Archive - Date

19.07.2019
2:30h
5.2km

Dag 4: Etter 3 dager med tøffe turer gikk vi for en rolig og grei tur. Valget falt på Falkenuten med sherpa-sti opp. Parkerte på stor p-plass sammen med mange andre biler fra alle mulige land. Første gang jeg går på sherpa-sti, ikke helt min greie, men da har jeg jo gjort det også. Flott oppe på toppen med god utsikt til alle kanter som forventet. Vi gikk et stykke innover Falkeriset før vi snudde og tuslet rolig tilbake til bilen. Værmeldinga var ikke lovende resten av dagen og resten av helga, noe som viste seg å stemme. Men alt i alt, fantastisk flott fjellferie med unger og foreldre!! Husnuten og Vehuskjerringi mfl får vente til en seinere anledning :-)

Raulandsfjell m/ungene: Bosnuten

18.07.2019
3:30h
7.8km

Dag 3: Ny dag og ny tur, denne gang til Møsvatn og Bosnuten. Parkerte ved avkjøringa til Arabu og gikk innover bred og god sti som passet muttern bra. Alle kosa seg oppover her, flott utsikt hvis man tar seg tid til å snu seg innimellom. Etterhvert kom vi til brattliene oppunder Bosnuten, her valgte gamlingene å vente, men også Amalie ga utrykk for å bli igjen mens Adrian og jeg gikk videre. Ikke rart jentungen på 7 var litt sliten og den siste biten så litt skremmende ut der nede fra. Adrian langet ut oppover den første brattbakken, men sa han ikke orket klatre opp den storurete "veggen" framfor oss..hehe..så da måtte jeg presisere at vi IKKE skulle opp der og at stia gikk rundt. Tror Adrian var fornøyd av å høre det, så han fikk nye uante krefter...makan...vi tok igjen >>>

Raulandsfjell m/ungene: Sveigefjell

17.07.2019
4:00h
7.2km

Dag 2: Etter god frokost dro vi alle innover mot Spjotar. Her fant vi en p-lomme og stistart for vandring innover mot Sveigefjell. Varmt i bjørkeliene under Spjotenut så herlig å komme over tregrensa med litt friskt trekk i lufta. Utrolig mange småbekker å krysse oppover som kunne være litt utfordrende for muttern på 75, men hun tok utfordringene på strak arm. Etterhvert kom vi opp til liene under Ljosånuten hvor mutter og fatter valgte å vente mens ungene og jeg tok turen videre. Dermed løp ungene opp til Ljosånuten, som de trodde var målet, men jeg pekte videre innover til Sveigefjell. Dermed bar det over flere lurenuter før vi så hovedtoppen. Amalie hadde løpt såpass mye over alt som var av småknauser så hun begynte å bli litt sliten og det under 100 m fra toppen. Dermed >>>

Raulandsfjell m/ungene: sørøst for Skardsnuten

16.07.2019
5.1km

4-5 dager ferie sammen med ungene og gamlingene i Raulandsfjella, dag 1: Etter litt trampoline og strandvolleyball med påfølgende bad i Totak med ungene var tiden inne for litt tøff motbakke. Turen gikk rett opp slalombakken og videre opp på "lurenut" 1185 moh hvor vi hadde lang drikke/sjokopause før vi gikk opp på Sørøst for Skardsnuten. Utrolig flott utsikt over Totak og Vehuskjerringi i kvelden. Da syntes ungene det fikk være nok, forståelig nok, så vi returnerte samme vei og ned til gamlingene som ventet langt der nede. Utrolig imponert av ungene, dette var ganske drøy stigning, ca 2,5 km opp med 625+ høydemeter inkl lurenut (iflg Norgeskart, da GPS'en lå igjen i bagasjen nede ved Raulandsfjell "hotell") Ungene fikk ekstremt mye skryt hele veien, hørte ikke >>>

Ulendt rundtur Berganvarden-Kistefjell mfl

10.06.2019
5:30h
11.5km

Opp i otta ved 5 tida, svartkaffe, lett frokost og avgårde... Visste ikke helt hvor jeg skulle, tenkte litt på Ordalssåta, Seljord men drøyt å kjøre for dagstur. Tja, peisa oppover Lågendalen og så Berganvarden...ja hvorfor ikke, har ikke vært videre innover i terrenget der oppe....så full brems og kjapp avsvingning inn på grusvei og parkerte rett seinere på p-plass ved bommen. Fram med kamera mens lyset enda var noenlunde mjukt nok. En gulsanger sang for full hals oppe i fra trekronene mens jeg tok noen macrobilder langs veien. Ble endel macrobilder langs veikanten oppover, som innebærer mye kryping/huking og ukurante stillinger for en gammal kæll, ganske slitsomt over tid men moro lell. Gikk med 5D'n i hånda helt opp til toppen hvor det ble en pause. Fram med brennerutstyr og kaffekoking >>>

