Sněžka (30.09.2010)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Sněžka (1,602m) 30.09.2010
Nok en billigtur med Ryanair. denne gangen til Wroclaw i Polen var fristende. Da er ikke veien så lang med leiebil over til Tsjekkia og Snezka. Det største problemet var å finne veien ut av Wroclaw i mørke og med masse veiarbeid. Kjørte over til Tsjekkia og nesten frem til innsteget, der jeg fant et lite smett inn i skogen hvor jeg kjørte bilen inn og gikk noen få meter før jeg satte opp teltet. Midt på natten kom det noen med en annen bil og stoppet, vimset omkring og lyste på teltet med en lommelykt. Litt småskummelt, men sikkert bare en nysgjerrigper som syntes dette var en litt merkelig teltplass.
Fra Tsjekkisk side går det taubane nesten helt opp, de siste 8 høydemeterne må man klare selv. Fra polsk side går det også taubane nesten opp. Jeg ville ha litt trim og sparte heispengene. Turen startet i landsbyen Pec pod Sněžkou i nedkant av parkeringen for taubanen på ca 800 meter over havet. Her går en smal bro over elven og opp til noen få hus går en vei. Villa Eden ser man tydelig og stien går opp til venstre og på oppsiden av huset. Herfra er det 3 km med jevn stigning opp til en gård/serveringssted hvor mer åpent terreng starter, og er man sliten får man både mat og drikke her ca. halvveis. Asfaltert vei videre opp til mellomstasjonen på taubanen, derfra grusvei/steinsatt sti opp på en haug og litt ned igjen før det er trappesti den siste bratte kilometeren til topps. Med unntak av den siste bratte kilometeren, burde det være mulig å sykle opp hit, for den som liker tunge bakker på sykkel. Ufo-lignende installasjoner her oppe, byggearbeid og en lastebil som er kommet opp fra polsk side på toppen. Grensen mellom Polen og Tsjekkia går over toppen og jeg fant frem til det høyeste punktet som ligger ca midt mellom 2 av disse grensemerkene. Punktet var ikke markert. Taubanen tar 25 minutter opp, spaserturen brukte jeg 1 time og 20 minutter på. Lang og fin pause for å nyte utsikten og solen på toppen. Turen fortsatte i retning Ungarn.