Jostedalsbreen på langs - Fra Sota til Supphella (09.05.2017)

Start point Sota Sæter (813m)
Endpoint Supphella (2m)
Slæom (1,110m) 09.05.2017 10:00
Sota Sæter (743m) 09.05.2017 10:00
Sota Sæter p-plass (743m) 09.05.2017 10:00

Endelig var alt klart for en real klassiker, Jostedalsbreen på langs! Med på turen fulgte Sofie og som (nesten) alltid vemundmathiesen (Vemund Mathiesen)! Alle tre førstereis over breen.
Først transportetappe. Smacka utstyret i bilen og feis nordøstover i åttedraget. Mange timer i bil oppsummert: obligatorisk stavkyrkjestopp i Borgund, utstyrskjøp i Hemsedal, ferje i Lærdal, burgertrøkking på Cirkle K i Sogndal før vi møtte Sofie på parkeringsplassen i Supphella som var til vår store overraskelse helt tom. Etter en litt original parkering fra Sofie lempa vi alt utstyret i bilen og kjørte like bortafor Sota Sæter hvor Sofie har hytte. Her ble det taco og øl for optimal oppladning til turstart i mårra.

Dag 1

Våkna i 8 tia og kjørte det siste stykke til Sota Sæter. Her fikk også Vemund for første gang testa ut sin nyeste innovasjon, akebrettpulken med pakkehyssing og karabinkroker™!
Starta turen rundt klokka 10 i gråværet med flekkevis snø oppover dalen, gikk stort sett greit men måtte ta av skia enkelte steder. Litt tekniske justeringer ble det som det skal være den første timen. Kom opp til Mysubytta og fortsatte på samme sida av elva før vi kryssa på en passende snøbru. De siste dagers snøfall hadde også gjort sitt for at det meste av spor var borte.
Hittil hadde pulken til Vemund skapt mest trøbbel med utkjøringer og velt, det var derfor godt å komme til Mysubyttvatnet der den fikk vist seg fra sin beste side. Ved Slæom ble det en litt lenger pause, her fikk vi også sett en hara i fullt firsprang oppover fjellsia. Fortsatte oppover før vi slo leir rett øst for breen ved Kupvatnet. Etter 15 min med snøsmelting begynte primusen å bli vrang. Slokna hele tiden og måtte tenne på den med jevne mellomrom. Litt surt at den skulle streike for første gang i sin livshistorie, og det på en slik tur. Fikk kjølt den ned og undersøkt den, viste seg at dysa hadde løsna, fikk tighta den til og den fungerte heldigvis prikkfritt igjen. Tilbake til hvilepuls.
I teltet var det god stemning med diverse spekepølser og musikk før vi sovna.

Dagsetappe: 21,5 km og 830 høydemeter.

Det testes
"Pulken" var til stor hjelp i de flate partiene

Dag 2

1000 kcal havregrøtfrokost med div tørka frukt og melkepulver sikra et godt grunnlag for neste etappe. I dag var planen å komme seg til foten av Lodalskåpa. Uheldigvis var været uendret med gråvær og tåke, men sikten var tådelig grei. Siden det bare var jeg som hadde gått i taulag og på bre før bestemte vi oss for å gå opp med tau de første bratteste høydemetrene for erfaringens skyld. Greit å ha vært igjennom i tilfelle mye brefall og mindre snø i Småttene.
Over breen i tåkehavet skimte vi så vidt det vi tror var 2 personer på en snøscooter, som for øvrig var de eneste menneskene vi så på de 5 dagene over breen.
De siste kilometerne før nedkjøringa til Lodalsbreen og Småttene tetta tåka seg og det ble til slutt fullstendig whiteout. Gjorde først et lite forsøk på å komme oss ned, men det ble fort bratt og med null sikt skjønte vi fort at det var en dårlig ide. Snudde og gikk 40 høydemeter opp til det flata ut. Her slo vi opp teltet og det var bare å håpe på bedre vær i morgen.

Dagsetappe: 10,1 km og 454 høydemeter

Dag 3

Våkna heldigvis opp i sol med nydelig utsikt til Kåpa og Småttene. Nedkjøringa til Lodalsbreen gikk i dag fint for seg uten problemer. I nederste del av Småttene gikk vi i tau da det var en et lite parti vi var tett på det som var synlig av brefallet. Her måtte vi også gå over en snøegg for å komme videre opp på breen. Opp bakken her var det helt vindstille og med en sol som steika ble det bra varmt, godt fornøyd med valget å droppe stillongsen i dag!
Vi gikk til foten av Lodalskåpa, satt fra oss sekkene og bytta ut skia med stegjern og stavene med isøks før vi la i vei oppover mot toppen. Sofie slet med sykdom og måtte dessverre snu ganske tidlig. Jeg og Vemund fortsatte over Veslekåpa og tåka hadde dessverre meldt sin ankomst igjen. Vi fortsatte ned og opp mot innsteget, vi visste det var bratt men hadde kanskje ikke sett for oss at det var så bratt. Etter noen tanker og snøvurderinger begynte vi å karre oss oppover. Her var det ingenting å stresse med, tok det rolig og var sikker på at hvert nye steg kunne bære deg + god hjelp fra isøksa. Fant ut at jeg kunne stole mer på øksa når jeg pressa hele ”håndtaket” på øksa neddi snøen og heller holde i bladet. Dette gjorde at jeg følte jeg hadde kontroll på situasjonen hele veien til toppen. Vemund fikk litt skrekken i siste kneik og snudde. Ble et kort toppopphold da tåka lå ganske tjukt på toppen de siste 15 høydemetrene dessverre.
Fulgte de samme spora ned og møtte Vemund ved innsteget. Nå var tåka enda tjukkere også her nede så det var godt å ha spora våre å følge tilbake. Nede igjen møtte vi en kald Sofie som prøvde å holde varmen. Tok på oss skia og tusla de siste kilometeren til teltplassen. Tilfeldighetene skulle nå ha det til at tåka var borte og finværet var tilbake over Lodalskåpa. Små kjipt med tidspunktet på toppbestigninga! Teltplassen ble lagt strategisk til slik at Brenibba kunne sveipes oppom etter at teltet var slått opp. Sofie holdt sovepåsan mens jeg og Vemund tok skia fatt opp i det som nå igjen var tåke. Uproblematisk og med en strålende fin fjellski nedkjøring tilbake til teltet.

