Archive - Date

Collected lists

Koietur efter G-dag på Uka 2019 Viville

12.10.2019

36 år etter at vi var ferdige på NTH, var mange fra klassen samlet på faglig seminar, G-dag på UKA, og påfølgende koietur på Sonvasskoia for 6 av oss. Turen var preget av klissvåte myrer og vanlig trøndersk vær, så turvirksomheten ble en tur opp til Svartkrutthaugen og en liten padletur i kanoer, med redningsvester fra NTHI anno 1984. Kanoene måtte lappes med gaffa-tape, for at vi ikke skulle bli altfor våte. Forrige besøk her var på veddugnad i 1983. På denne turen ble det også litt dugnad, en dugnad som burde vært unødvendig, om tidligere besøkende hadde ryddet ordentlig opp etter seg. Rydding, fjerning av søppel, bære inn veden og noe vasking/feiing.

Trefelling

26.09.2019
Alpine climbing
0.1km

Den store grana bakom huset måtte til pers. Den tørket vekk i fjor sommer og det var tid for å få den ned. Grana lente seg mot knausen bakom huset, så jeg startet prosessen med å gå opp på toppen, sette en sikring i en solid jernbolt som har holdt et branntårn på plass, og firte meg ned et stykke for å kunne sage av de øverste 5 meterne av treet før jeg gikk løs med buesaga på resten av treet, slik at jeg kunne få det ned uten at det falt mot huset. Artig liten operasjon, før syndefloden kom.

Mongolia-ekspedisjonen 2019

23.08.2019

Etter et forsøk på Mongolias høyeste fjell Khuiten Uul i 2011 hadde jeg bestemt meg for å forsøke igjen. Første forsøk kulminerte i 2 døgn i snøstorm i ABC, før vi så vidt kom oss ned. Denne gangen skulle det gå bedre. Vi var 6 nordmenn på tur, fra Bergen, Hakallestranda, Brumunddal, Rena, Lillestrøm og Horten. Det er en lang reise for å komme til fjellet, med omfattende logistikk. Jeg hadde i god tid engasjert vår fjellfører Gangaamaa Badamgarav, som er den som kan fjellet best. I tillegg til nesten 50 bestigninger av Khuiten Uul har dama besteget bl.a. 7 summits og K2 siden forrige tur. Dag 1: Avreise fra OSL til Moskva med Aeroflot, og videre på kvelden til Ulan Bator med MIAT, 6 timer østover. Dag 2: Ankomst Ulan Bator, 3 personer hadde forsinket bagasje og måtte på shopping >>>

Map     6 comments

Bærtur

19.08.2019

Lang dag med mye bærpelling. Godt resultat

Gaustatoppen uten å treffe folk

26.07.2019
Hillwalk

Litt mosjon som forberedelse til neste ekspedisjon. Lang dag med å kjøre Horten-Rjukan, 9 timer på fjellet med småklyving, bading og rømmegrøtspising på Selstali før vi gikk ned til Rjukan. Så til Asker for å ekspedere Teskjekjerringa på toget hjem før jeg suste ut til Hvaler og mere padling. Ingen andre å se på strekningen Rjukan-Gaustatoppen opp nordvesteggen, noe kø bortetter eggen videre til tårnet. Stimen fra tårnet og ned til stidelet mot Gausdalen ble forsert i stort tempo, sikkert 200 mennesker bare på denne lille stubben. På den bratte stien ned til Gausdalen så vi ferske sykkelspor. Denne ruten på sykkel ble katogorisert med minus 10 poeng på en skala fra 0 til 10 i følge syklistene. Til sammen møtte vi ca 5 mennesker på ruten ned til Gausdalen og videre >>>

Julaften på sankthansaften

23.06.2019
Kayaking
1:15h
6.2km

Ettersom det dukker opp en trønder i området og registrerer nye topper i mitt nærmiljø, måtte det bli en tur til Julaften. Det optimale ville selvsagt være å bestige Julaften på julaften, men forholdene er ofte litt vanskelige på den tiden av året. Sankthansaften passet bedre, og Cindy ble med på en tur rundt Løvøya med en kort ilandstigning på Julaften på sankthansaften. Teknologi er forøvrig noe dritt, om man ikke passer på. Mitt elektriske kompass brukte en evighet på å tilpasse seg siden siste brukersted var i Benin, og kameraet hadde jeg glemt å sette film i, så dessverre ingen bilder.

