for å komme opp i godværet i dag, spesielt med tanke på at klyvinga skulle starte på rundt 1250moh. Jeg var lenge usikker på jeg skulle gå for det eller om jeg skulle gå for et par lavere pf100 i området isteden. Lå lenge å vurderte hva jeg skulle gjøre, men til slutt frista det mest å bare gå for det! Småtoppene kunne jeg ta i mårra da været skulle endres til det verre.

Upåklagelig start på turen

Starta å rusle fra parkeringa opp igjennom granskauen langs grusveien mot Brunstadsætra i halv 2 tia. Var litt usikker på veien opp fra Sætra da jeg ikke kunne finne noe sti på kartet, men hadde tidligere sett GPS-loggen til JoSo (Johan Solberg) og TopGun (Gunn Sande) at de hadde holdt seg på sørsida av elva, så satset på farbar vei uten bushing her.
Igjennom grinda og over brua var det skilta til ”Brunstadkollen”. Dette viste seg å være en utmerket sti som gikk hele veien opp til vannet, så det var i hvert fall ingen problem. Digg!

Fra hytta ved vannet lå tåka tett og stien gikk over i grovere ur. Satsa på å skrå opp på det som kunne se ut som noe hyllesystem opp skråningen på kartet. Prøvde på dette og kom et god stykke før det brått ble vått og sleipt i hele skråninga. Følte heller ikke jeg så noe til hyllesystemet. På dette tidspunktet var det ikke så veldig artig på tur da det var sleip skrågåing, gikk treigt, og jeg var midt i tåka og hadde ikke all verden av sikt. Var aldri utrygg, men var lite hyggelig. Mista nesten litt trua på hele opplegget. Stoppa og fikk i meg litt mat før jeg fortsatte i rolig tempo mot renna. Fikk også øye på et lite dyr litt mindre enn et ekorn oppover her, men her kom kunnskapene mine til kort for identifisering.

Straks oppi tåkehavet

Kom etter hvert endelig fram til renna og kunne begynne på høydemetrene opp på en blanding av småløs ur og snø mot toppen av renna. Snøen var relativt hard, så litt utfordrende å få gode spor i joggesko. Hadde ikke vært helt dumt noe hardere og stivere sko akkurat her i dag, en isøks hadde også hjulpet litt, men fant en avlang spiss stein som gjorde mye av den samme jobben.

Fikk først øye på et svakt omriss av en halv sol i tåka. Energinivået økte brått og jobba meg oppover snøen med å sparke spor i snøen. Tåka åpna seg gradvis mer og mer og snart kunne jeg skimte blå himmel også. På toppen av renna var jeg akkurat kommet over tåka og opp i helt strålende vær. Lenge siden jeg har vært så glad i fjellet, deilig!
Tåka skulle nok ikke ha liggi veldig mye høyrere før rutevalget til toppen hadde blitt en del mer krevende.

Jadda, dette lover bra!
Siste del av renna
Endelig oppe i sadelen og over tåka. Dalmannshornet går bratt opp til venstre, mens jeg skulle til høyre. Brunstadhornet midt i utsikten

I godværsrusen feis jeg rett på motbakkene nordover fra sadelen. Kom greit opp her, men viste seg i ettertid at dette var bortkastet. På ”toppen” måtte jeg klyve videre ned igjen over et smått utsatt punkt. Det enkleste i det man kommer opp av renna er å fortsette et lite stykker videre mot vest, holde høyden og gå rundt. Ruta videre omhandler litt skrågåing på grass/lyng før det en liten neve med høydemeter (bilde med stripla linje) skal forseres. Fra toppen her gikk jeg over på østsiden til en slags hylle. Denne fulgte jeg et godt stykke før det var opp og over i sola på vestsida igjen. Herifra var det bare å fortsette mot høyeste punkt før jeg plutselig sto på toppen! Var helt vindstille, strålende sol og med nydelig utsikt over tåkehavet ble det et lenger opphold på toppen, jeg hadde absolutt ingenting jeg skulle rekke!

Omtrentlig rute opp
Bilde tatt nedover omtrent fra der rødprikkene slutter på forrige bilde. Videre herifra gikk jeg over på østsida
Veldig gode tak ned til østsida
Tilbakeblikk på østsida
Dagens utsikt fra toppen

Toppvarden var av det mindre imponerende synet, mulig den har rast? Den bestod i hvert fall nå av 2-3 steiner som lå flatt og lavt. Syntes denne toppen fortjente noe mer og begynte derfor å rote litt rundt for å finne noen passende steiner. Ble litt bæring og fikk bygget den opp et par hakk, så får vi se om den blei solid nok til å tåle fremtiden.

Toppvarden før renovering. Smørskredtindane, Brekketind, Slogen og Brunstadhornet i utsikten
Etter renovering

Det ble etter hvert retur, gikk for samme rutevalg i starten, men etter å ha kommet over fra øst til vest og klyvde ned fikk jeg øye på en varde. Måtte sjekke ut dette og gikk dermed over på østsida av ”eggen” igjen. Dette viste seg å være en unødvendig rute som lett kan unngås på vestsida (som jeg gjorde på vei opp). Var en 2-3 ekstra klyvepunkt der det ene også kunne føles litt utsatt. Kom over igjen på vestsiden bare et par meter nedenfor der jeg tidligere hadde vært. Ikke enkleste vei til topps, men fungerer fint for de som ønsker mer klyving.
Fortsatte videre ned på grass/lyng før jeg smalt opp en liten varde da jeg tenkte det er greit å lede folk unna den ruta da den såpass lett kan unngås. Videre gikk jeg rundt og inn i sadelen igjen.

På returen

Tåka lå fremdeles i sadelen og det betydde at det var slutt på sola for i dag. Gikk litt i spora ned snøen før selvtilliten økte og jeg kunne begynne å skli nedover på skoa. Fikk satt et par svinger nedover her også, gøy! Hadde sett at det gikk et lenger snøparti ned renna til vannet. Dette ble derfor veivalget ned da jeg ikke akkurat var gira på sleip skrågåing igjen. Effektivt og gøy ned til vannet før jeg måtte opp et par høydemeter for å komme rundt en liten hammer. Grei skuring langs vannet resten. Bedre opplevelse her nede. Samtidig tror jeg det er ganske så greit i skråningen ved tørre forhold og med bedre sikt også.

Dukket også opp et Brockenspekter rett før jeg skulle begynne på renna ned igjen
God balansetrening å prøve på et par svinger
Nede ved vannet, måtte litt opp igjen for å unngå den saken her

Ved hytta og stien var det bare å cruise ned igjen til Sætra og følge grusveien ned til bilen igjen. For en dag, kanskje en av mine bedre dager ute på tur! Gå fra å ha trua, nesten miste den og igjen bli full av energi i det man kommer opp fra tåka, artig småklyving og nydelig utsikt. Denne dagen hadde det meste.

Enkleste (?) rutevalg fra sadelen til topps kort oppsummert:
Hold høyden og gå vestover rundt første knaus. Fortsett videre skrått oppover på gresss/lyng til du treffer på berget. Opp skrått til høyre. Over på østsiden og følg denne et lite stykke oppover på en blanding av steinhyller og gress. Opp og over på vestsiden igjen. Litt variert småklyving/spasering til du er på toppen.