Archive - Date

Storåsen i Skien

17.06.2019
1.7km

Idag gikk turen til Storåsen i Skien. Jeg kjørte til Dalsbygda nord for Skotfoss og tok så grusveien inn til venstre og kjørte opp til Milekåsa. Her var det god parkeringsplass. Deretter tok jeg stavene fatt og fortsatte bratt oppover en steinete traktovei. Fulgte denne veien opp til et gaffelkryss hvor jeg tok av til venstre på en litt tilgrodd traktorvei (begge veier fører opp mot toppen da jeg kom ned denneveien). Fortsatte oppover til det flatet litt ut og en liten knaus med utsik mot vannet. Fulgte en tilgrodd sti et stykke videre og deretter dyretåkk og lett bushing mot toppen. Det var ingen utsikt på toppen. Ned fulgte jeg omtrent samme veien.

Stangefjell

15.06.2019
5.7km

Valgte å ta turen til Stangefjell. Kjørte til Ulefoss hovedgård hvor jeg parkerte. Fulgte grusveien den første kilometeren til blåmerket sti med skilt. Her tok jeg av og fulgte stien nesten helt til topps. Brakk av stien og bushet fram til toppen de siste 150 meterne i lett terreng. Ingen utsikt på toppen. Fulgte omtrent samme vei tilbake bortsett fra at jeg fulgte hovedstien ned det første stykket.

Buktås

Duration:
1:15h
2.4km

Jeg kjørte til Åforstrand og Jacobsåsen parkeringslomme. Fulgte traktorveien oppover til et kryss, hvor jeg fortsatte rett fram. Høyere opp svinger traktorveien til venstre og fulgte langs en karakteristisk fjellvegg. Mye vindfall over veien oppetter. Nådde toppen som er en stor hogstflate. Litt utsikt på toppen. Fulgte samme vei ned.

Hestefjell

05.06.2019
4.7km

Jeg kjørte til Svanvik og parkerte på skolens parkeringsplass. Gikk litt tilbake og tok veien til venstre. Denne veien gikk over til traktorvei. Fortsatte på denne traktorveien noen hundre meter hvoretter jeg tok av til høyre og fulgte stien oppover. Kom opp til et gaffelkryss hvor jeg gikk rett fram, ikke mot høyre. Meget bra sti med jevn stigning hele veien opp til en bålplass med postkasse. Fortsatte videre ca 400 meter over et stort hogstfelt mot toppunktet. Her var det boltrester etter et tidligere trig. punkt. Noe utsikt mot åsene rundt. Jeg fulgte samme veien ned igjen.