Gikk til Sydpolen (03.10.2010)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Rysy main summit (2,503m) 03.10.2010
Rysy northwestern summit (2,499m) 03.10.2010

(Skrevet av snilen 07.10.2010)

Tur foretatt: Oktober 2010.

Etter en flott tur på Slovakias høyeste fjell var det tid for en tur til Sydpolen for å få med meg Polens høyeste punkt. Turen startet ved jernbanestasjonen innerst i dalen nordøst for Strbske Pleso på ca 126o moh. Herfra 5 km langs asfaltert vei nesten inn til Popraqdske Pleso, der stien starter rett før vannet med turisthytta. Derfra i godt tempo noen minutter innover dalen til 1580 meters høyde, og stien til Rysy går opp gjennom lia full av småfuru.
God stigning herfra til neste vann, Zabie Plesa på drøye 1900 moh, derfra bratt opp, med litt kjettinger og bøyler som var gode å ha forbi et stykke glasert svaberg. Noen høydemeter til og hytta er der på 2250 meter. Jeg var i storform etter gårsdagens topp og litt hvile og kostet videre i godt tempo oppover snøfonner og litt glatte fjell. På toppen traff jeg en sveitsisk student som drev med fjellmaraton. Han hadde gått opp på 3 timer. Rimelig fornøyd var gamlefar på 50 som hadde gått samme turen på 2,5 timer – formen kan ikke være så gal, tenkte jeg fornøyd med meg selv.
Lang pause på toppen mens folk kom og gikk. Jeg delte ut litt medbrakt fenalår til slitne turister så de fikk smake litt norsk mat. En enslig kar fra Polen hadde som eneste person tatt turen opp fra polsk side denne dagen. Dette var noe en tøff tur med brattere terreng og mye is i den mørke nordvendte lia, det så ikke noe trivelig yt nedover der i oktober. En toppdram spanderte denne hyggelige karen på meg, vennlige folk her nede.
Rysys høyeste punkt på 2503 meter ble også besøkt, veldig kurant å komme seg opp hit også, men det virket som de fleste klarte seg med grensetoppen på 2499 meter. Det høyeste punktet ligger helt i Slovakia.
På vei ned stoppet jeg etter noen minutter og sovnet litt i den deilige høstsola. Så fortsatte jeg ned til hytta på 2250 moh og tok en utepils til svimlende EUR 2, men da var ølet båret opp på ryggen fra 1500 moh. Hytta var under ombygging, men uteserveringen fungerte likevel. Videre ble det mer somling denne fine dagen ned til Popradske Pleso, der jeg tok inn før natten.
Dagen etter var det pøsregn, men da skulle jeg bare kjøre bil rundt fjellene og tilbake til Wroclaw. Til tross for svært god tid til flyet holdt jeg på å miste det grunnet trafikk-kork rett ved flyplassen. Men det vil helst gå bra!