Archive - Date

Collected lists

Knutshø ryggen

13.06.2020

På vei tilbake fra Stryn satte Ann Kristin og jeg endelig av tid til å gå på Knutshø. Vi måtte rydde oss ut av hytta, besøkte tante Brynhild på sykehjemmet og koste oss på bakeriet på Lom. Klokka ble derfor 15.30 før vi fikk startet. Planen var opprinnelig å gå til toppen og tilbake, men ettersom været var topp og kreftene holdt, ble det til at vi gikk hele ryggen, anslagsvis 16 km. Turen skulle ta 5-6 timer, og vi brukte 5 og en halv. Kan ikke si vi hadde mye pauser, så det er en bra tur. Turen har noen små utfordringer. Allerede i starten møter man en bratt klippe. Hold der stiene mot venstre. Det åpner seg et greit svaparti, greit opp, litt vanskeligere å komme seg ned. Videre er det bratt siste partiet mot toppen, men lettere enn det første stedet, og mange valgmuligheter.

Morgentur med ski på Gryta

12.06.2020

Etter at "ungene" reiste hjem fra Stryn ble det beising på hytta. Jeg hadde likevel lyst på en Randonee tur til. Siden Ann Kristin ikke var like lysten, ble det en morgentur før frokost. Sto opp halv åtte og var avgårde til kl 8. Måtte bære skiene de første 60 høydemetrene, men deretter nesten sammenhengende snødekke. Ved Seltuftene nesten 800 moh, støtte jeg på en hjort. Den forsvant ned i et bekkedrag før kameraet var stilt inn. Fra sporene virket det som at det var to dyr som kjølte seg ned en varm morgen. Det var stabile snøforhold, og fast snø etter natten, så jeg valgte en ganske direkte rute. Flott renn ned igjen, ikke så sugende som det blir utpå dagen. Rakk ned til en god frokost!

Natakupa

09.06.2020
4:18h
13.4km

Så ble det Stryneferie i Juni i stedet for Barcelona. Ann Kristin og jeg skulle feire 60-års dagene våre med storfamilien i et hus i Barcelona, men Korona stanset oss. Men Stryn viste seg fra sin beste side, og vartet opp med høyere temperaturer enn Barcelona. I slutten av uken vi var der var det nærmere 30 grader i bygda. Når jentene ville ned å gjøre sine obligatoriske innkjøp på Skogstad dro svigersønn Bjørnar og jeg på skitur. Vi gikk på beina fra hytta på Bøasætra, og allerede etter 100 høydemeter kunne vi ta skiene på beina. Det er minst 14 dager senere vår enn vanlig her. Bjørnar hadde fjellski og jeg Randonéski. Vi gikk opp Steindalen i et par skrådrag og rastet ved Steindalssteinen på rundt 900 moh. Videre opp venstre side av Steindalen uten å risikere å utløse >>>

Randotur fra Grotli

31.05.2020
4:34h
13.8km

Møtte Sondre ved Dønfoss og kjørte til Grotli. Halvor skulle få sin første Randonee tur. For å unngå for bratt nedrenn valgte Sondre Krosshø nord for Grotli. Det ble en fin tur på omtrent samme føre som dagen før, litt vel sugende på vei ned. halvor fikk dessverre vondt i hofta, trolig etterdønninger etter turen dagen før. Han satte seg på ca. 1400 moh og ventet på oss. Sondre og jeg gikk til topps og satt en halvtime i sola. Helt vindstille under toppvarden på vestsiden. Fint renn ned, men litt staking på slutten. Etterpå besøkte vi foreldrene til Ida og fikk deilige lefser i hagen. Så kjørte Halvor og jeg hjem. Spiste middag på kinarestauranten på Fagernes, og var hjemme rundt midnatt søndag kveld. Heldigvis var det pinse og fri på mandagen.

Skjåk sin kommunetopp

30.05.2020
9:13h
22.1km

Halvor og jeg kom sent til Nordal camping i Lom i går. Fant den utlagte nøkkelen og installerte oss i en campinghytte. Etter frokost kom Sondre som for tiden bor hos foreldrene til Ida nær Dønfoss. Været var helt konge! Vi hoppet over i bilen hans og kjørte inn Bøverdalen til Netosætre. Vi måtte bære skiene opp den bratteste skråningen før det ble slakt nok for fjellskifeller. Var lett å gå på en fin sti på en bar rygg. Når bratta var unnagjort gikk det i slakk stigning innover på fint og fast føre. Det er sen vår med mye snø i fjellet. Store skavler som vi måtte passe oss for. Tok derfor en konservativ rute mellom Midtre og Austre Hestbreapiggene i god avstand til tidligere skredbaner. Det ble varmt opp skaret, og jeg fikk høy hjerterytme og ble slapp. Har vært plaget >>>

