Archive - Date

17.03.2024
5:27h
11.3km

Lokal tur fra Sandmoen til Rudstu, Smørauga og Tavlåvatnet. Kjørte til bommen til Stormyra Avfallsanlegg og gikk etter veien inn mot avfallsanlegget og til høyre inn i veien til ett dynamittlager. 2 km etter vei hit. Herfra er det traktorvei inn mot Tømmerdalen. Et stykke opp i Tømmerdalen gikk jeg opp på et flott fjellområde. Siktet meg inn mot en trang dal ned mot Smørauga. Jeg kom ganske rett ned mot Rudstu. Dette er ei hytte som kan leies av Namsos Jeger og Fisk. Gps viste 5,5 km hit. Jeg tok en matpause på verandaen på hytta. Hittil har jeg vært i Overhalla Kommune. Smørauga er delt mellom Overhalla og Namsos. Jeg valgte å gå etter isen på Smørauga på ferden til kommunegrensen til Namsos. Her fulgte jeg et ferskt scooterspor. Det var også spor etter hundrevis av rein >>>

Storfjellet, Nærøysund

11.03.2024
1:36h
3.4km

Tre topper på øya Kvingra i Nærøysund. Kjørte fra Ottersøya etter Eidshaugvegen og videre etter Liaaunvegen til parkering ved Liavågen like før Liaaunet. Målet var Storfjellet (229 moh) Jeg gikk opp Liavikskardet som var noe gjenvokst av småkratt. Jeg hørte en hund som bjeffet nede ved gården, og oppe mot toppen kom det en flott elghund. Den fulgte meg opp til toppen, og på tur ned valgte jeg å gå ned den bratte Svartrevva, og videre ned mot traktorveien fra Liavika. Hunden fulgte meg også ned hit og videre ned til parkeringa. Etterpå gikk hunden heim. En flott tur både for meg og hunden, men hunden gikk vel dobbelt så langt som meg. 3,3 km t/r. Jeg kjørte tilbake til Eidshaugvegen og et kort stykke opp til nordenden av Søråvatnet. Herfra gikk jeg opp Semunddalen til Semunddalstjønna. >>>

Blåfjellet og Slettmarkfjellet, Nærøysund

11.03.2024
4:45h
7.8km

Hansarfjellet (BESTIGNING NR. 23)

05.03.2024
5:14h
13.3km

Prøvetur for å sjekke snøforholdene inn mot Hansarfjellet. Jeg parkerte ved innkjøringen på veien opp mot Utgangsvatnet. Jeg bar skiene oppover. Det ble ganske fort isete vei og holke. Like før en bratt bakke med holke så jeg en bil som hadde parkert på siden av veien. Ved brua i utløpet av Utgangsvatnet gikk jeg over brua i retning Gravvatnet. Her brukte jeg skiene i ca en kilometer på hard snø og is. Jeg la fra meg skiene og gikk på føttene opp på østsiden av Øystre Gravvassdalen. Noen få snøfelt opp mot Tverrfjellet, for det meste bart. Etter å ha kommet opp til noen små vann på ca 440 moh var det sammenhengende skareføre med noen gjennomslag i ca 2 kilometer helt til toppen av Hansarfjellet. Men skiene lå igjen lenger nede. Men det var flott å gå på føttene. Jeg >>>

MITT ANDRE GRØNLANDSFJELL PÅ EN UKE.

03.03.2024
3:27h
9.6km

Målet i dag var Grønlandsfjellet innafor Foldereid. Fjellet ligger på grensen mellom Nærøysund og Bindal og på grensen mellom Trøndelag og Nordland. Det finnes to fjell i Norge med dette navnet og det andre besøkte jeg på Tirsdag og det ligger innafor Lundaunet og Oterbekken og Fjærangen. I dag kjørte jeg 400 meter opp fra Nordlandskorsen (Kryss Fv17/Fv 770) Her er det en stor P-plass på venstre side. Herfra går det en traktorvei/sti mot målet. Jeg hadde ikke med ski i dag, men heldigvis var det kjørt scooterløype helt til toppen. Uten denne løypa hadde det vært helt nødvendig med ski pga gjennomslag utenom sporet. Det var mange infoskilt på turen og forskjellige ruter som kunne tas. Jeg fulgte konsekvent scootersporet og passerte Ormhøgglia og noen hytter ved Lisskvennlia. >>>

FRA VEST TIL ØST I GRØNLAND

27.02.2024
6:07h
12.5km

Spennende tur til ukjente mål. Planen var å gå på ski, men pga mye is og hard snø valgte jeg å ta turen til fots. Jeg fulgte den islagte elva Trongfjordvasselva og gikk bratt opp gjennom glatt is til jeg sto i hjertet av Grønland. Jeg har ikke sett noen rapporter om folk som har vært oppe på dette Grønlandsplatået. Fortsatt mye is her, men jeg ville fortsette opp til det stupbratte Grønlandsfjellet. Først gikk jeg rett opp i fjellveggen, terrenget var greit men is og hard skare gjorde at jeg måtte gå ned igjen for å fortsette i en dal som går opp langs den bratte fjellveggen til Grønlandsfjellet. Øverst i dalen er det lett å komme opp via ei lita tjønn og opp til toppen av Grønlandsfjellet. Her er det en toppstein og en liten sølepytt. Til min store overraskelse har det >>>

