Archive - Date

Store Knutsholstinden - Ski season finale

24.05.2024
38.5km

Sesongens siste skitur ble en lang natt-tur til Store Knutsholstinden (2341 m). Startet turen kl. 22.15 på Valdresflye. Helt på tampen til skiføre fra parkeringen. Meget mildt vær, plussgrader gjennom hele natten. Svært lite snø i nedre del av Leirungsdalen, så måtte ta av og på skiene flere ganger. Krysset breelven som renner ut av breen mellom Munken og Rasletinden over en snøbro. Selve Leirungsåe fikk jeg ikke krysset over en snøbro før ca. 1400 meter. Herfra og videre var det nesten helt sammenhengene snødekke frem til Svartdalsbandet. Festet skiene på sekken i Svartdalsbandet og gikk ned til Svartdalen. Videre slakt bort Svartdalen til innsteget på Knutsholstindens vestflanke. Satte fra meg skiene her, og så ventet over 800 høydemeter til fots til toppen av Store Knutsholstinden. >>>

Austre Leirungstinden i solnedgang

15.05.2024
29.6km

Kveldstur. Lettskyet, ca. 0 grader, svak vind og solnedgang på toppen kl. 22.15. Halvmåne og skareføre på returen. Sørryggen var omtrent helt snøfri, satte igjen skiene og gikk til fots opp her.

Trollkyrkja og Storhøa

04.05.2024
46.7km

En lang fjellskirundtur i Reinheimen på en særdeles varm lørdag i starten av mai, opp til nesten 20 grader på Bjorli. Tidlig start på Rånå p-plass kl. 6. Skyfritt vær fra en noe diset himmel og vindstille. Turen startet opp gjennom skogen til Asbjørnsdalen. Gikk først på en slags upreparert skiløype, men etterhvert virket det som at den svingte litt for mye mot høyre, og siden jeg skulle ta meg oppover i terrenget, valgte jeg å ta av denne og gå fritt ut i terrenget. Det var svært lite snø igjen under tregrensen, så jeg måtte ta av og bære skiene enkelte steder. Kom omsider inn på en merket sti som hadde snødekke. Denne fulgte jeg videre til jeg kom over tregrensen. På skareføre gikk det lett oppover Asbjørnsdalen i de tidlige morgentimer. Satte kursen direkte mot dagens >>>

Bukkeholshøe

02.05.2024
14.4km

En særdeles varm vårdag ved Spiterstulen i Jotunheimen. På Sognefjellshytta målestasjon (1413 m) ble det målt nesten 14 grader på det varmeste i dag. Skyfritt vær og svake vindforhold. Planen i dag var å gå en rolig skitur til Bukkeholshøe (1865 m) og nyte det deilige vårvær i fjellet. På Spiterstulen stod det betydelig flere biler denne torsdagen sammenlignet med for to dager siden. Kommende helg var siste åpningshelg her for sesongen. Det lå et tynt snødekke oppover Visdalen, men jeg kunne beholde skiene stort sett på. Det var full vårløsning i Visa, og stedvis ganske vått i snøen. En lett bris fra syd var behagelig i vårvarmen i den slake Visdalen. Senere avtok vinden, og det ble naturlig nok en god del varmere opp syd for Bukkeholsbekken. Passerte et bratt heng ved ca. >>>

Veopallan

01.05.2024
19.6km

Tynt snødekke de bratte 300 høydemetrene skrått opp den vestvendte fjellsiden til Skautkampan, men kunne beholde skiene på. Fulgte stikket løype til Glitterheim over Skautflye. Slak oppstigning til Veopallan. Retur samme vei. Så noen folk på randonnée som hadde vært i retning Glittertinden, ellers ingen folk. Delvis skyet, mildt vær og bris. Det var litt artig å titte opp på Veobreahesten (2185 m) fra både Skautflye og Veopallan, toppen som jeg besteg i går.

