Archive - Date

04.01.2015
1:45h
6.1km

Fin tur til Berganvarden. Fulgte gps-tracket til Knut Sverre og det fungerte utmerket. :) Delvis skogsbilsti, skogssti og åpen vardesti.

Map     2 comments

Ut på første tur med fjellski

24.12.2014
3:27h
8.5km

På selveste julaften var det knallfint vær i Hemsedal, og nå skulle jeg ut på min første skitur i fjellet og min første tur på fjellskia. Jeg hadde på kortfeller hele veien og det fungerte utmerket. Jeg kom litt sent i gang så målet om å ta 2 topper denne dagen ble med tanken og utsikten. Det ble rimelig kaldt etterhvert og solen var jo heller ikke oppe særlig lenge, men jeg skal nok tilbake hit og gå flere topper ved en senere anledning. :)

Map     1 comment

Kjapp tur oppom Totten

23.12.2014

Kjapp tur oppom toppen første dag i skibakken.

Hjertås

07.12.2014
1:22h
1.4km

Kommunetoppen i Hjertås ble besteget og det var fin utsikt oppå der, og postkasse var også på plass :) Selve turen opp tok ikke lange tida.. men vi hadde en lang te-pause oppå der.

Fantastisk topptur i Akershus

06.12.2014
3:21h
12.8km

Jeg hadde lest at selve turen ikke var så lang, så siden været var så bra, så la jeg inn litt anmarsj og unngikk bompenger. Det ble ca. 8 ekstra km på turen min. Skulle gjerne hatt noen miniski med meg for å bruke på tilbakeveien.. Fin skogsti, mye is oppover men den var stort sett ikke spesielt glatt. Om noen har tenkt seg opp hit nå vil jeg nok anbefale å ha på brodder, ihvertfall nedover for å være på sikre siden. Det ble litt mer puddersnø fra 700 meters høyde. Når jeg kom opp av skævven, opp på "eggen", ble utsikten virkelig fantastisk! Derav bildet over. Stien gikk videre på eggen til toppen der det både er bålplass, benker, postkasse og et flott og solid utkikkstårn hvor utsikten virkelig var enorm! Tok med speilrefleksen min på denne turen, dermed ble >>>

Map     4 comments

Enkel ettermiddagstur

05.12.2014
0:22h
1.3km

Ny ettermiddagstur etter jobb idag :) Denne gang var det kommunetoppen i Horten som stod for tur. Den ligger rett ved E-18 og så ut til å være behørig merket og med enkel og rask tilgang. Og det var den også, selv om det føltes muligens litt påtrengende å kjøre igjennom et par gårdstun og parkere på et.. Skilt til Kjerranåsen var tydelig å se fra veien, og stien var foreløpig merket med plastbånd av DNT. Det var også lagt opp tauhjelp i oppoverbakken. På toppen var det bålplass, benker og DNT-postkasse. Det var lagt opp som en rundtur. Enkleste og kjappeste toppturen hittil. Finfin skogstur!

Topptur i mørten

02.12.2014
2:17h
9.5km

Hva skal man bruke en tirsdag ettermiddag til tro? Jo, topptur i Svelvik, på vei hjem fra jobb, hørtes ut som en god idé. :) Og med god hodelykt som lyser opp, bar det i vei. Jeg fant ikke Skalland P-plass i Google maps appen min, men jeg tok sikte på Ebbestad skole og så kjørte jeg litt til i retning av toppen. Der fant jeg en parkeringsplass som lå rett ved en lysløype. I følge UT-kartet lå stien til toppen rett bortenfor. Jeg fulgte lysløypa og gikk igjennom et skogholt, ikke langt unna lå Skalland P-plass. Her var det skiltet til Tårnet og det er flere veier til toppen. Jeg gikk rett frem og det gikk greit å følge den brede stien oppover. Så gikk den over i mindre men flott skogssti og selv om jeg surra litt her og der, så fant jeg frem. Det gikk endel opp og ned og over myr >>>

Map     5 comments

På tur til Østfolds tak

29.11.2014
Characteristic:
Trip by foot
2:00h
7.4km

Vi var tre toppturlystne som møttes i Drammen. Her samlet vi oss i 1 bil og Google maps ble plottet inn med "Karsbytjenn (Rømskog)", og denne tok oss direkte til bommen der vi parkerte. Verdt å merke seg at det kan være fordelaktig å ta nye E18 til Ørje før man tar av nordover mot Karsbytjenn. Det er nettopp bygget ferdig en nyere del av E-18-veien, som sikkert er raskere å kjøre. Vi satte avgårde i retning Slavasshøgda og etter litt over en halvtime tok vi av grusveien og rett inn i skogen. Det var noen våte/myraktige/mosegrodde områder ellers fin skogbunn. Når vi nærmet oss toppen var det en tydelig sti som førte til toppen som var markert med en liten varde. Tilbake tok vi en litt annen rute ned mot grusveien igjen og tilbake til bilen.

Rusketur til Kjerkeberget

23.11.2014
3:20h
28.6km

Turen startet på sykkel fra Stryken stasjon. Det var lettere drizzle drazzle i lufta så vi ble rimelig våte etterhvert og jeg ble litt kald på beina. Etterhvert som vi steg i høyden ble det endel snø/slaps på veien, men det gikk greit å sykle i bilsporene. Det er en forholdsvis lang og drøy oppovertur som ender i en lengre nedovertur før du ankommer Sandungen gård. Vi tråkket jevnt på hele veien. Når vi ankom Sandungen gård var det enkelt å se skiltet som viste vei til Kirkeberget, slik de skriver det i Oslo. Vi fulgte stien og det var endel rusk, rask og trefall her og der. Når stien tar av mot høyre, var det litt misvisende skilting og ingen blåmerking videre. Men stien var såpass grei å følge likevel. Artig med hytta på toppen der, men noe utsikt var det heller lite >>>