Archive - Date

Fyrjaeggi

15.07.2019
3.4km

Toppvarden Stien starter ca her, litt til venstre for denne campingvognen. På vei opp gikk vi fra der vi fikk parkering og opp til stien, og fulgte den helt opp. På vei ned gikk vi ikke stien fra toppen, men kom inn på den litt lengre nede og gikk den helt ned til veien.

Valanipa

14.07.2019
3.4km

Vi fulgte ikke stien så mange steder. Det er sti som går het opp, men her kan du gå hvor du vil. Lettgått og fint terreng. Vårt spor går utpå kantene, da vi ønsket å se litt.

Kvannfjølli

05.07.2019

Egentlig ment som en hviledag, men det var den eneste fine dagen på lenge og nå hadde vi utsatt hviledagen så lenge at en dag til eller fra betydde ikke noe..... Kjørte til Dalen og prøvde å ringe alle grunneierne som vi kunne leie nøkkel til Tangen seter av. Ingen tok tlf. Da kjørte vi ned på bobilcampingen og sjekket inn. Etter en stund ringte Jon Aslak Austgjorde, tlf 91765525 tilbake og visst kunne vi låne nøkkel og bobil gikk fint inn der. Flott. Prisen på nøkkelen er fortsatt kr 50,-. Forsov oss litt morgenen etter og kom oss oppover litt senere enn vi pleier. Hentet nøkkel og betalte oss gjennom første bommen, kr 50,- kontant, da Vipps ikke fungerte denne dagen. Fin vei innover dalen her, flott vær og livet var virkelig supert! Kom inn til neste bom, låste opp og kjørte >>>

Midtstrandnuten

04.07.2019
3.4km

Hadde gruet meg for denne turen med bobilen, da de skrev om smal vei og smale broer og rufsete terreng å gå i. Kjørte fra Evje og oppover dalen til Longevatn, videre opp til Espelid og forbi siste gården til bommen. Kr 50,- i bompenger, ingen kvittering, bare rett i kassen. Kjørte videre innover den smale, men fine veien til Koland. På veien stod det en traktor litt kinke til, men klarte å lirke bilen forbi på den smale veien. Var så dumme å kjøre helt ned til vannet med bobilen, men kom på bedre tanker og klarte med mye spinning å få den opp igjen og parkerte ved et gammelt hus. Traff grunneier og traktoreier her, han så til sauene sine. Ved vannet lå det mange båter og det stod også mange biler der. Grunneier sa at det var hytteeiere som hadde hytter i Setesdalen, helt på >>>

Storemyrknuten

03.07.2019

Etter en overnatting i bobilen på den idylliske badeplassen, med tranesang til frokost, ved Ljosevatnet/Djupekil, kjørte vi videre forbi Engesland og til parkeringen ved Røyland gård. Her var det en p-plass med plass til ca 10 biler ved skiltet som pekte opp til gården. Stien starter rett øst for p-plassen, på andre siden av veien og er merket med skilt. Sti og sti, det er vel mer en ATV- vei eller kanskje en dobbeltsporet sti. Nederst lå det en del greiner og lignende i stien/veien, men da vi kom til der vi har zip-linen og klatrestedet på venstre hånd blir stien bedre. Den er rødmerket med maling og røde trekanter helt opp. Den er lett å finne, men går over noen myrer. Toppunktet har skilt og postkassem ed bok. rett bortenfor er det en stor varde og litt bortenfor det igjen >>>

Trongedalsnuten via blåmerket rute fra Smeland

02.07.2019

Etter at det ble dårlig vær på Vestlandet var vi hjemme og snudde før vi kjørte sør-vestover for å få noen topper i Agder. Trongedalsnuten ble første toppen. Jeg tenkte at det var lettest å parkere inne i den lille veistubben de kaller "Gamlevegen", rett før Smeland. Her er det skilt ved veien og det går blåmerket rundløype helt til toppen. Tenkte vi kunne overnatte i bilen der, da det er litt fra veien. Vi kjørte altså til Gjøvdal og fant veien som gikk over den lille broen, kjørte over og skulle kjøre innover til enden, men der var det så overgrodd med busker at vi hadde stripet opp bilen. Rygget over broen igjen og kjørte videre innover dalen til vi fant en liten utkjørsel der vi la oss til for kvelden. Om litt kom det en kantslåttraktor og slo kantene forbi >>>

Kvamfjellet

29.06.2019
2.6km

Sankta Synneva-hornet

28.06.2019

Kom fra Ålesund og ned hit for her lovet de bedre vær, ikke strøkent, men de lovet at det ikke skulle værer tåke. Kjørte utover i retning Måløy/Selje og parkerte på p-plassen ved RV 55. Plass til 4-5 biler her. Kunne kjørt inn på stølen, men er glad vi ikke gjorde det for der inne var det masse sau. Gikk inn til stølen og til høyre for siste bygningen, går det en sti opp i skogen. Den er ikke merket før du kommer litt oppover. Fin sti oppover og været var bra, helt til vi kom opp over de fine steinhusene, da kom først vinden og senere den fuktige tåken og det ble skikkelig ufyselig på toppen. Satt og ventet litt bak varden, skrev oss i de 3-4 bøkene som var i de to postkassene der oppe og håpet på at tåken skulle lette, men det var ikke håp. Sikkert flott utsikt! Da >>>