Veobreahesten - en spesiell topp i Jotunheimen

30.04.2024
29.6km

Denne turen hadde ligget i planene lenge, en tur jeg hadde gledet meg stort til. Veobreahesten (2185 m) er en av de mest spesielle fjelltopper i Jotunheimen, bestående av den jernholdige og rustrøde bergart, tett oppunder den bratte østvegg til Leirhøe (2330 m). Med andre ord, en såpass bortgjemt og avsidesliggende topp at det faktisk var den siste av 2000 meterstoppene på fastlands Norge som det ble bygget en varde på, så sent som i 1949. Jeg hadde lest i Norges Fjelltopper over 2000 meter (Helgesen, 2019) at toppen er fin å bestige som vårskitur, når snøforholdene er gode og rasfaren normalt avtar. Med ferie og godt vær i vente første uken i mai, bestilte jeg en guidet tur med Jotunheimen Arrangement. Dagen før turen var det dårlig vær i Jotunheimen; snøbyger og kuling. Da >>>

Botnanosi og Kyrrvassnosi

27.04.2024
22.8km

En flott rundtur mellom Årdal og Hurrungane i Jotunheimen med Henriksen (Henrik Foss) . Nydelig vær, lettskyet, svak vind og kaldt nok til at snøen holdt seg god hele dagen; et solid skarelag med nysnø oppå. Planen var å starte turen høyere opp Tindevegen ved Murane, men et nytt bomsystem medførte at vi ikke kom lengre enn til vinterparkeringen i Fardalen. Dermed festet vi ski på sekk og tok oss bratt opp gjennom bjørkeskogen på nordsiden av Åsetelvi. Etter at vi passerte 800 moh kunne vi ta på skiene, og turen gikk lettgått videre forbi Åsete, over Lægdenosi (1247 m) til Botnanosi (1387 m). Utsikten ble stadig bedre mens vi beveget oss opp i høyden. På Botnanosi (1387 m) er det spesielt god utsikt mot Morka-Koldedalen i øst. Artig å se den kjente portal med Falketind (2067 m) og Hjelledalstinden >>>

Dinglenøse

24.04.2024
35.6km

Fjellskitur til 100 pf. toppen Dinglenøse (1459 m), syd for Yksendalsbu. Toppen dukket opp på Valdres-listen for noen måneder siden. Jeg hadde gjort meg ferdig med listen i 2022, men nå var det altså likevel en "ny" topp som måtte bestiges, for å kunne fullføre listen 100 prosent. Lang anmarsj i flatt terreng vestover til Kvithaug, for det meste på stikket løype med scooterspor mellom Bygdin og Yksendalsbu. Fra Kvithaug var det en kort stigning til toppen - som er flat med flere små toppunkt med omtrent samme høyde. Returen tilbake var noe drøy. Været skyet mer til østfra i løpet av dagen med lett snø. Temperaturen var mellom 0 og 3 minusgrader, så føret holdt seg bra - både med og uten kortfeller. Helårsbroen over Dingla. Greit å gå over denne, da det var åpen >>>

Tverreggi og Sprangdalseggi

22.04.2024
40.9km

Etter gårsdagens flotte randonnée tur til Tverrådalskyrkja (2089 m), bestemte jeg meg for å gå en fjellskitur til Tverreggi (1767 m) og Sprangdalseggi (1721 m) denne fri-mandagen. Stort sett alle biler som stod på parkeringen på Sota Sæter i går var nå kjørt ut av området. Jeg så ingen folk på hele turen, så det ble definitivt en stille dag i Breheimen. Første del av turen gikk på sommerbilveien gjennom idyllisk furuskog mellom Sota Sæter og Mysubytta. Snødekke, skare og scooterspor inn hit. Slak stigning til å begynne med, så noen nedoverbakker før jeg tok av veien, og satte kursen inn Surtbyttdalen. Her var det også kjørt scooterspor, som jeg fulgte gjennom bjørkeskogen. Løypen var merket med rød bånd på trærne. Solen skinte fra en lettskyet himmel, så det var >>>

Tverrådalskyrkja

21.04.2024
25.4km

En praktfull søndag med bestigning av selveste Tverrådalskyrkja (2088 m), dronningen i Breheimen, med en trivelig gruppe på syv personer. Vindstille og strålende sol. I følge yr.no var det 9 minusgrader på Tverrådalskyrkja i dag. Et godt, tørt lag med nysnø gjorde at vi ikke trengte stegjern til fots opp østryggen de siste 200 høydemeterne til toppen. Fantastisk utsikt over Breheimen, i tillegg mot Jostedalsbreen, Lodalskåpa, Tafjordfjella, Reinheimen, Dovrefjell og Jotunheimen.