Archive - Date

Collected lists

Turdiscgolf Anderbånn-Knappen

26.11.2023

Fjellsport har en novemberutfordring for sine ansatte, nemlig discgolf. I den anledning fikk alle ansatte hver sin starter-pack...jupp, til og med jeg ;-) Har prøvd discgolf før men ikke helt min greie, ei ungene mine sin greie sånn attpå. Men man må jo bruke det man får eller så får man la vær å ta imot. Så bare å mekke ravnsvart og tvinge hjernecellene ut av morradvale. Tenke, tenke, tenke....Ole Brum hadde vært stolt av meg....hjernecellene vrei seg av overbelastningen de blei påført...tror jeg sprang et par stakkarer av dem, men hvil i fred...dere gjorde nytta deres. For plutselig inntraff et meget sjeldent eureka-øyeblikk (dato og tidspunkt er notert).....Hva med Turdiscgolf?!!!! Okey, jeg ringer turkompis Tommy, som også har pælma discer før, og formidler euraka-ideen med >>>

Bøkeskogsturer Hjertås

27.10.2023

Månedsskiftet oktober/november er gjerne den flotteste tida å besøke bøkeskogen på. Da kler som oftest bøkeskogen seg i sin aller fineste stas. Så bare å komme seg ut å nyte den gylne høstskruden og bøkeskogens ro. Bildene er fra to turer, en for en uke siden, og nå i helga. For en uke siden: Denne helga:

Med telt til Røglefjell-Slettefjell

29.09.2023
24:38h
15.1km

Endelig et brukbart værvindu for telttur, bare å pakke sammen snippesken, en veldig stor snippeske vel å merke, pælme den inn i kjerra, tut og kjør! Destinasjon Homlei, Drangedal. Parkerte rett nedenfor bom ved Øverbø, som sto åpen med varselskiltet "Jakt pågår", plassert for alle å se. Vel, på med rødlua og elge seg forsiktig oppover grusveien med full oppakning. Ingen elgjegere å se, men tydelige spor etter dem....enormt med biler og ATV'er, et par jakthytter og et slakteoppheng...må være et rimelig stort jaktlag som holder til her. Jeg fortsatte å elge meg videre oppover til sadelen mellom Slettefjell og Røglefjell. Nok en jakthytte her, men ingen spor etter jegere....elgjakta var nok konsentrert lengre nede i terrenget, noe jeg var glad for. Liten kartpause før jeg >>>

Døvlingstjørnfjellet

02.09.2023
0:39h
1.9km

Ørnenuten, Skotsfjell og rød skogsmaur

01.09.2023
23:45h
19.6km

Fri fredag og god værmelding, må bare bli tur det! Valget falt brått, mellom de klart hørbare kaffeslurkene på kvisten, på Brattefjell/Vindeggen-området, med fokus på Ørnenuten og Skotsfjell. Hatteskartjønn blinka seg ut som en god base camp med utsikt til Vindeggen og de to tidligere nevnte toppene. Parkerte ved Våtjønn utpå formiddagen og lempa ut tungsekken i godværet. Varmt og godt, nesten ikke ei sky å skimte, faktisk nesten litt for bra vær...hvis det er lov å si det da... Peisa innover umerka sti/sauetråkk til jeg ikke makta "presset" lengre og dura ut i sumpmyr, vier og kratt....back in business as usual... Karra meg fram til Hatteskartjønn og mekka en perfekt camp i myra....hvis man ser bort i fra all den marsjerende og nysgjerrige røde skogsmauren som inntok >>>

Ånundsbufjellet med telt

28.07.2023
24:00h
16.9km

Ny helg, ny tur...browsa gjennom utallige destinasjoner på yr.no og området rundt Nisser så mest lovende ut. Vel, tenkte Kronfjell....men det er jo godt besøkt...vippa kartet litt sørover og fant Ånundsbufjellet....ubesteget på PB, valget falt der og da. Kjørte så på kjente veier opp til Treungen og videre opp til Naurak. Her tok jeg av på grusvei og fulgte denne opp til bom og mulig parkering. Ut med tungsekk, labbe opp grusvei, siden kjerrevei. Oppe ved halsen av dalen gikk det over til lettere utydelig sti. Vel oppe på sadelen mellom Høgfjellet og Ånundsbufjellet var det lettgått sva, hvis det er tørt vel og merke, noe det var. Fryktelig varmt, men ble møtt av en velkommen bris når jeg runda opp på platået. Fikk losa meg bort til det største fjellvannet her inne og fant ei >>>

