Archive - Date

Archive - Activity

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Evening hike to Gara Furi Terara

31.10.2019
Hike
4:25h
19.8km

Vestnestraversen med en gammel skolekamerat

29.09.2019
Alpine trip
7:34h
10.3km

Across Mount "Bispen" on my Way to Mount "Kongen"

14.08.2019
Alpine trip
7:56h
7.9km

In my pursuit for making a long tour along a mountain range that includes the mountains Bispen, Kongen, and Dronninga [i.e. “The Bishop”, “The King”, and “The Queen”], I set out mainly to explore Kongen [i.e. “The King”] on this particular day. I felt, however, that I hadn’t sufficiently explored the south ridge of Mount Bispen yet (see my tour description of June 23rd 2019); hence I decided to climb both the Bishop and the King on this day. As on previous occasions, I drove to the Trollstigen Tourist Centre, and parked the car there. The parking lot is located at about 700 m.a.m.s.l., and from there you start climbing towards Lake Bispevatnet [i.e. "The Bishop's Lake], which is located at about 1000 m.a.m.s.l., between the mountains Finnan, Bispen and Kongen (see Image >>>

Morning hike to Isalo Rock Lodge Mountain

02.08.2019
Hillwalk
1:26h
4.6km

It was a beautiful morning, as all mornings on Madagascar at this time of the year. The south west of Madagascar is generally a dry area, and even more so during the dry season. We had been visiting the Isalo National Park for the last two days, and we had been staying at the Isalo Rock Lodge for the occation. It was our second visit to the Isalo National Park this time, and we were travelling with a rather large company of people: It was me, my wife, our oldest daughter, my mother, my wife's parents, her sister with her family, and her brother with his family. On the previous day I had been on a guided hike with my daughter and my mother; and I can assure you there's a fascinating wildlife in the park with a range of animals from lemurs to small insects. I've been married to a Malagasy woman >>>

Løpetur over Rundemanen med besøk på Lørdagsknausen

25.07.2019
2:50h
14.0km

Akkurat som det har vært noen andre ganger denne sommeren, hadde jeg også denne kvelden lyst til å få med meg noen nye PBE'er i forbindelse med min ukentlige løpetur over Rundemanen, og jeg hadde på forhånd studert kartet nøye, og bestemt meg for å legge turen om Lørdagsknausen denne dagen. For å være sikker på at jeg fant fram, hadde jeg også printet ut et kart, som jeg tok med meg i lomma. Jeg la i vei innover Ulriksdalen til enden av Svartediket, la så kursen oppover Våkendalen, og fulgte grusveien oppover forbi Tarlebøvannet og like opp på Rundemanen. Fra Rundemanen la jeg turen langs Lille og deretter Store Tindevann i retning Blåmanen SØ, ettersom jeg visste Lørdagsknausen lå litt nedi fjellsida nedenfor sørøst-toppen av Blåmanen, og jeg hadde lest meg til at det >>>

Løpetur på Ulriken

23.07.2019
1:20h
6.2km

Jeg har mange ganger gått opp på Ulriken, iblant opp trappene, og iblant har jeg gått andre traséer. Noen få ganger har jeg også forsøkt å jogge hele veien opp trappene, men kun én gang har jeg klart å komme meg nesten helt opp. Denne dagen bestemte jeg meg imidlertid for å løpe hele veien, men for at det ikke skulle bli i tyngste laget, valgte jeg samtidig en noe lengre vei opp, enn de jeg før har pleid å bruke opp på Ulriken. Jeg løp opp den bratte bakken til Montana, og fulgte skogsveien videre opp derfra. Det var en del folk i denne traséen, men ikke verre enn at det gikk helt greit å småløpe. Oppe der trappene starter, fortsatte jeg gjennom svingen mot høyre, en vei jeg ofte har fulgt ned igjen fra Ulriken, men altså ikke tidligere benyttet på vei opp. Man kommer >>>