Map     1 comment

FRA SELBUSKOGEN SKISENTER TIL KVITFJELLHYTTA

19.02.2024
6:01h
26.5km

Ny tur i Vintertrimmen på Skatval. 1000 poeng ventet ved fullført tur. Jeg kjørte etter Fv 705 til Selbuskogen Skisenter. Flotte oppkjørte løyper nesten hele veien. Turens mål var turistforeningens hytte Kvitfjellhytta. Det er to oppkjørte løyper opp mot hytta og på tur dit valgte jeg nedre løype som går ned mot Stor-Ånvatnet og opp mot Kvitfjellhytta. 13,5 km. opp hit. Jeg har nøkkel til hytta men jeg gikk ikke inn i hytta. Ingen gjester her i dag. På returen gikk jeg opp til Gråvatnet og videre i flott fjellterreng via Lekstjenna og ned til nedre løype igjen og videre tilbake til skisenteret. Totalt 26,5 km. på hele rundturen. Parkeringa kostet 90 kroner. Sol og noen få minusgrader på denne turen. På Skatvaltrimmen har jeg nå havnet på plass nummer 30 med 4070 poeng.

VINTERTRIM SKATVAL , STOKKVOLA, MØSSINGDALEN SKISENTER

15.02.2024
Cross-country skiing
3:37h
13.4km

Vintertrimmen på Skatval har mange turmål også utenfor Skatval. I dag kjørte jeg til Åsen og videre opp til Møssingdalen Skisenter. Her oppe er det nesten tre mil med skiløyper. Litt nysnø, sol, minus 1 grader og vindstille. Skituren startet med tur opp til Stokkvola. Dette er Levanger Kommunes tusenårssted. Det var skispor på tur opp, men de fleste har gått på føttene opp hit. Gapahuk, utkikkspunkt og en svær kikkert på toppen og flott utsikt. 2,2 km opp hit. Satte kursen ned igjen og neste mål var lysløypa til Åsguten IL. Flotte løyper videre til neste mål som var det sagnomsuste vannet Blanka som ligger midt ute i ei myr. Fortsatte til dammen på Alstadtjønna og videre til turmålet midt på Alstadtjønna. Her bestemte jeg meg for å følge noen skispor som gikk over >>>

TUR TIL NATURPERLEPOSTEN PÅ HEIAFJELLET

12.02.2024
Backcountry skiing
4:18h
11.3km

Målet i dag var Heiafjellet på grensa mellom kommunene Namsos og Overhalla. Jeg kjørte til Meosen og videre etter Vestergårdsvegen. De fleste starter oppe i Heiabakkan men jeg valgte å kjøre til gården Nordal. Denne gården var eid av min oldemor Sanna Ganes og min oldefar Bernhof Nordal i gamle dager. Jeg hadde en trivelig prat med dagens eiere. Jeg gikk på ski over innjorda og forbi det lokale fjellet Mekveldshaugen. På returen gikk jeg opp på toppen av dette fjellet. Jeg rente ned til Kverndalen og fulgte ei islagt elv nedover til jeg kom inn på innjorda til gården Åsheim. Herfra var det flotte scooterspor innover til Finntjønna. Jeg tok en runde ute på Finntjønna og dro litt tilbake og fortsatte opp mot Heiafjellet. I starten var det skispor og scooterspor men på slutten >>>

SESONGENS FJERDE SKITUR I NABOKOMMUNEN OVERHALLA

06.02.2024
Backcountry skiing
5:06h
16.9km

Siste feriedag fra jobben for denne gang. Jeg kjørte opp til en stor parkeringsplass på Berg ved Vestergårdsvegen. Flotte oppkjørte løyper etter nysnøen som har kommet. Turen passerer minnestøtten etter flyulykken med Widerøeflyet til Namsos 27 oktober 1993. Løypa går videre inn til Koltjønnhytta som har servering i helgene. Fire km. hit. Jeg fortsatte i sol og sju minusgrader videre mot den åpne hytta på Liasetra. Etter to kilometer var det slutt på oppkjørt løype ved en flott gapahuk. Men det var folk som hadde tråkket spor videre for egen maskin. Etter to kilometer var jeg fremme på Liasetra. Jeg snakket med to stykker som hadde overnattet i hytta, og det var også enda en skiløper som slappet av ved hytta. Det er mye motbakke fra gapahuken og opp til Liasetra, men returen >>>