Higravtinden (27.07.2018)

Ascents Higravtinden (1,146m) 27.07.2018
Higravtinden Fortoppen (1,144m) 27.07.2018

Endelig bra vær, da gikk turen til Lofoten for å få tatt en av de litt mer krevende kommunetoppene. Sammen med Webjørnsen kjørte jeg til Higrav, og parkerte ved Higravtiden p-plass hvor turen startet. Ante ikke hva som ventet meg annet enn at jeg har hørt turen er krevende, så tok med både tau og sikringer for å være på den sikre siden.

Fra start fulgte vi god sti oppover, og tok pause på ca 600 moh. Her møtte vi fire finske turister krabbende på tur ned, som kunne meddele at det var umulig å komme opp uten tau og klatreerfaring. Lukket ørene og fortsatte oppover mot renna. På ca 800 moh ble stien til tider vanskelig å følge da det gikk stier i flere retninger.

Herfra så vi i ettertid at vi definitivt ikke gikk letteste veien opp, da vi fulgte tråkk opp mot høyre og østover som endte på ryggen noen titalls meter lengre opp. Vi kunne nå se østover, men ikke noen tydelig vei videre. Herfra ble det en del klyving i løst fjell før vi var oppe ved flanken som må traverseres østover. Fra flanken gikk det lett å se hvor man skal gå videre, dessuten ble det også mye mindre luftig. Gikk opp ei renne som ender på et nærmest flatt parti like før fortoppen. Da Vi ankom denne så vi at det gikk en slags "nesten hule" mot øst en kunne slippe seg ned i for enkel tilkomst til øst/nordøst siden av hovedtoppen. Herfra grei klyving opp til hovedtoppen.

Utsikten her oppe kan ikke beskrives med ord, helt rått. Om denne toppen skal avlegges en visitt, BØR det være på klarsværdager!

Returen gikk samme vei ned til flanken som vi traverserte østover på vei opp. Herfra: rett ned i renna sørover, til vi traff stien. Mye enklere!