Archive - Date

Collected lists

Merkelige naturfenomener i Horten

29.11.2019

Jeg måtte ta en tur ut i dag. Noe merkelig hadde oppstått, jeg hørte ingen blipp-blopp-lyder fra takrennen i dag. Hva er skjedd, er det tett der oppe. Observerte også en slags ildkule og en himmel som var helt blå. Merkelig, noe slikt har jeg ikke sett på en måneds tid.

Sopptur

24.11.2019

Etter at bærplukkingen ble avsluttet for 2 uker siden var det på tide med en sopptur. En god porsjon piggsopp var resultatet.

Ny inspeksjonstur

22.11.2019

Kun 40 cm klaring under brua nå. På tide at det slutter å regne....

Fra Vaffel til vaffel

17.11.2019

Det var på tide å lufte Yndlingshustruen på en søndagstur. Målet for turen var å gå opp ruta mellom Skihytta og Knudsrød. med den nye brua ved utløpet av Borrevannet er nå dette en fin tur også uten is på Borrevannet. Vanlig skirute ble fulgt ned til Borrevannet, derfra rundt nordenden på lten sti nede i vannkanten. Noe bløtt grunnet mye regnvær den siste tiden og høy vannstand i Borrevannet. Det ble vafler både på Knudsrød og Skihytta, men de jukser nå litt da. Vafler skal ha 5 hjerter på en plate. Med 4 hjerter på en plate er det ikke egentlig vafler. Vi besøkte den lille hula ved Borrevannet, og slang en tur oppom Bystein 56 og Utsikten. Turen er best på søndager mellom 11:00 og 14:30, for da er det vaffelsalg på serveringsstedene.

Toppoman-møte i Oslo

06.11.2019

En gjeng toppomaner tok turen til Oslo-bygda for å være med på geografi-kveld med Drillo. Gjett hvem som vant Drillos geografi-quiz ? Et artig møte i en av årets tristeste måneder.

Map     6 comments

Koietur efter G-dag på Uka 2019 Viville

12.10.2019

36 år etter at vi var ferdige på NTH, var mange fra klassen samlet på faglig seminar, G-dag på UKA, og påfølgende koietur på Sonvasskoia for 6 av oss. Turen var preget av klissvåte myrer og vanlig trøndersk vær, så turvirksomheten ble en tur opp til Svartkrutthaugen og en liten padletur i kanoer, med redningsvester fra NTHI anno 1984. Kanoene måtte lappes med gaffa-tape, for at vi ikke skulle bli altfor våte. Forrige besøk her var på veddugnad i 1983. På denne turen ble det også litt dugnad, en dugnad som burde vært unødvendig, om tidligere besøkende hadde ryddet ordentlig opp etter seg. Rydding, fjerning av søppel, bære inn veden og noe vasking/feiing.

Trefelling

26.09.2019
Characteristic:
Alpine climbing
Distance:
0.1km

Den store grana bakom huset måtte til pers. Den tørket vekk i fjor sommer og det var tid for å få den ned. Grana lente seg mot knausen bakom huset, så jeg startet prosessen med å gå opp på toppen, sette en sikring i en solid jernbolt som har holdt et branntårn på plass, og firte meg ned et stykke for å kunne sage av de øverste 5 meterne av treet før jeg gikk løs med buesaga på resten av treet, slik at jeg kunne få det ned uten at det falt mot huset. Artig liten operasjon, før syndefloden kom.

Mongolia-ekspedisjonen 2019

23.08.2019

Etter et forsøk på Mongolias høyeste fjell Khuiten Uul i 2011 hadde jeg bestemt meg for å forsøke igjen. Første forsøk kulminerte i 2 døgn i snøstorm i ABC, før vi så vidt kom oss ned. Denne gangen skulle det gå bedre. Vi var 6 nordmenn på tur, fra Bergen, Hakallestranda, Brumunddal, Rena, Lillestrøm og Horten. Det er en lang reise for å komme til fjellet, med omfattende logistikk. Jeg hadde i god tid engasjert vår fjellfører Gangaamaa Badamgarav, som er den som kan fjellet best. I tillegg til nesten 50 bestigninger av Khuiten Uul har dama besteget bl.a. 7 summits og K2 siden forrige tur. Dag 1: Avreise fra OSL til Moskva med Aeroflot, og videre på kvelden til Ulan Bator med MIAT, 6 timer østover. Dag 2: Ankomst Ulan Bator, 3 personer hadde forsinket bagasje og måtte på shopping >>>

Map     7 comments

Bærtur

19.08.2019

Lang dag med mye bærpelling. Godt resultat

Gaustatoppen uten å treffe folk

26.07.2019
Characteristic:
Hillwalk

Litt mosjon som forberedelse til neste ekspedisjon. Lang dag med å kjøre Horten-Rjukan, 9 timer på fjellet med småklyving, bading og rømmegrøtspising på Selstali før vi gikk ned til Rjukan. Så til Asker for å ekspedere Teskjekjerringa på toget hjem før jeg suste ut til Hvaler og mere padling. Ingen andre å se på strekningen Rjukan-Gaustatoppen opp nordvesteggen, noe kø bortetter eggen videre til tårnet. Stimen fra tårnet og ned til stidelet mot Gausdalen ble forsert i stort tempo, sikkert 200 mennesker bare på denne lille stubben. På den bratte stien ned til Gausdalen så vi ferske sykkelspor. Denne ruten på sykkel ble katogorisert med minus 10 poeng på en skala fra 0 til 10 i følge syklistene. Til sammen møtte vi ca 5 mennesker på ruten ned til Gausdalen og videre >>>