Archive - Date

Collected lists

Bushing til Rustadkampen på fjellski.

17.03.2024
Backcountry skiing
4.1km

Litt tung i beina etter turen opp på Nordliskampen tidligere på dagen, men ikke verre enn at jeg fikk lyst på en tur til i Hurdal. Jeg vurderte å stoppe ved bommen før Jeppedalsvegen og bruke nyoppkjørte langrennsløyper helt opp til Marifjell på 717 moh. Men på Rustadkampen var det for meg en ubesteget rødnål som var en kortere tur så det ble til at jeg valgte den. Etter å ha betalt 50 kroner på Vipps kjørte jeg opp til "Jeppedalsvegen vinter p-plass" hvor jeg tok på meg fjellski med skifeller og labbet gjennom skogen opp til Rustadkampen. Cirka en time brukte jeg på det, men det gikk mye lettere uten så mange pustepauser som Nordliskampen på randoski gjorde tidligere på dagen. Rustadkampen bød ikke på noe utsikt og må vel defineres som en tur for spesielt interesserte. >>>

Randonnée til Nordliskampen.

17.03.2024
Randonnée/Telemark
5.8km

Jeg har sett turrapportene til Atomsilda og har tenkt at Nordliskampen fortjener et besøk etter snøfall med randoskiene mine. Etter vind og snø på lørdagen passet det ypperlig å besøke Nordliskampen i pent vær på søndag. Vegard fikk jeg dessverre ikke med meg, det hadde vært fint å bruke ham til å tråkke løype for meg oppover, men han ville i Aron å stå slalåm med en kamerat. Turen oppover ble innmari tung syntes jeg. Både skiene mine og skistøvlene mine er tyngre enn det som er vanlig nå, og det var ingen spor jeg kunne følge heller. Men med mange korte pauser og fotopauser kom jeg til topps etter 1:50. Utsikten fra toppen far flott; særlig nordover. Jeg tok en matpause i sola ved masten før nedkjøringen. Når det gjelder nedkjøringen var det best lengst øverst, litt >>>

Kort fottur til Vardåsen i Gjerdrum.

12.03.2024
Hike
1.5km

På vei hjemover fra skituren til Vardehøgda i Nes ble det til en kort tur opp på Vardåsen i Gjerdrum. Her gikk jeg til fots på stier i snøen, men passerte et langrennsområde på vei til toppen.

Strøkne langrennsspor og bushing til Vardehøgda.

12.03.2024
9.9km

Det hjalp ikke at det var skisprint i Drammen; jeg ville gå på ski selv, og ikke se på andre som bedrev den aktiviteten.

Til Holterkollen på brodder.

10.03.2024
Hike
6.1km

Fottur i mars pleier jeg ikke være så ivrig på, men opprinnelig turplan ble kansellert pga mye fyll og fanteri under 5-mila i Kollen denne helgen. Snøen i skogen var fast nok til å gå hvor som helst, så dette ga mersmak for flere turer fremover.

Høgåsen fra Urdevann med randoski i regnvær

03.03.2024
Randonnée/Telemark
7.2km

Etter drøyt fire timer med Vasaloppet på TV følte jeg behov for frisk luft. Valgte det sprøeste jeg kunne finne på: Randonnéeski i langrennsløypene fra Urdevann i regnværet og en liten toppbestigning. Ikke vær for langrenn i dag, men så likevel tre personer sammen på langrennstur i løypene. Ellers fikk jeg gå alene. Jeg brukte feller på skiene hele veien til topps, mens returen gikk på glatte ski.

Langrennsløypene på Hovden mot stadion.

01.03.2024
8.2km

Tidvis lett snøvær. Men ble en fin tur og mye bedre sikt i langrennsløypene ned mot stadion.

Kort skitur på Hovden mot fjellet.

29.02.2024
9.1km

Dårlig sikt. Litt regn i starten av turen. Hadde tenkt meg lenger opp på fjellet, men hadde ikke noe der å gjøre i flatt lys, vind og litt regn. Ikke noen drømmetur, men fint med litt frisk luft.

Storenosrunden.

27.02.2024
12.0km

Den ekstreme stivheten i beina fra foregående dag forsvant etter frokost, så selv om det i dag var skyet ute ville vi ut på tur. Jukset litt og betalte 125 kroner per person for å ta stolheisen opp til Storenos. Så stupte Vegard og jeg inn i fjellheimen hvor jord og himmel gikk i ett. Det var ikke lett å se bakken, men stikkene langs løypa hjalp veldig på sikten. Vi stoppet for en brødblings på høyeste punktet av løypa, men etter det var det et stykke hvor Vegard mente det hadde vært svart løype om det var alpinbakke. Rød tror jeg. Ble i hvert fall veldig til ploging og jeg ble stiv i beina igjen. Men litt lenger nede kom vi under skylaget og det var plutselig veldig fint og god sikt igjen. Antydning til sol også. Det ble en lang bakke med god fart ned til leiligheten vår igjen >>>

Slalåm og Rando på Hovden.

26.02.2024
Alpine skiing
53.2km

Vegard og jeg ville benytte denne fantastiske solskinnsdagen til slalåm i Hovden alpinsenter mens jentene heller ville gå Stornosrunden. Det ble en god del løssnøkjøring utenfor løypene og så tok jeg en tur alene med skifeller opp på Hovdenuten hvor det var flott utsikt utover fjellheimen. Og nedkjøringen derfra var dagens høydepunkt. Men fyttirakker’n så sliten man blir etter en slik dag.