Archive - Date

Spektakulære Sunndalen - Kaldfonna og Hornet

17.07.2018
18.0km

For en dag og for en flott tur det ble ! Parkerte nede i krysset ved avkjøring til Grøa og labbet oppover langs hovedveien 500 m før jeg tok av på traktorvei som fører oppover mot en StikkUt post. Ove hadde beskrevet for meg at jeg ville møte en sti som tok meg oppover i retning Rysskaret. Denne så jeg ikke noe til, eller nærmere sagt så tok jeg av på et tydelig saueteåkk hvor det lå et par steiner men tråkket forsvant i flere retninger etter hvert og det ble et par hundre høydemeter med forsering av kratt, bregnedekt storur og mye tett skog før jeg endelig kom meg over skoggrensa omkranset av klegg og knott . Herfra var det å prøve å komme seg oppover mot skaret på en greiest mulig måte. Forserte et snøfelt oppi før jeg kom meg inn på bedre terreng og endelig sto jeg >>>

Søyådalen rundt m. Trollhøttatraversen pluss pluss

15.07.2018
27.0km

Dette ble en høydare av en dag. Hadde egentlig tenkt å stoppe etter Pekhøtta men fristelsen ble for stor rett og slett ;-) Gul trekantpunkt på traversen før Trollhøtta 1299 synes en smule overdrevet. Her er greit å gå, og ingen krevende klyving slik jeg ser det. Man har mulighet til å omgå et bratt opptak der med å følge tydelig tråkk rundt på hø. side. Egga var flott å følge og på hele runden, med unntak av noe laus ur ned fra Pekhøtta og vegetert avslutning ned fra Fauskånebba, var terrenget utrolig flott og lettgått. For en dag :-) Flere bilder kommer...

Map     4 comments

Syltnebba, en familievennlig fottur

14.07.2018
Hike
7.0km

En grå formiddag og vi tok oss en lang frokost før vi gjorde forskjellige ærend i Surnadal sentrum. Jeg kjørte opp til alpinsenteret siden vi allerede var i bilen og parkerte der. Grusvei langt oppover og antydning til klegg jaggu også der! Synes de er overalt i området her jeg... vi gikk jevnt og trutt og kom etter hvert over på en god sti. Denne er hellelagt første sikkert til vanlig myrete parti, men i dag var det ganske tørt og fint selv om det hadde vært litt regn i morgentimene. Vi hadde en pinne vi holdt i og lata som vi var tog, nesten hele veien opp og også ned og funka som en glimrende motivasjonsfaktor :-) Vi traff noen få stk på vei ned og vi så mange som returnerte fra toppen via andre stier. Vi brukte ca to timer opp, helt greit det siden været egentlig bare ble >>>

Map     3 comments

Surnadal: Durmålshaugen

13.07.2018
Trip by foot
6.5km

Vinndøldalen - Fruhøtta, Rognnebba og Litlnebba

12.07.2018
37.0km

Ove og meg var så heldig å få lånt en sykkel med Bjørn Filipsveen fra Surnadal og det er godt å ha når man skal innover Vinndøldalen de ca 6 km til Korsbekken hvor jeg startet turen. Jeg hadde lest på et eldre innlegg på fjellforum at det skulle være en lettgått sti inn til Eiterdalsæter. Denne fant jeg ikke da jeg travet langs elva en liten stund, men endte opp med etterhvert å følge et kyrtråkk på høyre side oppover langs elva. Her var vegetert og forferdelig varmt og trykkende i dag. På grunn av hissige klegg allerede da jeg parkerte sykkelen, måtte jeg ha på meg den letteste vindjakka mi, men jaggu beit kleggen gjennom den også opptil flere ganger! Passerte mye molter men måtte la fristelsen ligge. Ingen stopp ble gjort til jeg var kommet meg opp over skoggrensa. >>>

