Tøffe vinterbestigninger (18.01.2005)

Himmelbjerget (147m) 18.01.2005
Møllehøj (170m) 18.01.2005
Yding Skovhøj (170m) 18.01.2005

Turen startet med en ferjetur til Fredrikshavn, deretter ca. 2 timers kjøring langs E45 sydover, forbi Århus og Skanderborg, før jeg svingte av motorveien i retning Danmarks høyeste fjell. Bilen slet tungt i bakkene, men til slutt kom jeg på toppen. Her var ingen parkeringsplass, så jeg måtte kjøre litt forbi og ned igjen før jeg fikk parkert. Et tungt gress-felt måtte forseres, og ikke nok med det, heisen fungerte ikke, så jeg måtte gå alle trappene opp til toppen av tårnet. Sulten var jeg også, men restauranten var også stengt. Ja man må virkelig slite for disse toppene ! Jeg hadde god tid og benyttet anledningen til å besøke flere tinder i området, deriblant det mer kjente Himmelbjerget som lå litt lenger unna i lende.

Egentlig hadde jeg tenkt å vente med dette fjellet til jeg nådde gåstol-stadiet, men når jeg var ute på oppdrag bare 20 minutters kjøring unna, ble fristelsen for stor.....

Hva som er Danmarks høyeste punkt er en liten farse. Det går rykter om at bonden som eier Møllehøj gjennom flere år har pløyet marken med plogskjæret vendt slik at jorden alltid vippes oppover, dvs mot toppen og at Møllehøj på denne måten blir noen cm høyere for hvert år. Ikke bare i Jotunheimen og på Pyttegga at men driver med finmåling og forsøk på manipulering av høyde og primærfaktor på toppene.

Litt mer info om Danmarks høyeste tinder fra danske media:

Møllehøj er Danmarks højeste punkt

Yding Skovhøj er hele ni centimeter lavere end Møllehøj, og dermed kun Danmarks andethøjeste punkt.

Efter årtiers usikkerhed og tvist skulle det nu være sikkert og vist: Møllehøj er danmarks højeste naturlige jordpunkt. Dermed slog Møllehøj såvel gravhøjen i Yding Skov som Ejer Bavnehøj, der i flere år har kæmpet om den prestigefyldte titel.

Det er en professor i geografi, en arkæolog og en kontorchef i Kort- og Matrikelstyrelsen, der har gjort den opsigtvækkende opdagelse ved at gennembore mere end 100 gravhøje i Danmark. Ved at bore i jordlaget har det været muligt for de tre forskere at se, hvor det naturlige jordlag begynder, og dermed kan man måle, hvilket punkt, der er det naturligt højeste.

Møllehøj er 170,86 meter høj og ligger tæt ved Ejer Bavnehøj syd for Skanderborg. Allerede i leksika fra 1950'erne blev højen udråbt til at være det højeste naturlige punkt. Efterfølgende har eksperter dog været noget uenige, og forskellige opslagsværker har haft henholdsvis Yding Skovhøj som Ejer Bavnehøj som vinder.

Glemt i kampen
- Man kan sige, at Møllehøj er blevet glemt i kampen mellem højen i Yding Skov og Ejer Bavnehøj, siger Henrik Breuning-Madsen, der er professor ved Geografisk Institut på Københavns Universitet.

Yding Skovhøj indtager dog andenpladsen med 170,77 meter, mens Ejer Bavnehøj med 170,35 meter er det tredjehøjeste naturlige jordpunkt.

Hvis man tager de menneskeskabte høje med ændrer billedet sig, da den midterste gravhøj i Yding Skov med sine 172,54 meter dermed er danmarks højeste punkt. Herefter følger Vistofte gravhøj med 171,73 meter.