Archive - Date

Collected lists

Dønnamannen by night

05.10.2019

Måtte vente en stund på ferge ut hit, og da vi kom i land var det nesten blitt helt mørkt. Vi valgte allikevel å få unnagjort denne toppen i dag, da det var meldt møkkavær på søndagen. Startet fra Dønnamannen vest p-plass, og fulgte stien til toppen. Da vi nærmet oss toppen, begynte det jaggu å snø. Tid totalt på tur: 3 timer.

Botnkrona i nydelig høstvær

05.10.2019

I og med at alle kommunetoppene skal være besteget innen utegangen av 2020 måtte det gjøres noen ytterligere grep. Det ble da en spontantur til Helgeland for å få besteget et par nye kommunetopper. Valget falt på Botnkrona ettersom det var fint vær der. Fikk selvsagt med meg Webjørnsen. Startet fra Syv Søstre p-plass nord, og fulgte stien til toppen. Samme veg tilbake. Videre til Dønna for å bestige Dønnamannen. Tid totalt på tur: 5 timer.

Storskarven for andre gang

25.09.2019

Siste kommunetoppen på Østlandet

27.08.2019

Mens jeg var på jobb på mandag, fant jeg ut (gjennom pent.no) at været den kommende dagen så ut bli å bli toppers. Ringte min trofaste fetter og la frem et forslag om tur til Surtningssue dagen etter, noe han gledelig gikk med på. Ankom Maurvangen kvelden før, hvor vi overnattet i telt. Dagen etter våknet vi opp til akkurat slikt vær vi var forespeilet - knall. Kjørte mot Gjendeosen for å finne parkering. Inne i kiosken for å forhøre angående parkering, ble jeg av servicenæringens mest ufyselige vesen, gjort oppmerksom på konsekvensene av å hensette kjøretøy på hans private grunn. Endte med å parkere 2 km unna. Tok båten 09.30 til Memurubu, og var fremme litt før ti. Begynte turen mot Surtningssue via Hesttjønne vel vitende om at vi måtte rekke siste båten tilbake til >>>

Pyttegga fra Tunga

17.08.2019

Parkerte ved Tunga, gikk inn til Pyttbua på godt merket sti. Her spiste vi lunsj før vi tok fatt på den siste biten opp til toppen. I løpet av de ti timene vi var på tur, fikk vi en smakebit av alle fire årstidene.

Høyest i Lindås

27.07.2019

Høyest i Modalen

27.07.2019

Etter nattens tur til Skjerjavasshovden kjørte vi til Mo, gjennom Modalen, så til Stølsdalen hvor vi overnattet i telt. Våknet opp med heteslag etter noen timer, og forsatte opp forbi en demning ved Stølsvatnet. Litt etter (hvor det er merket p-plass på kartet) sto det en haug med biler parkert, så med første øyekast trodde vi at vi ikke kom lengre. Det viste seg at vi kunne kjøre et stykke til, men på elendig vei! Parkerte som eneste bil ved veis ende, åt frokost og skifta. Det går merket sti til toppen som vi fulgte. Den er først merket med rødt, men fra Åsabotnen er den merket med blått. 4,8 km en vei. Etter å ha kommet til toppen, returnerte vi samme veg. Brukte ca 3 timer tur/retur. Webjørnsen var med.

Midnattstur til Skjerjavasshovden

26.07.2019

Kjørte på svingete vei fra Evanger til Nesheim, så videre nedover Eksingedalen før vi tok av til Fjellanger. Så det var folk ute på søndre gården på Fjellanger, så spurte like gjerne om vi kunne låne nøkkelen til bomvegen opp Fagerdalen. Vi fikk låne nøkkelen av et ungt par som var på gården, og takket så mye for det. Kjørte opp til Skjerjavatnet, hvor vi parkerte. Det var lite vann i magasinet så vi kunne gå i en ganske så rett linje opp til toppen. Returnerte samme veg, og var tilbake ved bilen etter 2,5 timer på tur. Webjørnsen var med.