Archive - Date

Expedition
9:15h
26.5km

NHHS Ekspedisjon er en studentforening ved Norges Handelshøyskole, hvor undertegnede er leder for øyeblikket. Vi har ambisjoner om å få til en ny ekspedisjon til Kilimanjaro nå i desember/januar, slik vi gjorde for 2 år siden, da jeg selv var med. I den anledning arrangerte vi en lavterskeltur til Bergsdalen, like øst for Bergen. Til tross for dårlige værmeldinger og en sykdomsbølge, fikk vi med oss 11 deltagere fra NHH. Reisefølget ble nokså internasjonalt, med både Norge, USA, Canada, Sveits, Tyskland og Slovakia som representerte nasjoner. Turen ble svært vellykket, og været ble også betydelig bedre enn fryktet. Det regnet en del mens vi kjørte oppover Bergsdalen. Dette stoppet imidlertid raskt like før vi startet å gå. Dag 1 ble likevel en noe fuktig dag, som startet >>>

Storbotshornet

01.09.2019
6:30h
20.0km

Har forsøkt å bestige dette fjellet både fra nord (via Grytavasstinden (1328)) og fra vest (via Sandegga (1364)). Har dessverre snudd begge ganger, og vil anbefale folk sikringsutstyr på disse rutene. Vestsiden er nok den beste av disse to, men krever at man finner "riktig" vei. Jeg hadde litt dårlig tid da jeg var der for et par år siden, og hadde dermed ikke besteget Storbotshornet før. Dette fjellet var mitt siste gjenværende i Ørskog kommune. Når jeg da var hjemme i 5 dager, hvorav noen med fint vær, var det åpenbart at jeg måtte forsøke meg på østsiden av dette fjellet. Parkerte ved Josvoll i Stordal kommune. Hele turen går i Stordal kommune, men toppen ligger altså på kommunegrensen. Dette var en lang tur: 10 km hver vei med over 1200 høydemeter til topps

Gray Butte

21.08.2019
1:23h
3.9km

En siste tur i USA. Gray Butte er en kort tur, hvor vi brukte knappe 40 minutter til toppen. God sti hele veien til denne relativt populære toppen hvor vi møtte et tosifret antall mennesker - flertallet pensjonister. Parkerte helt opp ved 2275moh ved Panther Meadows Campground. Med unntak av da jeg besteget Mount Lassen m/sidetopper og Mount Dana, hadde jeg aldri startet så høyt opp før. Dette bidrog til å gjøre denne bestigningen svært lite krevende, til tross for at Gray Butte er høyere enn Galdhøpiggen! Man kan se toppen allerede fra starten av. Stien går til venstre for toppen sett herfra, altså på nordsiden, for så å slynge seg rundt fjellet til topps Utsikt mot Red Butte (2553). Det går ikke sti opp hit, og terrenget ser ut til å være noe mer krevende enn hva det ser ut >>>

Spring Hill

21.08.2019
1:08h
5.4km

Rolig tur med Fartein vår siste dag av fjellferien i nord. Vi brukte ca 40 minutter i rolig tempo til topps, omfavnet av en stor den lokale skolen som hadde aktivitetsdag denne dagen. Starten på trailheaden, langt nord i landsbyen Fartein på toppen! Dessverre litt begrenset utsikt, men greit østover og mot Mount Shasta

Mount Eddy

20.08.2019
5:30h
13.9km

Etter gårsdagens nederlag var det godt å ta tak i en enklere topp. Mount Eddy var en komfortabel tur, hvor vi brukte 2,5 timer opp og 2 timer + en halvtimes badepause på vei ned. Turen gikk i variert terreng; vi gikk i en li fra starten av, deretter oppover en vakker fjelldal langs Deadfall Lakes, før vi etterhvert kom opp på toppryggen. De siste 400 høydemeterne var relativt bratte, men barnemat sammenlignet med gårsdagens motbakker... Absolutt en tur å anbefale! Mount Shasta fra like ved Weed. Selv etter gårsdagens knekk i selvtilliten og litt såre bein, samt det faktum at Mount Eddy er en ultratopp som er høyest i Trinity County (og Klamath Mountains), stilte vi opp med friskt mot og høy selvtillit før dagens topptur Vi fikk parkert helt oppe ved 2085moh, hvilket hjalp veldig! >>>

Mount Shasta (missed summit)

