Archive - Date

Collected lists

Gjømmerdalsbreen

06.04.2024

Vi gikk en tur 6de April med Kristine der målet var å samle de to topper vest for Gjømmerdalsbreen. Jeg visste veldig lite om hvor krevende de topper var. Kunne bare se at det sannsynligvis gikk ann å gå langs ryggen mot toppene, men det så litt bratt noen steder og. Det var veldig fint å gå en oppdagelsestur et sted man ikke har vært før. Vi gikk opp fra Smalakvatnet og gikk opp ryggen nord for 1166 som var dagens første tur. Denne toppen har en fortop på ca. 1158, fra ryggen så denne fortoppen veldig bratt. Vi brukte litt tid for å fine beste veien opp. Snøen var forferdelig for å gå bratt: bergekrystaller som tålte ingen vekt. Det var vanskelig å stole på steg og ganske ekkel klyving. Vi kom oss opp under en steintunnel og kunne nå fortoppen. Da måtte vi gå litt ned >>>

Melketinden

31.03.2024

Bjørnskarstinden + Storstinden

29.03.2024

Denne påske har vi hatt noen av de beste skiforholdene jeg har opplevd i Tromsø. Selv om skredrisiko er lav og nesten umulig å påvirke noe som helst, finnes det snø helt nederst til fjorden og veldig fin pudder der det ikke er overkjørt. Etter tre dager med lange turer på Lyngen og en liten tur i Kattfjordeidet bestemte vi oss for å gå en tur til Bjørnskarstinden, en topp jeg ikke har vært. Det var Mauri, Lucie og jeg på tur. Jeg hadde egentlig ikke så veldig lyst å stå på ski etter å ha gått nesten 12000 høydemeter de siste fire dager, men dagen var fint å forholdene var fantastisk så jeg ble lett overbevist. Vi gikk opp østrenna til Bjørnskarstinden og brukte litt tid på å komme oss helt til ryggen, da siste delen var litt bratt. Mauri hadde lyst til å kjøre nordsida, >>>

Katt runde

28.03.2024

Lyngen March 2024 Day 3

27.03.2024

Tredje dag i Lyngen våknet vi tidlig å kunne lage våres egne frokost med en velfungerende kjøkken. Vi pakka alt i bilen da denne var den siste dagen i Lyngen. Planen for dagen var Peppartinden i Nord Lenangen. Vi kjørte der og starte turen kl 10. Det var mye folk som skulle gå opp Stor Galten og vi passerte kanskje femti stykker på veien opp. Vi kjørte ned til Gamvikblåisen og begynte å gå opp Peppartinden. Overraskende nok hadde vært noen på tur her dagen for så det var litt lettere å lage spor. Det var mye vind på breen og veldig kald i skyggen. Vi la skian på ryggen og gikk opp til Peppartinden uten ski. Her fikk vi nytte sola og bli varmt igjen. Det var veldig fint på toppen. Vi gikk ned til der vi hadde lagt skian og bestemte å kjøre ned SØ sida. Det var ekstremt fin >>>

Lyngen March 2024 Day 2

26.03.2024

Vi sov greit i telte en av de kaldeste nettene jeg har sovet ute. Da vi våkna alt var frosset. Vi pakka alt i bilen bortsett fra teltet og kjørte til Lyngseidet for å spise frokost i butikken. Vi diskuterte hvor vi skulle gå denne dagen, det var meldt vind og kaldt. Vi bestemte å gå en tur fra Koppangen siden vi allerede var i Lyngseidet. På veien ditt la vi merke til at vi ikke hadde festet teltet i noe som helst og lurte på om vi kom til å finne telte da vi kom tilbake til stedet. Vi startet turen sent kl 10.30. Først gikk vi opp Koppangstinden som hadde gamle skispor men ingen var på veien ditt denne dagen. Det var utrulig fin utsikt fra toppen og overraskende nok vindstille. Da kjørte vi ned å gikk opp Tafeltinden. Det var mye folk på veien ditt som vanlig og så hadde vi god >>>

Lyngen March 2024 Day 1

25.03.2024

Mauri hadde lyst å gå Lyngen på langs. Det var veldig god fore for det med stabile forhold og god vær. Jeg var litt syk etter Pierra Menta og da bestemte jeg meg for å ikke bli med. Da bestemte vi oss for å gå en teltur til Lyngen og gå noen mer vanlige noen turer der. Første dag tok vi ferge kl 10 og begynte å gå opp Store Jægervasstinden kl 11.30. Planen var å prøve å kjøre ned sørsida og gå noen flere topper fra breen sør for Jægervasstinden. Opp til starten av vestrenne var det fin nylaga skispor som vi benyttet oss av. Deretter passerte vi alle de gruppene som startet før oss og vi måtte lage spor opp renna, det var overraskene mye løssnø på renna og vanskelig å gå opp. Etterhvert var vi på skitoppen på Jægervasstinden. Ryggen mot hovedtoppen var mer tekniske >>>