Innerdalen og Renndølsætra

10.07.2018
Trip by foot
7.3km

Flott tur i varmen sammen med mange andre innover fra Dalen Parkering. Mange tok turen inn til Renndølsætra og Innerdalshytta enten som en utflukt mens endel skulle videre på andre eventyr. Det var voldsomt til folketråkk og vi kosa oss innover med mange flotte kvileplasser og klatresteiner. Tanken var gå inn til Innerdalshytta men Vinjar ønsket å stoppe på Renndølsætra og da ble det slik :-) Der var høns, sauer og kyr og mye folk. Vi prøvde ut både kanelsnurr og vafler og var godt fornøyd ;-) Det var nok tur på gutten i varmen og etter en heller kort natt på Sunndalsøra for hans del. Øsen som vanlig på første overnatting i bobilen på lang tid , han sovnet ikke før i 23 tida og begynte å turne rundt baki senga ca 0630 ;-) Han som er vant til å sove i 12-13 timer uten >>>

Skjorta, Nesset

09.07.2018
12.0km

Etter en natt på rolige Eira camping i regnvær, var morgenen ikke så verst. Skylaget så ut til å brekke opp og værmeldingen tilsa at det skulle være stor sol fra kl 11. Den så jeg ikke noe til , men håpte det ville komme etter hvert. Jeg tenkte å kopiere Ove og Torleiv sin tur tidligere i år og valgte derfor ikke å kjøre helt opp til der normalruta starter. Dette på grunn av at vi for to år sida kjørte denne veien helt opp i dalen og husket at det var litt vel humpete og bratt med bobil. Dette medførte derfor en 200-300 hm i interessant bukkemark for å si det mildt! Men etterhvert som jeg kom ut av skoggrensa så klarte jeg å komme meg inn på noen sauetråkk som etterhvert ble en sti som ledet meg inn på hovedstien på ca 800 moh. Herfra var det fint å gå, bortsett fra >>>

Sultind, Bredfjellet og Jamtetind fra Vistdalsheia

08.07.2018
9.0km

Etter å hatt en tur i Måndalen i fortsatt godt bær, var jeg spent på ettermiddagen på Vistdalsheia. Jeg hadde kjørt gjennom noen saftige regnbyger på veien og litt lunken til å sette av gårde i meget vått vær. Det var heldigvis fremdeles tørt da jeg endelig ankom Vistdalsheia. Jeg prøvde å følge Ove sin rutebeskrivelse fra sammen turen han gjorde for to år siden og tror jeg klarte det ganske bra. Jeg rundet Sulgrovbotn slik han hadde beskrevet det , men endte opp i et lengre parti med tett krattskog enn det han hadde skildret. Det kan kanskje ha sin grunn i at jeg gikk litt vel langt vest fordi jeg hadde blinket meg ut en bratt renne som førte mer eller mindre rett opp til toppen av Sultinden. Jeg gav meg på denne renna da den så litt vel bratt ut da jeg nærmet meg. Måtte >>>

Urhaugen og Kjøsen

08.07.2018
11.5km

En flott tur fra Skarsætra til to enkle topper. Kjørte inn Måndalen og derfra opp bomvei (kr 70,-) til Skarsætra hvor det er god parkering. Gikk først mot Urhaugen på god sti vis sætra. Denne fører egentlig mer i retning Urhaugvatnet, og like under punkt 965 er der tegnet inn en pil med skriften Urhaun under . Da slipper en å runde rundt denne haugen på nordsida. Lettgått terreng og etter hvert blir det navnet toppen bærer, endel ur! Selve toppunktet er flott og synes litt ufortjent å få navnet haug... Men, tatt innetrakting alle flotte topper i sikte rundt som alle bærer navn som ender på tinder, fjell eller innehar mer adelige titler så er det vel sikkert en mening med det ;-) Kasse med bok på toppen. En rask stopp her før jeg begav meg ned til parkeringen igjen hvor jeg >>>