Archive - Date

Archive - Activity

Collected lists

Litlfjellet (Stjørdal Kommune`s sørligste fjell)

12.08.2020
3:23h
8.8km

Ny tur i Explore Stjørdal 2020. Kjørte fra Selbuvegen og inn på bomveien Næverveien. (Kr 70) Kjørte 13 kilometer inn til merket parkering på Vikvollen. Her starter det en blåmerket sti til Litjfjellet. Stien går innom forskjellige trimposter. Like nedenfor parkeringa går det ei bru over elva Nævra. Følgende poster ble besøkt: Nævergruvene 20 poeng. Røssvollen 50 poeng Litjfjellet 100 poeng (Sørligste fjell i Stjørdal Kommune) Litjfjellvollen Vestre 75 poeng I tillegg gikk jeg innom det sørligste punktet i Stjørdal Kommune. Dette grenser til Selbu Kommune og ligger 175 meter SV for Litjfjellet. Det ligger noen steiner på dette punktet, men jeg er usikker på om de er plassert der som merke. Statistikk: Poeng 2020: 2867 Turmål: 107 Plassering: Nr.545 av 2724 deltakere

Hagafjellet (Nærøysund 42/105)

09.08.2020
2:04h
3.4km

Etter bestigningen av Skrøyvstadfjellet i Namsos Kommune fortsatte jeg å kjøre etter Fv 776. Passerte Skrøyvstadvatnet på sørsiden og videre forbi Straumen mellom Salvatnet og Straumatjønna/Kovafjorden og videre forbi kommuneskiltet for Nærøysund. Parkerte på NV enden av Langvatnet like før Storbakken. Hagafjellet er en lett topp som er fin å ta i forbifarten ved kjøring på Skrøyvdalsvegen. Litt myr og mose og noen furutrær mot snaufjellet på toppen. Toppen ligger ca 400 meter fra trigpunktet som er seks meter lavere. Ingen markering på toppen. Fin utsikt mot Oppløyfjorden og Krokøya. På tur ned gikk jeg innom Borkmosetran, men her var det ingen rester etter bygninger. TRØNDELAG 672/1558

Skrøyvstadfjellet (Namsos 161/178)

09.08.2020
4:02h
7.2km

Kjørte fra Høylandet etter FV 776 (Skrøyvdalsvegen). Etter passering av tunnelen med mange sauer inni, kjørte jeg til høyre like før Skrøyvdalsfossen etter en skogsbilvei som går forbi avkjøringa til gården Skrøyvstad . Jeg parkerte ved betongbrua som går over Kvennvasselva. Det er ikke mulig å kjøre videre her. 1,5 km fra hovedveien, men det er en bom ved veistart som ikke erlåst, men det er en bom til og den hadde nytt hengelås. Det er litt risikabelt å kjøre inn her hvis denne bommen låses, så jeg vil anbefale å parkere ved hovedveien. Det går en traktorvei fra betongbrua og ca 1,5 km. innover Nordlia. Videre fra traktorveien er det mye gras og bregner oppover. Men det er svært bratt siste biten opp mot toppen. Dette krever klyving, men det finnes tak i busker, småtrær >>>

Svuluskardet (Explore Stjørdal 2020)

05.08.2020
4:01h
10.4km

Kjørte fra Stjørdal etter Fv 705 (Selbuvegen) og ved skilt Nævra til høyre etter en bomvei med automatisk bom. 70 kroner for å passere. (bankkort) Parkerte etter ca 2,5 km. Følgende poster ble besøkt. : Jullumvollen 20 poemg Kølbrennerne 20 poeng Stormalmmyra 20 poeng Svullu 100 poeng (Svuluskardet har ei grønn PB-nål, men den er plassert på feil høyde (381 moh) Trigpunktet er høyest med 385 moh) Bekåsen/Løftin 20 poeng Litj-Lånkvollen 80 poeng Vaet- Bårdtjønna 25 poeng Tilsammen 285 poeng Poeng 2020 (2622) Antall turmål 103 Plassering 545/2724

Sørøstre Salfjellet + Salfjellet

02.08.2020
6:32h
15.8km

Kjørte fra Høylandet (Fv17) og inn Skrøyvdalsvegen (Fv 776) Jeg parkerte ved kommunegrensen mellom Høylandet og Namsos. Kommunegrensen ligger ca en km. lenger vest i forhold til startpunktet til Laves, Otto og Joso, som også har besteget Salfjella (753) Denne toppen ligger på den populære listen: "Norges 1000 største fjell målt i primærfaktor." Jeg har tatt 67 topper av 1000. Dette går litt tregt så målet må bli 10% , 100 topper på denne lista. Jeg gikk bratt opp Stigen og kom inn på samme spor som de andre, men jeg måtte ha med Sørøstre Salfjellet på 746 moh. Denne toppen har varde og trig.punkt. Denne toppen ligger 115 meter inn på Høylandssiden av grensen. Flott lettgått terreng etter oppstigningen i Stigen. Etter bestigningen av Sørøstre Salfjellet gikk >>>