Hestebottfjellet

04.05.2020
Characteristic:
Randonnée/Telemark
5.2km

Dag 2 av Hemsedalturen til Roy og meg ble et nytt forsøk på Hestebottfjellet. Dessverre viste det seg at snøen hadde blitt ganske våt i går, og i dag var det noen grader kaldere og ingen smelting. Vi tråkket derfor oppover på et tynt skarelag og håpet det ville smelte. Men det var en kald vind fra nord som hindret smelting. På vei opp gikk vi langt til venstre og rundet en topp på 1280 moh for å komme i le. Satt lenge i sola og koste oss. Snudde rett før toppunktet da man måtte ned igjen. Ikke fristende med Randone ski. Rennet ble likevel brukbart da skaren stort sett bar. Men alle gamle spor var veldig i veien, og nede i skogen var det vanskelig å unngå de knallharde dype gamle sporene. Vi hadde vurdert en dag til, men var slitne og føre ville ikke bli bedre neste dag. Kjørte >>>

Storeskardnøset

03.05.2020
Characteristic:
Randonnée/Telemark
7.2km

Roy og jeg skulle egentlig til Senja og gå Randonee turer med Sondre, men Korona ødela mye. Sondre ble omdisponert, men Tromsø åpnet faktisk i tide for at vi kunne tatt turer der. Været ødela nemlig også. Værmeldingene var så dårlige i nord, og så gode i sør, at vi kjørte til Hemsedal i stedet. Leide en flott leilighet på Hemsedal kafe. Vi kjørte direkte fra henholdsvis Tønsberg og Asker, og møttes på Noresund hvor jeg satte igjen dieselbilen. I tidsriktig El-bil tok vi siste etappe. Første dagen hadde vi tenkt å gå på Hestbottfjellet, men når vi kom til startstedet virket det veldig hardt. Planen ble lagt om til å kjøre til Storeskardvatnet og gå på solsiden. Der var det derimot svært lite snø, og vi møtte en lokal som sa at mye stein var skjult under nysnø. Da >>>

Knivsfjellet

19.04.2020
7.7km

Tur til Knivsfjellet og utsikten ved Himmelvannet sammen med Ann Kristin, Heidi og Halvor. Vi parkerte ved idrettsbanen sør for Klokkerstua. Det var allerede tørt i markene her ved kysten, og bare enkelte snøflekker å se. Vi gikk en merket runde med sola, begge merket Himmelvannet. Litt overraskende lang da den gikk noe forbi Himmelvannet, men fin. Deler av stien var temmelig ny og ennå ikke godt etablert. Rastet på utsiktspunktet litt sør for Himmelvannet, i sikker Koronaavstand fra de andre turgåerne. Det var bare knappe 40 dager siden Norge stengte ned, så alle mistenkte at alle andre var smittet.

Mot Pico Grande

16.03.2020
6.5km

Turrapport dag 4 og 5 Madeira tur med Ann Kristin, Heidi og Halvor, dag 6 (siste turdag): På morgenen skulle Ann Kristin i keramikkbutikken, men ble møtt av et skilt med at de var Koronastengt. Norge hadde vært nedstengt i fire dager, men dette var første tydelige tegnet her. Siste turdagen tok vi en av de mer spektakulære turene på Madeira, turen til Pico Grande. Pico Grande er ikke den høyeste toppen på øya, men turen går langs en rygg slik at man føler man er på topptur hele tiden, og toppunktet er markert med lett klyving på slutten (Heidi og Halvor hadde vært der før). Da det var dårlig vær på formiddagen og mye vind fikk vi ikke startet så tidlig. Vi kjørte til startstedet ved Boca da Corrida. Grei vei opp med bil. Det blåste, så vi gikk først en tur vestover i beiteområder i le. Men >>>

Levada Norte ved Campanario

15.03.2020
8.3km

Turrapport dag 3 Madeira tur med Ann Kristin, Heidi og Halvor, dag 4 og 5: Dag 4 gikk vi i bylevadaen som går innover Nonnenes dal. En veldig dramatisk Levada, og lenger enn man tror fra kartet. Tok ikke bilder. Dag 5 bestemte vi oss for å fortsette på Lavada Norte, denne gangen nærmere Funchal ved Campanario. Igjen satte vi en bil i østenden og startet fra vest. Ganske raskt kom vi til en del av Levadaen som var under oppussing. Ny støp, og tørrlagt. Det ble rett og slett ikke så sjarmerende. Men halvveis kom det inn en ny bekk, og det var det gamle levadaløpet igjen. Siste del reddet turen. Vi brukte rundt tre timer til fots. Det tar også en del tid å forflytte biler på de smale veiene. Turrapport dag 6