Ikke berre berre på Berrfjell

21.07.2023
21:00h
13.8km

Drittvær....vel det var meldt den typen vær over hele fjæla denne helga, men med muligheter for opphold og solgløtt, muligheter er muligheter, så ut på telttur skulle jeg, men hvor... Og da turkompis Tommy plinga og lurte på om jeg ville joine en tur til Fyresdalområdet, ja så var destinasjonen lagt. Parkerte seint utpå fredagskvelden i delvis opphold, men ekstremt vått i vegetasjonen. Traska så opp etter en sti langs bekken, men denne mista vi selvfølgelig, bombe! Litt villgåing og kratting før vi bestemte oss for å krysse bekken igjen, for så å finne ut at det var ei bru 30m lengre fremme, som vi så kryssa over bekken igjen....fram og tilbake like langt...fortsatte litt innover kjerrevei før vi lukta ugler i mosen...kjapp titt på kartet som endelig var tatt fram....vel, tilbake >>>

Roadtrip Olsen & Sønn

08.07.2023

Vel, vi er jo Olsen, så en helt uplanlagt og intuitiv roadtrip er selvfølgelig helt innafor.....og som sønn min sier: "Fatter'n, døh...vi følger bare hjertet!" Dermed var det bare å stue kjerra sånn passe full med det vi fant for godt å pakke ned. To blader Olsen, en vårgrønn og en lettere høstgul, pælma seg inn i kjerra og dro nordover med to store glis om kjeften.....men hvor skal vi dra??? Vi blei etterhvert enige om Valdres og den høstgule foreslo Smådalen ved Vang, noe den vårgrønne nikka ja til. En del timer og mye pisspreik seinere kunne vi parkere kjerra og sette opp camp...,og det måtte selvfølgelig den høstgule gjøre...den vårgrønne var en kilometer unna for å finne dekning til mobilen.....jupp, vi lever i 2023! Etter at camp var slått blei det kylling >>>

Teltur Skårsetfjellet og omegn

24.06.2023
22:00h
16.7km

Vima opp i åttetida,med "planer" om en tur til området rundt Nisser i Drangedal. Men etter et par kopper svart og tåka sakte og forsiktig ebba ut ble planen Hjartdal! Vel....hva skal man si...bortsett fra at en ubesøkt PB-topp virker forlokkende...der og da... Pælma alt jeg hadde huska på i den nye kjerra og tok kurs Skårdal, Hjartdal, helt uten impulsive avsporinger på veien...var ganske stolt når jeg tok avkjøring Skårdal. Peisa på innover til jeg kom til Listul. Her var det bom stopp...praktisk talt. Bare å parkere på ei lita lomme rett før bommen. Tusla innover langs grusvei i 25 rød i skyggen, som det var lite av, til jeg kom til Vassenden. Vel, videre opp kjerrevei eller friste oppetter lia med høy lyng, kratt og tett fjellbjørkeskog? Valget sier seg sjøl når du >>>

Rundkollrundtur med telt

27.05.2023
Expedition
45:00h
15.2km

Opp i otta, gni sukatene ut av auekroken, bælme nedpå lettere flytende svartkrutt, fylle storsekken opp til randen så sømmene får ordentelig testa seg, pælme sekk og seg sjæl inn i en litt for automatisk nyvunnen kjerre, 10 pop up-varsler seinere på dashen er jeg ute av garasjen....endelig.... Peisa på oppover mot Henseid i Drangedal hvor jeg skulle møte turkompis Tommy som hadde dratt fra Passebekk, Kongsberg en time eller to før meg.....men ingen Tommy å skue ved ankomst. Vel, han hadde tydeligvis stoppa på alle rasteplassene på vei nedover, så han dukka faktisk først opp et kvarter etter meg.... Vi traska oppetter grusvei og brakk av på hogstvei ved foten av Asgjerdstigfjellet. Etterhvert stupte vi inn krattet og bala oss fram til det som på kartet ser ut som et tjern kalt >>>