Archive - Date

Vardhøa Nerskogen

19.03.2017
9.0km

Nerskogen meldte om 8-10 kuldegrader, overskyet og lite vind søndag, noe som passet fint for en lengre skitur. Da vi nærmet oss var det imidlertid sol fra skyfri himmel og en god del vind. Vi parkerte på Skardalen parkering og fulgte nykjørte spor langs Svahøvegen. Etter å ha rundet nordover mot Langtjønna tok vi av ut i løssnøen og opp skogen til toppen av Vardhøa. Dette er registrert som en smultring selv om den på nye kart mangler 7 dm på å smykke seg med denne tittelen. Det blåste skikkelig surt i høyden så vi måtte gå et stykke tilbake for å finne nok le til at vi kunne innta litt mat og drikke. Etter en kort diskusjon ble vi enige om å avbryte rundturen pga. den sure vinden. For å få litt variasjon gikk vi en direkte variant ned til bilen igjen. På Nerskogen ble det >>>

Våttåsen og Kneppen

18.03.2017
Hike
9.1km

Lørdagstur i nærområdet etter noen ærender i sentrum. Prøvde å kombinere geocaching med topptur noe som ble litt bob-bob IMO. Mye kram nysnø etter nattens snøfall så det ble litt trening ut av turen.

Gråfjellet (Rennebu PF100)

12.03.2017
24.9km

Dagstur til Nerskogen med Atlas. Vi kjørte inn bomveg Svartdalsvegen og parkerte ved Minnilldalen P-plass. Maskinpreppa løype går rett forbi her men vi valgte ei rute mer direkte mot Gråfjellet (langs sommermerka løype til Jøldalshytta). Plukket med et par smultringer på veg opp til toppen. Vi startet litt sent på dagens tur men med strålende påskevær var det fristende å fortsette videre. Vi kom oss ned brattbakkene langs ei OK rute ned Gråbekken og fortsatte rett vestover retning Svarthetta. Opp på Kjølen før det bratner til plukket vi enda et par smultringer. På den søndre toppen tok vi dagens andre matpause for å vurdere hvor lang turen skulle bli. Det var fristene å hive seg på de 300 høydemetrene opp til Svarthetta men valgte å returnere til bilen. Fant igjen preppaløypa >>>

Engangjelet isklatring

11.03.2017
Ice climbing
2:30h
0.3km

Lørdag ettermiddag kom jeg meg endelig ut en liten tur i finværet. Det er meldt vårvær til neste uke så jeg valgte å ta en isklatrerunde på Støren før isen smelter. Det ble 3 runder opp Engangjelet inneholdende tausoloering, clogging og miksklatring opp renna til høyre for isen. Helt greie forhold men relativt bløtt.

Austvasslifjellet (Orkdal PF100 25/25)

04.03.2017
20.4km

Luftetur med hundene før Marit skal krone verket på 3-mila. Jeg tenkte å avslutte Orkdals PF100-liste i dag med Austvasslifjellet med inngang fra nord/øst dvs. fra Agdenes. På kartet ser det ut til å være bilveg et godt stykke sørover langs Ingdalselva noe som viste seg å stemme. Det er bomveg frem til Ingdalssetra og nå var det pågående skogsdrift innover her. Kanskje er ikke vegen farbar gjennom hele vinteren. Planen var å fortsette samme dal innover langs Håvardsbekken men et skutersporkryss klarte å lure meg i kampens hete. Sporet som tok av til høyre så ut til å gå alt for mye nordover så jeg fortsatte rett frem. Det viste seg snart å være feil valg. Jeg tenkte da at vårt spor kom til å runde ned etterhvert men det viste seg å ta en liten runde oppe i skogen før >>>

Map     2 comments

Nevelfjell (Lillehammer)

26.02.2017
Cross-country skiing
6.6km

Flott skitur på vei hjem fra Oslo (konsert lørdag kveld og ei deilig natt på hotell uten rot og snorking fra andre..). Fortsatt dårlig research på kommunesammenslåinger men dagens tur er uansett en flott tur, spesielt med været som var i dag. Jeg kjørte E6 dvs. Gudbrandsdalen og tok av opp mot Hafjelltoppen. Skituren startet fra en stor parkeringsplass rett før Pellestova. Her var det nykjørte skispor som jeg fulgte i starten men de så ikke ut til å gå mot Nevelfjellet. Jeg tok derfor opp en sommersti mot toppen i relativt dyp løssnø. På toppen tok jeg turen bortom Nevelhytta der det var en del folk som hadde kommet opp fra den andre siden. På tur ned til parkeringen gikk jeg over toppen av Slåsæterfjellet slik at det ble en fin rundtur. En nydelig dag på fjellet med strålende >>>

Svarttjernshøgda (Jevnaker)

25.02.2017
Cross-country skiing
5.6km

Biltur til Oslo fra Tyin med tid til en liten benstrekker underveis. Etter å ha fått med meg Marit's 15. VM-gull på radioen sjekket jeg kommunetopplista på mobilen. Litt risikabelt med kommunetopper uten å ha sjekket status på sammenslåing men jeg tok sjansen på Jevnakers Svarttjernshøgda (fingers crossed..). Jeg tok av E16 rett etter Hadeland Glassverk og kjørte inn brøytet bomveg til Tverrsjøen. Her var det stor tur- og skiaktivitet men god plass på parkeringen. Det så ut til å være oppkjørte spor i flere retninger så jeg valgte smørefrie ski (bedre gli enn fellevariantene). Det angret jeg litt på oppover tettskogen der det kun var et gammelt skispor å følge. Stien var merket men litt utfordrende å finne nå på vinteren så det ble litt rot rett før toppen, men jeg >>>

Snøhule - Fondsbu

24.02.2017
7:27h
12.9km

Dag 8 av vinterturlederkurset med start fra snøhule og retur ned til Fondsbu. Kvelden før fikk vi beskjed om at alle skulle være klare til å gå kl. 0400. Målet var å gjøre unna ei ny økt med nattorientering. I tillegg fikk vi et godt læringsmoment med lav temperatur. Alle var klare i tide men ikke alle hadde helt kontroll på orientering i mørket med hodelykt. Det var klarvær med frodig stjernehimmel så jeg ville nok valgt å gå (mye mer) med hodelyktene av, men vi kom oss da etterhvert til de ulike postene som skulle besøkes. Vi fikk et reelt øvingsmoment med iskalde tær som ble håndtert av en av turlederene. Vi andre laget oss snøborg der vi kunne krype ned i vindposene og fylle på med mat og drikke. Bakkene ned til Bygdin gikk ulidelig sakte. Vi brukte mere tid ned bakkene >>>

Olavsbu - snøhule

23.02.2017
4:32h
11.8km

Dag 7 av vinterturlederkurset. I dag var det oppbrudd etter 2 netter på Olavsbu. Etappen var kort da vi skulle lage oss overnatting i snø for natten. Ved ankomst ble vi delt opp i 4 "boliger" med 3 personer på hver. Selv om vi fikk tildelt et relativt slakt område valgte vi å grave snøhule. Det ble en tung affære pga knallhard is/snø men resultatet ble meget bra med god plass til 3 voksne karer og oppakning. I løpet av kvelden sank temperaturen og det ble nok ned mot 20 kalde på natten. Jeg hadde med "bare" innerdelen til vinterposen min men det var mer enn varmt nok for meg. GPX-fil fra Lars-Christian U.