Tropesommer på stjerntinden (08.07.2019)

Ascents Stjerntinden (938m) 08.07.2019

Higravtind og sørøst for Breidtinden er de absolutt fineste og artigste kommunetoppene, men det var før jeg bega meg ut på Stjerntinden i Flakstad!

Tilbrakte natten i førersetet på en Volvo V40, som i og for seg er en komfortabel bil å kjøre, men ikke fult så komfortabel å sove i. Hadde ingen konkrete planer om å ta Stjerntinden i dag, men været jeg våknet opp til var perfekt, så ideen kom som lyn fra klar himmel. Febrilsk som jeg var hev jeg meg rundt for å finne fjellfører, googlet, mailet, ringte Geir Rune ( som ikke hadde anledning), ringte trolig servicetorgene i halve Lofoten for informasjon om guiding til Stjerntinden �

Da alt håp så ut til å være borte, tikket det inn svar fra Signar i Alpine Adventures på mailen jeg sendte han en time tidligere. Han kunne ta på seg oppgaven å lede klatringen opp til Stjerntinden:D Vi avtalte å møtes på Esso i Svolvær et par timer senere - et par timer jeg brukte på å råne rundt i Svolvær med Marilyn Manson's "Tainted Love" på full guffe med med sidevinduene nede.

Signar plukket meg opp på Esso i sin Tesla model X p 100D, og vi kjørte sammen til startsted for turen - Ytre Skjelfjord.

Herfra gikk vi de 600 høydemeterne opp til Rusta, som er vanlig gåing i bratt lende.

Oppe ved Rusta fikk jeg synet av dagens mål på netthinnen, samt mye annet som tar pusten fra hver og en.

Nye 150 høydemeter ble unnagjort til fots, før vi var ved innsteget til klatringen. Her startet først tre taulengder med klatring, med cruxet på andre tulengde - en god femmer beskrev Signar det som. Etter de tre første taulengdene er det et slakt parti med gåing, før siste taulengden. Dette er den letteste av dem.

Er veldig fornøyd med å h beteget denne vanskelige kommunetoppen, og ikke minst at jeg klarte all klatringen selv. Returen besto av tre rapeller - på henholdsvis 30, 43, og 40 meter.

Takket Signar så mye for en fantastisk opplevelse, og et veldig hyggelig turfølge.

Bukte 5 timer og 10 minutter totalt på turen, inkludert pauser.

Missing title

Written by uglefisk 11.07.2019 16:43

Grattis med en helt rå kommunetopp!

Sv:

Written by Hawkeye 11.07.2019 21:43

Takk for det

Grattis..

Written by otto 10.07.2019 19:02

Glimrende værmessig timing.. Hvor ble det av søskenbarnet ditt...

Sv: Grattis..

Written by Hawkeye 11.07.2019 00:06

Var bra timing detta ja. Han har ikke ferie denne uken, så han måtte nøye seg med helgetur.

Kudos

Written by Signar 09.07.2019 22:09

Takk for turen, du er en dyktig fjellfant! Hvis det er flere som vil opp i sommer, ta kontakt �

Sv: Kudos

Written by Hawkeye 10.07.2019 00:54

Selv takk. Hyggelig å høre:)

Nydelige bilder fra flott tur!

Written by knutsverre 09.07.2019 09:23

Imponert over at du klarte klatringen selv! Forholdene så perfekte ut, i motsetning til da vi var der. Fint at alt klaffet på så kort varsel og at du nå har Stjerntinden i boks!

Sv: Nydelige bilder fra flott

Written by Hawkeye 09.07.2019 10:56

Takk for det:) var ganske så perfekte forhold, bare litt bløtt over svaene på siste taulengde. Det var veldig fint ja :D

• +

Sv: Sv: Nydelige bilder fra fl

Written by Hawkeye 09.07.2019 11:16

Gratulerer Finn Olav,

Written by knutsverre 08.07.2019 22:35

Håper det kommer en turrapport etterhvert!

Sv: Gratulerer Finn Olav,

Written by Hawkeye 08.07.2019 23:25

Den er lagt i kø, så det gjør det:)

Sv: Gratulerer Finn Olav,

Written by Hawkeye 09.07.2019 01:21

Da er det bare og lese, samt komme med ris og ros.