Archive - Date

10.09.2022
1:54h
4.4km

Jentene manglet to 5 med turbo tur og selv om været ikke var det beste fant vi ut at i dag var dagen. Jeg tok med Nordic cab vogna og pulk oppsett igjen og pga dårlig and kaldt vært dro begge opp den først 7-800 meter før største jente måtte ut, pappa var sliten. Så kom vi til slutten av der jeg kunne dra vogna og herfra gikk vi alle 3 over en fin kledd sti over myra før det ble en dårlige sti hvor vi alle sammen ble veldig vått. Vi kom oss til lavvoen og fikk spist litt og drukket litt kakao før hjemturen. Her var alle kald og turen var tung. Plutselig så største jenta en frosk i myra. Frosken ble redningen da de ville holde den og etterpå var det froskesnakk til vogna. Nedover gikk i god fart og hele turen hjem var alle glad pga frosken. Tipper denne turen blir husket mest >>>

Ti på topp finnheimfjellet

09.09.2022
3:21h
16.3km

Årets siste ti på topp (for min del). Jeg dro litt tidlig fra jobb på en ganske grått dag. Skydekke var lav og det var regn i luftet. Jeg begynte turen med å gå så fort jeg kunne og ble fort sliten. Heldigvis klarte jeg å fortsette i god fart oppover. Det ble kaldt og vått og jeg bestemte meg for å ikke ta noen pauser. I 800 moh høyde forsvant alt av utsikten og det var bare å presse på. På toppen var det vekslende regn og sludd og øyevippene hadde iskrystaller på seg. Jeg tok et par bilder og måtte ned fort. Begynte å gå litt feil nedover før jeg gikk på skrå bort til stien. Fant den så vidt og kom meg ned til under 600 moh der skyene endelig slapp meg fri. Så begynte jeg å jogge det jeg kunne tilbake til bilen både fordi det var kaldt men også fordi jeg endelig >>>

Turorientering nord tromsøya del 2

04.09.2022
0:36h
2.6km

Turorientering skittenelv

04.09.2022
3:02h
10.7km

Dagens turorientering hadde jeg ikke gledet meg så veldig mye til. Jeg husker hvor vått og myrete terrenget var i område så forventningene var ikke så stor. Til vår overraskelse ble dette årets favoritt turorienteringstur. Selv om det vår vått var det også fantastisk fint med både blåbær, tyttebær og sopp plukking underveis. Vi fikk krysse en elv på ett tre som har ramlet over elva og alle poster kunne man orienterer seg til utfra terreng uten å måtte bruke kompasskurs. Vi ble selvfølgelig våte men dette var en perfekt høstdag hvor vi hadde det kjempefint sammen. Vi fikk til å med krysse en veldig myrete område uten å sette oss fast i gjørme. Alle poster ble funnet og det ble mye fin snakking underveis. Nå er det bare 4 poster igjen.

Ti på topp blåkollen

03.09.2022
2:14h
8.0km

Etter turen tidligere denne dagen med jentene var det guttetur opp til blåkollen. Eldste gutten mangler nemlig 3 turer for å få ti på topp kopp og det begynte å haste. Rett før turen spiste han en stor burgerking meny med cola og det gjorde turen interessant. Underveis ble det mye lyd fra han og formen hans ikke var det beste. Han klarte å ikke kaste opp på veien opp og etter mange pauser kunne vi endelig slappe litt av før den kalde vinden gjorde at vi måtte ned igjen. Turen ned gikk bedre enn opp men han var fortsatt ikke helt i formen. Stakkars Nicklas.

Ti på topp Høyde 430 med jentene

03.09.2022
3:28h
8.5km

Jentene mine manglet 1 tur for å få en ti på topp kopp så i dag ble det turen opp til høyde 430. Da minste var litt for liten til å gå hele veien tok jeg med sykkelvogn som jeg dro bak meg som en pulk med hjul. Gikk egentlig greit men det ble en slitsomt tur. Været var skiftende men humøret til jentene var overaskende bra og det ble en veldig fin tur. Det ble tid til blåbær underveis og ved grusveiens ende gikk vi opp alle sammen til toppen. Her fant vi en plass uten vind hvor vi spiste reindsdyrsnacks og jentene fikk sjokolade premier siden de har vært så flink å gå tur i år. På veien ned fikk begge sitte en del i vognen da det ble ganske så kaldt. Nå gjenstår 2 5 med turbo igjen før jentenes sesongen er også i boks.

Turorientering nord tromsøya

02.09.2022
1:35h
6.2km

Fjørtofthytta

02.09.2022
0:50h
2.7km

En ny tilsyn på en nydelig høstdag. Det var rart å se hvor annerledes alt var siden siste besøk. Det går fort mot høst og det var tydelig å se med fargeendringer i skogen. Det ble en rask tur i dag da jeg måtte skynde meg ned for å kunne gå en orienteringstur med eldste gutten etterpå. Møte 3 damer som besøkte hytta mens jeg skulle utføre tilsyn. Alt så bra ut og jeg skyndte meg ned. Jeg rakk å ta en liten omvei ned til demningen. Her var det fint. Håper jeg kan utforske litt mer neste gang. Vi får se.

Ti på topp Storskardfjellet og Tromsdalstinden.

25.08.2022
4:52h
18.7km

Været var fint og jeg gikk en liten timer tidlig fra jobb for å rekke å ta to ti på topp samme dagen. To med elsykkel til begynnelsen av stien opp til geografiske midtpunktet og gikk så fort jeg kunne oppover. Været var nydelig og det var varmt. Overaskende nok klarte jeg å komme helt opp til midtpunktet uten pause og derfra var det bare å gå mot storskardfjellet. Her var terrenget litt vanskeligere for føttene mine men om ikke så lenge var jeg også på toppen her. Plutselig endret været seg og jeg måtte ta på meg vindjakke. Ned mot tromsdalstiden ble det litt regnvær og turen videre var kaldt og vått. Endelig på toppen møt jeg en som har løpt opp. Vi pratet litt før jeg måtte ned igjen slik at jeg kunne sykle hjem før det ble mørkt. Hjemme var jeg fornøyd at to tur >>>

Ti på topp 1000 meteren

21.08.2022
3:32h
10.4km

Endelig en ti på topp jeg ikke har tatt før og som jeg har gledet meg til lenge. Jeg har ikke vært på mange tur i lyngen og må tilbake da turmulighetene er endeløs. Første biten på veien opp var gjennom en litt myrete terreng men med en fin sti og man kom rask opp til selve fjellet. Det var slitsomt oppover og jeg sliter enda med føttene men utsikten gjorde at det meste av smerten glemte jeg av. Vel oppe ved 800 meteren måtte jeg flire da 800 meteren er på 842 moh mens toppen, 1000 meteren er 935 moh. Jeg ble litt demotivert når jeg kom opp til 800 meteren og så at jeg måtte ned noen meter før jeg kunne fortsette oppover men igjen var utsikten redningen. På toppen gikk jeg noen meter forbi for å sitte på en stein slik at jeg kunne se en fantastisk fin blå vann og isbreene >>>