Archiv - Nach Datum

Ekspedisjon til Storhaugen på Seløy

0:45h
1,0km

Under meg og Haralds forrige tur i Bjørnafjorden, hadde han luftet ideen om en tur til Storhaugen på Seløy i Tysnes. Han var i dialog med en kollega som kjente en kar som kunne svippe oss over i båt fra Onarheim. Planen ble satt i verk og vi bestemte oss for å gjennomføre det på ettermiddagen den 17.04. Med på turen var jeg, Harald, Kjell og Petter. Jobbet til vanlig tid denne dagen og kjørte direkte til Halhjem etterpå. Her møtte jeg Harald og Kjell, som samkjørte. Første gang jeg og Kjell hilste. En veldig hyggelig kar. Vi tok fergen over til Våge. God tid til litt mat og kaffe, samt skifte til turklær. Ved Våge kjørte vi videre til Onarheim og parkerte ved gjestehavnen. Her møtte vi Petter. Første gang jeg hilste på ham også. Etter en liten stund kom omsider Andreas, kaptein >>>

Nydelig kveld på Ilefjellet

0:40h
4,1km

Jeg var litt i stuss på hvilket fjell som skulle bli dagens siste. Jeg hadde bare litt over 1 time på meg før siste ferge gikk fra Våge kl 22.10. Fant ut at jeg ville safe ved å ta en topp som hadde god sti og lå nærme fergeleiet. Valget falt på Ilefjellet. Kjørte opp til Andersland og parkerte like ved grinden på kjerrevegen som går oppover mot toppen. Det var nå nøyaktig 1 time til siste ferge gikk. I tillegg var det begynt å skumre og jeg hadde ikke hodelykt, så hadde ikke allverdens tid. Bestemte meg for å løpe helt opp til toppen. Satte avgårde bortover kjerrevegen, som etter hvert slynger seg oppover. Måtte også opp klissvåte myrområder. Dette var syrefest for lårene. Forbi trigpunktet og opp på høyeste punkt, som er et lite platå like bortenfor. Ankom toppen etter >>>

Barmehovda

0:20h
1,6km

Etter turen på Storhaugen på Seløy, kjørte jeg mot Espevik. Stoppet i lommen ved Espevikvegen, hvor stien opp til Barmehovda går fra nordsiden. Småjogget opp denne. Først opp til masten og utsiktspunktet. Deretter videre på et hjortetråkk bort til toppunktet, som ligger i skogen noe lenger mot sørvest. Fin utsikt mellom trærne her også. Tilbake til bilen langs samme rute. Måtte stoppe da jeg var tilbake ved gjestehavnen ved Onarheim da Rosendalsalpene nå var rosa.

Løvstien, Gullsteinen og Stakken

14.04.2024
2:06h
4,6km

Jeg og Harald kjørte til Bjørnafjorden for å ta noen skogstopper denne søndagen. Været var brukbart. Startet med Senafjellet. Kjørte opp grusveien til Femanger og parkerte like ved broen. Fulgte veien noen hundre meter og deretter et hjortetråkk som går bratt oppover i gjørme. Flater litt ut lenger oppe ved elven før det på ny går bratt oppover. Vi fikk øye på fire hjort. Veldig fint og snilt terreng å gå i. En følger det karakteristiske skaret hele veien opp til toppen og en kan velge blant flere hjortetråkk. En falleferdig toppvarde fikk sitt ansiktsløft. Flott utsikt herfra. Etter noen bilder returnerte vi langs samme rute. Planen var nå å lage et så rent og fint GPS-spor som mulig og den kreative utfordringen gikk derfor ut på å gå nøyaktig der vi hadde kommet opp. >>>

Aksla og Revurdfjellet

14.04.2024
2:50h
9,1km

Etter turen på Senafjellet kjørte vi videre til Nordtveit. Parkerte i en lomme på siden av veien. Deretter fulgte vi en godt skiltet anleggsvei gjennom gårdstunet og opp til Vetlavatnet. Skikkelig motbakke. Solen varmet godt og svetten silte. Aller siste gang jeg går frivillig med M77-støvlene til Forsvaret. Fra Vetlavatnet fulgte vi god sti videre mot Aksla. Solid jobb med merkingen på trærne. Litt i overkant mente jeg og Harald. Fra toppen av Aksla er det flott og vid utsikt over Bjørnafjorden, Tysnessåta og Rosendalsalper. Blåste surt her oppe. Var bortom toppen av knausen like ved siden av også, bare for ordens skyld. Fulgte stien/merkingen videre sørover og like på nedsiden av Midtfjellet. Deretter et lite stykke ned mot Svartavatnet og så opp mot Revurdfjellet. Vi visste >>>

Runde i bakteig

03.04.2024
Jogging
1:01h
6,0km
Karte

Litt av en avslutning på påsken

01.04.2024
Langlauf
2:54h
27,6km
Karte

Isbading etterfulgt av gunrun på Tyinstølnøse