Med Audur og Knutur til Hvannadalshnukur (20.05.2017)  6

Written by Snilen (Lars)

Start point Sandfell (70m)
Endpoint Sandfell (70m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Hvannadalshnúkur (2,110m) 20.05.2017
Snæbreid (2,041m) 20.05.2017
Sveinstindur (2,044m) 20.05.2017
Visits of other PBEs Sandfell (80m) 20.05.2017 05:15
Hvannadalshnukur

Bakgrunn:
Jeg har i mange år samlet nasjonstopper verden rundt, og i september 2015 kom den nest siste toppen i Europa, Dufourspitze i Sveits, på plass. Da var det bare Island igjen. I juni 2016 inviterte jeg til avslutning av Europa-prosjektet på Island. Aud og Knut ville være med og tur ble bestilt. Like før avreise kom beskjed om at fjellet var utilgjengelig på grunn av bresprekker oppunder toppen og ville forbli utilgjengelig ut sesongen. En stakkar hadde 30. mai karet seg opp til 2003 meter over havet, bare ca 100 meter fra toppen, men der var det stopp. Flybillettene ble kastet og vi ble hjemme.

Ny tur ble berammet 14. mai i år, med samme besetning. Like før avreise var det meldt orkan og store nedbørsmengder. Etter samråd med turfølget ble nok et sett flybilletter kastet og vi lå på været for bedre værmelding. Jammen godt at jeg ikke dro med meg en haug med folk på disse avbestilte turene.

Det gikk ikke mange dagene, og allerede 18. mai ble ny tur bestilt, med god værmelding 19. mai og enda bedre melding 20. mai.

Tredje forsøk:
Vi valgte å være turister 19. mai og satset alt på at 20. mai skulle bli en knalldag. Dette skulle vise seg å være en god strategi. Vi startet fra parkeringen på Sandfell klokken 05:15, etter at vi så vidt hadde funnet parkeringsplass til den innleide koreaneren. Den første halvtimen oppetter gikk i havtåke, deretter var det bare strålende sol og skyfri himmel resten av denne lange dagen. Ikke en sky på himmelen, fin temperatur og 2-4 sekundmeter vind. Slikt er ikke vanlig i dette hjørnet av verden.

I ca 400 meters høyde burde vi fylt flaskene med vann, for lenger oppe var det ikke vann så tidlig om morgenen. Vi klarte oss likevel godt, ettersom mye rart drikke var med. Det var et par litt tunge partier opp til 700 meter, der vi traff sneen. Herfra var det lettgått, hard skare hele veien opp til en kul på 1820 meter. Noen tendenser til bresprekker ble observert på ca 1650 meter, men vi følte oss trygge uten taubruk på den faste snøen etter uværet som hadde fylt på med hard, sammenblåst snø.

Det er langt opp til kulen på 1820 meter, men med jevnt og rolig driv oppover var det god fremdrift. Frem til foten av Hnukuren gikk det lett, og vi bandt oss inn i tau og tok på stegjern før vi ruslet opp kneika mellom bresprekkene til toppen.

Undertegnede klarte ikke å holde tårene tilbake det siste stykket mot toppen. For en dag – for et vær og føre – og for et sterkt turfølge med en snittalder på over 70 år. Vi brukte godt under 6 timer til toppen, og var godt fornøyde med det.

Det ble et langt opphold med mange seremonier på toppen. Etter de obligatoriske toppklemmene ble det 3x3 hipp hurra, etterfulgt av en fantastisk tale fra Aud, der jeg ble klassifisert som en rødlistet art. Toppdramansvarlig stilte med både Svartadaudir og Everest-dram anno 2005, før det ble kondorering, solodrikking og kransekake med norske flagg og smellbonboner med dårlige vitser og ubrukelige hatter. Vi hadde toppen for oss selv, litt synd for det er jo gøy å sjokkere andre litt.

