Archive - Date

Collected lists

Vardåsen - Tromøys høyeste.

14.07.2020
Trip by foot
1.4km

Dette skulle langt ifra være noen fin topp. Noe man bør forbigå i stiilhet... Overraskelsen var stor da dette ikke ble som berettet i andre turrrapporter. Ganske nær det høyeste punktet på Vardåsen ble det i desember 2019 bygget et tårn på ca 6-7meter. Bekostet av Arendal l kommune av et båtbyggeri fra Risør. Kjempefint og med en super utsikt. Verd et besøk om man er på de kanter. Startet ved en P-plass ved Omsorgssenteret og derfra på ny asfalt et stykke før man den siste biten går på bred sti. Har vært på mange andre sære topper med mye dårligere utsikt enn fra toppunktet her. Vel....m ad n får ikke en lang tur her og mange høydemeter, men utsikten er verd turen. Utsikt mot Arendal Toppunktet

Bitihorn

11.07.2020
8.6km

Tur med datteren Malin. Vi gikk fra Båtskaret og ned vanlige ruta til sameleiren. Derfra gikk vi asfalten tilbake til Båtskaret og bilen. Utrolig mange folk i fjellet idag. Nærmest en maurtue!! Stien ned fra toppen er nå svært slitt og sprer seg utover fjellsiden nedover. Sol og fint, men en iskald vind.

Tur mot Nordland på Hamarøy

09.07.2020
8.4km

Det ble ingen bestigning på Hamarøyskaftet idag, men vi var ved foten for å beskue toppen. Vi gikk heller en fottur til en vakker plass som heter "Nordland" helt ytterst på Hamarøy mot Vestfjorden. Det var desverre dagen for hjemreise.

Hatten på Hamarøy

08.07.2020
7.5km

Endelig kommet til Hamarøy...en av de vakreste plasser i Norge...mener nå jeg. Etter å ha ligget i hytte på Tysfjord Turistsenter,- startet vi rett ved E6 og parkerte på en liten P-plass på høyre side av veien. Startet i lett terreng, men gikk for over til en meget bratt sti som gikk hele veien opp til skaret mellom Hatten og Bjørnekjeften. Stien var spesiell med løs fin sand som ikke var så godt å få grep i. Tydeligvis ganske "morken" bergart der oppe som smuldrer opp. Ikke mye hvile oppover her gitt! Utsikten derimot ble bare bedre og bedre. Jeg vil si helt fantastisk!! Det var bare å nyte. Lite folk her denne dagen og vi fikk hatten for oss selv. Artig med en lang stige som sto rett før det bratte punktet før toppen. Et flott topplatå der det store kjempedype sprekker. >>>

Per Karlsatind

07.07.2020
7.8km

Tur med Odd Arne. Gråvær og tåke på toppen. Denne lettet på vei ned og jeg fikk et bilde av toppen da jeg var på vei ut mot Stirtinden. En flott og godt brukt sti. Lite hvilepartier. Bra stigning.

Dønfjellet

06.07.2020

Bil til toppen. Med Odd Arne.

Dønnmannen

05.07.2020
9.0km

Etter gårsdagens tur til de Syv søstre skulle turen denne dagen gå ut til Dønna. Dønnmannen skulle bestiges og dette skulle bli en riktig en kremtur. Ei flott øy og vi ble anbefalt å dra ut på yttersida til Breivika. Der var det nydelig med ei fin strand og fine teltplasser. Lite folk var det også her ved parkeringen. Etter å ha gått i en fin sti langs havet gikk stien så inn mot fjellet og det ble bratttere og brattere. Vi kan knapt si det var noen klyvepartier på turen. Rimelig bratt enkelte steder, men stien var god hele veien opp mot toppen. Vi var ikke så tidlig ute idag så vi møtte en del personer på vei ned....både godt voksne og barn. Flottere utsikt kan man lete lenge etter. Et flott skue mot de syv søstre...gårsdagens flotte tur. Odd Arne valgte å ikke bli med >>>

De syv søstre

04.07.2020
22.5km

Endelig var dagen kommet! Lang kjøring fra Gjøvik til Sandnessjøen. Reiste fra Gjøvik kl 16.00 fredag og var framme ca kl 03.30 på Sandnessjøen Camping. La oss ute og sov ca. 2,5 time før vi sto opp. Trøtte og litt svimle, men etter en god frokost var vi klare for de "Syv Søstre" i supert sommervær. Litt vind, men ikke veldig sjenerende. Odd Arne og jeg startet fra P-plassen i sør og startet optimistiske opp til den første toppen. Dessverre skulle det vise seg at Odd Arne skulle slite med vonde lårmuskler på hele turen. Dette var litt ugreit for han,- og han fikk ikke den fine opplevelsen som han kunne ha fått. Jeg derimot hadde lette bein denne dagen og ting gikk lett. Spesielt underlag på hele turen. Mye berg som vi ikke er vant med sørfra. Brukte lave La Sportiva >>>

Skonhovdhøgda

01.07.2020

Tur alene med Embla.

Lundehøgda

28.06.2020
Trip by foot
5.6km

Tur med kona og Embla. Vått og fuktig i skogen. Kun noen få drypp på vei opp til toppen, men ble styrtregn rett før vi kom tilbake til bilen. Mye mygg og fluer idag.