Løpetur rundt Tarlebøvannet og over Rundemanen

16.07.2019
4:06h
19.5km

Det ble nok en løpetur over Bergens-fjellene, der jeg la inn et par omveier i forhold til min sedvanlige løpsrunde, for å samle opp noen flere PBE'er, riktignok gørnne sådanne. [For de som måtte være nye i Peakbook: en PBE er et P eak b ook e lement. Fjelltopper med primærfaktor på mer enn 100 meter er i Peakbook avmerket med rød kartnål, mens fjelltopper med primærfaktor på mindre enn 100 meter er avmerket med grønn kartnål. En grønn PBE er med andre ord en knaus eller fjelltopp med PF < 100 m ]. Jeg løp den vanlige veien bort til demningen i Ulriksdalen, så videre innover langs Svartediket, og opp Våkendalen til Tarlebødammen. Herfra pleier jeg vanligvis å krysse elva og løpe opp på venstre side av demningen, men denne gangen tok jeg istedet en sti jeg har lagt merke til >>>

Løpetur over Rundemanen, Blåmanen og Søre Midtfjellet

10.07.2019
2:46h
15.1km

Fra Haukelandsbakken til enden av Svartediket brukte jeg 0:21:20, til Tarlebøvannet 0:40:26 fra utganspunktet, og opp til Rundemanen Radiotårn 0:56:53. Jeg har sammenlignet med et hav av tidligere løpeturer opp dit, og så vidt jeg kan se i Endomondo-appen min, er dette det raskeste jeg noen gang har løpt opp dit. Vel oppe på Rundemanen tok jeg meg imidlertid litt bedre tid, og gikk og løp litt om hverandre, og stoppet opp innimellom for ta litt bilder. Først bar det over til "vest-toppen" med den gamle radio-sendestasjonen, deretter ned Rundemansveien til Store Tindevann, og så opp på nord-toppen av Blåmanen, som har det høyeste punktet på det fjellpartiet som går under navnet Blåmanen. Fra Blåmanens nord-topp satte jeg over til vest-toppen, som er den med best utsikt >>>

Løpetur langs Blåmansruten

04.07.2019
2:33h
15.7km

Akkurat som i uken før, bestemte jeg meg også denne uken for å plukke opp noen PBE'er under min ukentlige løpetør i byfjellene i Bergen, og denne gangen bestemte jeg meg for å legge turen langs det som kalles Blåmansruten. Jeg løp som vanlig innover langs Svartediket, opp Våkendalen, og derfra opp på Rundemanen. På Rundemanen passet jeg på å løpe helt opp til radiomasten slik som sist og så klyve opp på det høyeste punktet, som altså ligger rett under masten. Jeg tok meg denne gang tid til først å aktiverte timeren på mobilkameraet mitt, slik at jeg kunne få tatt et bilde av meg selv oppå denne knausen. Deretter løp jeg tilbake til veien over Rundemanen, hvor jeg var kommet opp fra Tarlebø. Men i dag fortsatte jeg ikke veien over Rundemanen, men tok i stedet den stien >>>

Løpetur over Rundemanen og Blåmanen

27.06.2019
2:55h
17.0km

Jeg har det siste året sprunget over fjellet Rundemanen i Bergen nesten ukentlig i et forsøk på å holde meg sånn nogenlunde i form. Jeg pleier å løpe ned til Ulriksdalen, innover grusveien langs Svartediket, opp Våkendalen, langs Tarlebøvannet, opp på Rundemanen fra østsiden, ned Rundemansveien til Brushytten, videre ned til Skomakerdiket, og så over Knatten tilbake til Ulriksdalen og opp til Haukelandsbakken der jeg bor når jeg er i Bergen. Denne turen tar omkring 2 timer; men litt mindre når det er fint vær, og litt mer når det er snø og is langs ruta. Jeg har ikke pleid å legge inn disse løpeturene her på Peakbook, ettersom den typiske ruta jeg pleier å løpe ikke går innom noen av Peakbook-elementene på Rundemanen/Blåmanen (Bilde 2). Jeg bestemte meg imidlertid denne >>>