Archive - Date

13.08.2019

Kyrkjenuten

04.08.2019

Kjørte fra Lørenskog lørdag den 03 august kl. 14. Dro innom Oslo for å hente med meg en lånehund. Nemlig Lucy. Vi kjørte til rasteplassen Svandalsflona, som ligger like ved det store vannet Votna. Her lagde vi hermetikk på stormkjøkken. Lucy fikk tørrfor, og så kastet vi en del baller som hun hentet. Det er det morsomste hun gjør. Sov over i bilen til søndagen, og skulle egentlig komme oss avgårde i 04 tiden. Men var så trøtt at vi dro ikke før ca. 08. Kjørte forbi Røldal og på fylkesvei 520, som jeg for øvrig synes er litt småskummel. Siden den er smal som fy, og med en del stup ned på venstre side. Kjørte på denne til man kommer til Hellandsbygda. Til høyre her og på grusvei, forbi Slettedalsvatnet og Indrejorda. Parkerte på en liten lomme på venstre side, der >>>

Svarttjernshøgda

31.07.2019

Etter besøket på Bislingflaka, syklet jeg vestover langs sydsiden av Mylla vannet. Etter Trantjern, gikk det sydover forbi østsiden av vannet Ølja, og så høyre inn mot Tverrsjøstallen. Her tok jeg en matpause. Syklet så litt tilbake, og så venstre oppover langs vestsiden av Ølja. Etter ca 1.1 km, fra siste kryss, kommer man til stien som går til toppen av Svarttjernshøgda. Fulgte stien helt opp, og på toppen var det et utkikkstårn og et skilt som sto at dette var det høyeste punktet i Nordmarka. Gikk litt rundt og tok et liten tur opp i tårnet. Fullt av kongler oppe i toppene av grantrærne. Sikkert et paradis for ekorn! Samme vei tilbake til bilen igjen. I og med at jeg hadde glemt igjen skalljakka, så må jeg si meg fornøyd med været. Det var nokså overskyet og regntungt >>>

Bislingflaka

31.07.2019

Tok med sykkelen på nybilen min. En Amarok pickup og kjørte til parkeringsplassen helt i østenden av Mylla vannet. Hadde husket å full lade batteriet på el sykkelen, og det tror jeg var lurt, for det gikk med en del strøm på denne turen. Syklet først opp til anlegget på Bislingen. Har ikke helt klart å finne ut av hva som har vært her tidligere. Store falleferdige hus, med en antennemast på baksiden. Kanskje det har vært et serveringssted en gang i tiden. Fulgte så merket sti ca. 300 m til høyeste toppen på Bislingflaka. Retur samme vei, og videre mot Svarttjernshøgda

Cabo Da Roca

05.07.2019

Sto opp i relativt fornuftig tid. Hadde funnet ut at Europas vestligste punkt på fastland ligger i Portugal. Og ikke så langt unna Lisboa heller. Og siden jeg liker slike ting som ytterpunkter, så ble det en tur hit på formiddagen. Thomas hadde ikke så lyst til å bli med, for som han sa. Har man sett Europas vestligste fastlandspunkt, så har du sett dem alle :-) Kjørte så nærme kysten jeg klarte helt til Cabo Da Roca som ytterpunktet heter. Parkerte et stykke før fyrtårnet, og gikk så forbi dette og helt ut til det store monumentet som står der. Masse turister som kom og gikk. Tydelig at dette er et populært sted. Gikk også litt sydover langs klippene for å få et bedre fotomotiv. Satt en god stund her, før jeg kjørte den raskere innlandsveien tilbake til AirBnB leiligheten >>>

Lisboa

04.07.2019

Spiste frokostbuffet og dro av gårde i 11 tiden. Kjørte nesten nonstopp til Lisboa. Kun avbrutt av en liten mat og fylling av bil pause et sted på veien. I Lisboa hadde vi fått en koselig AirBnB leilighet i 4 etasjen i en blokk like ved Panteao National. Leiligheten var veldig trivelig og med 3 soverom. Utsikten min fra soverommet var spektakulær, for jeg så rett opp på Panteao National. Ikke aircondiotion her heller. Men ble levelig etter hvert, for det var gode muligheter for gjennom lufting. På kvelden spiste vi på en lokal restaurant som het Agulha no Palheiro. Helt tilfeldig bestilte Thomas en drink som het Michelle Pfeifer. Når vi lurte på hvorfor drinken het det, så kunne den hyggelige serveringsdamen fortelle at deler av storfilmen Russian House med Sean Connery i hovedrollen >>>

Torre

03.07.2019

Avreise ca kl 12. Dro innom den fine surfestranda igjen, og badet og solte oss i 3 timer før vi tok raskeste veien opp i de Portugisiske fjellene. Skulle til det høyeste punktet i fastlands Portugal. Fjellet heter Torre, er 1993 moh og ligger i fjellkjeden Serra Da Estrella. Ankom der i 19-20 tiden. Flott lite område, med en liten butikk og restaurant. Ellers bare noen radar kuler, et tårn, og et steinmonument som var på 7 meter, dette for å komme over den magiske 2000 meters grensen. Høyeste fjellet i hele Portugal, ligger i Azorene, på øya Pico, og toppen heter også Pico :-) Tok noen bilder, og kjørte så i 10 min nedover fjellet retning østover til hotellet vårt som het Luna Hotel. Litt gammelt og litt slitt, men koselig og sjarmerende allikevel. Fikk ikke liv i aircondition >>>

Høyåsen

02.06.2019

Dro fra Lørenskog og inn mot Langhus, der jeg plukket opp ei jente som heter Therese, og hennes bittelille hund, som heter Wilma. Den var kjempesøt, og veldig leken og utrolig rask til å være en av verdens minste hunderaser. Den veide bare 3 kilo :-) Kjørte videre sydover på E6, før vi tok av vestover på Erikstadveien, og etter en stund til høyre på Hauerveien. Parkerte som de fleste andre på Søndre Rønjul parkering. Gikk rett sydover, men bommet på stidelet og gikk litt for langt på stien som går på vestsiden av topp punktet. Gikk litt tilbake og inn på riktig sti sydover igjen. Etter en stund tok vi rett inn i skauen. Hadde ikke tatt med koordinatene, så slet en del med å finne toppen i det ellers relativt flate og monotone tre landskapet. Til slutt så jeg meg nøtt til >>>

Map     2 comments

Jøkulhytta

19.05.2019

Gikk forbi Jøkulhytta på veien til toppen av Hardangerjøkulen. På veien tilbake, gikk Morten og jeg inn i hytta og hadde lunsj her. Fin og trivelig hytte. Etter en stund kom det en kor klasse med ungdommer fra Bergen inn i hytta. De hadde med seg 2 ledsagere. Tror de i utgangspunktet hadde tenkt seg på toppen, men i å med at det var litt tåke og at de skulle rekke toget tilbake til Bergen, så ble det visst med tanken denne gangen.

Punkt på Hardangerjøkulen

19.05.2019

Morten og jeg kom fra Hardangerjøkulen (1861 toppen) og gikk ca. 400 meter i sydvestlig retning, og så vips var vi på Punkt på Hardangervidda, og en ny kommunetopp kunne krysses av i boka. Vi (jeg) er i hvert fall nesten 100 prosent sikker. Det var tåke, så så ikke så mye. Men vi gikk på koordinaten til Peakbook, så da slår vi (jeg) oss til ro med det.