Archiv - Nach Datum

30.04.2024
Randonnée/Telemark
9,2km

Jobb først, så det ble sein start, og da var sola forsvunnet, og føret sirup. Tok rutevalget på sparket etter å ha vurdert snøforholdene fra parkeringen og gikk via Såteskard. Nysnøen gjorde alt veldig hvitt, og jeg prøvde å holde meg i nærheten av barmark for å få en følelse av terrenget. På ryggen drønnet det flere ganger i snøen, men her var det kaldere og mer vindpreget snø. Spennende lys med vekslende himmel, men stort sett gikk alt i blåhvitt. Ned igjen ble det bare tråere og tråere og håpløst å sette svinger. Så mange ryper og ingen mennesker.

Midtknatten

29.04.2024
7,1km

Egentlig hadde jeg tenkt kjøre skogsbilveien oppover lia fra Piltingsrud, men der var det sperret pga. hogst, og det så ikke ut som en vei lengre. Fortsatte til Haugsrud og kjørte oppover lia til første sving der det var mulig å parkere. Jeg hadde ikke gått langt før jeg skjønte det var skogsdrift her også, og veien jeg hadde tenkt gå mot vest var sperret. Der hadde jeg sett nedenifra at det var lite snø, men nå utgikk det alternativet. Jeg hadde ikke med trugene, men valgte å prøve veien på østsiden av toppen. Snøen kom ganske fort, men også her var det scooterspor som bar meg. Jeg gikk helt til høyspentlinja der det var delvis snøfritt. Videre ble det mye kaving, og jeg gikk på ren trass siden jeg hadde kommet så langt, og det heller ikke var så langt opp til knatten. >>>

Eidskollen

29.04.2024
8,0km

I dag var det helt hvitt igjen, men nå er det faktisk håp om vår, så jeg gjennomførte det planlagte hjulskiftet på Leira om morgenen. Fortsatte sørover i tåke og regn, men det var opphold da jeg parkerte i svingen nedenfor Rustebakke gård. Derfra fulgte jeg skogsbilvei der snøen lå allerede fra første sving. Man kan bli litt lurt når man ser på avstand fordi trærne skjuler snøen. Jeg måtte på med trugene da et scooterspor forsvant ut i skogen til Veslesætra, men der stien begynte var det bart i lange strekker oppover. Litt kinkig her og der med is og lumske hull, og fra ca. 600 moh. forlot jeg stien et stykke fordi det var bedre utenfor. Siste 500 meterne tok jeg på trugene igjen på fint snøføre med kun noen få gjennomtråkk. Sola tittet såvidt fram på toppen, men >>>

Stølhaugen

28.04.2024
Schneeschuhtour
5,8km

Kjørte ned i dalen til Ulnes og opp igjen på andre siden. Det var sporadisk snøføre, så kjekt med vinterdekk. Det var godt med plass i avkjøringen til bomveien (privat og stengt vei), og veien virket ny, men er sikkert bare oppgradert. I tillegg var den brøytet. Jeg hadde egentlig tenkt bruke ski, men endte opp med truger siden jeg ikke visste hvor langt jeg måtte bære skia. Det viste seg å være fotturføre 500 meter, da veien jeg skulle på ikke var brøytet, bare den andre. Men det var hardt og i utgangspunktet flott trugeføre, bare at det klabbet noe innmari med nysnøen... Jeg holdt på å klikke innimellom da det ble store baller under trugene etter bare noen få skritt, og jeg stoppet og hakket, eller prøvde å sparke av. Selve toppen var heller ingen høydare, og går inn >>>

Synet

28.04.2024
Langlauf
13,3km

Plan A og B utgikk ettersom yr.no framskyndet det varslede snøværet, og jeg endte opp med å finne frem langrennsskia igjen. Kjørte til Gomobu, hvor det virket totalt utdødd. En enorm parkeringsplass var helt tom. Jeg hadde sjekket skiløypene, og det var kjørt opp spor til toppen på fredag. Visstnok for siste gang denne sesongen. Det er sikkert lurt å pause, for jeg møtte ikke en sjel på turen selv om føret var mer enn bra. Nysnøen gjorde at det ikke ble så isete i sporet, og på returen ble det mest staking. Så ut som en snømann da jeg kom tilbake til bilen da det snødde bare tettere og tettere. På toppen var det kald vind og lite utsikt.

Puttekollen

6,2km

Jeg så Puttekollen fra Kristiansmokollen og hadde ork til en tur til, så jeg kjørte til Begna Bruk. Parkerte like før bommen på Buvassvegen. Gikk på grusvei et par km, og deretter sti. Det var dagens første tur med spor fra andre folk. Der det var snø, var det hardtråkket. Flott utsikt fra kanten av stupet, så jeg satt en stund og studerte hvor ulike forhold det er mellom høyt og lavt og mellom nord og sør.

Hesjabakkollen

5,9km

Satte fra meg bilen på en rasteplass ved E16 på motsatt side av der Muggedølavegen tar av. Det går an å kjøre til stistart, men det er 50 kr for å kjøre et par hundre meter på bomveien, og ingen parkeringsmuligheter før bommen. Bortsett fra noen hundre meter snø i begynnelsen, var det bart og fint å gå. Lite utsikt fra toppen, men markert topp.

Kristiansmokollen

5,6km

Tok med trugene, men håpet på mest mulig barmark. Fulgte skilt og blåmerket sti fra E16. Snøen kom fort, og den var råtten, og jeg tok av og på trugene oppover, gikk med truger på barmark, tråkket feil og datt gjennom i snøen. Kaotisk. Siste 400 meterne kunne jeg stort sett gå på barmark, delvis på stien. Fint å komme opp der det var mindre snø og utsikt østover. Jeg gikk ned til utsiktspunktet også, og da kom det en haglbyge. Ned igjen regnet det litt hele veien, og jeg valgte å gå i en bue etter en gammel sti, men det var egentlig ikke bedre. Mange trevelter og enda mer råtten snø. Vil ikke anbefale denne turen ennå, men det er ikke lenge før det er brukbart til fots.

Fønnhusknatten

4,7km

Det var en lise å få av randoskoa og konstatere enda flere åpne gnagsår på skinnleggen. Ikke mer ski i dag. Kjørte nedover lia igjen og såvidt en sving på E16 før jeg tok av over elva og parkerte like etter. Gikk innover på en industritomt. Havnet litt på bærtur først pga. hogst, men kom meg inn på rett spor ganske fort. Fulgte blå og rosa bånd oppover lia, og det var kun et par partier med litt snø. Kan ikke påstå at det var noen sti etter båndene, men det lignet innimellom. Litt for mye skog på toppen til at det var ordentlig utsikt, men det var fint i sola, så jeg satt en stund.