Løpetur Kjerringberget

09.06.2019
Jogging
3.9km

Jordstøyp med kidsa

31.05.2019
1:30h
4.5km

Etter gårsdagens øspøs og innevær, var planen lagt for ungene: litt motbakketrening og frisk luft. Valget falt på Jordstøyp, relativt kort kjøretur og passe lang og bratt tur. Etter å ha gått ut av bilen gikk vi rett inn i en "sverm" med neslesommerfugler, sjelden eller aldri har jeg sett så mange samlet på et konsentrert sted, moro. Oppe ved myra varslet en skogsnipe engstelig og begge ungene fikk se denne flotte vaderen på kort hold, før vi vandret videre. Snart var vi oppe i lia, varmt og vindstille, myggarmeen gjorde seg til kjenne og ungene fikk fart på beina. Ble mye løping opp brattliene her med og uten mygg på slep. På toppen gjorde en annen arme seg til kjenne, fluene. Utrolig mange fluer var samlet på toppknausen, ikke til bryderi for meg eller guttungen, >>>

Telttur Gygrestolfjellet

25.05.2019
Expedition
27:00h
12.8km

Bestemte meg fredag kveld for å dra til Gygrestolfjellet på lørdagen. Kokekaret ble pakket ned først etter siste tur's "nedtur"...ingenting skulle glemmes denne gangen. Parkerte på liten p-plass med skiltet sti til Gygrestolen i god sommervarme. Trasket rolig oppover i starten, ganske kort, men jevnt bratt tur oppover, så bestemte meg for å gå på litt for utfordringens skyld. Hadde ikke tenkt å ta pause før tjernet (Venetjønn) ved sørtoppen ble nådd, men i solhellinga med lange åpne grunnfjellstrekker nær topplatået holdte jeg på å smelte ned til en udefinerbar klump. Dermed måtte tungsekken av og vannflaska fram, dæven det smakte....vel oppe ved Venetjønn ble telt prompt satt opp, to pils plantet i myra, solkrem påført og kaffe ble kokt. Så fullstendig strekk >>>

Med storsekk til Tåråfjellet

11.05.2019
5:43h
13.4km

Våkna til flott vær og dermed pakka jeg storsekk i hui og hast og kjørte nordover med tanke på Tåråfjellet, Notodden. Hadde en snikende følelse av å ha glemt noe på vei oppover.... Parkerte ved stistart rundt 11-tida og traska innover på godt merka og snøfri sti. Rundt 600 moh begynte det å bli endel snø nede på myrer og hellinger med lite tilgang på sol. Ble rimelig tung tur opp når man tråkker igjennom råtten snø med 20+ kg på ryggen. Etter 1,5-2 timer var jeg vel oppe ved Sandtjønn, som fortsatt lå islagt, gikk jeg opp på en høyde hvor jeg tenkte å slå opp teltet. Småsliten fikk jeg lyst på litt kaffe og sjokkis før campen ble innredet, dro opp posen med brenner og tilbehør, bare for å finne ut at kokekaret var fraværende...altså ingen kaffe, kokte egg eller >>>

Div. småturer i helga

16.03.2019
19.1km

Tur 1: Kjerringberget fra Skisaker Gård 5,8 km - 130 hm Tur 2: Fugleskådingstur Klåstadkilen 4 km - 10 hm Høydepunkt var 6 Tundragås og 1 varsler Tur 3: Fugleskådingstur Mølen 3,5 km - 20 hm Mye sandlo, et par myrsniper og haveller mm Skikkelig vårstemning utpå der lørdag :-) Tur 4: Fugleskådingstur Hemskilen 2,8 km - 30 hm Høydepunktet var en ung havørn som trakk over på kort hold. Tok runden over Strandberget. Tur 5: Sjøfuglskådingstur Folehavna 3 km - 35 hm Utrolig trøkk i vindkastene utpå odden idag men lite fugl: Noen havsuler, endel krykkjer og en teist er verdt å nevne. Tok turen over Tjønneberget på vei tilbake til bilen.