Drømmedag over Romedalstraversen (03.10.2020)  6

Årsæterhornet (1,047m) 03.10.2020
Visits of other PBEs Rystebakkane p-plass (314m) 03.10.2020
Steinstøylen p-plass (370m) 03.10.2020

Det var meldt finvær i nordvest og regn i sørøst, litt enklere å forsvare 8 timers kjøring til Sunnmøre på helgetur da! Fikk dratt fra jobb litt tidligere på fredagen og kom frem til Volda ikke alt for sent på natta. Etter en natt i bilen møtte jeg Martin og Vegar på Circle K i Ørsta. Planen i dag var Romedalstraversen som hadde stått på ”lista” til Martin en god stund. Jeg hadde ikke kjennskap til denne fjellrekka før vi sto på andre siden av dalen og kikka over på den et par uker tidligere, men ble umiddelbart gira!
Med i sekken hadde vi to 30 meter halvtau og et lite utvalg sikringsmidler.

Jeg hadde en dårlig bildedag denne dagen med mye innstillingssurr, heldigvis leverte Vegar voldsomt sterkt og reddet denne rapporten! Takk for bilder!

Vi kjørte opp i Romedalen for å sette igjen en bil her oppe. Her kom vi i prat med en på sætra som var interessert i dagens planer og det endte med at vi sånn halvveis ble bedt på whisky etter tur hvis han fremdeles var der.
Vi kjørte dalen ned igjen og bort mot dagens startplass. I avkjøringa ble vi tatt igjen av ei som hadde hørt rykter om at vi skulle gå traversen og lurte på om vi kunne holde øya oppe for sauer og melde ifra om vi så noen.
Vi labba i vei fra parkeringa på myr/sti, et lite prosjekt å holde seg tørr bortover her, men det gikk relativt greit. I hvert fall helt til jeg tråkka feil på en stein like etterpå over første bekken og tråkka rett uti, kløne!
Litt bushing opp lia før vi kom inn på fin sti som førte opp til vannet. Her fikk vi øye på et par fisker som ble underholdning et par minutter før vi fortsatte opp i grei ur mot Årsæterhornet. Tok oss god tid til pauser og bilder her. Fikk også en melding av ei bekjent som skulle til Hallehornet og Middagstind, hun hadde også kommet i prat på parkeringa og hadde hørt rykter om travers og whisky. Ryktene sprer seg raskt i Romedalen, haha!

Noget høy ISO her
Speider etter fisk, så mange små!
Meg og Martin
Martin og Vegar

Vi fortsatte mot nord, valgte å slippe oss ned i fjellsiden til vest for å spare litt tid. ”Sør for Kjerringa” gikk litt i glemmeboka bortover her dessverre, ble dermed ikke noe bestigning her i dag. Kom etter hvert inn på stien opp til Kjerringa. Møtte også en kar i 70-åra her, sprekt!

Opp til stien til Kjerringa
Første del av eggen sett fra Kjerringa, Mannen/Høgehornet mitt i bildet

Fra Kjerringa ble det to korte rappeller før eggeeventyret virkelig kunne starte. Vi var litt spent på et punkt litt lenger fremme da det så smalt og ”svaete” ut på avstand, men det gikk uten problemer når vi først kom ditt. Etter dette partiet bratner det til og vi fikk en kort taulengde opp her.

Var litt spent på det partiet langs eggen ganske midt i bildet. Den korte taulengden var ganske rett etter det begynner å bli litt mer vertikalt
Jeg er på vei over partiet som så smalt ut på avstand

Etter Høgehornet/Mannen rappellerte vi ned en kort hammer med overheng og et lite ”svaparti” rett etter (mener i hvert fall at det var her, skal ærlig innrømme at det har gått litt surr med hvor de forskjellige rappellene og klyveopptakene er bortover her. Mye forskjellig på en dag!).
Videre er minnet ikke like bra, mener å huske vi ikke benyttet tauet noe videre bortover langs Raudfonndalstindane og at det var relativt greit terreng bortsett fra en litt sleip hyllebasert moseklyving ned fra en topp. Opp til Nordre Raudfonndalstind valgte vi å følge egga hele veien opp, artig og luftig klyving her, kan unngås greit om man holder seg litt nedenfor.

Det resterende av turen, vi skal oppom alt og ut til venstre
Det var "dårlig" sikt denne dagen. Grunnen var visst noe støv av et slag som hadde blitt transportert med vinden fra Europa et sted.

Ned Sveddalstinden kom tauet igjen frem, her er det rappell som gjelder. Hadde ikke gjort mye research annet at det holdt med to tau på 30 meter på traversen. Vi forventa 1 rappell på akkurat 30 meter og jeg ble litt overaska da jeg kom som førstemann ned til neste hylle. Her var det uten tvil rappellføre videre. Her så jeg også den ”ihjælmorkna og muggene gamle slynga” jeg i ettertid ser j_snorre skriver om, samt noe andre rester. Tror ikke det har vært mange her siden deres tur! Vi backa opp og ny rappell på akkurat 30 meter ned.

Straks rappell
Rappell nummer 2 ned fra Sveddalstind
Utsikten videre like etter rappellslutt. Høgehornet 1038 i midten

I skaret mellom Sveddalstinden og Høgehornet fikk vi et fantastisk lys, så det ble en god pause med litt bilder før vi fortsatte.

Jeg løper, Sveddalstinden til venstre

Bratt klyveterreng opp Høgehornet, og også ned, men tauet fikk ligge i sekken. Nede herifra var det grei skuring langs de siste toppene, noe som passa ypperlig da det snart var slutt på dagslyset. Ble en liten avstikker til nærmeste bekk, det var en tørst gjeng som hadde rasjonert litt på vannet utover dagen.

Toppen av Høgehornet
På vei ned Høgehornet, vinkelen gjør det litt brattere!
Siste topp unnagjort, nesten hele rekka i utsikten

Det ble etter hvert helt mørkt og vi kunne stadig se nye bål lysne opp nede i Romedalen. Her var det mye folk i dag!
Jeg oppdaget at batteriet til hodelykta hadde ”bula ut” siden forrige gang den var i bruk, fikk dermed ikke noe hjelp fra den og måtte bruke lommelykta på telefonen dalen ut til parkeringa. Vi hadde egentlig tenkt å ta natta på parkeringa her i dag, men med såpass mye folk valgte vi å kjøre tilbake til dagens turstart. Her var vi alene og det ble bål, burger og øl til kvelds under stjernehimmelen.

Denne turen kommer høyt opp på lista over artigste og kuleste turer jeg har gjennomført, for en dag! Ikke ofte jeg triller en terning på turene her inne, men denne fortjener uten tvil en seks'er!

Start date 03.10.2020 10:18
End date 03.10.2020 20:05

driiitkult

Written by kobbenes 14.10.2020 12:44

rett og slett :-)

Sv: driiitkult

Written by gedded 15.10.2020 11:35

Takk, dette var virkelig en perfekt dag! Anbefales på det sterkeste!