Bålhåmmåren (Explore Stjørdal + PB)

29.07.2020
3:42h
9.9km

Jeg var på Bålhåmmåren i 2012, men Bålhåmmåren er med i trimopplegget Explore Stjørdal, så i dag ble det ny tur hit. Jeg svingte av mot Forrådal ved gården Leirfall og parkerte like før gården øst for Rundhaugen. Jeg parkerte på ei veilomme for to bautaer som er laget her. Den ene bautaen er reist av den finske selvstendighetsforeningen i 1931 til minne om Långström´s død. Långstrøm var en fryktet kaptein i Armfeldts arme. Han ble skutt i Forradal med en sølvkule av en bondegutt i bygda. I 1993 reiste Grønsetgrenda Velforening i Forradal et minnesmerke over de som tok Långströms liv. Tilbake til turen, jeg gikk rett opp fra bautaen mot Rundhaugen, men det var kronglete terreng helt til jeg kom inn på en blåmerket sti. Jeg gikk innom følgende poster før Bålhåmmåren: Bjønnhølet >>>

Bjørfarvassheia (Trekommunerstopp) + Tre topper

26.07.2020
8:20h
21.6km

Ny tur i storkommunen Namsos pluss litt til. Kjørte etter fv 715 til skilt på høyre side Øyensskavltjønna. Dette er en bomvei på 7,4 km til en pris av kr 70. I dag var det en feil med sms-betalingen. Jeg fikk beskjed om at kodeordet/tjenesten ikke ble funnet. Etter fire forsøk kjørte jeg uten å betale. Jeg parkerte på enden av veien ved en naturverngrense ved Rislisetran. Jeg fulgte en merket sti som endte i utleiehytta Bjørfarvasstu som kan leies av inatur. Jeg fortsatte videre langs Bjørfarvatnet og opp til Bjørfarvassheia som ligger på grensepunktet mellom Namsos, Flatanger og Osen. Her rykket jeg opp på alle tre listene. Varde og trimnettang på toppen. Fortsatte i vakkert terreng vider til Aunkrona som ligger i Flatanger kommune. Trigpunkt og varde på toppen her. Her begynte >>>

Explore Stjørdal 2020 (Tur nr. to)

22.07.2020
Hike
1:07h
3.1km

Tur nr. 2 Parkering ved Bjørkbakken Hoppbakke. Bakkerekorden er tatt av Anders Bardal med 96 meter. Følgende poster ble besøkt: Hållådalen 10 poeng Monaplassen 20 poeng Totalt 30 poeng Poeng 2020: 2187 Plassering 610 av 2693 Antall turmål: 92

Explore Stjørdal 2020

22.07.2020
Hike
1:42h
5.1km

Tur nr. 1 Følgende poster ble besøkt: Bjørdalen 15 poeng Nessiaunet 10 poeng. (Her er det et 22 meter langt helleristningsfelt, men det var gjenvokst med mose, alger og lav så berget ble dynket med 96% sprit og dekket til med plast slik at vegetasjonen skal dø) Bergskleiva 5 poeng Totalt 30 poeng Totalt 2020: 2157

Klyverute på vestveggen på Strandfjellet

19.07.2020
5:03h
7.4km

For ti år siden forsøkte jeg å finne en rute opp på vestsiden av Strandfjellet, men måtte gi opp. Nå var tiden kommet for å prøve på nytt. Jeg har ikke klatreutstyr så jeg måtte finne en klyverute for å komme meg opp. Jeg forsøkte på forskjellige plasser, men til slutt ble det så bratt at det måtte klatring til. Jeg holdt på å gi opp etter flere forsøk, men oppe i ei renne med en bekk i, som endte i en stupbratt vegg gikk det av en renne til venstre som jeg forsøkte meg på. Her kom jeg opp med en del bratt klyving, men det var en del busker og trær som jeg fikk trygge tak på. Etter at jeg var ferdig med klyvingen og kunne gå oppreist igjen, var det det en del stein og kratt, men til slutt var det fine bergflater opp til toppen. På toppen er det en trimkasse fra Naturperler >>>