Dagsetappe: 20,5 km og 1219 høydemeter

Nå snakker vi!
Småttene sett fra leirplassen
På vei opp Småttene
Over snø/iseggen
Lodalskåpa sett fra Veslekåpa
Lodalskåpa og dens fantastiske utsikt
Ble en tur oppom Velsekåpa på vei tilbake da vi ikke tok sjansen på å gå rundt uten sikt, greit å ha spor å følge i sånt vær
Og der kom finværet igjen
Vemund på toppen av Brenibba, selvfølgelig er tåka tilbake

Dag 4

Whiteout og den dagen vi hadde tenkt å gå mesteparten av breen. Hadde egentlig planer om høyeste brekulen, men valgte å gå rundt pga. været. Nå var det bare å gå på GPS og sjekke retninga med jevne mellomrom. Ikke stort å si om denne etappen. Her var det bare å vandre etter førstemann og skru av hjernen. Stort sett null utsikt hele veien helt til det plutselig åpner seg framfor oss på 30 meters gange. Etter 6-7 timer i tåka er det nå helt knall vær. Når vi snur oss ligger fortsatt tåka der like tjukk. Aldri opplevd et så klart værskille tidligere. Resten av dagen går vi bare å nyter utsikten mens vi kjører ned til Bings gryte. Vi velger også å ta den siste kneika opp fra Bings for å sleppe å starte dagen med den i mårra. Her oppe på flata slo vi opp teltet til en fantastisk utsikt mot blant annet Hurrungane. Bra trøkk!

Dagsetappe: 30,5 km og 524 høydemeter

Enste bilde jeg tok de første 6-7 timene da det her faktisk var mulig å skimte noe annet enn hvit.
Whiteout til den utsikten her på 30 meter gjorde godt for humøret
Obligatorisk bilde av Bings gryte

Dag 5

Siste dag starta vi litt tidligere en normalt for å ha tid til å slappe av litt på kveldinga også. Denne dagen var like fin som forrige hadde slutta, heldigvis! Pakka teltet for siste gang for nå og begynte på de få siste høydemetrene før det var rakt nedover resten av turen, med unntak av Supphellnipa . Kjørte til foten før vi rusla opp de omtrent 100 høydemetrene. Fantastisk utsikt og vel verdt turen oppom. Vi hadde nå dratt av fellene og sklei i passende tempo ned mot Flatbrehytta. I siste parti ned mot hytta ble det noget bratt og vi tok av oss skia. Snøen var her så bløt og råtten at vi falt rett igjennom. Prøvde også et lite parti å ake, men etter at jeg klarte å ake rett inn i Vemund slik at han mista skia slutta vi med det. Skia raste nedover fjellsia. Vi trodde først den hadde forsvunnet et godt stykke nedover da vi mista den ut av syne, men etter å ha gått etter hadde den på ett eller annet vis klart å stoppe. Bra flaks!
Nede ved Flatbrehytta ble det selvfølgelig et stopp for å få det klassiske motivet på kameraet. Her festa vi skia på ryggen og gikk igjennom med snøen opp til låra resten av turen der det var snø. Treigt og slitsomt. Fikk også øye på et svært sørpeskred mens vi gikk nedover, hadde hatt lite å stille med hvis vi var i veien for det. Det var deilig å komme på fast grunn igjen og enda deiligere å komme ned til bilen. Parkeringsplassen var nå ”full” og vi må på ett eller annet vis klart å treffe et lite vakuum av folk.
Tok av meg de kliss våte støvla og tusla bort til smeltevannelva for en liten vask. Kaldt og godt!
På vei mot Sota igjen ble det smågodt som vi hadde lagt igjen i bilen før start og innkjøp av Grandis til kvelds. Den ene grandisen smalt for øvrig rett i gulvet på hytta rett etter steking, men fra tidligere erfaringer så smaker gølvgrandis stort sett som vanlig grandis, så det gikk fint.

Bra tur og bra folk, takk for turen!

For en dag dette skulle bli!
Sklir ned mot Supphellenipa
Turens siste høydemetere!
Det nytes
Helt alene fra start til slutt over breen
Ikke alltid like lett å fikle med telefonen og kjøre på ski samtidig
Dette må jo være den beste dagen å få finværet over breen på?
Tja, hva skal man si?
Akebrett Mathiesen nesten nede fra snøen
Start date 09.05.2017 10:03
End date 13.05.2017 15:27

Missing title

Written by sofiestromme 21.05.2017 19:14

Utrolig flott tur og fantastisk formulert! Dyktig.