Archive - Date

Familietur til Vågakallen

18.07.2020
9.3km

I likhet med mange andre benyttet vi koronaferien 2020 til å besøke Lofoten for første gang. Vi hadde på forhånd blinket oss ut Vågakallen som et turprosjekt vi håpet var passelig ambisiøst for familien, men som sannsynligvis var avhengig av gode forhold for å kunne gjennomføres. Vi ankom Svolvær i pøsende regnvær fredag kveld, men Yr lovet sol og oppholdsvær allerede lørdag ettermiddag, så vi bestemte oss raskt for å prøve oss allerede den første hele dagen i Lofoten. Vi drøyde turstart til etter kl 12 for å gi solen størst mulig sjanse til å bryte gjennom det lave skydekket, men det så fortsatt ganske mørkt ut når vi begynte å gå innover langs Djupfjorden og vi la merke til at Yr stadig vekk skjøv det varslede finværet utover. Like etter elvekrysningen innerst >>>

Knutshøe

11.07.2020
12.1km

Middagsnuten og Daurmålsnuten

04.07.2020
14.3km

Kjørte til Kysnesstrand i ex-Jondal og så langt oppover grusveien som mulig. Veien var utbedret noe siden sist jeg var her, så det var nå kurant å kjøre opp til ca 300moh. Deretter fulgte jeg stort sett Geir sin rute til Middagsnuten, via Grønrimb og Skitnasætret og så offpist opp til toppen. Temmelig bratt siste kneiken til toppen. Fantastisk utsikt, spesielt hvis man går litt nærmere den bratte siden ned mot fjorden. Tok en liten matbit her mens jeg studerte rutemulighetene til neste topp. Så tydelig rampen som Geir og Rune fulgte, men hadde lyst å prøve å finne en rute opp ryggen, og heller følge rampen ned igjen. Kom meg greit ned igjen fra Middagsnuten litt lenger øst enn hvor jeg kom opp, litt mindre bratt her. Så over kuppert terreng bort til øverste del av Middagsdalen >>>

Råsefjellet og Horga - Alver/Lindås komplett

27.06.2020
17.2km

Etter forrige helgs padletur ( 4 topper i Osterfjorden - Osterøy komplett ) hadde jeg endelig los på komplettering av Lindås/Alver-listen, så når en ledig ettermiddag dukket opp var det ikke vanskelig å velge turmål. Kjørte til Stussdalen hvor jeg måtte forsikre grunneier, som tydeligvis er i en eller annen konflikt med DNT, om at jeg ikke hadde tenkt meg til Kalvedalshytten (i så fall kunne jeg bare snu og kjøre ned igjen). Fulgte T-merket sti til Råsefjellet, hvor jeg i likhet med tidligere besøkende var oppom alle potensielle toppknauser. Jeg tror toppen lengst mot nordvest er den høyeste. Med det var Lindås/Alver komplett og dagens hovedmål unnagjort, men etter en såpass lang kjøretur kunne jeg ikke gi meg enda. Jogget derfor videre i retning Horga i Masfjorden kommune. Ganske bratt og ulendt opp til denne toppen, >>>

Map     3 comments

4 topper i Osterfjorden - Osterøy komplett

19.06.2020
17.9km

De to siste toppene på Osterøy-listen har plaget meg en stund. Med bilvei som utgangspunkt er det en lang og strabasiøs tur i lite turvennlig terreng som har blitt nedprioritert mange ganger. Jeg prøvde meg i påsken ( Raunelifjellet ), men valgte å snu på første topp pga mye snø. Den gangen bestemte jeg meg for å ta siste topp fra fjorden for å slippe å vende tilbake til det samme terrenget, og nå var det omsider en dag med kombinasjonen perfekt padlevær og null planer/forpliktelser. Kjørte til den lille båthavnen i Vikanes og pumpet opp den oppblåsbare kajakken jeg skaffet meg i høst. Etter knappe ti minutter var jeg på vannet og padlet utover i nydelige forhold med nærmere 30 grader i luften og helt vindstille. Når jeg først var i området måtte selvfølgelig de tre toppene på Hokøy >>>

Map     2 comments

Ruklehaugnuten

31.05.2020
Duration:
3:41h
16.3km

Årets siste skitur i fantastisk pinsevær. Kjørte til Herand for andre dag på rad, tok av mot Vårhaug (bomveg 50 kr) og kjørte helt til enden av den gode, men bratte grusveien hvor det var parkeringsplass for ca ti biler. Ingen antydning til vinter ved starten på turen, men trengte bare bære skiene drøyt 100 høydemeter før det var sammenhengende snø. Hadde egentlig planer om å følge Geir sin rute mot Vatnasetnuten, men vannet var delvis åpent og det var generelt lite snødekning i den retningen så jeg fulgte heller snøen i retning Samdalsbrotet. Derfra hadde jeg valget mellom å renne ned til Samdalsstølen og følge ryggen på motsatt side, eller å vende nordover for å holde høyden i øvre del av Botnane. Etter noen minutters beslutningsvegring landet jeg på sistnevnte. >>>

Vikefjell

22.05.2020
2.9km

Parkerte i en liten lomme langs veien og tok stien opp fra vest. Litt pussig at en så tydelig og godt merket sti starter rett fra en såpass trafikkert vei, uten noen gode tilkomstmuligheter, det var knapt nok en veiskulder å gå på. Fulgte en annen sti ned igjen på motsatt side. Ganske bratte svaberg nedover her som sikkert kan bli sleipe når det er vått. Til slutt god grusvei ned igjen til hovedveien.

Husnes

22.05.2020
9.3km

Hadde egentlig tenkt meg på ski i dag, men når jeg stod opp hadde værmeldingen endret seg fra kvelden før og viste nå sterk kuling i høyden, så jeg ombestemte meg og gikk for noen småtopper i steden. Kjørte til idrettsbanen på Husnes og jogget først opp på Kaldestadåsen. Måtte krysse et avsperret anleggsområde, men det var ingen aktivitet her denne dagen. Flott tilrettelagt sti med grus, steintrapper og klopper. Løp ned igjen på motsatt side og satte kursen Bogsnesåsen. Fin sti både opp og ned her også. Så tilbake til bilen og videre mot Vikefjell .