Archive - Date

Bringen

03.07.2024
10.2km

Etter en koselig kveld på Fønhuskoia kjørte vi til demningen sør i Strøen. Der hoppet vi over på sykkel og syklet rundt 3 km. Det gikk en del nedover, så returen ble litt tyngre enn ønsket. Satte syklene 690 moh og planen var å gå på skrå oppover til venstre. Det holdt en stund, men manglende mobildekning og tett skog gjorde at vi havnet litt til høyre for skaret og måtte gå ned igjen 30 høydemeter. Det er ganske bratt i skogen, og 200 høydemeter merkes på pusten og svetten. Returtracket er nok bedre å følge, men det er et par svapartier som man må passere enten over eller under. Tracket går ovenfor disse. Fin utsikt på toppen, men utsikten var ikke bedre enn på fryktelig mange andre topper. Så adkomsten tatt i betraktning skjønte vi ikke hvorfor den var med i bøkene. >>>

Ormtjennkampen

02.07.2024
4.4km

Etter Hærfjellet fortsatte vi i bil innover fjellet, og ved avkjøringen til Liomseter var det en åpen kafe, Holsbru kafe. Vi stoppet der og fikk deilige vafler og lading av telefonen min. Den gikk tom på Hærfjellet. Der sto det plakat som anbefalte rundtur på Ormtjennkampen, og advarte mot å ta den bratte stien ned fra toppen. Sporet rundt ligger også i peakbook, så vi fulgte rådet og gikk anbefalt retning, med klokka. Det var en fin tur, men det begynte å regne lett på slutten, så sikten mot nord og vest forsvant. Bratt ned igjen også på hovedstien, men helt greit. Kjørte videre til Fønhuskoia, en alt for lite brukt hytte i Vassfaret. Vakkert beliggende ved Strøen. I fin vær er det trivelig ved bålpanna. Vi var alene på hytta. Det er 100 kr i bompenger på Hedalsveien, og >>>

Hærfjellet

02.07.2024
Duration:
0:34h
2.6km

Været var ganske bra i dag også, gløtt av sol og oppholdsvær. Etter en god frokost på Airbnb leiligheten i Lillehammer kjørte vi ned til Møller verkstedet på Lillehammer. Der fikk vi tak i den manglende skruen til tverrstaget (se dag 1), og lånt en pipenøkkel så alle fire skruer ble festet ordentlig. Kjørte så til Vestre Gausdal og tok fjellveien mot Etnedal. Når vi kom opp bakkene parkerte vi ved Astridbekken skistadion. Hærfjellet er en relativt kort tur, men er med i boken "Kremen av topper". Og det var det! Flott sti oppover, og panoramautsikt med stort pluss for sikttavle. Mobilen min gikk tom for strøm, så jeg har bare lagt inn tracket opp til toppen. Vi hadde retur samme vei, og kjørte videre mot Ormtjernkampen. se turrapport Dag 3 se turrapport Dag 4, tur 2

Skeikampen fra Gammelsetra

01.07.2024
Duration:
2:58h
10.3km

Vi kjørte fra Tynset etter nok en "hotell"-frokost på Tynset Rom & Camping. Ferden gikk over Friis vegen på nytt til Ringebu, og derfra ned til Øyer hvor vi skulle på Norsk vegmuseum. Det viste seg å være tre museer, og vi startet i det første som var Kjøretøymuseet. Der fikk vi god guiding og mimret over barndommens bilmodeller, samt mange vi ikke hadde sett før. Fikk et innblikk i norsk bilproduksjon opp gjennom tidene, som var mye mer enn Troll og Think. Tiden fløy, men vi skulle nå en fjelltur før overnatting på en Airbnb leilighet på Lillehammer, og ikke minst fotball-EM med flere kvartfinaler. De andre museene må vente! Vi kjørte til Skeikampen og inn Torsdalen til Gammeldalen seter. Derfra fulgte vi god merket sti opp på platået. Frem tok vi litt feil >>>

