Archive - Date

20.07.2024
10:11h
10.2km

Min barndomsvenn Jahn Erik og jeg tok en topptur denne flotte sommerdagen. Opp mot 28 grader i lavlandet - ikke helt ulikt da vi var på Olaskartinden (1536) i fjor sommer. Høgstolen er for øvrig gjerne regnet for å være den høyeste toppen på Sunnmøre eksl Tafjordfjella. Dette er litt avhengig av hvor bredt Tafjordfjella regnes, men det i hvert fall ingen topper vest for Valldalen (på Sunnmørssiden) eller i Sunnmørsalpene som er høyere enn Høgstolen. I motsetning til mange av 1800m+ -toppene i Tafjordfjella, starter man i lavlandet på denne toppturen. Dette gir en lang og seig tur, men i vakkert og variert landskap Parkerte på Valldalssætra. Bomvei (50kr med VIPPS) for å kjøre hit Idyllisk på Myklebustsætra, kort tid etter turstart. Her var det for øvrig hester En interessant >>>

Grytavatnet

18.07.2024
2:40h
7.8km

Liten luftetur på Sunnmøre. Veldig flott turområde, men dessverre ikke veldig bra vær. Litt regn i perioder, og en del tåke Et fint område, hvor Lauparen (1434) er det den mest populære toppturen. Det er også det høyeste fjellet i kommunen, og en topp jeg har besteget et tosifret antall ganger. I ungdomstiden var det "hovedfjellet" man gjerne ønsket å bestige Bra sti Frodig område Monssteinen ved Grytavatnet

"Småtopper" på 2k

11.07.2024
1:40h
5.4km

Jeg tok en kveldstur til to halvveis høye topper nordøst for Comosjøen (198). Siden jeg fikk kjøre bil helt til topps på San Marco-passet på 1992moh., ble dette en nokså kort tur selv om jeg fikk med meg to topper på 2k+. Med knappe to timers kjøring fra Argegno, var dette innafor som en kveldstur etter en lengre dag på stranden Et populære turområde dette også. Jeg hadde egentlig tenkt til å gå mot Monte Azzarini (2431), men synes at fjellryggen vestover var såpass fin at jeg ønsket å gå vestover i stedet. Fant ut av Monte Verrobbio var en nokså lavthengende frukt. Dette var riktig, siden jeg startet fjellturen så sent som kl 16:25, og ønsket å rekke en sen Italiensk middag etterpå Utsikt vestover fra like vest for San Marco-passet Selfie Utsikt nordover. Fjelltoppene like >>>

Fjelltopp nr. 400!

08.07.2024
1:51h
5.9km

Siden Punta dei Camomsci ble noe utfordrende, fikk Monte Tamaro æren av å bli fjelltopp nummer 400 for mitt vedkommende. Etter et par regntunge dager var det brukbart vær nå, men dessverre noe tåke fra 1700-1800 meter og oppover Parkerte på nesten 1400moh. Flott sti oppover lia. For øvrig ser stien mot Monte Gamborogno (1734) like interessant ut. Tror utsikten mot Lago Maggiore (191) er veldig god derfra Ingvild nyter utsikten mot Locarno og Tenero fra Tamaretto Tåken kommer sigende Godt merket i dette området Selfie fra toppen! :) Herfra skulle det vært god utsikt Heldigvis fikk vi bedre utsikt 100 høydemeter nedi lia Undertegnede vest for toppen Ingvild vest for toppen

Rifugio Città di Busto

05.07.2024
5:30h
13.8km

Etter gårsdagens tur til San Salvatore var jeg nå oppe i 399 fjelltopper. Jeg hadde opprinnelig en tanke om Blinnenhorn (3374), men ettersom at været var på vei til å bli dårligere, så det vanskelig ut. Meldt mye regn neste dag, og noe utpå ettermiddagen. Det gjorde også sitt til at vi gikk turen 1-2 dager tidligere enn planlagt, og hadde således lenger å kjøre til startstedet. En toppbestigning ble det ikke i dag, men en fin tur ble det i hvert fall. 18 grader ved startstedet; like over 20 grader da vi kom ned igjen. Vi var 5,5 timer på fjellet, hvorav 4t 12min i gangtid Parkerte på Morasco/Morasti. For øvrig en flott kjøretur oppover dalen hit; alt fra eksotiske trær og typiske italienske hus ved bunnen av dalen til Tyrolerhus og mer "norskaktig" skog lenger oppe

