Archive - Date

03.04.2023
6:46h
30.5km

Det er ikke alle topper på Mjølfjell lista som er like attraktive. En slik er Brekkedalshøgdi . Heldigvis har jeg besøk av svigersønn som er småbarnsfar også har lyst på en litt lengere tur. Han har tidligere vært med på lignende PB oppdrag, men sier ja uten å tenke seg om. Avgang kl 10. Litt blindt føre og mildt etter overskya natt. Renner ned fra "delet" og sikter mot Tyrva . Går opp på ryggen rett før Tyrva . Kommer litt utpå en skavl (ser vi etterpå). Tar kort avstikker opp på Tørvenuten hvor vi ikke har vært før. Kjapp lunch før vi fortsetter mot toppen. Fin topp og nytt rundskue. Toppen er PB ubesteget og får profilbilde. Fint ganske sammenhengende nedrenn mot Elvamotet, men ikke helt optimale forhold. Fellene klabber i den våte nysnøen så det er litt seigt opp mot "dele".

Kaldevass Øykjafonn

Hike
6:30h
18.1km

Samme rundtur som jeg gikk en junikveld i 2019 sammen med Adis. 3 fjells tur: Sydpolen Kufta Gullfjelltoppen og på ski i vår Sydpolen, Kofta og Gullfjelltoppen fra Osevann . Dette er en fin rundtur som gir utsikt i alle retninger i løpet av turen. Litt grått fra morgenen av og ikke like fint fotolys. Høstfargene er kommet, men er litt blasse i gråværet. Stien opp til Sydpolen blir bare bedre og bedre og lett å følge. Det er vanskelig å finne noen klar trase nordover ryggen på Søre Gullfjelltoppen . Holder litt mere mot øst mot gjelet for å få utsikt ned i Samnangerfjorden. Ser noen sauer nede ved vann 720 innerst i Purkedalsgjelet som ser litt passive ut. Går derfor litt bratt ned for å se om de er i live. Det er de, er bare litt overvektige etter lang sommer i fjellet. Når jeg først er nede så går jeg litt mere mot øst ført jeg dreier opp på Kofta . Videre mot Gullfjelltoppen følger jeg ikke ryggen som det var >>>

Mjølfjell

Hillwalk
5:55h
17.6km

Jeg fortsetter å gjøre meg kjent i området mellom Gullbotn, Hamlagrø, Voss og Kvamskogen. Starta med turen Voss til Kvamskogen med telt hvor vi skjønte at dette terrenget er kronglete. Fortsatte med Vaksdal til Trengereid "the high way" for å bli kjent fra Bogaskardet til Gullbotn. Denne gangen er målet og finne en plan for å komme fra DNT stiene i mellom Voss, Hamlagrø og Kvamskogen over til Bogaskardet. Fulgte DTN stien gjennom Klungerdalen. Gikk litt for langt til vest på toppen av stigningen innerst i dalen. Fulgte stien istede for militærveien som går nesten helt fram til Gullhorgabu . Første besøk på denne hytta som ligger fint til i et dramatisk terreng med mye fjell og stein. Hadde flere alternativ for retur: Samme veg tilbake Følge sti gjennom Vestra Trongasmoget til Svartavannet og gå vegen tilbake til Kvitingen p-plass (kjedelig). Basert på tips fra andre >>>

Floråsen

01.06.2022
1.8km

Ny topp "besteget" i nærmilø. Løp mye rundt Myrdalsvannet for 20 år siden men da langs Dyngelandsveien på vestsiden. Nå prøvde jeg meg off piste i Flåråsen. Det er tråkk etter både mennesker og hjort. Noen har også klippa einer. Forstår ikke helt stimønsteret. Kom meg inn i sivilisjonen i sør uten å gå for nær innpå hus og hager.

Ljosanbotn Skorafjell

18.04.2022
7:00h
26.9km

Godværet fortsetter og vi bestemmer oss for tur til Skora på 2.påskedag og sein hjemreise. Avgang kl 10 på smørefrie ski som funker fint på morgenskaren. Krysser jernbanen under brua over elva som kommer ned fra Ljosangrøvene. Forbi Vikinghytta, Kårdal og brua over Kleivelvi. Holder myrene inn mot Mjølbotn i stedet for å krongle tett innpå Mjølfjell. Ingen personer å se. På toppen mot Fagerbotn etter 2 timer. Går ned skavlen litt lenger vest en sist og raster ved den store steinen i Tryglabotn etter 2,5. Etter lunch er det bare en lang motbakke på over 450 høydemeter til toppen. Litt vind på toppen, men det blir en tekopp, sjokolade og toppbilder før retur. Møter 4 andre på vei opp. Første nedkjøring er hard og gir ikke så mye "payback" for slitet opp. I Mjølbotn >>>

Såteggi Sør

16.04.2022
4:30h
23.7km

Avstikker fra "basecamp" ved stølen i Ljosandalen. Såteggi ble ikke fullført og vil ta en kjapp tur til Søre Såteggi på det raske føret. Inn dalen , opp til Borgarbuvan, vest for Klevanuten og ned mot Elvamotet og Telegrafhytta . Dreir mot vest opp mot toppen og går så slakt som mulig da det har vørt en del flakskred de siste dagene. Jambo løser ut en skavel på veien opp. Fin utsikt ut Rjoandalen og inn Såtedalen fra toppen. Litt hardt ned i skyggen. Slush innerest i Ljosandalen. Det er Påskeaften og det smaker med pinnekjøtt og tilbehør etter ny topp på Mjøfjell-lista.

Upsete Kaldavatna Øykjafonn Slondal Ljosanbotn

11.04.2022
7:30h
26.9km

Tradisjonell tur (i vår familie). Starter med morgentoget 10:30 til Upsete (slik at vi kommer igang:-) Følger kvisteløypa til Kaldavasshytta men tar mot sør inn på Kaldevatna litt før vi er framme ved hytta. Været grugger seg litt til og det er mye snø på vanna innover. Noen har gått før oss. Møter en dame med hund som har snudd, det viser seg å være kjentfolk som er på vei mot Vassfjøra . Raster der hvor vi skal bryte av mot nordvest opp på Øykjafonn . Snø og grått så vi er litt usikker. Sikten er bra og vi har 2 GPSer med gamle spor så vi bestemmer oss for å gå opp. Plutselig sprekker det opp og det blir en fin tur hjem. Det ble ikke Vassfjøra på de som gikk før oss. De endte opp med den lange runden fra vann til vann uten noe toppstøt (Kaldavatn 1248,Kaldavatn 1297,Kaldavatn 1290, Kaldavatn 1227,Skipanutvatn >>>

Sydpolen, Kofta og Gullfjelltoppen fra Osevann

26.03.2022
5:49h
24.0km

Bra melding for lørdag formidddag. Skia på 100 m fra parkering Osevann. For godt til å være sant, i svingen ved infotavle må de av igjen og kommer ikke på før ved brua nedenfor demningen. Knallhard skare etter kald klar natt. Hvis skyene kommer før sola får laget litt slush så blir det "fali" ned igjen. Bra med snø etter Fallgropen/Halvveien. Tomt opå redninshytta (kanskje ikke så rart). Vær og føre er lovende så jeg bestemmer meg for en runde. Først vil jeg opp mot Sydpolen. Det er hardt og isete i Korketrekkeren. Noen går rett opp mot høyre/øst før Ålen. Det er for hardt/bratt for meg så jeg venter til jeg kommer lenger opp før jeg dreier mot øst. Tar sikte opp å gå opp fra nord langs ryggen hvis det ikke er for isete. Tar av skia et lite stykke og det >>>