Archive - Date

Archive - Activity

Collected lists

Hoston eller Houston (Valgets kval)

20.02.2020
Backcountry skiing
1:49h
5.3km

Hva skal man velge Hoston eller Houston. I området rundt Hoston er det mange peakbooktopper, men fra Houston må du 530 km til Arkansas eller 600 km til Mexico for å finne peakbooktopper. Jeg valgte Hoston og kjørte Trondheim, Orkanger og videre etter Fv 65 til Vormstad. Her er det skiltet Hoston 10 til høyre etter vei nr 6496. Jeg parkerte på en stor, brøytet parkeringsplass ved Hoston Samfunnshus. Det var mye snø i Hoston, så jeg tok i bruk skiene opp åkeren mot sommerparkeringen på Selmoen. Det var oppkjørt scooterspor helt opp til en luretopp med trimkasse og skilt med Hostokamben 436. Den høyeste toppen ligger ca 200 meter fra denne toppen og det er ganske bratt opp til toppen på 446 moh. På toppen står det en stokk som lener seg mot ei gran. Dette er samme stokken som Inger >>>

Explore Stjørdal 2020

19.02.2020
1:56h
6.4km

Ny lokal trimtur i Stjørdal. Følgende nye poster ble besøkt: Monsberga (Bunkerser fra 2. verdenskrig) Dølinsgryta. (Gammel mosegrodd steinbru og steintrapp) Husbybruddet (Tidligere skiferbrudd) Det ble 30 poeng i dag, og totalt antall poeng er 60. Jeg har nå avansert opp til plass nr. 449.

Explore Stjørdal 2020

18.02.2020
1:10h
3.5km

Første tur i trimopplegget Explore Stjørdal 2020. Etter registrering var jeg på delt siste plass med mange som nr 654. Jeg parkerte nederst i Sutterøygata, og gikk til turmålet Holmen (24 moh) som ligger på ei gravrøys. Gikk videre ved sjøen og opp til turmålet Mulen (26 moh) som også er ei gammel gravrøys fra jernalderen. Fortsatte til dagens siste turmål Sutterøyberget. Dette er en topptur. De to siste turmålene var jeg innom for en uke siden før jeg registrerte meg i denne appen. (Trimpoeng, Explore Stjørdal 2020) Dagens tur ga meg 30 poeng, og jeg avanserte fra sisteplass til plass nr 539.

Tre topper i Osmarka (Osen 17-18-19/45)

16.02.2020
Hillwalk
6:53h
15.6km

Kjørte fra Fv17 på Osenkrysset og videre etter Fv 715 til Osen sentrum. På Osenfjellet var det speilblankt holkeføre. I Osen sentrum var det grønt og snøfritt. Kjørte inn på Myraveien og videre inn på Tenndalsveien. Parkerte på en lagerplass for containere inne i Vingvegen etter et skilt om parkering i Osmarka Traktorvei. Fulgte Vingvegen til det går en traktorvei til venstre mot Nordskardet. Fulgte denne til den krysser en bekk og gikk bratt opp i gammel/vill skog opp mot Vingheia. Ovenfor skoggrensa var det fint å følge heia inn mot toppen. Liten varde på toppen. Returnerte tilbake til Nordskardet og Vingvegen. På østsiden av Vingvegen ligger Månskjennheia. Her var det også bratt opp i gammelskog. Villmarkspreg over oppstigningen. Oppe på heia var det lett innover mot den >>>

Sutterøyberget

13.02.2020
Hike
1:11h
3.1km

En liten formiddagstur i Stjørdal. Jeg har lastet ned appen Trimpoeng og vurderer å melde meg på trimopplegget Explore Stjørdal fra Kjentmann Stjørdal. Jeg parkerte ved båthavna på Sutterøya, og fulgte vei og terreng til toppen Sutterøyberget. Jeg passerte et noe falleferdig utkikkstårn. Triminfo på toppen fra Kjentmann Stjørdal. Flott utsikt. Gikk videre ned en noe kronglete dal ned til Storvika badeplass. Etter litt vandring i fjæra gikk jeg opp til fjellhøyden Mulen. Her er det rester fra ei jernaldergrav. Trimregistreringspost på toppen. Jeg må ta denne turen på nytt for å prøve ut den nye appen. Retur ned til Brynhildsvika og videre etter Storvikavegen til parkering.