Map     1 comment

Dvergspett og Snile på Utsikten

03.06.2019

Med en ny og bedre kikkert gikk turen til Utsikten for å kikke på hakkespetten som har en skokk masete unger i et tre like under toppen. Hakkespett-ungene hadde enda ikke kommet seg ut av redet og mor satt like i nærheten og laget spetakkel, så jeg ble ikke så lenge. Den nye kikkerten gjorde at jeg fikk noen fine observasjoner av dvergspetten, ikke den vanligste hakkespettarten her omkring. Ellers er det mye flaggspett og svartspett i området, samt en og annen grønnspett. Rødspetten holder også til i området, men den er mer stillferdig i oppførselen.

Bryllupsreise dag 3

09.05.2019
4:04h
116.6km

Fra Kara nord i Togo dro kara over grensen til Benin. Kort etter grensepassering gikk turen sydover igjen, i retning Benins høyeste fjell Sokbaro. Støvete veier med masse hull var det. Ved landsbyen Aledjo-Koura siktet vi inn mot fjellet og bilen ble parkert ved skolen i Tchimberi. Herfra 2 kilometer opp til toppen, den første kilometeren var kjørbar, derfra mer gjengrodd. Noen damer satt og hugget pukkstein for hånd under et tre, og vi fikk forsøke oss. Rester av en vei helt til topps, der det stod en mast. Ingen har kjørt på denne veien på lenge, termitt-tuer var i ferd med å bygge seg opp flere steder. Litt foto og seremonier på toppen, før vi returnerte. Lang kjøring ned til voodoo-byen Abomey, på dårlige veier, med mange forhindringer. Det hadde vært noe opptøyer >>>

Map     1 comment

Bryllupsreise dag 2 med 2 nasjonstopper

08.05.2019
Car drive
4:57h
87.4km

Dagen startet i Wli i Ghana. Derfra kort kjøring til nærmeste grensepost og inn i Togo. I Togo er det nødvendig med visum, noe som kan fås på flyplassen og store grenseoverganger nede ved kysten. Vi hadde ordnet visum på forhånd, for å kunne krysse inn i landet på denne lille grenseposten. Passering gikk greit og vi fortsatte innover på en dårlig grusvei. Etter en god stunds kjøring kom vi til et stort skilt, der vi kunne kjøre til Kpalime 35 km eller Kpalime 50 km. Vi valgte siste mulighet og tok til høyre oppover mot toppen av Ghana som ligger på grensen til Togo. Flere kryss ble passert, veien ble mer og mer utfordrende. Med en liten minibuss og 2hjulstrekk var dette på grensen av hva som var mulig. En meget stødig sjåfør sørget for at vi tok oss greit frem uten problem. >>>

Bryllupsreise dag 1

07.05.2019
Hike
1:25h
3.5km

Petter giftet seg i helgen. Etter at bruden hadde fått sitt i helgen, falt ingenting mer naturlig enn å reise på guttetur til Ghana grytidlig mandag morgen. Etter overnatting på et fint hotell i Accra fortsatte ferden innover i landet, til den lille landsbyen Gbledi Gbogame, ved foten av Afadjato som mange regner som Ghanas høyeste fjell. Vi hadde i forkant en del akkedering med vår turoperatør om hva som var høyeste fjell i Ghana, men ble for ordens skyld opp på denne toppen. Vi var også i kontakt med den norske ambassadøren til Ghana, Gunnar Holm, som er en fjellmann. Etter en svett og bratt og kort oppstigning var vi oppe på 587 meter over havet ifølge GPS. Toppen skal visstnok være 885 meter over havet, men hvordan de måler denne høyden er helt uvisst. Etter å ha gått >>>