Fra toppen gikk vi en litt alternativ rute ned for å unngå trafikkproblemer. Masse store sprekker som er i ferd med å åpne seg. Det kan fort skje at fjellet også i år stenges av naturen tidlig i sesongen om disse sprekkene åpner seg skikkelig.

Gps-spor så langt batteriet rakk
Vi er kommet over havtåken
Hard og fin sne å gå på
En pust i bakken, ca 1400 meter
Oppe på 1820meterskulen
Mange små maur foran oss mot toppen
På tide med stegjern og tau opp sprekkepartiet
Tilbakeblikk mot 1820-toppen. Vi gikk i en stor bue utenom sprekkepartiet
Kondorer på toppen
Sveinstindur på andre siden av den store sletta
Snæbreid er ikke akkurat noen høydare, men over 2000 meter
Ni mil til andre siden av Vatnajøkull
Utsikt fra toppen mot kysten
Solo på toppen
Store bresprekker i ferd med å åpne seg nær toppen
En artig liten kloss på siden av toppen
Forblåste isformasjoner
Flere topper:
Nede ved sekkene insisterte Knut på at vi skulle utvide turen og ta med oss de 2 andre 2k-toppene i området, Snæbreid og Sveinstindur. Undertegnede kunne ikke protestere, ettersom jeg hadde sagt at jeg var med på alt etter at toppen var i boks. Aud lot seg også overtale, og vi ruslet i retning Snæbreid, med utsikt til Hnukuren fra nye vinkler. Litt tungt opp mot den flate toppen, siden det var et le-område med en del nysne. Videre mot Sveinstindur fulgte vi en rygg som var lett å gå. Toppeggen av Svenstindur var stegjern-føre.
Knut koser seg med en kola etter toppen. Klar for Snæbreid og Sveinstindur
Litt tungt opp til Snæbreid
Lange vidder her
Vi nærmer oss Sveinstindur
En lykkelig Knut på sin 3. 2000meter for dagen
Utsikt mot Jøkulsarlin, en 20 km2 innsjø med isfjell fra breen

Returen:
Det gikk raskt ned fra Sveinstindur, og vi satte kursen tvers over den digre sletta mot 1820-toppen. En svær gjeng møtte oss midt på sletta med brede ski, innbundet i tau. Det ble en lang vandring, vi begynte å bli slitne. Fra 1820-kulen gikk det greit et stykke nedover, lenger nede tråkket vi litt mere gjennom. Vi gikk forsiktig i de siste bratte partiene på barmark. Ganske slitne var vi, det er da man faller og slår seg på dustete steder. Aud vant som ventet sluttspurten ned til koreaneren, men vi kara var ikke langt etter. Vi klokket oss i mål på 14,5 timer, hvorav 2 timer pause og seremonier. Vi var ikke helt utmattet etter turen og feiret toppen med en bedre festmiddag på hotellet. Hvit duk, undertegnede i Addis Abeba finskjorte og Aud alias Teskjekjerringa i nye selskapssko.

Lang og seig vandring over sletta fra Sveinstindur mot 1820-kulen
Litt bløtt nedover i lia
Siste etappe på barmark ned til koreaneren

Tusen takk for en uforglemmelig dag med to av norges seigeste pensjonister. Aud har vært min trygge turkamerat gjennom 10 år på høye fjell verden rundt og Knut hadde jeg æren av å stå på toppen av Europas høyeste fjell for noen år siden, og jeg var med og feiret hans siste 2000-meter i Jotunheimen for noen år siden. Masse intern humor underveis på turen, uten at jeg skal gå i detalj her. Etter mye strev og frem og tilbake kom jeg endelig i mål med den siste av Europatoppene, en fantastisk gledesrus har ikke gitt seg enda.

Min Europatoppliste:
Min Europatoppliste inneholder alle europeiske selvstendige land etter FN’s definisjon. Se store norske leksikon Jeg har besøkt høyeste punkt i disse landene, som i 2 tilfeller(Ararat og Teide) ligger i andre verdensdeler. Biland som Gibraltar og Færøyene er ikke med.