18.08.2019
Expedition
15:00h
24.3km

Etter 10 uker med jobb og sommerkurs i San Francisco/Berkeley, var planen å bestige et av de virkelig store fjellene i California. Valget falt på Mount Shasta, som er Californias 5. høyeste og USAs 22. høyeste fjelltopp (eksl. Alaska). Mange regner fjellet som det mest krevende av Californias topp 10, og det er i hvertfall det eneste frittstående vulkaniske fjellet av de virkelig store i California. Videre er fjellet kjent for å ha alle de største isbreene i California, deriblant Witney-, Hotlum-, Bolam- og Wintun Glacier. Fjellet er populært, og har mange ulike stier til topps. Vårt valg falt på Clear Creek, som gjerne regnes som den teknisk enkleste ruten. Det er derimot en mye lenger tur enn sørruten opp Avalanche Gulch, som gjerne regnes som normalruten. Vi tok selvsagt et "before" >>>

Round Top

10.08.2019
2:00h
6.0km

En rolig lørdagstur etter noen enheter øl og vin kvelden før. Et behagelig avbrekk fra en ellers hektisk hverdag i San Francisco Tok en Uber hjemmefra (International House, UC Berkeley) til Quarry House. Dette ligger utenfor en flott innlandsby, Orinda. Dagens første delmål ses rett frem. Sørsiden var overraskende bratt, mens østsiden som jeg gikk var betydelig roligere Fjellet blir etterhvert brattere, men gikk raskt mot høyre her Bratt, men kort fjelltur. Ikke noe sti/merking opp her, men overraskende lettgått Kom inn på en slags traktorvei siste høydemeterne mot toppen. Denne gikk i øst-vest-retning Da var toppen nådd! Utsikt mot Round Top rett frem. Brukte overraskende nok bare 10 minutter opp hit Utsikten var finest mot nordover og østover. Sentrum av småbyen Orinda like nordøst >>>

Hawk Hill

27.07.2019
0:48h
2.0km

En koselig lørdag med familien ble brukt i Sausalito, en liten fiskelandsby like nord for San Francisco. Golden Gate Bridge var dekket av tåke da vi kjørte over den tidligere på dag, hvilket gjorde at vi ønsket å kjøre opp på utsiktspunktet v/Hawk Hill for å få utsikt. Utsikten er typisk best på ettermiddag, da det ofte er tåke tidligere på dag. Denne dagen ble det dessverre aldri tåkefritt, men likevel ingenting å si på utsikten! Vi parkerte omtrent 500 meter nedenfor denne parkeringsplassen, da vi regnet med at den skulle være full. Dette er derimot parkeringsplassen som ligger klart nærmest toppen, såpass nært at det knapt kan kalles en fjelltur å gå herfra Vi gikk gjennom en tunnel, hvor vi i praksis gikk under hele fjellet. Toppen ble så besteget fra nord Pappa på >>>

Mount Dana

21.07.2019
8:45h
9.0km

Bursdagshelgen min (23) ble feiret med fjelltopp nr. 200 for mitt vedkommende. Èn av mine norske venner i Amerika, Mehrvan, ble med på turen. Jeg ønsket å komme høyest mulig opp, men hadde begrenset tid. Denne turen ble gått uten noe som helst form for akklimatisering, noe som er litt på kanten når man bestiger et fjell på nesten 4000moh. Selve turen er relativt sett enkel for høyden, men de vel 950 høydemeterne fra Tioga Pass til toppen ble tøffe for 2 ikke-akklimatiserte ungdommer. Vi tok oss god tid oppover, og brukte temmelig nøyaktig 5 timer på de 4,5 km til toppen, derav 2 timer på de siste 350 høydemeterne/1000 lengemeterne. Siden vi bor et stykke unna fjellene, leide vi en AirBnb og bodde hjemme i huset til en hyggelig familie like utenfor Groveland. Vi stod opp tidlig, >>>

San Francisco 100%

14.07.2019
3:53h
9.8km

Da var det klart for dag 2 av min nye hobby, nemlig urbane fjellturer. Dagens mål var å få med seg èn pub, èn kaffebar, èn kunstutstilling og begge fjelltoppene i San Francisco County (PF > 100m). Alt dette gikk i boks i løpet av knappe 4 timer og USD 25. Startet å gå fra BART-stoppet i 16th Mission Street. Ettersom at jeg var et stykke forbi sentrum, antok jeg å være litt i høyden. Det viste seg derimot i ettertid at jeg ikke var mer enn en 8-9moh., hvilket gjorde turen opp til Twin Peaks noe lenger enn jeg hadde antatt Gikk forbi en del mer eller mindre kjente landemerker, blant annet kirken Misión San Francisco de Asís Og etter hvert begynte de bratte motbakkene! Dette er èn av mange bakker hvor alle biler må stå i 90 grader mot kjøreretningen når de parkeres. Jeg gikk >>>