Archive - Date

18.07.2024
7:02h
18.0km

Ny dag, ny tur. Jeg og to kompiser fra jobb tenkte å prøve oss på Kvaløyas minst tilgengelig fjell for å hakket den av liste. Vi skyndte oss etter jobb og begynte oppstigning mot Tverfjellet. Her var jeg sliten i beinet men høydemetrene gikk unna og snart var det oppstigningen til Middagstinden. Løs stein og en bratt oppoverbakke igjen slet meg ut men til slutt var vi på toppen og kunne nyte utsikten. Vi så videre mot traversen over til trehørningen og det ble diskusjoner om vi hadde nok tid (og energi) til turen. Men til slutt begynte vi å gå videre. Vi måtte ned og rundt noen spicy vegger før vi til slutt kom oss til det punktet vi kunne gå mer på selve traversen. Likevel var det mange plasser vi måtte klyve oss ned og rundt før vi til slutt var på toppen. Fantastisk utsikt >>>

Turorientering Gimle og nord-tromsøya

14.07.2024
3:59h
10.7km

Jeg har lenge hatt lyst til å ta denne turen da det er både en >1000 moh pf og en gammel ti på topp. Bestemte meg for å gå fra denne siden da jeg ikke ville kjøre 30 minutter ekstra for å komme på en bedre sti. Dette var ikke lurt. Begynte turen med å følge en gammel traktorvei men fant fort ut at det var på feil siden av elva. Måtte gå gjennom masse vått myr/terreng og gjennom masse kratt. Ble oppskrapet og sliten. Milliarder av fluer plaget meg. Fant ut at jeg måtte til slutt bare gå oppover, noe som var vanskelig med masse løsstein og dritt. Til slutt kom jeg på siste stikk opp selve fjellet men her ble det løs igjen, bratt og elendig. Etter mye slitt var jeg på toppen. Fin utsikt men jeg vill bare ned. Fulgte riktig "sti" ned og det var bedre men da det >>>

Demningen

13.07.2024
2:04h
2.3km

I dag var det varmt og jentene ville badet. Vi gikk derfor opp til demningen for å se hvor tøffe de var. Turen opp var fint med litt blåbær plukking (for det meste grønne) også plutselig var vi der. Største var inn i vannet lenge, minste ramlet på rumpa og fikk føttene vått (det var nok for henne). Største svømte til selve demningshuset og tilbake og vi koste oss masse. Så noen fisk i vannet også. Nedover var de to kald men begge var strålende fornøyd med vår lille badetur.

Turorientering Eidskjosen/Storelva

Sollidalsakslen

2:05h
10.3km

Etter to fine tur med jentene mine ville jeg ta en kombinert hytta tilsyn, stolpejakt og topptur samtidig. Turen opp til hytta gikk fint og etter en rask sjekk at alt var i orden gikk turen videre etter stolper gjennom dalen. Her er det bare vakkert. Måtte gå litt fort for å rekke alt men må komme tilbake når jeg har mer tid, her er det virkelig fint. Oppover mot fjellet ble beinene mine sliten men til slutt var jeg på topp platået. Her er det fint å bare vandre. Var innom alle vardene jeg så her og på veien ned gikk jeg an annen vei for å se om jeg fant en sti jeg alltid lurte på. Fant den her og der men andre veien er nok bedre. Alt i alt en fantastisk tur i sola og en fantastisk dag rundt omkring i tromsø.