Danmark og Luxembourg har endret høyeste punkt på grunn av nye målinger etter at jeg var der, men jeg har ikke reist på ny tur her, dette får være innafor når det gjelder slike jordbrukstopper.

De som vil diskutere lista inviteres til et to ukers seminar på Hurtigruta Bergen-Kirkenes tur/retur.

Albania Korab 2764 moh Sep2012
Østerrike Grossglockner 3798 moh Jun2015

Ser superflott ut

Written by MrSummit 09.08.2017 10:22

Wow. Dette ga meg et nytt ønsketurmål på listen!

PS. Mangler ikke Georgia på listen over Europas høyeste topper?

Sv: Ser superflott ut

Written by Snilen 09.08.2017 18:15

Alt er fint i godvær. Anbefaler å ta denne toppen spontant på god værmelding, ekstremt mye drittvær der oppe. Det er mange ulike lister over Europas nasjonstopper, jeg har min, som definert over. Kan legge til at det nylig er funnet en ny mulig nasjonstopp i Kosovo, evnt Serbia for de som ikke anerkjenner Kosovo som egen stat.

48/48

Written by otto 27.05.2017 20:12

Gratulerer til LARS med alle nasjonstoppene i Europa.

Gratulerer med eventyrlig

Written by Stigun 25.05.2017 18:07

avslutning av utrolig respektinngytende topprosjekt over mange år! Fantastisk flott sisteetappe, med bunnsolid turfølge!

Takk for alle gratulasjonene

Written by Snilen 24.05.2017 23:56

Jeg har fortsatt ikke kommet helt ned på bakken etter turen. Gledesrus

Sv: Takk for alle gratulasjone

Written by mortenh 25.05.2017 00:11

Gratulerer herfra også Lars. Er veldig imponert over deg, men også over turfølge ditt. Er ikke så mange seniorgrupper som går turer av dette kaliberet ...

• +

Sv: Sv: Takk for alle gratulas

Written by Snilen 25.05.2017 10:38

For et vær!

Written by Nils 24.05.2017 12:24

Nydelig tur da, og for et vær dere fikk! Som du sier Lars, er ikke sånt vær så vanlig der oppe. Snakk om fullklaff!

Ga skikkelige assosiasjoner til vår Beerenberg-tur på Jan Mayen i 2008 dette!

Grattis!!

Written by Gråbein 24.05.2017 11:59

Gratulere med vel gjennomført! Imponerende, og for en flott tur. Sprek gjeng esse.

Flott gammel kjenning!

Written by Øyvindbr 24.05.2017 10:47

Og dere hadde mildt sagt bedre vær enn vi hadde i juni 2011!!!

Ser ikke bort fra en ny tur neste gang jeg er på Island, når det nå måtte bli...

Gratulerer med nasjonstoppfangsten!

Gratulerer!

Written by Olepetter 24.05.2017 08:49

Gleder meg med dere, men skulle dere ikke gå på ski?

Sv: Gratulerer!

Written by Snilen 24.05.2017 23:55

Vi vurderte det, men med hard og fast snø var det fint til fots. Selve toppturen hadde vi nok ikke spart noe særlig med ski, men runden over til de to sekundærtoppene medførte noen ekstra kilometer med flatt terreng, så her hadde nok ski lønt seg.

En stor overraskelse

Written by TERJES 24.05.2017 01:48

Jeg var sikker på at dere hadde skrinlagt denne turen for i år. I og med at du hadde kastet billettene trodde jeg du var i Horten. Jeg ringte deg 18 mai med formål tur til Utsikten. Men rapporten fra Hvannadalshnukur virker hakket mer eksotisk enn turen min til Utsikten. Gratulerer med vellykket Islandstur.

Hvannadalshnukur

Written by JoSo 24.05.2017 01:22

Gratulerer med et fantastisk & fullført prosjekt, Lars! Og gratulerer til dere alle 3 med en praktfull tur til Island :)