Storviglen

30.06.2024
40.2km

Vi hadde en deilig frokost på Tynset Rom & Camping før vi kjørte til Røros. På bensinstasjonen fikk vi lånt en skiftenøkkel og strammet de tre skruene på tverrstaget (se dag 1). Etter en softis og nistesmøring bar det videre til parkeringen ved veien inn til Ljøsnåvollen. Vi hadde med sykler. Uten det er dette en svært lang tur. Men veien går opp og ned, og stedvis var det grov grus, så sykkelturen var ingen "walk in the park"! 12 km hver vei. Det kom noen korte regnbyger, så vi tok et par pauser under noen store furuer. Heldigvis ga regnet seg før fotturen startet. Vi forlot syklene på Ljøsnåvollen og fulgte god sti som går til venstre for toppen mot Sverige. Vi ventet lenge før vi forlot stien, men fra 1250 moh er det egentlig ikke noen sti, mest stein med >>>

Store Kvia

29.06.2024
Hillwalk
11.6km

Endelig var tiden kommet for årets fjellraid med Halvor. Men nok en gang slo været i Sør-Norge seg vrangt. Det var meldt kjølig med byger på Vestlandet og Trøndelag, snø ned til 1500 moh. Hovedmålet var Trollheimen, men det ble forlatt denne gangen også. Det viste seg at Østlandet nok en gang var best, utover i uken best sør på Østlandet. Vi så at Storviglen kunne nås, men det blir ekstremt lang dag om man starter om morgenen fra Asker. Vi la derfor inn en overnatting på Tynset, og et turmål på veien. Valget falt på Stor-Kvia, en kremtopp fra Erik Thommessen sine bøker. Vi kjørte til Fåvang og tok småveier forbi Søre Brekkom og Stortann til Saubu. Flotte seterområder, og store avstander! Fra Saubu var det en lett tur til toppen. Vi fant flest stier på vei opp. Returen >>>

Slafjellet

13.06.2024

Var på seksjonstur til koselige Fønhuskoia. Gikk en tur i regnvær til Slafjellet. Tok stien opp fra demningen på Strøen. Passerte nedre Sløsætra, og tok til høyre like før øvre Sløseter. Sti helt til toppen. Det rant godt med vann i alle stier, men opp kom vi.

Gaustadtoppen

19.05.2024
Backcountry skiing
14.0km

Endelig klaffet været for en Gaustatopp skitur. Som vanlig ville vi ta hele ryggen på fjellski. Trond, Halvor og jeg kjørte fra Asker i 9-tiden, så snøen var alt bløt når vi satte i gang fra Flisetjønnskaret. Vi måtte bare bære skiene et par ganger opp de første brattene. Vi gjorde et dårlig valg og holdt høyden for mye. der ble det lite snø, så vi måtte renne ned igjen litt. Det ble et par steder til vi tok av skiene, ellers klarte vi oss til omtrent 1650 moh i hovedtoppen. Der valgte vi å gå på beina resten. De med Randoné ski kunne følge bratte snøflanker til toppen. Både Halvor og jeg hadde fjellski med vanlige bindinger, og skøyteskisko. Det viste seg at de var forferdelige å gå med. De satt ikke i det hele tatt på steinene. Jeg hadde heldigvis med vanlige skisko >>>

Østnestangen

12.05.2024
Hike
6.0km

Ann Kristin og jeg kjørte til Marmorveien vest for Tofte. Gikk en fin runde, dvs. den første kilometeren var alt annet enn fin. Skogsmaskiner hadde meid ned alt, og det så ut som en ørken der. Men så kom vi inn i reservatet som var veldig fint. Bortsett fra at Ann Kristin gled på sleipe steiner i strandlinja og slo skulderen, så var det en fin tur. Vi snudde ved en hytte som var med i TV-programmet "Eventyrlig oppussing". På returen gikk vi rundt Østnestangen.