Monte San Salvatore

04.07.2024
2:12h
7.4km

Ingvild og jeg tok oss en dagstur fra Varese til Lugano, og gikk et turmål som Ingvild lenge har lengtet etter: Monte San Salvatore Vi parkerte i et p-hus i Paradiso. Ingvild speider i retning av fjellet. Dette var en varm dag; 24 grader når vi startet å gå, og 28 grader da vi kom ned igjen 2t 25min høres drygt ut herfra, men vi klarte oss på like under halvparten Fin sti Ingvild kaster klærne i varmen Flott utsiktspunkt mot Paradiso og Lugano fra litt før toppen Ingvild ved toppen. Vi gikk opp trappene i bygget (i bakgrunnen), litt utsiktspunktet der oppe Nesten som en norsk fjord! Ingvild på toppen, men Rheinwaldhorn (3402) i bakgrunnen. Vi kunne så vidt skimte noen 4k-topper lenger vest

Punta di Mezzo

03.07.2024
1:06h
3.6km

Etter noen varme dager i Bergamo og Milano, tok Ingvild og jeg oss en tur bak hotellet vi bodde på i Varese. Hotel Colonne i Varese (oppe i åsen) kan for øvrig så absolutt anbefales! Dette var en kald dag for årstiden, med rundt 23 grader i lavlandet. Rundt 15 grader, og lett tåke på fjellet Parkerte her Populært turområde Godt merket. Merk at de i Italia og Sveits liker å markere avstander i antatt tid heller enn km God sti Noen minutter inn i fjellturen vår når vi toppen av den 10,5 km lange motbakken (med 700 høydemeter). Mange syklister opp hit; vi skal derimot drøye 100 meter høyere opp Utsikt mot byen Varese (382 i sentrum) og innsjøen Lago di Varese (238) Møtte denne karen ikke langt fra toppen Noen gressletter når man nærmer seg toppen Selfie nr 1 Selfie nr 2 Toppen! Vi brukte >>>

Småtopper på Hardangervidda

23.06.2024
2:35h
11.8km

Tur til Hardangervidda med Ingvild og broren, Peter. 8-10 grader og overskyet (men høyt skydekke) på vidda denne dagen. Ganske greie turer til topper som ligger nært veien. Undertegnede startet dagen på 393 topper, og nærmer seg således 400 med stormskritt. Det passer bra med tanke på planlagt tur til Italia/Sveits om et par uker! Turen var 2,5 km, med 140 høydemeter. Brukte 21 minutter opp, og 41 minutter samlet sett Parkerte ved Fagerheim God sti hele veien Peter, Ingvild og undertegende på toppen Bra utsyn fra toppen Turen var 2,6 km, med 220 høydemeter. Brukte 21 minutter opp, og 36 minutter samlet sett Utsikt mot toppen Undertegnede på toppen Turen var 3,4 km, med 120 høydemeter. Brukte 23 minutter opp, og 39 minutter samlet sett Parkerte langs veien; ingen spesifikk parkeringsplass >>>

Kveldstur til Krånipa

13.06.2024
3:08h
9.3km

Kveldstur med Ingvild til Krånipa. Dessverre en noe dårligere tur enn forventet. Derimot greit vær, og fint turfølge som løftet turen :) Startet ved Gullbotn p-plass, på østsiden av veien Gikk til nordenden av Øyjordsvatnet (239). Koselige hytter i området ved vatnet Krysset ved denne broa Utsikt tilbake mot Gullbotn, med Gulfjelltoppen (987) i bakgrunnen. Dette er altså Bergens høyeste fjelltopp Utsikt sørover mot Samnangerfjorden (en arm av Bjørnefjorden) Utsikt i retning av toppen. Det bildene mine ikke har vist, var at stien var dårlig og tidvis fraværende. Det gjorde denne lia fra 400 moh. til 650 moh. nokså kjip å forsere. En god del kratt... Undertegnede på toppen! Særdeles moderat toppvarde. Varden på nordtoppen (703) var imidlertid hakket bedre. Det var også stien og utsikten >>>

Bogafjellet og Snøkkja

02.06.2024
2:02h
8.3km

Søndagstur til Bogafjellet og Snøkkja. Fint vær, og nokså god sti (til og med på sistnevnte). Bra utsikt, særlig vestover og sørover Parkerte ved Skåta, vest for Bogafjellet Skåtavatnet (154) God sti og god merking mot både Bogafjellet og andre steder, deriblant Skåtafjellet (293) Nokså bratt sti nordover mot Bogafjellet Mer fjellpreget vegetasjon fra drøye 300moh. Flott utsikt vestover mot Osøyro Oppe på fortoppen (438)! Hyggelig å møte vårt kjære nasjonal flagg her oppe Utsikt sørover mot Hovlandsnuten (727) og Tysnessåta (752) Selfie fra toppen! Brukte 47 minutter hit (43 minutter til fortoppen) Utsiktsbilde fra fortoppen Gikk ned igjen til Skåtavatnet (154), og gikk rundt på østsiden (mot Rein) Utsikt i retning av Snøkkja (282) fra 170 meters høyde Fulgte veien et stykke Gikk >>>