Havfrulifjellet (Vakre, men farlige havfruer i ferskvann)

09.02.2020
Backcountry skiing
3:55h
13.1km

FLATANGER 20/67 NAMDALSEID 44/58 Planla en skitur til Havfrulifjellet, og kjørte etter Fv 766 fra Sjøåsen til veikryss mot sjøhølmoen P-lomme) På venstre side av veien ligger gården Oksdøla. Innenfor gården går Mefossvegen, en skogsbilvei ca 5 km innover. Veien er stengt med en tømmerstokk, men det er mulig at den er åpen på sommeren. Det er ikke mye snø her, men det var bra skiføre innover veien, forbi Oksdølvatnet. De havfruene som har gitt denne toppen navn, har sannsynligvis blåst innover fra Namsenfjorden i sterk storm, og funnet seg til rette i Oksdølvatnet. Disse havfruene er vakre, men farlige, men vannet var islagt, så i dag var det trygt å ferdes her. Ved Lomtjønna bar jeg skiene opp det bratteste partiet. På toppen var det kuling (13 m/sek) så det ble litt vannrett gange. Jeg tror >>>

Geocaching ved Værnes Kirke

06.02.2020
1:58h
5.8km

Det hadde kommet svært mye blautsnø gjennom natten. Jeg planla å ta en liten lokal spasertur med noen innlagte geocacher på turen. Geocaching er en hobby som passer best i den snøfrie årstiden. Jeg startet å gå fra Coop Extra , med Værnes Kirke som mål. Første cache var til minne om linnormen, et dragelignende fabeldyr. Stjørdal Kommune og Skiptvedt kommune har en linnorm i kommunevåpenet sitt. Jeg prøvde meg også på en cache nede ved turstien ved Stjørdalselva, men det var tett skogkratt med mye snø, så jeg fant ikke denne. Den tredje cachen var til minne om Sancta Margaretha som stakk en korsstav inn i munnen på en linnorm. Hun var en høybåren kvinne som led martyrdøden omkring år 300, og har derfor også fremstått som helgenen og beskytter av kvinner i barsel. En >>>

Bingsheia og Hopaheia (Osen 15-16/45)

02.02.2020
Hillwalk
3:38h
7.4km

Kjørte etter Fv 715 til Osen sentrum, og etter bensinstasjonen til høyre etter Myraveien og videre til høyre inn på Tenndalsveien. Parkerte ved et kommunalt skilt med parkering for traktorvei/Osmarka Rundt. Det er grønt og snøfritt i Osen så dette ble fottur. Fulgte en traktorvei et stykke, og begynte på stigningen til Bingsheia. Grei rute opp. Det er ingen markering på toppen. Turen ned gikk mot Reveggtjønna. Litt bratt og uryddig mot tjønna. Gikk innom den bortgjemte tjønna og gikk ei fin rute opp mot Hopaheia. Like før toppen kom det ei kraftig sluddbyge, og terrenget ble hvitt. Det er en stor varde på toppen, men høyden på toppen (311) må være feil. Innzoomet kart viser 307,6 moh, og telling av enmeterskoter viser det samme. Returnerte ned mot en traktorvei (merket som >>>

Forøya (Geocaching 02022020)

02.02.2020
Trip by foot
1:26h
1.9km

Kjørte ned til Osen Camping i sentrum av Osen, og parkerte like før Forøya friluftsområde. På den høyeste toppen av Forøya står jernbolten for landsnettpunkt nr G22T0084. Like ved ligger det en geocache. Denne fant jeg og sikret meg en virtuell souvenir fra denne spesielle datoen som kan leses begge veier. Jeg gikk videre ned mot ei lita sandstrand, hvor det ligger enda en geocache, men denne fant jeg ikke. Utrivelig vær på denne turen.

Kleivfjellet (Nr. 2 på toppen i 2020)

30.01.2020
Hike
2:30h
7.1km

Trig-punkter av 1. orden, Sør-Norge Jeg så at Otto hadde besøkt denne toppen med grønn nål og pf på 35. Jeg trodde først at Otto hadde begynt å samle på grønne topper, men fant fort ut at denne toppen var på den eksklusive listen over Trig-punkter av 1. orden. Jeg valgte en annen rute opp. Kjørte fra Hell etter Fv 705 til Elvran Kapell. Her tok jeg til venstre etter vei nr 6784, og kjørte 5 km til Leirbekkbu (forsamlingshus?) Jeg parkerte mellom veien og Leirbekkbu. Jeg måtte gå ca en kilometer tilbake etter veien før jeg om inn på startpunktet. Jeg var i tvil om jeg skulle bruke ski eller føtter, men det er ganske bratt i begynnelsen så jeg valgte fottur. Det går en vei ned til brua over Kleivåa. På sommeren er det sikkert mulig å parkere her. Etter brua går det en traktorvei >>>