Archive - Date

Raudsandberget

22.04.2019
1.2km

Etter En Bjergtravers... hadde vi tid til en tur på Raudsandberget også. Etter litt research fant vi fram til parkering og stistart ved vassverket på Hyllmyra. Skilt viste at vi var på rett vei. De første vårblomstene er på plass. Som alternativ til hovedstien fant vi en svakere og brattere sti på veg opp. Dermed blei det en rundtur. Tjern oppe på toppen. Riktig så idyllisk. Utsikt til byen oss. I tillegg til masta på høyeste punkt var den en rekke varder på andre toppunkt. Slik klarte vi å strekke turen til en halvtime.

En Bjergtravers...

22.04.2019
Hike
5.9km

På en sommerlig 2. påskedag tok Brynhild og jeg en tur til Averøya. Satte av syklene ved enden av skogsvegen som går oppunder Bjerga fra Leitet. Deretter kjørte vi til Reitan, hvor det faktisk var skilta til Søbstadberget. Godt, da blei det sikkert sti oppover. Kommer fort over skoggrensa her ute. Her ser vi utover mot Henda og øyene rundt. Flott utsikt fra Søbstadberget. Søbstadberget. Etter å ha passert den litt lavere toppen med masta fulgte vi sti videre. Mye stier i området. Her er en tydelig stisplitt. Vi fulgte den høyre som førte oss til Bjerga midt. På denne strekningen var stien tidvis noe svak. Fra Bjerga midt så vi tilbake mot Søbstadberget og Henda. Herifra fant vi også sti videre. Den var stort sett grei å følge, og sporadisk var den også merka med hvite sløyfer.

Helgehornet

19.04.2019
Hike
3.5km

Etter morgenskituren rydda vi ut av hytta, og guttene fikk seg ei fotballøkt på kunstgrasset i Hornindal. På veg hjemover til Molde tok vi en avstikker oppom Helgehornet i det fine vårværet, en prominent utsiktstopp på grensa mellom Ørsta og Volda. Turen starter i Ørsta, toppen ligger i Volda. Vi kjørte oppover skogsvegen på utsida av Helgehorntunellen. Vegen blei gradvis dårligere, men vi kom helt til endes, hvor vi parkerte. En fin sti gikk herifra opp gjennom barskog, seinere blandingskog på østryggen. Det varte ikke lenge før vi kom over skogrensa. Fin utsikt mot Lidaveten (nærmest) og de høyeste toppene i Hareid og Ulstein, Blåtind og Kongsvollen, i bakgrunnen. Liahornet har fortsatt litt snø helt til høyre. Ved å utvide perspektivet får vi med oss Liadalsnipa enda >>>

Sandegga frå Sleddalen.

19.04.2019
6.7km

På skituren frå Sleddalen til Sandegga er det dei to nordlegaste toppane som er vanlegast å besøke. Sørtoppen, den høgste, er mest vanleg å nå via sørryggen. Men sørtoppen kan også nåast frå Sleddalssida, via ei bratt snørenne. Denne snørenna var godt synleg frå turen vår på Kamben inst i Hjørundfjorden dagen før. Det var varsla mildare vér framover. Slik kom ideen om ein morgontur til. Håpet var at morgonsola kunne tine overflata i den nordaustvendte snørenna, alternativt at det framleis var tørr laussnø her. Samstundes ville utoverhengande skavlar over renna utgjere ein mindre risiko tidleg på dagen. Og snøen vidare nedover (austvendt) ville ha fått passe soltining. Hytta ved Kalvatn skulle pakkast ut denne formiddagen. Slik sett passa det også bra med ein morgontur. >>>

Gjugra

18.04.2019
9.2km

Ettermiddagstur til "treriksrøysa" Gjugra (Grensene mellom Ørsta, Volda og Hornindal møtes her enn så lenge). Kjørte bomveg (30 Nkr) til Kvivsdalssætra. Hadde håp om skiføre herifra, men den gang ei. 15-20 flate minutter til fots før skia kom på der det tok til å stige. Interessant terreng oppover. Fant ei fin linje som gav skogskjøring med god flyt på returen. Turen går stor sett i terreng med vestlig komponent, og føret var fint på ettermiddagen. Vi vinner høgde. Vi ser ned til Kalvatn. Sunndalsnipa og Eidskyrkja/Kyrkjefjellet ruver over Austefjorden. Sur vind på toppen, men utsikta var grei. Her mot Sandegga. Mot Hjørundfjordfjell. Jakta skiller seg ut til høyre. Mye fin snø på returen. Kvivsdalssætra.

