Vassfjøra tur-retur Slondalen (07.05.2016)

Start point Mjølfjell UH (676m)
Endpoint Mjølfjell UH (653m)
Ascents Vassfjøra (1,633m) 07.05.2016

Det er 3 år siden siden sist besøk på Vassfjøra. Tidligere har besøkene på ski ikke vært planlagt. Vi har startet fra Uppsete med Øykjafonn som mål. Hvis det har det vært godt føre, så har noen begynt å mumle om Vassfjøra og så har det blitt laaang tur.

I dag er turen noe mere planlagt. For 14 dager siden var Even og Svein og testet ruta opp fra Slondalen Slondalsv. Kvannjolv. Fløyelsv. Fløyelsbråten Fagerdalsv..

Værmeldingen har vært flott i mange dager men i dag er det litt mere disig og "mulent". Ingen uvær i sikte så etter at Hilde hadde fått nødvendig dose med te blir det tur.

Fot 14 dager siden gikk vi rett ut på Slondalsvannet. I dag er det et blåskjær over vannet og osen er åpen så vi velger brua. Videre innover går vi langs land. En skiløper har vært før oss. hvor langt har han gått ?.

Inne i enden er ikke elva gått noe særlig opp og det går greit å gå langs de åpne partiene. Snøen er ganske råtten. Varmen har kommet ganske brått og snøen har ikke satt seg.

De bratte kneikene opp mot Kvannjolvann gå greit. Litt regndråper kommer, vi er tross alt på vei mot Vassfjøra. Vi velger å gå rundt Reinskardnuten, det søkker litt i snøen og det er kommet en del nysnø siste uker så vi velger mindre enn 30 grader selv om det blir litt lenger.

Vi raster ved Skipanut vann og da kommer karen som har tråkka spor tilbake. Han her nok startet tidligere enn oss, men er for langt unna til at det blir noen prat. Han er en forsiktig kar og har gått en fornuftig trase opp mot toppen. Det er langt ut til varden og ganske slakt og hvitt selv om de tre andre kantene på toppen er bratte og svarte.

Returen går lettere. Feller av og litt rød klistervoks gjør susen i høyden. Nede på Slondalsvannet må rødt klister fram.

Klokka 20 er vi på hytta og etter litt afterski er middag på bordet kl 22. Dette er en lang tur uansett hvor en starter. Det er nok mulig å gå mere rett på sør for Reinskardnuten og Svana. Tar gjerne mot tips.

Se også: Skiturer Mjølfjell

Brua er tryggest, Vassfjøra lengst bak
Opp opp med Skipanuten bak
Vassfjøra fra nord, liten følelse med stup på tre kanter
Endelig toppen med dus utsikt til Hardanger
 Lettere vær på veg hjem om ettermiddagen.