Dukhornet

17.04.2019
8.5km

Onsdagen i påskeveka planla vi tur til Dukhornet, ved Bakkedalen innst i Hjørundfjorden. Marius sleit med ei forkjøling og søv nokre timar ekstra på hytta medan vi andre var på tur. Ingen av oss hadde køyrd Skjåstaddalen eller vore i bygdene innst Hjørundfjorden før. Det var i seg sjølv ei mektig oppleving på slik ein fin vårdag. Sola vermde godt då vi starta på bilvegen oppi Bakkedalen. Der vegen er i ferd med å kome opp i dalen sette vi frå oss bilen, og det vart ein halvtime med skibering fordelt på 150 høgdemeter. Vi var litt vel utolmodige med å kome oss på snø, så det var noko kronglete skog i starten. Vi hadde nok tent på å følge råsa litt lenger. Fjordidyll. Skogen har åpna seg, sola varmer og fjorden ligg blank under kvite tindar. Det er ein lang bakke opp til >>>

Kyrfonntinden - Sjøboltinden

13.04.2019
21.1km

Finvær og skareføre. Tida var inne for å ta turen gjennom Strupen til disse litt bortgjemte toppene mellom Bøstølen og Valldal. Per-Ivar blei med oss, så vi plukka han opp på Øran. Fant like godt ut at vi skulle prøve veien opp mot Tuten, og kjørte så langt det var brøyta. Herifra var det skuterspor, frossent sådan, på traktorveien innover dalen. På sporet fra Tuten. Grønnfonnfjellet ruver i bakgrunnen. Trikkeskinner... Tilbakeblikk mot Nonstinden. Et flakskred har tatt mye av Bøstølslia. På veg opp Strupen. Dagens to hovedtopper sees over oss. Fra Strupen tok vi stegjern på beina og skia på sekken og gikk rett opp mot Vestre Kyrfonntindan. Fine snøforhold. Kyrfonntinden. Fin snørygg som vi gikk på ski til litt nedunder den lille hammeren. Litt eksponert videre, kjekt med >>>

Map     2 comments

Høgsvora m/ småtopper.

10.04.2019
11.5km

Fridag og fint vær. Planen var egentlig å ta en tur opp Storskreda på Næremstindan. Da vi kom inn Kjersemdalen konstaterte vi at snøen hadde trekt seg tilbake et stykke oppover lia. Skibæring frista ikke, så da kjørte vi likegodt videre opp til Kjersemfjellet. Der parkerte vi ved fylkesgrensa, der asfaltveg gikk over til preppa langrennsløype. Fulgte langrennsløypa et par hundre meter før vi tok ut i terrenget på snøfelter. Skareføre, men sola begynte å tine overflata i sørvendte kneiker. I skaret mellom Åsrørne og Litlelia. Gjenværende snø blei premissgivende for rutevalget videre i retning Høgsvora. Snart oppe på Litlelia. Tilbakeblikk mot Åsrørne nærmest. Sunnmørsalpar i det fjerne. Fra Dyrshamrane mot Sunnmørsbotnen hvor vi hadde et fint nedrenn på returen. Ei god >>>

Trippel Skarven

19.03.2019
12.0km

En fin formiddag i anmarsj, og jeg hadde beleilig nok muligheten til å tilpasse arbeidsdagen litt. Glimrende! Tok turen til Skorgedalen som også hadde en dæsj nysnø å tilby. Hadde egentlig hatt Smørbottind i tankene, men Skarven inviterte med den tilsynelatende beste snøen. Satsa på å rekke opp før sola tok for hardt på snøen. Mesteparten av sporet gikk forøvrig kun opp til Skorgedalsbu. Tilbakeblikk mot Smørbotn. Kunne se ut som snøen var noe mer vindpåvirka der. "Sporsnø I" "Sporsnø II" "Sporsnø III". Fra toppen mot Måndalsfjella. Etter å ha kommet ned til parkeringa gikk jeg opp alpinbakken. Snøen holder seg tørr ei stund til her. Skyslør på veg ute i vest. Nyseterskarven blei utpekt som mål. Ferdigtråkka spor her også. Idyll ved Storstølvatnet.

Kvidalen

16.03.2019
5.4km

Planen var egentlig å gå på Goksøyra, men Marius var tung i beina etter mye trening gjennom uka og full kamp på 80 minutter fredag kveld. Vi tok derfor en rast oppå flata før vi lekte oss ned skogen i laussnøen. Vi fant, vi fant! Skikkelig godsnø i skogen. Om en treffer finnes det noen åpninger opp skogen fra Kvidalen. Mot Litj-Skjortene. Vinden har bearbeida snøen over skoggrensa. Det har flata ut. Eresfjorden ligger blank bak oss. Rast før retur. Vi ser over til Trolltinden og Åbittinden i bakgrunnen. Atskillig mer folksomt der tenker jeg.